اخبار داغ

نماینده کارگران در گفت‌وگو با دانا عنوان کرد؛

ادامه تعلل دولت در تصویب حق مسکن کارگران/ بازارها رها شده و قیمت‌ها در حال رکورد زدن هستند

ادامه تعلل دولت در تصویب حق مسکن کارگران/ بازارها رها شده و قیمت‌ها در حال رکورد زدن هستند
نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار با بیان اینکه افزایش حق مسکن کارگران باید از روز نخست سال جاری اجرایی شود، گفت: دولت در تائید و ابلاغ مصوبه آن تعلل می‌کند و نمی‌داند به دنبال چیست و چه عایدی نصیبش می‌کند و این توهین به کارگران است آن‌هم در این شرایطی که شاهد گرانی و رکود زدن قیمت‌ها هستیم.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از اتفاقات جلسه شورای عالی کار برای تعیین میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران برای سال 99 و نارضایتی نمایندگان گروه کارگری و عدم امضای مصوبه مربوطه؛ وزارت کار در خردادماه جلسه شورای عالی کار را برگزار کرد و در آن جلسه تغییراتی در راستای حمایت از جامعه کارگران گرفته‌شده ازجمله افزایش حق مسکن کارگران از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت این مصوبه از ابتدای تیرماه امسال باید اجرا شود ولی هنوز و با گذشته بیش از 50 روز از مصوبه شورای عالی کار هنوز دولت وقت نکرده است تا آن را تائید و ابلاغ کند و تعلل مسئولان برای پرداخت 300 هزار تومان ناقابل حق مسکن کارگران در حالی است که علاوه بر آشفته‌بازار گرانی مسکن، کرونا دست کارگران را بیشتر از هر زمان دیگری خالی کرده است.

,

تعلل دولت برای چیست؟

, تعلل دولت برای چیست؟, تعلل دولت برای چیست؟,

فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در مورد عدم تصویب و ابلاغ مصوبه حق مسکن کارگران توسط دولت، اظهار کرد: نخست قرار نبود که حق مسکن از ابتدای تیرماه اجرایی شود و اگر وزیر کار چنین موضوعی را اعلام کرده، اقدامی مغایر با قانون کار را انجام داده است زیرا مصوبه‌ای که در شورای عالی کار امضاشده به‌هیچ‌عنوان زمانی برای اجرایش تعیین نکردند و اینکه موضوع در خصوص دستمزد یک سال است  و بر اساس آن باید از روز نخست سال اجرایی شود.

,  شبکه اطلاع رسانی راه دانا , شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

وی در مورد چرایی عدم تائید و ابلاغ آن افزود: نمی‌دانم یک مصوبه ساده که  عدد آن رقمی نیست (200 هزار تومان) چرا تصویب و ابلاغ نمی‌شود و هر بار بانه‌ای می‌آورند یک‌بار می‌گویند در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب‌شده و منتظر ورود به صحنه عمومی هیئت دولت است که این بهانه‌ها و عدم تائید خنده‌دار و بازی با روح و روان کارگران است؛ واقعاً چرا این مصوبه تائید و امضا نمی‌شود چگونه برای مسائل دیگر  بلافاصله جلسه تشکیل می‌دهند.

, .,

این عضو شورای عالی کار با بیان اینکه دولت نمی‌خواهد مصوبه حق مسکن را تائید و ابلاغ کند، گفت: دولت راه را اشتباه می‌رود و مردم را به خودش بی‌اعتمادتر می‌کند. وزارت بهداشت می‌گوید یکی از شرایط مساعد شدن بدن برای ابتلا به ویروس کرونا تحمیل استرس است؛ قشر ضعیف جامعه که استرس گرانی و بالا رفت  هرروز قیمت‌ها را دارد که کالاها یکی پس از دیگر گران‌تر می‌شود حالا دولت می‌خواهد استرس بیشتری به کارگران تحمیل کند.

, .,

توفیقی بیان کرد: دولت باید پاسخ دهد چرا مصوبه به این ساده را تائید و ابلاغ نمی‌کندِ هرچند دولت‌ها همیشه از کارفرمایان حمایت کرده و می‌کنند درحالی‌که ماده 7، 41 و 139 قانون کار که سال 96 تصویب‌شده، اجرا نمی‌شود؛ حالا دولت چه عایدی  از عقب انداختن مصوبه شورای عالی کار و افزایش حق مسکن کارگران به دست می‌آورد درحالی‌که در جلسه سه وزیر دولت قول دادند در اسرع وقت با قید فوریت مصوبه ابلاغ و اجرایی شود و این فقط توهین به 14 میلیون و 300 هزار بیمه‌شده مستقیم و 45 میلیون فرد جامعه است. شاید ما قانون و اقتصاد بلد نیستم و آقایان بلدند پس به ما هم یاد دهند.

, .,

وی تأکید کرد: مصوبه افزایش حق مسکن کارگران که 300 هزار تومان است که برای ترمیم دستمزد کارگران در سال 99 است پس از ابلاغ باید از روز نخست سال اجرایی شود؛ زیرا در مورد دستمزد یک سال صحبت می‌کنیم و در آخرین جلسه و مصوبه شورای عالی کار زمان اجرا تعیین نشده البته اگر دولت آن را تائید و ابلاغ و برای آن تاریخ تعیین کرد همه موظف با اجرا هستند اما نمایندگان کارگری شورای عالی کار کماکان شکایت خود را در دیوان عدالت اداری در مورد دستمزد سال 99 از دولت پیگیری می‌کنند.

, .,

این نماینده کارگری در مورد وضع معیشت کارگران گفت: سال گذشته جهش قیمتی داشتیم و در خرداد و تیرماه امسال هم قیمت‌ها با جهشی جابه‌جا شد که این دستاورد دولت آقای روحانی است. سبد معیشت کارگران ب افزایش نرخ تورم دچار دستخوش شده و دولت انگار بازار را ول کرده است مثلاً قیمت برنج هندی امروز به 18 هزار تومان رسیده و گوشت برای کارگران به موزه رفته است درحالی‌که موضوع کرونا هم هزینه کارگران را افزایش داده به‌طوری‌که افزایش قیمت مسکن و اجاره بهاء در 4 ماه نخست امسال با رشد دو سال گذشته برابری می‌کند و حمایت‌های کرونایی دولت هم اصلاً مناسب نیست.

, .,

توفیقی با انتقاد از وام ودیعه مسکن دولت، گفت: این وام و سود آن در این شرایط ظالمانه است  و این مسائل به‌قدری فشار روانی دارد که دیگر نباید جایی برای نگرانی در مورد حق مسکن وجود داشته باشد و دستمزد کارگران به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند هزینه‌ها را پوشش دهد.

, .,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه