اخبار داغ

خرابه‌خوابی در هرمزگان؛

چرا وعده دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده محقق نمی‌شود؟

چرا وعده دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده محقق نمی‌شود؟
بر اساس آمارها بیش از هشت شهر از ۴۵ شهر استان هرمزگان دارای بافت فرسوده و ناکارآمد بوده و اهالی این شهرها در سالیان گذشته دلخوش به وعدهای مسئولانی بوده‌اند که هنوز عزمی برای رفع این مشکل ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز، اهالی چندین شهر هرمزگان گریبانگیر بافت‌های فرسوده و خانه‌های مخروبه‌ای هستند که برای ساکنان آن‌ها حکم یک دشمن خاموش را دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

این استان هزاران هکتار بافت فرسوده دارد؛ عمر بالای خانه‌ها و عدم ساخت و ساز و بروزرسانی، معابر و اماکن مسکونی یکی از معضلات و مشکلاتی است که مردم را تهدید می کند و وقوع حوادثی همچون زلزله و آتش سوزی می‌توانند موجب بحرانی بزرگ شوند.

,

زندگی در خانه‌های بسیار کوچک با سقف‌های چوبی، کوچه‌های باریک و کمبود یا نبود زیرساخت‌ها، تنها بخشی از مشکلات ساکنان محله‌های فرسوده است و از سوی دیگر این بافت‌ها در حاشیه شهر می‌تواند باعث بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد باشد.

,

, ,

از آنجایی که استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های زلزله خیز محسوب می‌شود و وجود گسل‌های متعدد در اقصی نقاط  آن و خلیج فارس تهدید وقوع یک زلزله بزرگ همیشه دور از انتظار نیست به همین دلیل جا دارد مسئولان چه در سطح استان وچه کشوری برای پیشگیری از حوادث ناگوار در آینده تصمیمات جدی را اتخاذ کنند.

, ,

 

,

, , , , ,

به رغم گذشت سال‌ها هنوز سقف بسیاری از خانه‌ها در برخی شهرهای استان از چوب مربا، تنه درختان و چندل است و حیات بسیاری از خانه‌ها هم دیوارهایی از جنس چوب دارند که بومیان این منطقه آن را سون می‌نامند، رطوبت، گرماو شرجی شدید در مناطق جنوبی کشور باعث فرسوده‌شدن سریع ساختمان‌ها و منازل مسکونی می‌شود و همین امر باعث استهلاک‌پذیری بسیار زیاد بناها به شمار می‌رود.

,

براساس آمارها بیش از ۸ شهر از ۴۵ شهر استان با مساحتی در حدود ۴ هزار و ۲۴۶ هکتار دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است و گفته شده۴۲ درصد شهر بندرعباس دارای بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی بوده که ۴۶ درصد جمعیت شهری آن در این بافت‌ها ساکن هستند و وسعت آن به سه هزار و ۷۲ هکتار می‌رسد.

,

روند به‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در بندرعباس کند است

, روند به‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در بندرعباس کند است,

سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی سال گذشته در حاشیه سفری که به بندرعباس داشت گفت: بالغ‌بر 20 میلیون نفر در کشور در بافت های فرسوده زندگی می کنند.

, ,

وی با بیان اینکه ساماندهی بافت‌های فرسوده در اولویت دولت است اما به دلیل گستردگی کار تمامی آن به‌صورت یکجا نمی‌تواند در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: قرار بر این است سالی 10 درصد یا 270 محله از این بافت‌های فرسوده بهسازی شده که تلاشمان بر تقویت بافت‌های فرسوده و رفع کمبودهایشان جهت روبنایی و بهبود زیرساخت‌هاست.

,

, ,

پژمان در خصوص وضعیت بافت‌های فرسوده بندرعباس، گفت: روند اجرایی بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در بندرعباس تاکنون کند بوده و وضعیت زندگی مردم عادی نیست و تحت‌فشار و مشکل هستند و عزم دولت برای بهبود وضعیت موجود است.

,

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه به دنبال تمرکز در تصمیم‌گیری و اقدامات هستیم، خاطرنشان کرد: باید بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده تسریع داده شود و چون ساخت واحدهای مسکونی دشوار است و مردم در مشکلات عدیده به سر می‌برند باید جلسات مختلفی با توسعه گران استانی برگزار و به کمک مردم بیایند تا واحدهای مسکونی جدید در بافت‌های  بهسازی شده با سرعت انجام شود.

,

هنگام بارندگی از سقف خانه به شدت آب می چکد

, هنگام بارندگی از سقف خانه به شدت آب می چکد,

جباری یکی از شهرندان مینابی که دارای خانه ی با بافت فرسوده است در گفتگو با خبرنگار هرمز می‌گوید: عمر خانه من  حدود 30سال می رسد و دیگر عمرش به سر آمده و هر روز نگران این هستم که مبادا زلزله بیاید و با عث ریزش آن شود.

,

وی افزود: در هنگام بارندگی های زمستان به خانه دخترم می روم چون ازسقف خانه به شدت آب چکه می کنند.

,

این شروندان با بیان اینکه هزینه های ساخت ساز به شدت زیاد شده و در این چند سال اخیر بار ها تصمیم داشتم که خانه را بازسازی کنم ولی نبود پول کافی مانع از آن شد.

,

جباری از مسولان خواست برای خانه های این چنین چاره اندیشی کند و با وام های کم سود باعث برطرف حواث ناگواری شوند.

,

به مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده نیاز داریم

, به مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده نیاز داریم,

فریدون همتی استاندار هرمزگان مرداد ماه سال گذشته در نشست ستاد بازآفرینی استان هرمزگان گفت: نظر داریم با همکاری توسعه گرها وارد مرحله ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید در محله چاهستانی های بندرعباس شویم، در ابتدا به توسعه گرها این ماموریت را داده ایم تا با گفتگو با مردم شرایط را جهت ساخت و ساز واحدهای مسکونی، مطرح کنند.

,

, ,

وی افزود: با توجه به همه پیچیدگی ها و شرایط موجود در بافت فرسوده محله چاهستانی های بندرعباس، اما با همکاری مردم و همراهی آنها می‌توانیم مشکلات را حل و در انتظار تحولی بزرگ در حوزه نوسازی واحدهای مسکونی در این محله باشیم.

,

استاندار هرمزگان افزود: همه امکانات و همچنین هماهنگی لازم با توسعه گرها برای برداشتن گام اصلی در مسیر ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید در محله چاهستانی های بندرعباس انجام شده است.

,

همتی تصریح کرد: یکی از اقدامات در این زمینه، طراحی ۶۰۰ واحد مسکونی در کنار شهرک پیامبر اعظم(ص) بندرعباس است که ساکنان محله  چاهستانی ها، می‌توانند از آن استفاده و در آن ساکن شوند و همچنین در مناطق دیگری از شهر نیز توسط بنیاد مسکن واحدهایی در حال ساخت است که ساکنان محله چاهستانی ها می‌توانند از این واحدهای مسکونی نیز جهت جابجایی استفاده کنند.

,

وی گفت: روش دیگر ساخت در جا در محله چاهستانی ها است که این کار در صورت توافق مالکان با توسعه گرها در خود بافت محله چاهستانی ها آغاز و ساخت و ساز در آن توسط توسعه گرها انجام می‌شود.

,

استاندار هرمزگان بیان کرد: روش دیگر نیز این است که خود مردم و مالکان در محله چاهستانی ها اقدام به ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی خود کنند، که برای این کار مشوق های ویژه ای از جمله تخفیف ۹۰ درصدی در هزینه صدور پروانه ساخت و همچنین پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت در نظر گرفته شده است.

,

همتی گفت: انتظار داریم با این مشوق های در نظر گرفته شده مردم مشارکت خوبی را داشته باشند تا نوسازی بافت فرسوده و ساخت واحدهای مسکونی جدید در محله چاهستانی ها صورت گیرد.

,

, ,

 

,

وی تصریح کرد: همچنین اگر مردم در دیگر محلات دارای بافت فرسوده، علاقه‌مند به ساخت و ساز و نوسازی واحد مسکونی خود باشند، مورد حمایت و بهره‌مندی از این مشوق‌ها قرار می‌گیرند.

,

استاندار هرمزگان با بیان اینکه هدف ما این است که در سال 98 نوسازی سه هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر بندرعباس را آغاز کنیم، خاطر نشان کرد: این امر در گروی همکاری و مشارکت خوب مردم در راستای نوسازی واحدهای مسکونی در محله چاهستانی‌ها و سایر محلات شهر بندرعباس است.

,

با توجه به سخنان و وعدهای مسولین از جمله معاون وزیر مسکن و چه استاندار هرمزگان در خصوص ساخت و به‌سازی بافت‌های فرسوده در بندرعباس هیچ‌گونه پیشرفتی در این حوزه صورت نگرفته و روز به روز بر تعداد این خانه در استان هرمزگان افزوده می‌شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه