اخبار داغ

با کلنگ زنی اولین کارخانه کنسانتره سنگ آهن آذربایجان غربی؛

تابوی عدم سرمایه گذاری در حوزه معدن بوکان شکست

تابوی عدم سرمایه گذاری در حوزه معدن بوکان شکست
بعد از سال ها تاخیر، کلنگ اولین کارخانه پسین در حوزه معدن بوکان در روستای قالوشیخان برزمین زده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس، بعد سالها تاخیر در نهایت روز یک شنبه ۵ مرداد ماه با حضور مسئولان استانی و شهرستان کلنگ اولین کارخانه پسین در حوزه معدن بوکان در روستای قالوشیخان برزمین زده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,

شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی یکی از قطب های استخراج سنگ های معدنی در منطقه است که با ۱۰۰ معدن ثبت شده سهم یک درصدی از این مهم را در کشور به خود اختصاص داده است.

,

بی شک استفاده و بهره‌برداری از ذخایر زیر زمینی می تواند سبب رونق اقتصادی و به دنبال آن توسعه اقتصادی شود هرچند این مهم در شهرستان بوکان با ۱۰۰ معدن ثبت شده نتوانسته جایگاه ویژه خود در اقتصاد شهرستان را پیدا کند.

,

طی چند سال گذشته بسیاری از کوه‌های بوکان شاهد تغییرات اساسی در شکل ظاهری خود به واسطه اکتشافات و استخراج سنگ‌های معدنی قرار گرفتند اما به علت نبود زیرساخت مناسب در حوزه پایین دستی، مردم این شهرستان تنها شاهد نابودی اکوسیستم طبیعی محیط پیرامون خود بودند.

,

بی تردید با سرمایه گذاری درحوزه پایین دستی معادن می توان شاهد جهش ویژه ای در کاهش بیکاری و همچنین رونق اقتصادی بود اما متاسفانه تاکنون و برخلاف وجود ۱۰۰ معدن ثبت شده هیچ‌گونه سرمایه گذاری در حوزه کارخانجات فرآورده سنگ در این شهرستان صورت نگرفته است.

,

اما صبح روز یک شنبه و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی درروستای قالوشیخان اولین کارخانه کنسانتره سنگ آهن استان در روستای قالوشیخان بر زمین شد تا تابوی نبود صنایع پائین دستی در حوزه معدن بوکان شکسته شود.

,

در این کارخانه که با اعتبار بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی که در دو فاز به بهره‌برداری خواهد رسید، ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن کنسانتره و سنگ آهن را خواهد داشت.

,

در این مجتمع ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد و فاز اول آن در مهرماه سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

,

بی تردید با ادامه این روند و احداث کارخانجانت حوزه پائین دستی معدن شاهد درمان بیماری مزمن بیکاری در سطح شهر بوکان به عنوان یکی از بیکارترین شهرهای استان خواهیم بود.

,

در آئین کلنگ زنی این کارخانه سرپرست فرمانداری بوکان در سخنانیاز خام فروشی معادن بوکان به شدت انتقاد کرد و گفت: معادن سالیانه ۲۰ میلیارد تومان به جاده های روستایی بوکان خسارت می زنند و امکان جذب این اعتبارات برای بازسازی این جاده های وجود ندارد.

,

وی تصریح کرد: خام فروشی معادن علت این وضعیت است و تا زمانی که با احداث کارخانه ها خام فروشی معادن به پایان نرسد این معادن در روند توسعه شهرستان نقشی نخواهند داشت و تنها به اعتراضات و گلایه های روستاییان دامن می زوند.

,

لقمان خسروپور ادامه داد: معادن فعال در بوکان شرکتهای خود را در شهرستانهای دیگر ثبت کرده اند و به همین دلیل ارزش افزوده این شرکتها به بوکان بر نمی گردد و این بدترین ظلم در حق شهروندان بوکان است.

,

تا به امروز جدای از اینکه معادن بوکان هیچ نقشی در ارتقاء حوزه اقتصادی شهرستان ندارند، حتی سبب تزریق بار منفی نیز به اقتصاد بیمار شهرستان به واسطه از بین بردن راه‌ها، کوه‌ها و در نهایت اکوسیستم طبیعی منطقه شده اند که امید است در آینده ای نزدیک و با افزایش سرمایه گذاری در حوزه پسین معادن جدای از اشتغال زایی شاهد ترمیم اقتصاد بیمار این شهرستان نیز باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه