اخبار داغ

کارشناس مسائل مذهبی:

ترویج فرهنگ ازدواج ساده و آسان یک ضرورت تلقی شود

ترویج فرهنگ ازدواج ساده و آسان یک ضرورت تلقی شود
سارا نوروزی گفت: ازدواج های ساده و کم هزینه توسط مقام معظم رهبری همواره مورد تاکید بوده است و باید یک ضرورت تلقی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ،ازدواج، یکی از دل مشغولی‌های جامعه امروزاست، که ذره بینی برای پر رنگ شدن یا حذف بسیاری از معضلات و یا پیشرفت ها خواهد بود، که اگر بخواهیم به حدیث دلشان گوش فرادهیم به نقاط یکسانی می رسیم که مشکلات اقتصادی در راس آن قرار دارد.

ماشینی شدن دنیایی امروزی هرچند نتوانست به ظاهراین رسم دیرین را دستخوش دگرگونی‌ کند ،اما با پژوهشی عمیق می توان گسل های پیش رو را دید و به بحران جدی نسل های بعد پی برد.

شاید گزافه نباشد بگوییم بزرگترین رکن آبادانی جامعه به  ازدواج ختم می شود ،که سامان دادن به زندگی جمعی و تشکیل خانواده را میسر می کند .رسم ازدواج از دیرباز قداست و منزلت خاصی داشته است که با ورود اسلام با حالتی معنوی و زیبایی خاصی عجین شد و سخنان بزرگان دینمان شاهد توجه آنان به این امر مهم است.

 سارا نوروزی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به روند طبیعی و عادی ازدواج امروزه به سدی مستحکم تبدیل شده است، گفت: در گذشته نه چندان دورازدواج رویکرد طبیعی خود را داشت، اما متاسفانه در این دهه های پیش رو با بالا رفتن سطح توقعات خانوادگی ، جوانان و محدودیت امکانات رفاهی و مادی و سایر مشکلات اقتصادی و اجتماعی سبب آن شده است که جوانان تمایل کمتری به ازدواج نشان بدهند و خواهان این باشند که با وجود تمام امکانات زندگی خود را شروع کنند.

وی با بیان اینکه ازدواج های ساده و کم هزینه توسط مقام معظم رهبری همواره مورد تاکید بوده است، عنوان کرد: ضرورت های ازدواج از دید کارشناسان جامعه شناسی و روانشناسی پاسخ مثبت به فطرت انسانی، عامل بروز استعدادها، عامل امنیت و آسایش، عامل نجات از تنهایی و البته این موارد تنها ضرورت های فردی است، که البته امر مقدس ازدواج ضرورت های اجتماعی و مذهبی نیز در دارد.

کارشناس مذهبی ادامه داد: ازدواج عامل حفظ پاکدامنی و کسب اخلاق نیکو، رشد و تکامل شخصیت، آرامش جسم و روان ، هدایت فکری و عقلی، نجات از رکود و موارد بی شمار دیگری است که ازدواج موفق و سالم در پی خواهد داشت؛ چرا که ازدواج مایه آرامش فکر و روح و اعتمادبنفس می شود و فرد را از بی برنامگی و نا امیدی می رهاند.

وی نگاه اسلام برای ازدواج را دارای قداست زیادی خواند و افزود: ازدواج موجب جلوگیری بسیاری از گناهان ازجمله زنا و فحشا می شود و این رویداد مقدس آنچنان پر اهمیت است که علمای مذهب ، جامعه شناسان ، حقوقدانان ، روان شناسان و علمای تعلیم و تربیت و زیست شناسان همگی بر این امر تاکید کردند.

نوروزی تصری کرد: ازدواج پیوستگی مرد وزن از لحاظ جسم و روح و عقل است پیامبر (ص) می فرمایند : خداوند هیچ بنیانی را بیش تر از ازدواج دوست ندارد.

وی تغییر معیارها، مشغله های اجتماعی زیاد ، مشکلات مالی و درگیری های زیاد تحصیلی، ترس از ازدواج و آزادی روابط دختر و پسر... از عوامل اصلی امتناع جوانان از ازدواج برشمرد.

این استاد دانشگاه از خطرات مجرد بودن، خاطرنشان کرد: مجرد بودن خطر برخی از بیماری های روانی مثل اسکیزوفرنی را تشدید می کند و این بیماری در افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل است، اضطراب، انزوا طلبی، افسردگی، احساس بی ارزشی، عدم تعادلی شخصیت، مشکلات جنسی روی آوردن به روابط نامشروع و...از جمله پیامدها و مشکلات ناشی ازتاخیر در ازدواج است.

وی بالا رفتن سن ازدواج را با رواج انحرافات اخلاقی تاثیرگذار دانست واظهار کرد:وقتی فرد نیازهایش را غیر مشروع ارضا کند و در زمان مناسب به روش مناسب نیازهایش پاسخ داده نشود این عادت غلط زمانی اثر منفی خواهد گذاشت.

نوروزی دلیل مایل نبودن جوانان به ازدواج را مشکلات اقتصادی و روابط آزاد و غیر مشروط خواند و تاکید کرد:عصر تکنولوژی در عین کارایی آسیب زننده هم هست باید فرهنگ درست استفاده کردن آن را هم داشته باشیم امروز با وجود ماهواره ها در بعضی از خانواده ها پوشش نا مناسب تبدیل به عرف شده است.

وی 99 درصد روابط آزاد قبل ازدواج را به بن بست منتهی دانست و افزود: نوروزی نقش خانواده ها در ازدواج جوانان بسیار کمک کننده است فضای تربیتی مناسب و دادن آمادگی و مهارت ها برای ازدواج نقش حمایت کننده دارد تا منجر به ازدواج نامناسب نشود.

نوروزی با بیان اینکه الگوی زندگی خود را حضرت علی ع و حضرت فاطمه زهرا س قرار دهید، تصریح کرد: طبق آمارهها در هر 4 ازدواج، یک طلاق ثبت می شود و این نشان می دهد که آستانه تحمل افراد جامعه پایین امده است.

 وی خاطرنشان کرد: بالا رفتن توقعات خانواده‌ها و جوانان، محدودیت امکانات رفاهی و مادی و سایر مشکلات اقتصادی و اجتماعی سبب بروز بالا رفتن سن ازدواج شده است و به دنبال آن فحشا و مشکلات اجتماعی زیادی سر باز می کنند و رشد می کنند و این باعث می شود که ترویج فرهنگ ازدواج ساده و آسان یک ضرورت تلقی شود و جوانان را به سمت آن ترغیب کنند.

رسوم ساده گذشته را باورهای دست و پا گیر امروز نابود کرده اند و است. مراسمات ساده و بی پیرایه گذشتگان که به دور از هر گونه تجملات و فخر فروشی بود به مراسمی پر خرج برای نمایش توان مادی خانواده‌ها در آمده است  و این فرهنگ نامناسب هیچ دستاوردهای جز مشکلات عدیده ای بر جامعه به دنبال نخواهد داشت.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه