اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

سینمای معیریان؛ از کپی‌کاری تا ابتذال سازی!/ «زن ها فرشته اند2» چگونه مجوز اکران گرفته است؟

سینمای معیریان؛ از کپی‌کاری تا ابتذال سازی!/ «زن ها فرشته اند2» چگونه مجوز اکران گرفته است؟
اوج ابتذال در کارنامه سینمایی آرش معیریان را این روزها می شود در «زن ها فرشته اند2» به تماشا نشست؛ صحنه های رقص، شباهت سازی برای مصرف مشروبات الکلی و ... تنها چند مورد از رسوخ ابتذال در سینمای ایران است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذات سینما برای سرگرمی خلق شده است و ژانر کمدی و طنز شاید بیشتر به این ذات و اصل سینما نزدیک باشد. به تجربه ثابت شده در سینما و تلویزیون ایران نیز، فیلم ها و سریال های طنز از محبوبیت بیشتری برخورداراند. در تلویزیون می شود براحتی از مجموعه پرطرفدار «پایتخت» نام برد و مرور پرفروش ترین فیلم های سینمایی ایران در دو سال گذشته نشان می دهد با اختلاف، فیلم های طنز، گیشه را از آن خود کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کمدی حرف اول و آخر گیشه

, کمدی حرف اول و آخر گیشه, کمدی حرف اول و آخر گیشه,

, , , ,

سال گذشته فیلم سینمایی «مطرب» با فروش بیش از 38 میلیارد تومان، پر فروش ترین فیلم سال و بعد از آن «متری شیش و نیم» با اختلاف ده میلیاردی در رتبه دوم فروش قرار گرفته بود. فیلمی خوش ساخت با موضوع اجتماعی که به ندرت اتفاق می افتد در این جایگاه قرار گیرد. فیلم «هزارپا» در سال 97 نیز با فروش 38 میلیاردی یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران شد و «لاتاری» در این فهرست با 14 میلیارد فروش در جایگاه سوم؛ فیلمی با موضوع اجتماعی که در رقابت با فیلم های طنز سال، توانسته بود درخششی قابل توجه در گیشه از آن خود کند.

, «مطرب», «هزارپا»,

, ,

بعد از جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود که از ویروس کرونا در کشور رونمایی شد و بعد از آن بود که با وجود فیلم های خوش ساختی مانند «شنای پروانه» که امید بسیاری برای جابجایی رکوردهای فروش و استقبال مخاطبان داشت، همه چیز با تعطیلی های مکرر سینما و شیوع سریع کرونا، تبدیل به سکوتی معنادار شده است. پس از چهار هفته از اکران، «شنای پروانه» با حدود دومیلیارد و نیم فروش و «خوب بد جلف 2» با یک میلیارد فروش نتوانستند گرمای خاصی به گیشه یخ زده سینماها بدمند. این وسط حتی فیلم های طنز و کمدی نیز با وجود تبلیغات مجازی و تلاش هایی برای اقناع مخاطبین برای حضور در سینماهای شهرهای پاک، بی نتیجه مانده است.

, «شنای پروانه», «خوب بد جلف 2»,

قهر مخاطبان سینما با «زن ها فرشته اند2» 

, قهر مخاطبان سینما با «زن ها فرشته اند2» , قهر مخاطبان سینما با «زن ها فرشته اند2» ,

, , , ,

فیلم سینمایی «زن ها فرشته اند 2» به کارگردانی آرش معیریان و تهیه کنندگی حسین فرح بخش، ده روزی می شود که رنگ اکران به خود گرفته است و با وجود تبلیغات فراوان قبل از شروع اکران خود نیز نتوانسته فروشی بیش از 126 میلیون نصیب خود کند. البته شرایط کرونا و تعطیلی سینماهای پایتخت و عدم استقبال مخاطبان در این شرایط، در این آمار فروش بی تاثیر نبوده است.

, «زن ها فرشته اند 2»,

, ,

با مرور کارنامه آرش معیریان، فیلم هایی مانند «زن ها فرشته اند2» به وفور یافت می شود. در واقع مثلث کاری «فرح بخش- معیریان- وزیری» دراین سال ها با ساخت فیلم هایی مثل «خالتور»، «آس و پاس»، «دریا کنار»، «شانس، عشق، تصادف»، «کالسکه»، «داماد خجالتی»، «شیر و عسل» و «شارلاتان» عملا روی فیلم فارسی های قبل از انقلاب را سفید کرده و از خجالت آن ها درآمده است. کارنامه ای که در نهایت از «سحر قریشی» به عنوان بازیگر نقش اول خود بهره برده است.

, «فرح بخش- معیریان- وزیری»,

باید این سوال را از مسئولان وزارت ارشاد و معاونت سینمایی پرسید که فیلم مبتذل «زن ها فرشته اند 2» چگونه در اوج ابتذال مجوز اکران گرفته است؛ مجوزی که قطعا اعطا آن به چنین فیلمی شبهات فراوانی را ایجاد می کند.

,

مبتذل ساز سینما؛ کپی کار امروز

, مبتذل ساز سینما؛ کپی کار امروز, مبتذل ساز سینما؛ کپی کار امروز,

آرش معیریان با ساخت چنین فیلم هایی ثابت کرده نه تنها هیچ خلاقیت و قصه ای در فیلم هایش وجود ندارد، بلکه در عالی ترین مرتبه آن، یک کپی کار امروزی از فیلم فارسی های قبل از انقلاب است. نمونه بارز آن فیلم «آس و پاس» اوست که در سال 95 اکران شد و عملا یک کپی کاری از فیلم «پریزاد» سیامک یاسمی بود که در سال 52 اکران شده بود.

, «آس و پاس», «پریزاد»,

, ,

 اوج این فضاحت سینمایی را می شود در شاهکار اخیر آرش معیریان در «زن ها فرشته اند2» بازخوانی کرد. فیلمی به تهبه کنندگی محمد حسین فرح بخش که به گفته وی ادامه داستان «زن ها فرشته اند» ای است که سال 86 به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی خود فرح بخش ساخته شده بود.

,

, ,

رقص دسته جمعی بازیگران، عرق خوردن، سواستفاده از حضور و صدای ایرج خواجه امیری برای جذب بیشتر مخاطب و تکرار داستان های نخ نمایی که تیم معیریان – فرح بخش بارها و بارها در این سال ها از آن ها رونمایی کرده اند. ناگفته پیداست که زبان طنز، یکی از بهترین شیوه های اصلاح رفتار جامعه به شمار می آید و در قالب سینما این تاثیر دو چندان خواهد شد؛ ولی فیلمی که کمترین استانداردهای سینما را رعایت کرده باشد نه فیلمی مانند «زن ها فرشته اند2» که با ابتذال کامل نه تنها به شعور سینمایی مخاطب توهین، بلکه سطح توقع و سلیقه او را چندین پله کاهش می دهد.

,

, ,

انتهای پیام/

,

مصطفی پورکیانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه