اخبار داغ

مجلس و بی تفاوتی هایش؛

نمایندگی مردم با رای ممتنع و مسئولیت‌گریزی نمی‌شود

نمایندگی مردم با رای ممتنع و مسئولیت‌گریزی نمی‌شود
شایسته و ضروری است که نمایندگان مجلس یازدهم که رهبر معظم انقلاب آنرا مجلس امید و انتظار نام نهاده‌اند، درگام اول باب مسئولیت‌گریزی و فرصت‌سوزی و عافیت‌طلبی و تنبلی را اول در خود ببندند و آنگاه بگویند که من آنم که رستم بود پهلوان!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج ؛ مجلس در همه نظام‌های مردم سالار و خاصه در جمهوری اسلامی ایران از جایگاه بسیار ممتاز و رفیع برخوردار است. از آن بعنوان خانه ملت، ویترین نظام اسلامی و مهم‌ترین مظهر مردم سالاری دینی نام می برند. قانون اساسی نیز در اصول مختلف برشان رفیع و اقتدار و موقعیت ممتاز مجلس در ایران تاکید می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اما متاسفانه در سازوکار مجلس شورای اسلامی معایبی است که هم موجب بی‌کیفتی تصمیمات مجلس می‌شود، و هم راه بی‌مسئولیتی را بر نمایندگان می‌گشاید. بعنوان مثال: در جریان رای گیری اعتبارنامه آقای تاج گردون، بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان حاضر در جلسه، رای ممتنع داده‌اند.

,

حالیکه این سئوال در افکار عمومی ایجاد می شود: نماینده ای که بعد از ۴۰روز کش و قوس و کشمکش و در آغازین روزهای خدمت در بررسی یک موضوع تا حدودی ساده، گزینه ممتنع را می‌زند، به چه دردی می‌خورد؟ آیا این نشان از صداقت و تقوا پیشه‌گی است یا سستی و تنبلی و عافیت‌طلبی و مهمتر از همه بی‌مسئولیتی در قبال جامعه و مجلس و مردم و نظام و انقلاب؟

,

اصلا رای ممتنع برچه منطقی در آیین‌نامه داخلی مجلس استوار است؟ این گونه بی‌مباالاتی‌ها چه پیامی به جامعه دارد؟ آیا این رفتار بیانگر ناتوانی و فقدان قوه تشخیص نماینده و واگذاری مسئولیت برخلاف اصل‏ 85 قانون اساسی، ‌به دیگران نیست؟ آیا رای ممتنع بر اعتبار نامه یک نماینده خود بیانگر بی‌اعتباری و بی‌مسئولیتی نماینده رای دهنده نیست؟

,

ایراد دوم در سازکار اداره مجلس آیین نامه داخلی، امکان عدم مشارکت حاضرین در رای گیری‌ها است. وقتی عده‌ای از نمایندگان که حوصله یا وقت مطالعه طرح‌ها و لوایح را ندارند و صرفا به حضور فیزیکی در صحن بسنده می کنند، تا غیبت نخورند و در رای گیری‌ها مشارکت نمی‌کنند و مشغول دورهمی دوستانه یا مکالمه با تلفن یا سیر در فضای مجازی هستند و به تعبیر شاعر:

,

هرگز وجود حاضر غایب شنیده‌ای
من در میان جمع و دلم جای دیگر است

, هرگز وجود حاضر غایب شنیده‌ای
من در میان جمع و دلم جای دیگر است
,
,

معلوم است که تصمیات متخذه از کیفیت و اتقان لازم برخوردار نخواهد بود، و تنبلی و عافیت‌طلبی عده‌ای هرچند معدود لطمه به حیثیت مجلس می‌زند.

,

چگونه قانون اساسی که به حکم اصل ۱۶۷‌، قاضی را مکلف کرده حکم هر دعوایی را بیابد و نمی‌تواند به بهانه سکوت یا نقض با اجمال یا تعارض قوانین از رسیدگی امتناع ورزد، راضی باشد که نماینده‌ای از ملت رای بگیرد و در کرسی مجلس بنشیند و در بزنگاه‌ها بگوید یا بنویسد که نمی دانم یا نمی‌توانم یا نظر ندارم؟!

,

لذا شایسته و ضروری است که نمایندگان مجلس یازدهم که رهبر معظم انقلاب آنرا مجلس امید و انتظار نام نهاده‌اند، درگام اول باب مسئولیت‌گریزی و فرصت‌سوزی و عافیت‌طلبی و تنبلی را اول در خود ببندند و آنگاه بگویند که من آنم که رستم بود پهلوان. ان‌شاءالله

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه