اخبار داغ

رویای خانه دار شدن خانواده‌های فاقد مسکن/ مسکن مهر؛ پروژه ای که به دست فراموشی سپرده شد

رویای خانه دار شدن خانواده‌های فاقد مسکن/ مسکن مهر؛ پروژه ای که به دست فراموشی سپرده شد
موضوع مسکن مهر در کشور که روزگاری موجب شادی دل هزاران نفر شده بود، امروزه به دردی کهنه برای اقشار کم‌ درآمد جامعه تبدیل شده است و هر روز خبری ناخوشایند از وضع نابسامان مسکن مهر در کشور به گوش می‌رسد و نکته اینجاست که هیچ‌ کس هم پاسخگوی مطالبات مردم نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، داشتن سرپناه از نیازهای اولیه هر خانواده ای است که در جامعه کنونی و تورم حاکم بر آن بیشتر به یک آرزو تبدیل شده است تا یک خواسته و نیاز اولیه؛ مسکنی که از هر دولت به دولت دیگر با نام و نشان و طرحی نو روی کار می‌آید و بعد از مدتی آزمون و خطایش را پس می‌دهد و در نیمه راه رها می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

هر چند که پروژه مسکن مهر از ابتدا با مشکلاتی نظیر برنامه ریزی، کیفیت، جانمایی و ... همراه بود اما بسیاری از اقشار کم درآمد برای خانه دار شدن چشم امید به این پروژه دارند، پروژه ای که این روزها به دست فراموشی سپرده شده است.

,

یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت نهم و دهم طرح مسکن مهر بود که علاوه بر خانه دار شدن بسیاری از خانواده‌های فاقد مسکن به ویژه اقشار کم درآمد جامعه، موجب تعادل در قیمت زمین و مسکن در کشور شد که با پایان یافتن این دولت متأسفانه واحدهای تکمیل نشده مسکن مهر نیز به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته به فراموشی سپرده شد و متقاضیان چشم انتظار توجه مسئولان مربوطه برای بسته شدن و تکمیل پرونده مسکن مهر هستند.

,

چند سالی است که بخش مسکن همچون کلافی سردرگم در انتظار روزنه امید برای باز شدن است اما تا به امروز نه وام مسکن توانسته دوای درد این روزهای پرالتهاب بازار مسکن باشد و نه مسکن مهر آنطور که باید آرزوی خانه دار شدن بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه را محقق کند.

,

, ,

تعاونی مسکن مهر 25 شهر دهگلان کردستان در سال 92  با 150 اعضا تشکیل شد و هرکدام از اعضا مبلغ  10 الی 20 میلیون تومان به حساب تعاونی واریز می کنند به امید اینکه بانک تجارت تسهیلاتی برای ساخت این 150 واحد پرداخت نماید که نه تنها این بانک بلکه دیگر بانکها حاضر به پرداخت وام برای این تعاونی نشدند.

,

متاسفانه تعاونی های مسکن مهر 25 در شهرستان دهگلان سر بی مهر برداشته و مدیرعامل، هیئت مدیره، اعضاء از داشتن خانه و سرپناه محروم هستند و اگر این روند ادامه داشته باشد اعضا مجبورند برای دادخواهی راهی محاکم قضایی شوند.

,

حال این پرسش مطرح است که مشکل اصلی این همه نابسامانی در بخش مسکن کجاست؟ چرا تاکنون راهکارهای اعمال شده همچون اعطای وام مسکن از سوی متولیان در این بخش نتوانسته چرخ بازار را به حرکت در آورد؟

,

احمدی یکی از اعضای این تعاونی می گوید از اول تشکیل تعاونی هر کدام از اعضا 10 میلیون واریز کردیم که تا سقف 30 تومان هم اضافه شد اما الان هئیت مدیره می گویند باید این ملیغ به 40 میلیون تومان برسد که ما باید دوباره 10 میلیون تومان دیگر واریز کنیم.

,

اعضای تعاونی پروژه مسکن مهر 25 طی تماس تلفنی با خبرنگار ما بیان داشتند متاسفانه قریب به 10 سال یا بیشتر هیئت مدیره به اعضاء قول داده اند که به زودی واحدها را در اختیار اعضا قرار دهند اما هر ساله  فقط از ما پول خواستند و نه تنها هیچکاری انجام نشده بلکه جواب دقیق و صریح هم نمی دهند و با وعده های امروز و فردا ما را سردرگم نموده اند.

,

محمدی یکی دیگر از اعضای این پروژه ضمن ابراز نگرانی از عدم  شفاف سازی هیئت مدیره گفت: بارها از هیئت مدیره خواسته شده که مبلغ واریزی هر کدام از اعضا باید مشخص باشد که هیچگونه توجهی به حرف اعضا نمی کنند. گویا خودشان مشکل مسکن ندارند و بدون سرپناه بودن ما برایشان زیاد مهم نیست.

,

, ,

رسولی یکی دیگر از اعضا ضمن انتقاد شدید از مسئولان ذیربط شهرستان با بیان اینکه 150 واحد مسکن بعد از 10 سال به امان خدا رها شده است، نیاز است مبلغ واریز شده در حساب هیئت مدیره شفاف سازی شود زیرا هر روز از ما درخواست مبلغ می شود، آیا ما حق نداریم از وضعیت مسکنی که به ما تعلق می گیرد با خبر باشیم.

,

زاهدی دیگر اعضای این پروژه  گفت: اگر قرار است واحدهای مسکن مهر توسط دولت ساخت و ساز شود چرا دولت هیچ کاری برای این قشر بی سرپناه انجام نمی دهد، قرار بود تا پایان سال 99 این واحدها  تحویل ما شود که فکر نکنم تا 10 سال دیگر تحویل داده شود.

,

رویای خانه دار شدن خانواده‌های فاقد مسکن

, رویای خانه دار شدن خانواده‌های فاقد مسکن, رویای خانه دار شدن خانواده‌های فاقد مسکن,

مسکن مهر با اینکه در نوع خود یک پروژه و طرح خوبی به نظر می رسد و زمینه خانه دار شدن افراد بسیاری را در کشور به ویژه قشر کم توان و آسیب پذیر فراهم کرد اما به دلیل عدم نظارت و برنامه ریزی درست با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

,

هر چند متقاضیان واحدهای باقی مانده با گذشت سالیان سال و پرداختن هزینه‌های خود، چشم انتظار به بهره برداری رسیدن واحدهای مسکن مهرهستند چرا که دیگر قادر به پرداخت هزینه‌های سنگین اجاره بها نیستند.

,

نامناسب بودن زمین‌های مسکن مهر و دوری آنها از مراکز شهری، ناهمگونی اعضا به لحاظ توانایی مالی و تامین آورده شخصی، تصدی افراد غیر متخصص و غیر فنی به عنوان اعضای هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی‌های مسکن مهر، ناتوانی سیستم اداری در ساماندهی و پاسخگویی به نیازهای تعاونی‌ها، بی اعتمادی منابع بانکی نسبت به تعاونی‌های گسترده با اعضای ناهمگون از جمله ایرادهایی بود که برخی از متخصصین و کارشناسان نسبت به طرح مسکن مهر وارد می‌کردند.

,

براستی توقف چند ساله سپردن این پروژه عظیم به دست افرادی که کننده کار نبوده و یا موجب اتلاف زمان شده اند را چه کسی بر گردن خواهد گرفت؟ مردمی که بیش از ۱۰ سال است منتظر خانه دار شدن هستند حال چگونه در میان انبوه هزینه های سنگین زندگی باید جوابگوی خانواده خود باشند؟

,

, ,

پروژه ای که فقط پول می بلعد و سیر نمی شود

, پروژه ای که فقط پول می بلعد و سیر نمی شود, پروژه ای که فقط پول می بلعد و سیر نمی شود,

با توجه به اینکه از سوی  اعضا مبلغ واریزی در حد 20 الی 40 میلیون تومان به حساب تعاونی واریز شده است، اما هیچ تعهدی از سوی هیئت مدیره وجود نداشته و کسی هم اراده‌ای برای پیگیری مشکل متقاضیان مسکن مهر ندارد.

,

امیدواریم مدیران در شهرستان و استان صدای این قشر از جامعه، که آرزوی خانه ‌دار شدن آن‌ها امروز به معضلی جدی تبدیل شده و امنیت روانی آن ها را با مخاطره روبرو کرده است بشنوند و فکری اساسی برای رفع دغدغه‌های اساسی مردم انجام دهند.

,

, ,

نکته پایانی اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود پروژه مسکن مهر در کشور فرصتی برای خانه ‌دار شدن بی‌خانمان‌ها باشد اما با مشکلات زیرساختی عظیمی که در اکثر این مجموعه‌ها وجود دارد، امروز مردم بی‌ مهری مسکن مهر را شاهد هستند انگار هیچ‌ کس قرار نیست به درد مردم رنج ‌دیده در این قصه توجه کند در حالی که در تمامی عرصه‌های این مردم حضور داشته و دارند و ضروری است امروزهم مسئولان صدای این مردم مظلوم را بشنود و حالا مشکلاتشان باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه