اخبار داغ

«ظهره‌وند» در گفت‌وگو با دانا:

نوع نگاه بایدن و ترامپ همسو است/ جریان لیبرال بیشتر متعهد به منافع غرب است تا منافع انقلاب

نوع نگاه بایدن و ترامپ همسو است/ جریان لیبرال بیشتر متعهد به منافع غرب است تا منافع انقلاب
یک کارشناس امور بین الملل گفت: متاسفانه نگاهی در داخل ایجاد شده که معتقد است با روی کار آمدن حزب دموکرات مسائل مربوط به برجام حل خواهد شد و این مهم نشأت گرفته از این است که سبک و آرزوهای این جریان همه مبتنی بر سبک زندگی غربی است.
[

«ابوالفضل ظهره وند» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛با اشاره موضع برخی ها در داخل و انتظار برای روی کار آمدن احزاب دموکرات پس از انتخابات 2020 آمریکا اظهار داشت: نوع نگاه به سیاست خارجی در ایران و هر کشور دیگری باید در چارچوب ملاحظات امنیت ملی باشد و قاعدتاً منافع ملی در همه کشورها با آمد و رفت دولت‌ها تغییر نمی‌کند و فقط نوع دستیابی و تکنیک پیگیری و ترتیب بندی صورت مسئله دستخوش تفاوت می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی به موضع گیری برخی مقامات آمریکایی اشاره کرد و گفت: ترامپ اخیراً مدعی شده است که اگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود به برجام باز می‌گردد و از طرفی موضع بایدن هم دقیقاً بر مواضع ترامپ منطبق است؛ او مدعی شده اگر پیروز انتخابات شود به برجام بر نمی‌گردد اما یک برجام کامل‌تری را شکل خواهد داد.
,
 
,
این دیپلمات کشورمان ادامه داد: درست است که بایدن و ترامپ در خیلی از حوزه‌ها اختلاف نظر دارند اما نوع نگاه‌شان به تهدیدات و فرصت‌های ملی یک سو است. این مسئله در همه کشورهایی که از یک منطق و انسجام داخی برخوردارند، مشهود است.
,
 
,
دولت نتوانست از فرصت‌ها استفاده کند
, دولت نتوانست از فرصت‌ها استفاده کند, دولت نتوانست از فرصت‌ها استفاده کند,
 
,
ظهره‌وند با تاکید بر اینکه دولت نتوانست از فرصت‌ها استفاده کند، گفت: در کشور متاسفانه با جریانی مواجه هستیم که هم از جنبه معرفت شناسی، هم از جنبه تعریف هویت، هم در نوع نگاه به امنیت ملی و همچنین در نوع شیوه حکمرانی و... ناسازگارند. این ناسازگاری موجب شد تا علی رغم تمام فرصت‌هایی که بوجود آمد نتوانست از آن‌ها استفاده کند، چون آن مولفه اصلی را نداشتند و آن عدم انسجام در نگاه راهبردی است.
,
 
,
وی تصریح کرد: نتیجه عدم وجود انسجام در نگاه راهبردی این می‌شود که تهدیدات و فرصت‌ها جابجا می‌شوند و یا دچار یک دوییت در ساخت حکومت می‌شویم.
,
 
,
کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: در این برهه نوعی از جهالت سیاسی را در کشور شاهد هستیم؛ با چنین رویکردی در کشور و یا در هر کشوری فرجام آن چیزی بهتر از برجام نخواهد بود.
,
 
,
 برخی در داخل قبل از اینکه در خدمت منافع داخلی باشند در خدمت بیگانه‌اند
,  برخی در داخل قبل از اینکه در خدمت منافع داخلی باشند در خدمت بیگانه‌اند,  برخی در داخل قبل از اینکه در خدمت منافع داخلی باشند در خدمت بیگانه‌اند,
 
,
ظهره‌وند خاطر نشان کرد: مشکل اصلی نوع نگاه، رویکرد و شناخت محیط داخلی و بین المللی است. برخی در داخل یک گرفتاری اساسی دارند و به یک سری عناصر ناهنجار ساختاری تبدیل شده‌اند و در واقع این عناصر ناهنجار ساختاری قبل از اینکه در خدمت منافع داخلی باشند در خدمت بیگانه‌اند.
,
 
,
وی با بیان اینکه هر کشوری به دنبال منافع خودش است، گفت: اگر جریان حاکم بر کشور قرار شود هر جای دیگر با همین رویکرد وارد توافق و مذاکره راهبردی شوند، جای نگرانی دارد چرا که نمی‌توان به برجام آن امیدوار بود. در حقیقت هر کشوری منافع خود را دنبال می کند و قطعاً ما با این نگاه سرمان کلاه خواهد رفت.
,
 
,
سفیر اسبق ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه دموکرات‌ها بارها تاکید کرده‌اند که آمریکا نباید به دنبال بازگشتن به تعهدات برجامی خود باشد بلکه باید به دنبال توافقی قوی‌تر باشد، گفت: متاسفانه نگاهی در داخل ایجاد شده که معتقد است با روی کار آمدن حزب دموکرات مسائل مربوط به برجام حل خواهد شد و این مهم نشأت گرفته از این است که سبک و آرزوهای این جریان همه مبتنی بر سبک زندگی غربی است.
,
 
,
جریان لیبرال بیشتر متعهد به منافع غرب است تا منافع انقلاب/ این‌ها نسبتی با انقلاب ندارند
, جریان لیبرال بیشتر متعهد به منافع غرب است تا منافع انقلاب/ این‌ها نسبتی با انقلاب ندارند, جریان لیبرال بیشتر متعهد به منافع غرب است تا منافع انقلاب/ این‌ها نسبتی با انقلاب ندارند,
 
,
ظهره‌وند با بیان اینکه این جریان مدینه فاضله خود را در غرب می بینند افزود: آنقدری که این جریان متعهد به منافع غرب هستند، به انقلاب و ملت متعهد نیستند و نسبتی با انقلاب ندارند.
,
 
,
وی ادامه داد: لیبرال‌ها انقلاب را یک اتفاقی می‌دانند که به موزه سیاسی رفته و به تاریخ پیوسته است؛ این‌ها همه چیزشان در چارچوب نظام لیبرال است و آینده سیاسی‌شان را در گرو پیروی از غرب، اروپا و آمریکا می‌دانند.
,
 
,
این دیپلمات بیان داشت: پیروزی بایدن برای جریان لیبرال نوعی پیروزی تلقی می‌شود و به همین خاطر است که این‌ها تمام کارت‌هایشان در جیب بایدن است.
,
 
,
ظهره وند تاکید کرد: باید دانست لیبرال‌ها در واقع به نوعی عنصر خارجی محسوب می‌شوند و به هیچ عنوان نمی‌توانند منافع ملی کشور را دنبال و محقق کنند؛ این ساخت فکری و معرفتی موجب می‌شود که این‌ها در آن زمین بازی کنند.
,
 
,
وی در پایان گفت: امروز مسئله برای غرب یک مسئله حیاتی است؛ غرب در حال فروپاشی است و در واقع اگر غرب فرو بپاشد جریان لیبرال هم فرو خواهد پاشید و لذا یک همکاری نانوشته را باهم اجرایی می‌کنند. غرب و آمریکا می‌دانند ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و جهانی اگر در کنار روسیه و چین قرار بگیرد، معادلات بین المللی به ضررشان خواهد بود.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه