اخبار داغ

درخواست از نمایندگان مجلس برای تشکیل کمیسیون خانواده و جمعیت

درخواست از نمایندگان مجلس برای تشکیل کمیسیون خانواده و جمعیت
مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره مسئله فرزندآوری و افزایش جمعیت گفت: امیدواریم نمایندگان خانه ملت به تشکیل کمیسیون خانواده و جمعیت رای مثبت دهند و رای خود را هم شفاف کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛معصومه رضایی مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی ( پردیس شهید عباسپور) در گفت وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عید نوروزشان با وجود اینکه در کشاکش مقابله با کرونا بودیم، به مسئله فرزندآوری و افزایش جمعیت اشاره کردند؛ این به آن معناست حتی در زمان جنگ و بحران نیز ما باید به فکر جمعیت باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: افزایش جمعیت متضمن امنیت، رشد اقتصادی و استحکام بنیان خانواده است. که متاسفانه به دلیل عدم توجه به این معیارهای اصلی، جمعیت کشور رو به پیری نهاده است.
,
 
,
این فعال دانشجویی تصریح کرد: برای رفع این مشکل اساسی و تسهیل در امر تشکیل خانواده بایستی قوانین این حوزه بازنگری شود و حتما نیاز به نگاه کارشناسانه حوزه های مختلف به این موضوع است.
,
 
,
وی اظهار داشت: راهکاری که برای این مشکل بنیادی پیشنهاد داده شده، تشکیل کمیسیون خانواده و جمعیت است که بین مردم و فعالین فرهنگی با استقبال روبرو شده است. البته مخالفان خود را نیز دارد. یکی از دلایل ذکر شده برای تشکیل نشدن این کمیسیون، وجود کمیسیون فرهنگی است.
,
 
,
رضایی تاکید کرد: با وجود افراد دغدغه مند در کمیسیون فرهنگی باید دقت داشت مسئله خانواده و جمعیت یک مسئله چند بعدی است که باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد که متاسفانه در کمیسیون فرهنگی تخصص های متفاوت وجود ندارد.
,
 
,
وی افزود: در مجلس شورای اسلامی اعضای فرهنگی بسیار قوی حضور دارند اما این افراد به دلیل اهمیت و اولویتشان نسبت به کمیسیون‌های دیگر، به کمیسیون فرهنگی نیامدند، برای حل این مشکل و استفاده از ظرفیت این افراد بهتر است، کمیسیون فرهنگی بخش زیادی از کارهای خود را به‌جای درگیری مستقیم، درگیری راهبردی کرده و ساختار سازی کنند که یکی از این ساختارها تشکیل کمسیون های ویژه طبقه ماده ۴۰ آیین نامه داخلی است. 
,
 
,
 مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی ( پردیس شهید عباسپور) گفت: این کمیسیون نسبت به کمیسیون‌های تخصصی دیگر دو امتیاز ویژه دارد، نخست آن که می‌تواند دو مشاور تخصصی داشته باشد و اعضا کمیسیون‌های دیگر می‌توانند در این کمیسیون هم باشند برای مثال می‌توان در بحث جمعیت و خانواده ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس که در این موضوع تبحر دارند را از کمیسیون‌های مختلف در این کمیسیون ویژه جمع کرد و بصورت تخصصی به آن پرداخت و بدین صورت ضعف کمیسیون فرهنگی در رسیدگی و پیگیری به مسائل این حوزه  کاهش پیدا خواهد کرد.
,
 
,
وی اضافه کرد: خانواده باید مبنا قانون‌گذاری‌های نمایندگان مردم باشد اما در ده دوره قبل مجلس شورای اسلامی این امر مهم مغفول مانده است. این موضوع و کارهای عقب افتاده در این زمینه باعث سنگین تر شدن مسئولیت و وظیفه نمایندگان مجلس یازدهم میشود.
,
 
,
رضایی افزود: مسئله دیگری که در ارتباط با فعالین دانشجویی با آن مواجهیم این است که ساز و کار این کمسیون چیست؟ پرکاری کمیسیون فرهنگی و وجود ابعاد مختلف که غیرفرهنگی است در  طرح خانواده و جمعیت سبب شده تا این طرح در چند دوره مجلس وارد شود ولی اقدامی برای ان صورت نگیرد از همین رو نخستین کار کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت پیگیری های مربوط به این زمینه است.
,
 
,
وی اضافه کرد: به طور مثال بازنگری و اجرایی کردن قانون تسهیل ازدواج جوانان که پس از ۱۴ سال هنوز بر زمین مانده است، ورود به حوزه‌ها سلامت، باروری، فرزندآوری و فرزندپروری، امتیازات و مشوق‌های جمعیتی، احقاق حقوق زن و خانواده است که طی این سال‌ها در مجلس مورد بی‌توجهی واقع‌شده. شایان ذکر است که کمیسیون خانواده و جمعیت نه تنها در تزاحم باکمیسیون فرهنگی نیست بلکه این دو می بایست با یکدیگر همکاری و هم افزایی در پیشبرد طرحها و راهکارها داشته باشند. 
,
 
,
 این فعال دانشجویی ادامه داد: براساس آئین نامه داخلی، کمیسیون خانواده وجمعیت موظف است در اولین فرصت گزارش نظارتی از عملکرد نهادهای متولی جمعیت و خانواده در سال‌های گذشته را برای بررسی موضوعات ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی پیرامون، تخلف، استنکاف، یا اجرای ناقص قوانین به صحن مجلس ارائه کند تا طبق دستور رئیس قوه قضاییه؛ مسئولینی که ترک فعل کرده و منجر به ایجاد چنین بحرانی شده اند شناسایی و طبق قانون مجازات شوند. 
,
 
,
وی گفت: در پایان امید است که ان شاالله فردا نمایندگان محترم خانه ملت به تشکیل چنین کمیسیونی رای دهند و نیز رای خود را شفاف کنند.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه