اخبار داغ

کارشناس بین الملل:

اقدام اخیر جنگنده‌های آمریکایی، سنجش صبر و نوع واکنش ایران است/ ترس آمریکا از تغییر معادله در سوریه

اقدام اخیر جنگنده‌های آمریکایی، سنجش صبر و نوع واکنش ایران است/ ترس آمریکا از تغییر معادله در سوریه
الله کرم مشتاقی گفت: موضوع نوع برخورد با آمریکایی‌ها است که نشان می‌دهد بعضی از رفتارهای آنها در منطقه صرفاً برای سنجش میزان صبر و نوع واکنش طرف مقابل انجام می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الله‌کرم مشتاقی دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با سپاس، با اشاره به اقدام جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیما ایران، اظهار کرد: حادثه‌ای که برای هواپیمای مسافربری ماهان توسط جنگنده‌های آمریکایی اتفاق افتاد از چهار منظر قابل بررسی و تحلیل است که ابتدا از منظر حقوق بشری و قوانین بین الملل حرکت جنگنده‌های آمریکائی دو خلاف را به صورت همزمان مرتکب شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

کارشناس سیاسی گفت: این هواپیما از پایگاه التنف برخاست، می دانیم که پایگاه التنف متعلق به دولت سوریه است و رژیم واشنگتن به صورت غیرقانونی آن را در اختیار دارد.  وحشت آفرینی برای شهروندان عادی مصداق بارز تروریسم است. اساساً واژه «ترور» در معنای اولیه خود به معنی رسیدن به مقصد از راه ایجاد وحشت است.

,

مشتاقی بیان کرد: منظر دومی که می خواهم از طریق آن، حادثه وحشت‌آفرینی جنگنده های آمریکایی را بررسی کنم مساله نوع برخورد با آمریکایی ها است، بعضی از رفتارهای آمریکایی ها در منطقه صرفاً برای سنجش میزان صبر و نوع واکنش طرف مقابل صورت می گیرد.

,

وی ادامه داد: مثلاً آمریکایی ها پیش از اینکه از طرح معامله قرن رونمایی کنند، سفارتشان را به بیت المقدس منتقل کردند تا واکنش فلسطین و دنیای اسلام را ببینند، وقتی واکنش درخوری از سوی دنیای اسلام ندیدند با وقاحت تمام طرح معامله قرن را اعلام و رونمایی کردند.

,

, ,

مشتاقی بیان کرد: من معتقدم حرکت جنگنده های آمریکایی‌ها در راستای سنجش میزان صبر ما صورت گرفته است و یقین بدانید اگر پاسخ درخوری داده نشود این حرکت‌ها از سوی ارتش تروریستی آمریکا تکرار خواهد شد.

,

تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به چرایی وقوع این حادثه، اذعان کرد: ترس آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی از تغییر معادله در سوریه است. پس از به شهادت رساندن حاج قاسم، ایران در سوریه و در یک برهه کوتاه با مشکلاتی مواجه شد و دیدیم که حجم حملات صهیونیست ها به سوریه در ماه های بهمن و اسفند ۹۸ به اوج رسید، در یک ماه اخیر دو اتفاق مهم به وقوع پیوست که موجب شد معادلات در سوریه تا حدود زیادی به نفع ایران تغییر کند و آن، سفر سرلشکر باقری و سردار قاآنی به سوریه بود.

,

وی ادامه داد: این دو سفر بار معنایی و نظامی بسیار عمیقی داشت، این دو سفر که دست آوردهای بسیار زیادی برای ایران داشته اسرائیلی ها و آمریکایی ها را پریشان کرده است.

,

مشتاقی خاطرنشان کرد: نکته چهارم و نهایی در مورد علت این حادثه نشان دادن چراغ زرد از سوی آمریکایی ها به لبنان است. آمریکا هرگز انتظار نداشت لبنان در کنار ایران، چین، اردن، عراق و روسیه واکنش منفی به قانون تحریمی «قیصر» نشان دهد.

,

دانشجوی دکترا روابط بین‌الملل تصریح کرد: آمریکا در ماه گذشته تحریم قیصر را علیه سوریه اجرایی کرد اما لبنانی ها اعلام کرده اند به آن پایبند نخواهند بود، حرکت ایذایی جنگنده های آمریکا را می توان از این منظر نیز مورد بررسی قرار داد، می دانیم که دولت جدید لبنان بر خلاف دولت حریری، خود را طابع محض عربستان و آمریکا نمی داند، در واقع می توان این حرکت آمریکایی ها را نوعی هشدار به لبنان برای جلوگیری از نزدیکی بیشتر آن ها به ایران و سوریه دانست.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه