اخبار داغ

اهداف ‌آمریکا از تعرض ‌به ‌هواپیمای ‌مسافربری ‌ایران

اهداف ‌آمریکا از تعرض ‌به ‌هواپیمای ‌مسافربری ‌ایران
ایجاد فضای تنش خارجی با هدف انحراف افکار عمومی از مسائل داخلی برای نیل به هدف نهایی که همان پیروزی در انتخابات آتی است، سیاستی است که به نظر می‌رسد در دستور کار تیم ترامپ قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد شایگان، کارشناس مسائل بین‌الملل نوشت: 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
شامگاه پنجشنبه ۲ مرداد یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی در مسیر حرکت به مقصد لبنان با تعرض و مزاحمت دو جنگنده اف- 15 ایگل آمریکایی روبرو شد که این اقدام نامتعارف یعنی نزدیک شدن به صد متری هواپیما، هواپیمای ایرانی را مجبور به کاهش ارتفاع سریع و شوک‌آور برای مسافران کرد.
,
 
,
در خصوص ماجراجویی جنگنده‌های آمریکایی که به طرز خطرناکی هواپیمای مسافربری شرکت ماهان را در معض تهدید و آسیب جدی قرار دادند اهداف مختلفی قابل شناسایی است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:
,
 
,
ا- تحریک ایران
, ا- تحریک ایران,
نخستین هدفی که در این رابطه به ذهن می‌رسد این است که آمریکایی‌ها از این طریق یعنی تهدید هواپیماهای مسافربری ایران با استفاده از ابزارهای نظامی‌ای که در اختیار دارند، به دنبال تحریک ایران برای انجام واکنش سریع بودند. با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر تمام تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی که قرار است مهرماه برداشته شود، به دلیل غیرقابل توجیه بودن و عدم برخورداری از مبنای منطقی و قانونی با شکست مواجه شده است، لذا آمریکا از طریق ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران بر فراز سوریه به دنبال تحریک ایران جهت عکس‌العمل سریع بود تا از این طریق بهانه‌ای به دست آورده و آن را برای اقناع‌سازی در سطح بین‌الملل برای تمدید دوباره تحریم‌های تسلیحاتی به کار بگیرد. این هدف، با توجه به اینکه، واکنش ایران مطابق نقشه‌ی آمریکایی‌ها نبود و نیز به این خاطر که ایرانی‌ها پاسخ‌شان قاطع، هوشمندانه و پیچیده است، نمی‌تواند منتهی به نتیجه مطلوب نظر آمریکا شود.
,
 
,
2- انجام عملیات سوتر
, 2- انجام عملیات سوتر,
انجام عملیات «سوتر» هدف بعدی در این باره است. به این معنا که جنگنده‌های آمریکایی با عمداً اقدام به پرواز در نزدیکی هواپیمای مسافربری ایران کرده‌اند تا پدافند هوایی سوریه به اشتباه آن را ساقط کند. همانند انچه که در مورد هواپیمای ایلیوشین 20 روسی توسط جنگنده‌های اسرائیلی انجام شد. در واقع آمریکایی‌ها در صدد بودند از این طریق افکار عمومی ایران را در مقابل حاکمیت قرار دهند و تهران را با اعمال فشار افکار عمومی به خاطر جریحه‌دار کردن مردم مجبور به عقب‌نشینی از مواضع سیاسی و میدانی در سوریه نماید که این موضوع یکی از آرزوهای دیرینه آمریکا در مواجه با حضور ایران در سوریه است. بنابراین طبق بررسی کارشناسان هوافضا، این اقدام جنگنده‌های آمریکا به قصد سقوط هواپیمای ایرانی با ۲ روش زیر بود: الف) به اشتباه انداختن پدافند هوایی سوریه در ‌تشخیص هواپیمای مسافری به عنوان هدف متخاصم و نهایتاً شلیک به هواپیما؛ ب) ایجاد مزاحمت برای خلبان هواپیمای مسافری با نزدیک شدن به بال‌های هواپیما جهت تغییر گردش هوا در ‌موتورها که منجر به سقوط خواهد شد. ذکاوت، مهارت، شجاعت و جسارت خلبان هواپیمای ماهان، این نقشه‌ی آمریکا را نقش بر آب کرد.
,
 
,
3- نشان دادن قدرت بازدارندگی
, 3- نشان دادن قدرت بازدارندگی,
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که با نخست وزیر عراق داشتند، صریحاً اعلام کردند که در پاسخ به ترور شهید سلیمانی، جمهوری اسلامی قطعاً ضربه‌ی متقابل را خواهد زد. این بدان معناست که بمباران عین‌الاسد انتقام اصلی نبوده و به قول رهبر معظم انقلاب اسلامی تنها یک سیلی بود. لذا انتقام اصلی، ضربه‌ی محکم متقابلی است که در انتظار آمریکاست. از این نقطه نظر، ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی بر فراز آسمان سوریه و لبنان به هواپیمای مسافربری ماهان، به نوعی نمایش قدرت و انتقال این پیام بود که آمریکا نیز از آمادگی لازم برای مقابله با ضربه‌ی متقابل، در ابعاد و سطوح دیگری ولو غیرقانونی و خارج از چهارچوب‌های حقوق بین‌الملل آماده است.
,
 
,
4- بهره‌برداری انتخاباتی
, 4- بهره‌برداری انتخاباتی,
ظاهراً شکست ترامپ در انتخابات پیش رو قطعی به نظر می‌رسد. عملکرد ترامپ در حوزه مسائل داخلی و در عرصه‌ی سیاست خارجی باعث افزایش انتقادات و مخالفت‌ها علیه او شده است. در نظرسنجی‌هایی هم که در داخل آمریکا حتی توسط رسانه‌های مطلوب ترامپ انجام می‌شود، بایدن یک پله جلوتر است. ایجاد فضای تنش خارجی با هدف انحراف افکار عمومی از مسائل داخلی برای نیل به هدف نهایی که همان پیروزی در انتخابات آتی است، سیاستی است که به نظر می‌رسد در دستور کار تیم ترامپ قرار گرفته است. در این راستا تیم او در کاخ سفید در صدد است با پیاده‌سازی برخی سناریوها علیه ایران، فضا را تا حد تنش افزایش دهند و واکنش‌های شتابزده را نیز از سوی ایران دریافت کنند و در بستر این ناامن‌سازی، شاید بتوانند بار دیگر بستر حضور مجدد ترامپ را بر کاخ سفید فراهم نمایند.
,
 
,
سخن پایانی
, سخن پایانی,
آنچه روشن است این است که اقدام آمریکا در تعقیب هواپیمای مسافربری ایران و ایجاد مزاحمت برای آن، با هر هدف و نیتی که صورت گرفته باشد، نقض آشکار امنیت هوانوردی و تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی مطابق کنوانسیون 1944 شیکاگو است و عنوانی جز «تروریسم» نمی‌توان بر آن نام نهاد. قطعاً این ماجراجویی آمریکا ضمن پیگیری‌های حقوقی و سیاسی در مجامع بین‌المللی، براساس قاعده «مقابله به مثل» در حقوق بین‌الملل نیز، بدون پاسخ نخواهد ماند.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه