اخبار داغ

مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی استان سمنان؛

مالک قطعی و قانونی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان اداره کل میراث فرهنگی است

مالک قطعی و قانونی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان اداره کل میراث فرهنگی است
مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی استان می‌گویند این نهاد متولی و مالک قطعی و قانونی کاروانسرای شاه‌عباسی(زندان سابق) است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، تا کنون دو بخش از گزارش ویژه مرآت با موضوع کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان(زندان سابق) را از نظر گذرانده‌اید. بخش نخست گزارش با موضوع سیر مالکیت بنا را این‌جا بخوانید. در بخش دوم به بررسی مواد قانونی مرتبط با انتقال سند کاروانسرا و نیز مکاتبات صورت‌گرفته در این خصوص پرداختیم؛ از جمله مکاتبه سه سال قبل شخص مونسان، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و وزیر کنونی میراث با جهانگیر رئیس سازمان زندان‌های کشور در خصوص آزادسازی کاروانسراست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

نکته حائز اهمیت در میان مباحث گذشته، توجه به ماده 3 قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور است که بر اساس آن شناسایی و در اختیار گرفتن کلیه اموالی که دارای ارزش‌های فرهنگی-تاریخی بوده و جزو میراث فرهنگی محسوب می‌شود» در زمره وظایف اساسی سازمان میراث فرهنگی عنوان شده است. یک خبر بد هم در گزارش پیشین داشتیم و آن آسیب رسیدن به بنای کاروانسرا در سال 98 بود؛ اتفاقی که اگرچه مکاتبه میراث فرهنگی با اداره‌کل زندان‌ها در خصوص مرمت کاروانسرا را به دنبال داشت اما چنان‌که مسئولان می‌گویند، پاسخی از ناحیه اداره‌کل زندان‌ها در این خصوص دریافت نشده است. بخش دوم را این‌جا بخوانید.

,

در بخش سوم این گزارش، ضمن ادامه بررسی مکاتبات صورت‌گرفته در خصوص آزادسازی کاروانسرا، به گفتگو با سه تن از مسئولان میراث فرهنگی استان در خصوص کاروانسرا پرداختیم. نتیجه این گفتگو آن است که مسئولان می‌گویند کاروانسرا به طور قطعی متعلق به دولت(میراث فرهنگی) است. در واپسین بخش گزارش هم پرسش‌هایی را خطاب به مسئولان میراث فرهنگی و مقامات ارشد استان مطرح کرده‌ایم. مشروح گزارش را در ادامه می‌خوانید:

,

جمال: پیگیری‌ها درباره بنای کاروانسرا در سطح مقامات عالی قوه قضائیه انجام شود

, جمال: پیگیری‌ها درباره بنای کاروانسرا در سطح مقامات عالی قوه قضائیه انجام شود, جمال: پیگیری‌ها درباره بنای کاروانسرا در سطح مقامات عالی قوه قضائیه انجام شود,

با وجود آن که مطابق اظهارات مسئولان، اداره‌کل زندان‌ها به مکاتبات درباره مرمت کاروانسرا پاسخ نمی‌دهند، اما مکاتبات اداره‌کل میراث همچنان ادامه پیدا می‌کند! به عنوان یک میان‌نوشت در نظر داشته باشید که در بند دهم از ماده 3 قانون اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی اجرای طرح‌های لازم به منظور حراست، حفاظت، تعمیر و مرمت و احیاء آثار، بناها و مجموعه‌های باارزش فرهنگی-تاریخی از جمله وظایف سازمان میراث فرهنگی برشمرده شده است.

,

جمال در هجدهمین روز از آبان‌ماه سال 1398، نامه‌ای خطاب به «مسعود اسکندری» مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت میراث می‌نویسد و ضمن استناد به نامه مونسان به جهانگیر، از او می‌خواهد که پیگیری برای بهره‌برداری مطلوب از بنای کاروانسرای سمنان در سطح مقامات عالی قوه قضائیه صورت بگیرد که شاید یکی از دلایل آن عدم دریافت پاسخ از مسئولان اداره‌کل زندان‌های استان باشد! چنان‌که پیداست البته این درخواست هم چندان نتیجه‌بخش نبوده است!

,

اعتباری که تخصیص یافت اما به کاروانسرای سمنان نرسید

, اعتباری که تخصیص یافت اما به کاروانسرای سمنان نرسید, اعتباری که تخصیص یافت اما به کاروانسرای سمنان نرسید,

این در حالی است که در سال 98، مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار مصوب سفر ریاست‌جمهوری به سمنان برای مرمت کاروانسراهای استان در نظر گرفته شده بود که 400 میلیون‌تومان از این رقم، مطابق تصمیم مسئولان میراث فرهنگی مربوط به کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان بود؛ هزینه‌کردی که طبیعتا در شرایط موجود صورت نگرفت.

,

یک نکته قابل تأمل و تألم‌آور دیگر این است که پرونده ثبت جهانی «کاروانسرای ایرانی» شامل یک رشته از کاروانسراهای تاریخی از جمله شماری از کاروانسراهای واقع در استان سمنان، احتمالا سال آینده به یونسکو می‌رود. چنان‌که اشاره شد چند مورد از کاروانسراهای استان نیز در این پرونده لحاظ شده‌اند. کاروانسرای سمنان نیز می‌توانست از این فرصت بی‌نظیر بهره‌مند شود اما در شرایط موجود، از این امکان فوق‌العاده بی‌بهره مانده است.

,

از قضا کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان وضعیت فوق‌العاده‌تری نسبت به سایر کاروانسراها در استان سمنان دارد؛ چراکه این کاروانسرا دقیقا در مرکز شهر قرار گرفته و بخش‌های زیادی از آن همچنان سالم است و قابلیت مرمت دارد. محصول خطای استراتژیک جانمایی زندان در یک کاروانسرای ثبت‌شده ملی، محروم ماندن بیش از 80 میلیون ایرانی از عواید مادی و معنوی ثبت جهانی این بنای تاریخی است.

,

از طرفی این تقصیر متوجه اداره‌کل میراث فرهنگی نیز هست. مدعای مسئولان میراث آن است که قصدِ تقویت گردشگری شهری را دارند اما هنوز اقدام قاطعی برای استفاده به نحو احسن از کاروانسرای تاریخی سمنان در بهترین نقطه از مرکز استان صورت نگرفته است و این پرسش وجود دارد که مسئولان میراث مسئولیت این خسارت محض در اهمال‌های احتمالی را می‌پذیرند؟

,

قانون: فروش آثار و بناهای تاریخی ممنوع است

, قانون: فروش آثار و بناهای تاریخی ممنوع است, قانون: فروش آثار و بناهای تاریخی ممنوع است,

پیش از ادامه بحث لازم است با یک ماده قانونی دیگر آشنا شویم. در ماده 115 قانون محاسبات عمومی کشور 4 استثناء برای فروش اموال مازاد ذکر شده و در واقع فروش آن‌ها ممنوع اعلام شده است که یکی از آن‌ها «آثار و بناهای تاریخی» است.

,

اکنون این محاجه‌های قانونی را در برابر ماده قانونی مورد اشاره مدیرکل زندان‌های استان قرار دهید و خود نتیجه بگیرید که شیوه عمل صحیح و قانونی باید چگونه باشد!

,

یغمائیان: کاروانسرا پیش‌تر محل استقرار اداره‌کل میراث بوده است

, یغمائیان: کاروانسرا پیش‌تر محل استقرار اداره‌کل میراث بوده است, یغمائیان: کاروانسرا پیش‌تر محل استقرار اداره‌کل میراث بوده است,

مرآت برای تکمیل این بحث، به سراغ مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی نیز رفته است و طی گفتگویی دیدگاه آن‌ها را در این خصوص جویا شده است. مشروح گفتگوی مرآت با مدیرکل، معاون سازمان و مسئول دفتر حقوقی اداره‌کل میراث را در ادامه می‌خوانید:

,

مرآت: کاروانسرای شاه‌عباسی پیش از زندان، چه کاربری دیگری داشته است؟

,

یغمائیان: پیش از آن که از کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان به عنوان زندان استفاده شود، اداره‌کل میراث فرهنگی سمنان در آن مستقر بوده است.

,

مرآت: اداره‌کل زندان‌ها چگونه مالک این بنا شد؟

,

یحیی‌پور: مطابق استعلام‌های انجام‌شده در سال 64، سند کاروانسرا به نام اداره‌کل دارایی بوده است. بر اساس بند دال ماده 26 آیین‌نامه اموال دولتی، بهره‌بردار بایستی به نام میراث فرهنگی انتقال می‌یافت. چنان‌که درباره کاروانسرای ایوانکی، کاروانسرای شاه‌عباسی دامغان، سه رباط متصل به یکدیگر در میان‌دشت و کاروانسرای ده‌نمک این اتفاق افتاد. مطابق ماده 26 قانون مدنی، بناهای تاریخی متعلق به دولت بوده و سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی بنای تاریخی کاروانسرا مالک آن محسوب می‌شود.

,

بنابراین ما مالک آن بنا هستیم و انتظار داشتیم سند این کاروانسرا از طریق اداره‌کل دارایی به نام سازمان میراث فرهنگی انتقال پیدا کند که این امر تحقق پیدا نکرد.

,

میراث فرهنگی متولی قطعی کاروانسرای شاه‌عباسی است

, میراث فرهنگی متولی قطعی کاروانسرای شاه‌عباسی است, میراث فرهنگی متولی قطعی کاروانسرای شاه‌عباسی است,

پیش‌تر ساختمان اداری ما در این کاروانسرا مستقر بوده است. ما در سال 94 مکاتبه‌ای با اداره دارایی داشتیم برای آن که به هر طریق ممکن سند این کاروانسرا به نام میراث انتقال پیدا کند. ما مستندات ثبت ملی بنا را هم به نهادهای ذی‌ربط از جمله اداره‌کل دارایی ارسال کردیم. حریم و عرصه بنا و ضوابط معماری آن مشخص و تعیین شده و بر اساس مواد 558 لغایت 569 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) تعرض به عرصه و حریم این بنا جرم بوده و هیچ‌یک از اشخاص حقیقی و حقوقی حق تعرض به بناهای تاریخی و یا تخریب و دخل و تصرف آن‌ را ندارند.

,

جمال: این کاروانسرا بسیار زیباست. این کاروانسرا متعلق به میراث فرهنگی و متولی آن ما هستیم. به احترام مردم اخلاق‌مدار سمنان من تعهد می‌کنم اگر هم‌اکنون این مجموعه به ما واگذار شود، 400 میلیون تومان در آن هزینه کنیم و تلاش کنیم تا آن را احیاء کنیم. اصلا سند نمی‌خواهیم، کاروانسرا را در اختیار ما بگذارند.

,

یغمائیان: دستگاه تخصصی که می‌تواند مرمت این بنا را به سرانجام برساند، سازمان میراث است.

,

آیا در انتقال سند کاروانسرا به نام اداره‌کل زندان‌ها تخلف صورت گرفته است؟

, آیا در انتقال سند کاروانسرا به نام اداره‌کل زندان‌ها تخلف صورت گرفته است؟, آیا در انتقال سند کاروانسرا به نام اداره‌کل زندان‌ها تخلف صورت گرفته است؟,

مرآت: آیا معتقدید در ثبت سند کاروانسرا به نام اداره‌کل زندان‌ها تخلفی صورت گرفته است؟

,

یغمائیان: در دوره‌ای اضطرار حاکمیتی ایجاب کرده که آن‌جا را زندان کنند منتها اکنون دیگر آن شرایط وجود ندارد. همه انتظار دارند، یک بنای تاریخی در اختیار میراث باشد. اصلا بحث سرمایه‌گذاری در این‌جا مطرح نیست. متولی مسجد جامع اوقاف است اما از اوقاف بپرسید که ما چقدر در آن مسجد هزینه کرده‌ایم.

,

مرآت: مدیرکل زندان‌های استان می‌گوید ما حاضریم بنای کاروانسرا را به بخش خصوصی یا دولتی بفروشیم!

,

یغمائیان: منفعت‌محوری در این خصوص درست نیست.

,

مرآت: بنای کاروانسرا چقدر ارزش ریالی دارد؟

,

یغمائیان: کاروانسرا در گران‌ترین نقطه شهر سمنان واقع شده است. ما معتقدیم که نمی‌توان بر فرهنگ قیمت گذاشت.

,

***

,

7 سوال مهم از مسئولان اداره‌کل زندان‌ها و مقامات ارشد استان

, 7 سوال مهم از مسئولان اداره‌کل زندان‌ها و مقامات ارشد استان, 7 سوال مهم از مسئولان اداره‌کل زندان‌ها و مقامات ارشد استان,

هرچند اداره‌کل زندان‌ها هنوز به این پرسشِ مطرح‌شده در رسانه‌ها پاسخ نداده است که بنای کاروانسرا را از چه کسانی و با چه مبلغی خریداری کرده است که اکنون قصد فروش یا واگذاری آن را دارد؛ اما اکنون پرسش‌های مهم‌تری پیش‌روی ماست:

,

نخست آن که با توجه به ارزش و اهمیت این بنای تاریخی و نیز با توجه به مواد پیش‌گفته از قانون مجازات اسلامی آیا اداره‌کل زندان‌ها، مسئولیت آسیب‌های جدی واردشده به این بنا به سبب استقرار زندان و بی‌توجهی به این بنا را خواهد پذیرفت؟

, نخست,

دوم؛ با توجه به ابلاغ عرصه و حریم مصوب این بنای ارزشمند، هرگونه ساخت و ساز و دخل و تصرف در عرصه و حریم این بنا باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شده؛ اکنون پرسش این است که اداره‌کل زندان‌ها با کدام مجوز نسبت به ساخت و ساز در حریم یک اثر ثبت‌شده ملی اقدام کرده است؟

, دوم؛ ,

سوم؛ با توجه به این تصرف و تملک بناهای تاریخی توسط دستگاه‌های غیرمرتبط، اساسا غیرقانونی است، سند کاروانسرا طی کدام فرایند قانونی از طریق اداره‌کل دارایی به نام اداره‌کل زندان‌ها انتقال یافته است؟

, سوم؛,

چهارم؛ با فرض صحت انتقال سند به نام اداره‌کل زندان‌ها، با توجه به این که فروش بناهای تاریخی ممنوعیت دارد، اداره‌کل زندان‌ها بر مبنای کدام مجوز قانونی قصد دارد این بنای تاریخی را واگذار کند؟

, چهارم؛,

پنجم؛ با وجود تصریح مقامات میراث فرهنگی استان مبنی بر این که این نهاد متولی قطعی کاروانسراست و در نتیجه انتقال سند به نام اداره‌کل زندان‌ها تخلف بوده است، چرا مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی از طریق محاکم قضایی موضوع این تخلف و آسیب‌های وارده به بنا و تجاوز به حریم بنا را پیگیری نکرده و نمی‌کنند؟

, پنجم؛ ,

ششم؛ با توجه به درخواست‌های مردمی و رسانه‌ای برای آزادسازی کاروانسرا و تولی‌گری میراث فرهنگی در آن، چرا مقامات استان به صراحت حق دولت و مردم را در این زمینه از اداره‌کل زندان‌ها مطالبه نمی‌کنند؟

, ششم؛,

هفتم؛ با توجه به این که کاروانسرای سمنان به احتمال بالا در فهرست ثبت جهانی «کاروانسرای ایرانی» قرار نمی‌گیرد، مسئولیت محرومیت مادی و معنوی هشتاد میلیون ایرانی از عواید مادی و معنوی ثبت جهانی کاروانسرای سمنان با چه کسی است؟

, هفتم؛ ,

امید است مقامات ارشد استان و مسئولان اداره‌کل زندان‌ها و میراث فرهنگی به افکار عمومی در خصوص این پرسش‌ها پاسخگو باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه