اخبار داغ

حکایت چشم بادامی هایی که نان صیادان بومی را آجر کرده اند؛

ماهیگیران سیریکی چشم انتظار فریاد رس/ صید ترال همچنان در هرمزگان وجود دارد

ماهیگیران سیریکی چشم انتظار فریاد رس/ صید ترال همچنان در هرمزگان وجود دارد
غلام پورحسنی از صیادان شهرستان سیریک گفت: صید ترال و کشتی های چینی آسیب های بسیاری به صیادان بومی وارد کرده است آنها از کف دریا استفاده می کنند و کل زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده اند،به دلیل صید ترال دریا امنیت ندارد و امسال حدود ۷۰ میلیون تومان ضرر کردم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ بسیاری از افراد که در مجاورت دریا و یا رودخانه های وسیع هستند شغل صیادی را به عنوان منبع درآمدی خود انتخاب کرده اند و استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است این درحالی است که با پدیدار شدن صید ترال خسارت های سنگینی برای محیط زیست دریایی و صیادان وارد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

روش صید ترال دارای قدمتی طولانی است (در حدود ۱۵ قرن)، این موضوع نگرانی‌ها را در مورد وجود این روش صید زیاد نموده‌است، تور‌های کششی، غیر گزینشی عمل می‌کنند و سبب جارو کردن هر دو نوع ماهی قابل عرضه در بازار و ماهی نامطلوب و از هر دو اندازه قانونی و غیرقانونی آن‌ها می‌شود، درهربارعملیات صیادی قسمتی از صید بی‌مصرف می‌باشد که به عنوان صید ضمنی، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، برخی ازگونه‌هایی که به‌عنوان صید ضمنر گرفتار می‌شوند نیز به‌طور تصادفی توسط فرایند ترال کشته می‌شوند.

,

این در حالی است که صید سنتی هیچ گونه آسیبی به ذخائر آبزیان وارد نمی‌کند و بر طبق مطالعات صورت گرفته روش‌های انتظاری بهترین روش صیادی است و سواحل بندرکوهستک، سیریک، گروگ و روستا‌های گهردو، کرپان، زیارت، کناردان و بنداران، هرنگان، بریزگ و خرگوشی از مهم‌ترین مناطقی است که درآن صید به روش سنتی صورت می‌گیرد.

,

حالا اما با توجه به لزوم حمایت از اشتغال و تولید در استان هرمزگان در راستای تحقق منویات داهیانه مقام معظم رهبری «مدظله العالی» مبنی بر نامگذاری امسال به عنوان “جهش تولید” و همچنین به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و صیانت از حقوق عامه مجتبی قهرمانی دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس برخورد قانونی و جلوگیری از فعالیت شناورهای غیر مجاز، خصوصاً صید ترال در کل آب های استان هرمزگان را داده است اما اینکه این دستورات تا چه اندازه مورد توجه مسئولین مربوط قرار گرفته موضوعی است که خبرنگار هرمز در گزارشی بررسی کرده است.

,

غلام پورحسنی صیاد اهل شهرستان سیریک در گفت و گو با هرمز اظهار کرد : اینجا تمام صیادان اعتراض دارند، اگر کشاورزی خسارتی ببیند وامی بلاعوض به او می دهند اما هیچ مسئولی از ما صیادان حمایت نمی کند.

,

این صیاد که از سال ۱۳۶۰ کار خود را آغاز کرده است، افزود: متولد ۱۳۵۳ هستم و شغل ما یک نوع صید قدیمی است، از دوران ابتدایی کار در دریا را همراه پدر با قایق های چوبی یاد گرفته ام.

,

پورحسنی ادامه داد: تجربه به ما می گوید صید ترال خوب و مناسب نیست، روشی است که کف دریا را صید می کنند و برای آینده دریا و صیادان ضررهای بیشماری دارد.

,

این صیاد اهل شهرستان سیریک تصریح کرد: صید ترال و کشتی های چینی آسیب های بسیاری به صیادان بومی وارد کرده است آنها از کف دریا استفاده می کنند و کل زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده اند،به دلیل صید ترال دریا امنیت ندارد و امسال حدود ۷۰ میلیون تومان ضرر کردم.

,

پورحسنی ادامه داد: کارشناسان نیز می دانند که روش مناسبی نیست اما به دلایلی مجوز به این افراد و کشتی های چینی می دهند، صیادانی که مجوز این کار را ندارند ترال محاصره ای انجام می دهند که آسیبی دوچندان و جبران نشدنی دارد و در استان نیز به وفور دیده می شود.

,

آماده باش صیادان صید ترال

, آماده باش صیادان صید ترال, آماده باش صیادان صید ترال,

وی خاطرنشان کرد: سردر کوهستک یک سردر قدیمی است افراد به اطراف آذینی رفته و با نصب کپر در آنجا صیادی می کنند تمام این افراد امسال ضرر کرده و دست خالی برگشته اند.

,

پورحسنی افزود: افرادی هستند که با فروش طلا میخواهند جبران خسارت کنند اما باز هم در دام ترال افتاده و بیکار در خانه نشسته اند و با پیگیری های انجام شده نیز هیچ حمایتی از طرف شیلات و آبزیان نمی شوند، بارها به شیلات تهران و استانداری هرمزگان نامه نگاری کرده ایم اما جواب قانع کننده ای ندارند.

,

این صیاد ادامه داد: افرادی که صید ترال می کنند اکثریت آماده باش هستند اما یگان حفاظت کوهستک با یک قایق کهنه توان دریا رفتن ندارد، مامور کم دارد و بنزین نداشته و جوابگوی چهل مایل دریا رفتن را نیز ندارد، شیلات استان باید حمایت کند.

,

صیادان غیرمجاز شبانه روزی صید می کنند

, صیادان غیرمجاز شبانه روزی صید می کنند, صیادان غیرمجاز شبانه روزی صید می کنند,

محمد خرمی نیز در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: سال جاری صید بی رویه ترال ضربه شدیدی به ما صیادان وارد کرده است، فصل جدید صیادی شروع شده و برخی از صیادان غیرمجاز شبانه روزی صید می کنند.

,

این صیاد اهل شهرستان بندر کوهستک افزود: با وجود داشتن حراست در اسکله، از صیادان غیرمجاز نیز تصویر گرفته و نشان مسئولین داده ایم اما هیچ گونه اقدامی نکرده اند، میگوید دستور برای ما نیامده است.

,

خرمی ادامه داد: صید ترال در بندر کوهستک یک فاجعه است کشتارش بیش از حد بوده و ماهی گیر ما صیادان نیامد، هرسال روزی ۱۰۰ کیلو نیز صید می کردیم اما امسال با یک ماهی سارم و هوور برگشته ایم.

,

وی تصریح کرد: فصل صید ماهی سرخو و میش ماهی است اما هیچ صیدی از آنها نداشتیم، سنگسر نیز یافت نشد در حالی که صید صیادان غیر مجاز قریب به ۱۰ تن بوده است.

,

۱۴ اردیبهشت ۹۹ مجتبی قهرمانی دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس در این خصوص اظهار کرد: پس از تأکیدات رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در خصوص لزوم بررسی موضوع صید ترال و برخورد با متخلفین ، از مدیرکل شیلات استان ، فرمانده دریابانی و فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواسته شده است نسبت به برخورد قانونی و جلوگیری از فعالیت شناورهای غیر مجاز خصوصاً صید ترال در کل آب های استان هرمزگان اقدام کنند.

,

۲۴ اردیبهشت عبدالله لشکری جانشین مرزبانی هرمزگان از دستگیری ۸ نفراز اتباع بیگانه که با تورهای کف کش به شیوه ترال صیادی می‌کردند خبر داد و اظهار کرد: ۴ کشتی متخلف به این روش صیادی توقیف و متهمان تحویل مراجع قضائی شدند.

,

وی ادامه داد: در بازرسی از این شناورها ۴۰ تن انواع ماهی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد ریال کشف شد، در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۹ نیز منتخب مردم شرق هرمزگان در مجلس گفت: با متخلفان صید ترال برخورد شدید شود.

,

اما گویا این دستورات و پیش بینی ها ره به ترکستان رفتن است و باید عزم ها را جزم کرد جور دیگر پیگیر شد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه