اخبار داغ

یک فعال بازار خودرو:

اکثریت مردم خودرو داخلی استفاده می کنند/ تقاضا واقعی در 10 سال گذشته برای خودرو افزایش چشمگیر داشته است

اکثریت مردم خودرو داخلی استفاده می کنند/ تقاضا واقعی در 10 سال گذشته برای خودرو افزایش چشمگیر داشته است
یک فعال بازار خودرو معقتد است ایرانیان نسبت به سال های گذشته به میزان بیشتری از خودروهای شخصی استفاده می کنند و همین افزایش تقاضا تعادل بین عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ یکی از بازارهایی که در این سال ها پر نوسان دنبال شده بازار خودرو است که همیشه نیز مورد انتقاد بوده است از این رو وضعیت این بازار را با علی احمدی یکی از فعالان بازار  خوردو بررسی کردیم:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

*وضعیت قیمت در بازار خودرو چگونه تغییر می کند؟

, *وضعیت قیمت در بازار خودرو چگونه تغییر می کند؟, *وضعیت قیمت در بازار خودرو چگونه تغییر می کند؟,

برای خودروها در بازار دو دید خودرو داخلی و خارجی وجود دارد و می توان در این گروه بندی در مورد آن ها بحث کرد. در خودروهای خارجی قیمت ارز و تعرفه واردات خودرو در مقدار قیمت برای عرضه تاثیر گذار است که بدیهی است با افزایش قیمت ارز خیلی زود قیمت این خودروها هم افزایش پیدا کند. از طرفی تعرفه واردات خودرو با توجه به رویکرد حمایتی از خودروهای داخلی نیز در قیمت برای خودروهای خارجی سهمی قابل توجه دارد که دیدگاه های متفاوتی در این باره وجود دارد.

,

در قیمت های خودرو های خارجی تقاضا و عرضه در بازار داخل نیز اهمیت دارد؛ چرا که برخی خودروهای خارجی در بازار ایران پر تقاضا است اما تعداد کمی از آن وجود دارد که می تواند در قیمت این عامل نیز تاثیر گذار باشد.

,

از طرفی تهیه لوازم یدکی، خدمات پس از فروش و کارهایی از این قبیل گاهی مشکلاتی است که در پیش رو کسانی است که خودروهای خارجی را تهیه می کنند و این مشکلات با توجه به بازار گاهی تشدید و گاهی وضعیت بهتری خواهد داشت.

,

*چقدر مردم از خودرهای خارجی استفاده می کنند؟

, *چقدر مردم از خودرهای خارجی استفاده می کنند؟, *چقدر مردم از خودرهای خارجی استفاده می کنند؟,

به طور کلی عموم مردم با خودروهای خارجی و یا حداقل خودروهای از 200 میلیون بالاتر خارجی سر و کار ندارند و قشر خاص و محدودتری با افزایش قیمت از این خودروها استفاده می کنند.

,

البته میزان و تعداد استفاده کنندگان از این خودروها را نمی توان به صورت عددی بیان کرد  اما آنچه شما در جامعه مشاهده می کنید، عمومیت مردم خودروهای خارجی و حداقل خودروهای خارجی لوکس ندارند و بیشتر با توجه به هزینه ها خودرو داخلی خرید و استفاده می کنند.

,

در خودروهای داخلی نیز ما کم و بیش با ارز و دلار سر و کار داریم، چرا که برخی قطعات از خارج تهیه و البته در زمان هایی این قیمت با جو و رویه ایجاد شده از ارز همخوان شده و افزایش پیدا می کند.

,

در خوردو قیمت تمام شده لحاظ می شود که هر چند انتقاداتی به نحوه قیمت گذاری وجود دارد اما به هر حال با توجه به هزینه ها پذیرفته شده است اما آنچه امروز در بازار درجه اهمیتی بیشتر دارد و مورد بحث و تلاش می شود که حذف شود تفاوت قیمت در عرضه کارخانه و در بازار است که اغلب این تفاوت قابل توجه است.

,

*آیا میزان تولید خودروسازان داخلی با تقاضا در بازار همخوان است؟

, *آیا میزان تولید خودروسازان داخلی با تقاضا در بازار همخوان است؟, *آیا میزان تولید خودروسازان داخلی با تقاضا در بازار همخوان است؟,

اگر بخواهیم رصدی در بازار داشته باشیم باید در ابتدا این موضوع را در 10 سال گذشته بررسی کنیم، در زمانی تعداد افرادی که صاحب خودرو شخصی بودند بسیار کم و رفته رفته این میزان افزایش چشمگیر داشت به نحوی که امروز در گاهی از خانواده ها اغلب اعضا خودرو شخصی دارند.

,

البته من نقدی در اینکه همه خودرو شخصی داشته باشند ندارم و شاید یکی از فاکتورهای رفاهی در جامعه به حساب آید اما به هر حال تقاضا در بازار با افزایش رو به رو بوده است.

,

این افزایش تقاضا در کنار افزایش تقاضا در بازار بوجود آمده است تا به نقطه ای برسیم که امروز و البته در کوتاه مدت خودروسازها هر میزان خودرو عرضه کنند به فروش خواهد رسید و صف فروش خواهد داشت.

,

اگر خرید های کاذب را از بازار نادیده بگریم و بخواهیم خرید های واقعی را با میزان عرضه بسنجیم به نظر من همچنان ما در بالانس بازار مشکل داریم که حتما نیاز است ظرفیت های تولید افزایش پیدا کند.

,

اما بازار با خرید های کاذب به عنوان عامل اصلی مدیریت نوسانات بازار روبرو است؛ خرید کاذب به این معناست که فردی برای کسب سود اقدام به خرید خودرو از تولیدی و کارخانه می کند و آن را بعداً در بازار عرضه خواهد کرد که متاسفانه به خاطر سود قابل توجه این نوع خرید سهم بالایی دارد، حتی برخی برای حفظ ارزش پول اقدام به خرید می کنند که این موضوع نیز یک خرید کاذب است؛ چرا که این خرید نیز سوای نیاز است.

,

*چگونه شرایط برای مصرف کننده بهتر می شود؟ 

, *چگونه شرایط برای مصرف کننده بهتر می شود؟ , *چگونه شرایط برای مصرف کننده بهتر می شود؟ ,

به طور کلی در قدم اول برای کنترل قیمت ها در بازار خودرو و البته رسیدن خودرو با قیمت کمتر به دست مصرف کننده باید جلوی خرید های کاذب گرفته شود که البته حتما هم نیاز به برخورد با اینگونه خریداران نیست، بلکه باید راهی را در پیش گرفت که خریدار غیر واقعی نتواند خودرو خود را در بازار عرضه کند.

,

وی تصریح کرد: البته از آنجایی که برای ایرانی ها و در حال حاضر خودرو به عنوان یک سرمایه روز مبادا محسوب می شود به هیچ عنوان نباید راهی را برگزینیم که یک فرد عادی که خودرویی را قرار است برای مشکلی به فروش برساند، این امر در بازار برایش امکان پذیر نباشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه