اخبار داغ

وقتی اجارۀ خانه هم برای عده ای کیمیا می شود؛

کوچه به کوچه؛ در پی سرپناه/ گرانی مسکن مستأجران را از نفس انداخت

کوچه به کوچه؛ در پی سرپناه/ گرانی مسکن مستأجران را از نفس انداخت
گرانی مصالح ساختمانی و آهن‌آلات باعث افزایش قیمت مسکن و کمبود خانه اجاره‌ای و فروشی در خراسان‌جنوبی شده است و در این بین، مستأجران زیادی هستند که برای یافتن سرپناه، آواره کوچه‌ها شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، این روزها با هر کسی که حرف میزنی از گرانی‌های سرسام آور گلایه دارد. گرانی‌هایی که به شدت زندگی مردم به ویژه اقشار ضعیف را تحت تاثیر قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,
 
,
افزایش قیمت در مواد غذایی، خودرو، مسکن، تلفن همراه، طلا، سکه، پارچه و هر چه که مورد استفاده مردم است کاملا مشهود بوده و بحث داغ محافل است.
,
 
,
مسکن که یکی از مهمترین نیازهای زندگی یک خانواده است این روزها به رویایی برای جوانان و مستاجران تبدیل شده رویایی که نه تنها دست نیافتنی است بلکه افزایش قیمت و نایاب شدن مسکن کم‌کم به کابوس شب و روز مردم تبدیل می‌شود‌.
,
 
,
حال و روز شرایط اقتصادی کشور نابسامان است و با شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت دلار این نابسامانی روز به روز در حال افزایش و بازار مسکن نیز بدون ثبات شده است.
,
 
,
گرانی مصالح ساختمانی و آهن آلات نیز یکی دیگر از دلایل گران شدن مسکن است.
,
 
,
خانه اجاره‌ای نداریم
, خانه اجاره‌ای نداریم, خانه اجاره‌ای نداریم,
 
,
علاوه بر گرانی مسکن این روزها کمبود و نبود خانه اجاره‌ای مشکل دیگری است که گریبانگیر مستاجران شده است.
,
 
,
خسروی یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: بیش از یک ماه است هر روز برای پیدا کردن خانه به مشاوران املاک سطح شهر مراجعه می‌کنم اما دریغ از داشتن یک خانه اجاره‌ای.
,
 
,
وی افزود: به محض ورود به مشاور املاک و بدون گفتن این‌که حرفی بزنم جمله "خانه اجاره‌ای نداریم" به گوش می‌رسد.
,
 
,
خسروی با بیان این‌که اغلب صاحبخانه‌هایی که قصد اجاره دادن خانه دارند شرط رهن را مطرح می‌کنند، گفت: قیمت رهن و اجاره نیز در بیرجند زیاد است و با درآمدها همخوانی ندارد.
,
 
,
این شهروند بیرجندی بیان کرد: متاسفانه قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت مصالح و آهن آلات به شدت تحت تاثیر قیمت دلار است و نظارتی بر این موضوع نیست.
,
 
,
وی از بی توجهی مسئولان به شرایط اقتصادی کشور گلایه کرد و گفت: اگر به وضعیت اقتصادی کشور و درآمد مردم توجه شود مردم از حداقل نیازهای زندگی برخوردار خواهند شد.
,
 
,
حسینی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز در مورد افزایش قیمت مسکن و اجاره بها گفت: متاسفانه این روزها کمتر کسی حتی با دریافت تسهیلات قادر به خرید مسکن و زمین است.
,
 
,
وی با بیان این‌که نرخ سود تسهیلات نیز بسیار بالا است، افزود: همین طرح اقدام ملی نیز که قرار است کمکی برای افراد فاقد مسکن باشد با شرایطی که برای آن مشخص شده برای اقشار ضعیف مناسب نیست و پرداخت سود تسهیلات آن از عهده اقشار متوسط جامعه خارج است.
,
 
,
خانه‌هایی که کیمیا شده/ یادی از مسکن مهر
, خانه‌هایی که کیمیا شده/ یادی از مسکن مهر, خانه‌هایی که کیمیا شده/ یادی از مسکن مهر,
 
,
این شهروند بیرجندی بیان کرد: در منطقه مهرشهر مستاجر هستم و متاسفانه در این قسمت شهر نیز قیمت اجاره بهار، مسکن و زمین سر به فلک کشیده و حکم کیمیا پیدا کرده است.
,
 
,
حسینی، یادی از طرح مسکن مهر کرد و گفت: طرح مسکن مهر با تمام معایبی که برایش مطرح می‌کنند حداقلی کاری که کرد خانه‌دار کردن عده‌ای مستضعف بود که ارزش زیادی دارد.
,
 
,
وی با بیان این‌که آن زمان شرایط ثبت‌نام برای مسکن مهر را نداشتم، عنوان کرد: کاش مجدد این طرح یا طرحی مشابه مسکن مهر اجرا شود و عده‌ای که واقعا خانه ندارند بتوانند از شرایط برخوردار شوند.
,
 
,
این شهروند بیرجندی که کارگر مشاغل ساختمانی است، بیان کرد: به امید کار، خانه و رو به راه شدن زندگی و به دلیل خشکسالی و از بین رفتن کشاورزی و منبع درآمد از روستا به شهر آمدم اما اکنون که نگاه می‌کنم اگر دوباره به روستا برگردم بهتر است چراکه در این شرایط خانه‌ای برای اجاره پیدا نمی‌کنم و هر روز شرمنده زن و بچه‌هایم هستم.
,
 
,
آواره کوچه پس کوچه‌های شهر برای پیدا کردن سرپناه
, آواره کوچه پس کوچه‌های شهر برای پیدا کردن سرپناه, آواره کوچه پس کوچه‌های شهر برای پیدا کردن سرپناه,
 
,
حسینی با بیان این‌که از مشاوران املاک برای پیداکردن خانه ناامید شدم، اظهار کرد: در کوچه پس کوچه‌های شهر از اهالی در حال پرس و جو و پیدا کردن خانه اجاره‌ای هستم و در برخی موارد نیز به در خانه‌ها مراجعه کرده و در مورد وجود خانه اجارهای در محله سوال می‌کنم.
,
 
,
مشاوران املاک سطح شهر نیز کمبود خانه اجاره‌ای در شهر را تایید کرده و گرانی مصالح و آهن آلات را دلیل اصلی نبود خانه برای اجاره می‌دانند.
,
 
,
کمبود و نبود خانه اجاره‌ای در بیرجند
, کمبود و نبود خانه اجاره‌ای در بیرجند, کمبود و نبود خانه اجاره‌ای در بیرجند,
 
,
علیرضا اربابی رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: به دلیل افزایش قیمت زمین، مصالح ساختمانی و آهن آلات مردم توانایی ساخت خانه ندارند.
,
 
,
وی افزود: این افزایش قیمت‌ها باعث کاهش ساخت خانه و در نتیجه کمبود و نبود خانه اجاره‌ای در شهر شده است.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند بیان کرد: وقتی دولت دفترچه ضریب املاک را افزایش دهد مشخص است که اجاره بهای خانه‌ها افزایش پیدا می‌کند.
,
 
,
صاحب خانه‌ها، خانه را اجاره نمی‌دهند
, صاحب خانه‌ها، خانه را اجاره نمی‌دهند, صاحب خانه‌ها، خانه را اجاره نمی‌دهند,
 
,
اربابی گفت: در حال حاضر اجاره دادن خانه‌ها به دست مشاوران املاک نیست بلکه صاحب خانه‌ها، خانه را اجاره نمی‌دهند.
,
 
,
وی با بیان این‌که مشاوران املاک نیز خانه برای اجاره دادن ندارند، عنوان کرد: مشاور املاک خودش به دنبال پیدا کردن خانه اجاره‌ای است که اگر فردی به مشاور املاک مراجعه و خواستار خانه بود، داشته باشد که معرفی کند.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند عنوان کرد: مشاور املاک به امید وجود داشتن خانه اجاره‌ای و اجاره دادن به مردم مشاور املاک راه‌اندازی کرده و اکنون که خانه‌ای برای اجاره دادن نیست در حال متضرر شدن است.
,
 
,
عرضه و تقاضا یکسان نیست
, عرضه و تقاضا یکسان نیست, عرضه و تقاضا یکسان نیست,
 
,
اربابی با تاکید بر این‌که در شهر بیرجند خانه خالی برای اجاره دادن نیست، گفت: در حال حاضر به دلیل گرانی و کاهش ساخت خانه عرضه و تقاضا با یکدگیر تناقض دارد چراکه عرضه کم و تقاضا زیاد است.
,
 
,
وی تصریح کرد: چرا ادارات و سازمان‌هایی که زمین در شهر دارند به اعیان تبدیل نکرده و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند؟ اگر این‌ها زمین‌ها را به خانه تبدیل کرده و اجاره دهند، مشاوران املاک نیز مردم را به سمت اجاره‌کردن این خانه‌ها راهنمایی کرده و  شاهد کاهش مشکلات مسکن خواهیم بود.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در مورد راهکاری مختلف برای کاهش قیمت مسکن و اجاره بها، گفت: در سال‌های 1365 و 66 مسکن و شهرسازی زمین به مسکن سازها می‌داد و به صورت درصدی خانه ساخته و از طریق قرعه‌کشی فروخته یا اجاره داده می‌شد اما متاسفانه این‌گونه کارها چندین سال است که حذف شده و در پی حذف این اقدامات خانه‌ای برای اجاره دادن نبود و مردم مجبور به ساخت خانه می‌شدند اما در حال حاضر با توجه به گرانی مصالح و آهن‌آلات کسی قادر به ساخت خانه نیست.
,
 
,
توقع مسکن ارزان نداشته باشید!
, توقع مسکن ارزان نداشته باشید!, توقع مسکن ارزان نداشته باشید!,
 
,
اربابی با بیان این‌که قیمت یک کیلوگرم پروفیل طی یک ماه از 12 به 21 هزار تومان افزایش داشته، افزود: در این شرایط نباید توقع داشت که مسکن ارزان باشد.
,
 
,
وی عنوان کرد: بسیاری از خانواده‌ها از سال‌های گذشته اقدام به ساخت خانه برای خود، فرزند و نوه‌ها کردند با این توجیه که به شرایط اقتصادی کشور امیدی نیست و قیمت‌ها در حال نوسان است. اگر شرایط اقتصادی خوب باشد، قیمت‌ها ثبات و شغل برای جوانان تضمین شده باشد هیچ وقت پدر و مادر به فکر ساخت خانه برای فرزند و نوه نخواهند شد چراکه مطمئن هستند فرزندشان به موقع سرکار خواهد رفت و با درآمدش صاحب خانه خواهد شد.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند ادامه داد: متاسفانه نبود ثبات در قیمت‌ها باعث شده پدر و مادر از کودکی به فکر خانه ساختن برای فرزندان و نوه‌ها باشند و این اقدام خود باعث آشفته شدن بازار شده و در این شرایط است که قشر ضعیف از داشتن خانه محروم می‌شوند.
,
 
,
پرداخت تسهیلات برای احداث مسکن هیچ تاثیری بر بازار مسکن ندارد/ قفل شدن بازار مسکن
, پرداخت تسهیلات برای احداث مسکن هیچ تاثیری بر بازار مسکن ندارد/ قفل شدن بازار مسکن, پرداخت تسهیلات برای احداث مسکن هیچ تاثیری بر بازار مسکن ندارد/ قفل شدن بازار مسکن,
 
,
اربابی به تسهیلاتی که برای ساخت خانه داده می‌شود اشاره و عنوان کرد: مطمئن هستم این وام‌ها هم هیچ تاثیری بر بازار مسکن نخواهد داشت بلکه اجاره‌بها را افزایش و برای عده‌ای اشتغال‌زایی خواهد شد.
,
 
,
وی اظهار کرد: از 580 مشاور املاکی که در بیرجند داریم در حال حاضر 350 مشاور املاک فعال است و مابقی غیرفعال و در مرخصی یکساله هستند تا ببینند وضعیت بازار به چه صورت خواهد شد.
,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند با بیان اینکه گرانی، بازار مسکن را قفل کرده، تصریح کرد: بهترین کاری که برای رفع مشکل مسکن باید انجام شود این است که مسئولان همت کنند و زمین‌های خام‌فروشی سازمان‌ها و اداراتی که زمین دارند را به اعیان تبدیل کنند و کاری کنند که به نفع مستاجران و زوج‌های جوان باشد تا مشکل مسکن کم شود.
,
 
,
اربابی تاکید کرد: صاحبان خانه‌ها نیز باید در این شرایط با مستاجران و جوانان کنار آمده و اگر کسی خانه خالی دارد اجاره بدهد و نگذارند که بی‌خانه‌ها مشکلاتی مضاعفی را متحمل شوند نه این‌که یک نفر یک آپارتمان چند واحدی داشته باشد و فقط یک واحد مورد استفاده و مابقی واحدها را برای مهمانان، فرزندان و اقوام نگه دارد.
,
 
,
وی گفت: باید این افرادی که چندین واحد بلااستفاده دارند به افرادی که در پی پیداکردن خانه هستند اجاره داده و به همشهریان کمک کنند.
,
 
,
بخشش اجاره‌بها در پی شیوع بیماری کرونا
, بخشش اجاره‌بها در پی شیوع بیماری کرونا, بخشش اجاره‌بها در پی شیوع بیماری کرونا,
 
,
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند به بخشش اجاره بها توسط برخی از صاحبان خانه‌ها به دلیل شیوع  بیماری کرونا و کاهش درآمد خانوار در بیرجند اشاره کرد و افزود: خوشبختانه این اقدام خوب قبل از این‌که دولت اعلام کند در بیرجند انجام شد و برخی از صاحبان‌خانه‌ها اجاره بها را تخفیف دادند و برخی به طور کامل بخشیدند.
,
 
,
سید امیرحسین علوی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند نیز در گفت‌وگو با خاورستان، بیان کرد: نرخ سود مصالح فروشی مشخص شده است لذا وقتی حامل‌های انرژی گران می‌شود، هزینه کارگری و تامین اجتماعی بالا می‌رود و تمام هزینه‌های جانبی افزایش قیمت پیدا می‌کند و خواه ناخواه روی تولید و قیمت مصالح ساختمانی نیز تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت می‌شود.
,
 
,
علوی عنوان کرد: در این شرایط تولید کننده یا باید کارگاه تولیدی را تعطیل کند و تولید نداشته باشد یا این‌که قیمت تولیدات را متناسب با شرایط و درصد سودی که قانون مشخص کرده افزایش دهد.
,
 
,
وی اظهار کرد: درصد سود مصالح فروشی نیز مشخص است و با توجه به افزایش قیمت تولید مصالح ساختمانی فروشنده نیز باید با افزایش قیمت مصالح را به مشتری بفروشد.
,
 
,
علوی گفت: بساز و بفروش‌هایی که در بحث ساخت مسکن فعالیت دارند در بدبینانه‌ترین حالت برای هر مترمربع زمین، از زمین گرفته تا آهن آلات، مصالح و سایر هزینه‌ها حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان تا 6 میلیون و 100 هزار تومان هزینه می‌کنند اما در نهایت هر واحد آپارتمان را متری 11 میلیون تومان قیمت می‌کنند.
,
 
,
مشکل افزایش قیمت مسکن جای دیگری است/ دلیل اصلی افزایش قیمت آهن‌آلات به دلیل افزایش قیمت ارز است
, مشکل افزایش قیمت مسکن جای دیگری است/ دلیل اصلی افزایش قیمت آهن‌آلات به دلیل افزایش قیمت ارز است, مشکل افزایش قیمت مسکن جای دیگری است/ دلیل اصلی افزایش قیمت آهن‌آلات به دلیل افزایش قیمت ارز است,
 
,
وی با بیان این‌که مشکل افزایش قیمت مسکن جای دیگری است، تصریح کرد: این افزایش قیمت جزئی و چند هزار تومانی که برای مصالح ساختمانی شاهد هستیم تاثیر زیادی در تعیین قیمت مسکن ندارد.
,
 
,
علیرضا چهکندی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران بیرجند در مورد افزایش قیمت آهن‌آلات در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت آهن‌آلات به دلیل افزایش قیمت ارز است.
,
 
,
وی افزود: وجود بازارهای کاذب و کشیده شدن نقدینگی به سمت آهن آلات نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت آهن‌آلات است چراکه از نظر روانی جوی ایجاد شده که مردم احساس می‌کنند باید خرید کنند.
,
 
,
نایب رئیس اتحادیه پروفیل کاران بیرجند اظهار کرد: برخی‌ها از ترس گرانی پیش از این، اقدام به خرید آهن‌آلات کرده و این خود تقاضای کاذبی ایجاد می‌کند.
,
 
,
چهکندی‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر مصرف کننده واقعی خرید نمی‌کند و بیشتر خریداران افرادی هستند که بعدا نیاز به آهن‌آلات دارند و از ترس این‌که گران‌تر خواهد شد اقدام به خرید می‌کنند.
,
 
,
وی تصریح کرد: تنها راه حلی که می‌تواند باعث کاهش قیمت آهن‌آلات شود، تغییر شیوه توزیع آهن آلات از طریق بورس است.
,
 
,
نایب رئیس اتحادیه پروفیل کاران بیرجند ادامه داد: اگر خرده فروشی‌ها بتوانند به صورت مستقیم از کارخانه‌ها خرید کنند و آهن به تعاونی و اتحادیه‌ها ارائه شود در کاهش قیمت آهن بسیار تاثیرگذار است.
,
 
,
بنابراین گزارش؛ اگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و مسکن ادامه داشته باشد کم‌کم ساخت و ساز در استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند حداقل خواهد شد و هیچ خانه ای برای اجاره و خرید وجود نخواهد داشت. در این میان مستاجران و جوانانی که خانه ندارند با مشکلات زیادی مواجه خواهند بود. لذا لازم است دولت و مسئولان هر چه سریعتر نسبت به کاهش قیمت‌ها و نظارت صحیح بر بازار زمین، مسکن، آهن آلات و مصالح ساختمانی چاره‌ای برای اقشار ضعیف اندیشیده و جلوی قیمت‌های افسار گسیخته را بگیرند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه