اخبار داغ

برنامه‌ریزی‌های بی‌ثمر؛

برخورد با متخلفان حوزه کشاورزی؛ سناریویی که هرسال تکرار می‌شود/ آینده‌نگری مسئولان راهگشای مشکلات است

برخورد با متخلفان حوزه کشاورزی؛ سناریویی که هرسال تکرار می‌شود/ آینده‌نگری مسئولان راهگشای مشکلات است
در حالی که محصولات کشاورزی نظیر سیب در آستانه برداشت قرار دارند، مسئولان به فکر تشکیل جلسه و ارائه تذکر در خصوص نوع برداشت و فروش این محصولات افتاده‌اند و بار دیگر سناریوی تکراری برخورد با متخلفان را آغاز کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، اواخر تابستان و اوایل پاییز به عنوان فصل برداشت محصولاتی نظیر سیب و سایر محصولات باغی در آذربایجان‌غربی شناخته می‌شود. زمانی که بیشترین ترافیک کاری برای کشاورزان و خریداران محصولات کشاورزی بوده و به همین دلیل هرساله با مشکلات فراوانی برای این اقشار همراه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

با توجه به اینکه خرید محصولات کشاورزی نظیر سیب، زردآلو و شلیل در این بازه زمانی به حداکثر میزان خود می‌رسد، مراکز خرید کنار جاده‌ای با عنوان «خرید محصولات صنعتی» در بیشتر مناطق راه‌اندازی شده و در کنار میادین میوه و تره‌بار و کارخانجات صنایع تبدیلی اقدام به خرید این اقلام کشاورزی می‌کنند.

,

به دلیل نبود نظارت کافی از متولیان امر و نیز برخی مشکلات ویژه در حوزه محصولات کشاورزی نظیر پایین بودن کیفیت محصولات، همه ساله شاهد مناظری تلخ در کنار جاد‌های مواصلاتی شهرستان‌های مختلف به ویژه ارومیه می‌شویم.

,

تاخیر در تصمیم‌گیری و مشکلاتی که برای مردم پیش می‌آید

, تاخیر در تصمیم‌گیری و مشکلاتی که برای مردم پیش می‌آید, تاخیر در تصمیم‌گیری و مشکلاتی که برای مردم پیش می‌آید,

با توجه به سابقه موجود در زمینه مشکلات رخ داده برای کشاورزان و مراکز خرید محصولات صنعتی، مدیران و متولیان مربوطه هرساله با وعده‌هایی بدون خروجی به سمت امیدوار کردن مردم حرکت می‌کنند ولی در نهایت نه تنها این حرکت‌ها به ضرر مردم و کشاورزان تمام می‌شود بلکه سردرگمی فروشندگان را نیز باعث می‌شود.

,

تشکیل جلساتی با محوریت خرید محصولات و به ویژه سیب صنعتی، ارائه راهکار برای خرید و فروش محصولات کنار جاده‌ای، تهدید مراکز خرید محصولات صنعتی و نیز تشکیل تیم‌های بازرسی و نظارت برای سرکشی از این مراکز تنها کارهایی است که هرساله از سوی مدیران مربوطه انجام شده و در نهایت با بی‌رغبتی کشاورزان و مرتبطین با خرید و فروش محصولات همراه می‌شود.

,

, ,

ساماندهی مراکز خرید محصولات کشاورزی؛ از وعده تا عمل

, ساماندهی مراکز خرید محصولات کشاورزی؛ از وعده تا عمل,

طی روزهای گذشته،خبری از زبان معاون دادگستری آذربایجان‌غربی مبنی بر ساماندهی مراکز جمع‌آوری و خرید محصولات به ویژه سیب صنعتی در استان منتشر شد که نشان دهنده تشکیل مجدد جلسات همراه با تاخیر در این زمینه بود.

,

«مرتضی حاتمی» در در جلسه بررسی معضلات دپوی غیراصولی و غیربهداشتی سیب صنعتی که با حضور مدیران دستگاه‌های مسئول در این زمینه تشکیل شده بود، اظهار داشت: دپوی غیراصولی و غیر بهداشتی سیب صنعتی از سوی مراکز غیرمجاز در حاشیه جاده‌های استان همه ساله مشکلاتی را چه از نظر بهداشتی و چه از نظر ایجاد ترافیک و چهره ناخوشایند در حاشیه شهرها ایجاد می‌کند.

,

وی، عنوان کرد: با توجه به در پیش رو بودن فصل برداشت محصول، باید برای جلوگیری از ایجاد مراکز غیرمجازبا هماهگی و همکاری دستگاه‌های مربوطه اقدام لازم انجام شود.

,

هرچند این سخنان معاون دادگستری آذربایجان‌غربی، می‌تواند زمینه‌ساز برخوردهای قانونی و قضایی با متخلفان باشد اما باید به این نکته نیز توجه شود که نه تنها مسئولان دستگاه‌های اجرایی هشدارها و اقدامات موردنیاز در این شرایط را انجام نداده‌اند بلکه خود نیز حامی چنین بی‌قانون‌هایی بوده‌اند.

,

نبود نگاه مثبت به کشاورزی و مشکلاتی که منشا اداری دارد

, نبود نگاه مثبت به کشاورزی و مشکلاتی که منشا اداری دارد, نبود نگاه مثبت به کشاورزی و مشکلاتی که منشا اداری دارد,

«جلیل» یکی از خریداران محصولات کنار جاده‌ای در مسیر ارومیه ـ اشنویه که از هم‌اکنون برای خرید میوه‌ها بساط خود را پهن کرده و در حال خرید و فروش محصولات باغی است، در زمینه دریافت مجوز برای خرید محصولات، به خبرنگار اروم‌نیوز می‌گوید: متاسفانه دریافت مجوز برای خرید محصولات صنعتی از سوی ادارات مربوطه تا حدی سخت و طاقت فرسا است که ترجیح می‌دهیم بدون مجوز و در محل‌هایی که چندین سال در حال فعالیت هستیم، ادامه دهیم.

,

, ,

وی، در خصوص شرایط خرید محصولات صنعتی و نیز نحوه بازرسی از این مراکز، عنوان می‌کند: هرساله این سخنان مطرح می‌شود که وضعیت خریداری محصولات ساماندهی می‌شود اما در زمان برداشت محصول، کشاورزان مشخص کننده محل فروش محصولاتشان می‌شوند نه مسئولانی که از راه دور در حال کنترل بازار هستند.

,

جلیل، از بی‌مهری مسئولان نسبت به کشاورزان و نیز خریداران محصولات کشاورزی نیز انتقاد می‌کند و این گونه ادامه می‌دهد: مدیر و مسئولی که در حال تهیه زمانبندی و ارائه هشدارها به کشاورزان هستند، ابتدا باید خود را برای تامین زندگی کشاورزان و البته تهیه مایحتاج این قشر به نرخ مناسب آماده کنند تا شاهد چنین بی‌نظمی‌هایی نباشیم.

,

کشاورزان مشکل‌سازان اصلی در زمینه مراکز غیرمجاز!

, کشاورزان مشکل‌سازان اصلی در زمینه مراکز غیرمجاز!, کشاورزان مشکل‌سازان اصلی در زمینه مراکز غیرمجاز!,

«ارسلان شکری» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، در مورد مراکز خرید محصولات صنعتی و نیز چهره زشتی که این مراکز به جاده‌ها می‌دهند، معتقد است که کشاورزان و مردم به دلیل فروش محصولاتشان در این مراکز عامل اصلی چنین امری هستند و بهتر است از انجام این اقدام خودداری کنند.

,

وی، می‌گوید: طبق ماده ۷ قانون ایمنی راه ها و راه آهن کشور، جمع‌آوری و دپوی سیب و محصولات کشاورزی در محورهای ارتباطی جمع آوری جرم محسوب می‌شود.

,

نظارت بر تخلفات وظیفه کیست؟

, نظارت بر تخلفات وظیفه کیست؟, نظارت بر تخلفات وظیفه کیست؟,

با وجود اینکه مدیران و مسئولان همانند سال‌های گذشته به ارائه تذکرات و هشدارها در زمینه برخورد با تخلفات موجود در حوزه کشاورزی و به ویژه مراکز خرید محصولات کنار جاده‌ای اقدام می‌کنند، اما اینکه چه کسی و کدام ارگان مسئول برخورد با این بی‌نظمی‌ها و تخلفات است، سوالی است که هرساله از سوی اصحاب رسانه مطرح می‌شود ولی به دلیل نبود هماهنگی میان دستگاه‌ها همچنان مسکوت است.

,

برای برخورد با متخلفان و نیز رفع نواقص موجود در خصوص ارائه مجوز به مراکز خرید محصولات صنعتی باید راهکار و قوانینی از سوی متولیان تدوین شود تا نسبت به بهبود شرایط امیدوار بود چراکه در غیر این صورت هرسال باید منتظر بدتر شدن اوضاع خرید محصولات کشاورزی و در نهایت بی قانونی های این حوزه بود.

,

مسئولان و متولیان باید در این زمینه با آینده نگری و تدوین برنامه‌های مناسب برای سال‌های بعد اقدام کنند تا همانند شرایط فعلی شاهد تشکیل مراکز بدون مجوز و غیرقانونی در این حوزه نباشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه