اخبار داغ

به مناسبت سالروز کشتار حجاج مکه؛

بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ و فاجعه منا در سال ۹۴/ 7 زائر خراسان‌جنوبی در این دو حادثه به شهادت رسیدند

بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ و فاجعه منا در سال ۹۴/ 7 زائر خراسان‌جنوبی در این دو حادثه به شهادت رسیدند
روز ششم ذی‌الحجه سال 1407 (مصادف با روز نهم مردادماه 1366 شمسی) یادآور مراسم «برائت از مشرکین» زائران ایرانی خانه خدا و کشتار حجاج مظلوم ایرانی در مکه به دست حکام آل سعود است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از خاورستان،  مراسم حج سال 66، یکی از صفحات کتاب پر جنایت آل‌سعود است که در آن کشتار بیش از 270 نفر از شهروندان ایرانی که برای حضور در مراسم «برائت از مشرکین» شرکت کرده بودند را رقم می‌زند. روز ششم ذی‌الحجه سال 1407 (مصادف با روز نهم مردادماه 1366 شمسی) یادآور مراسم «برائت از مشرکین» زائران ایرانی خانه خدا و کشتار حجاج مظلوم ایرانی در مکه به دست حکام آل سعود است. مکان و زمانی که خون ریختن در آن حرام است و این حرمت تا جایی اهمیت دارد که اعراب جاهلیت احترام این مکان و زمان را نگه داشتند اما این حرمت توسط عوامل سعودی شکسته شد. در این فاجعه حتی به زنان و جانبازان هم رحم نکردند، به‌طوری‌که نیمی از کشته‌شدگان زنان بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

نکته دردناک آن‌جاست که بسیاری از آمار شهدا مربوط به روزهای پس از حادثه است که مأموران سعودی اجازه مداوای مجروحین حادثه را در بیمارستان‌ها ندادند و برخی از مجروحین که جراحات حاد داشتند، پس از تحمل رنج و درد بسیار و در حالی‌که امکان مداوای آن‌ها بود، به شهادت رسیدند.

,

از بی‌کفایتی آل سعود در اداره حج می‌توان به حوادث مختلف سه دهه‌ی اخیر به‌طور مکرر اشاره کرد. از خدمات بد و برخوردهای بد با زوار و حاجیان گرفته تا مدیریت ناکارآمد که در حوادثی همچون حادثه رمی جمرات، آتش‌سوزی چادرهای منا، وقایع تأسف‌بار و جنایتکارانه کشتار حجاج مراسم برائت از مشرکین گرفته تا سقوط بالابر در خانه خدا و کشته شدن ملت مسلمان در منا به‌دلیل سوء مدیریت. در این نوشتار ابتدا نگاهی خواهیم داشت به دو حادثه دردناک در مراسم حجاج ایرانی در مکه و سپس مروری بر دست‌نشاندگی و بی‌کفایتی آل سعود در اداره حرمین شریفین خواهیم داشت. **

,

روزهای نخستین مرداد یادآور «جمعه خونین مکه» است. روز جمعه، ششم ذیحجه سال 1407 هجری قمری مصادف با 9 نهم مرداد 1366 یادآور کشتار خونین انسانهایی است که به جرم برائت از مشرکین به شهادت رسیدند وعوامل استکبار صفحه‌ سیاه دیگری را در تاریخ به‌جا گذاشتند.

,
 
,
 فاجعه منا سندی دیگر بربی‌کفایتی وبی‌لیاقتی آل سعود
,  فاجعه منا سندی دیگر بربی‌کفایتی وبی‌لیاقتی آل سعود,  فاجعه منا سندی دیگر بربی‌کفایتی وبی‌لیاقتی آل سعود,
 
,
با وجود آن‌که مراسم حج سابقه‌ای به درازای تاریخ دیانت ابراهیمی و استمرار آن در دوران اسلام داشته و به یک امر جاری و تکراری تبدیل شده که امکان شناخت دقیق نیازها و برنامه‌ریزی سنجیده برای فراهم کردن شرایط انجام آن‌را به‌خوبی مهیا ساخته است، سال‌ها است که اخباری چون آتش‌سوزی در منا، انسداد در تونل‌های متصل‌کننده منا به مکه، شیوع انواع بیماری‌ها بین حجاج، خسارت سیل در مکه و... به گوش می‌رسد و مراسم سال گذشته هم با دو واقعه فاجعه‌بار سقوط دکل جرثقیل سنگین ساختمانی و انسداد در مسیر رمی جمرات به کشته و مجروح شدن هزاران حاجی و ناتمام ماندن حج آسیب‌دیدگان، یا انجام نیابتی آن برای برخی مجروحان و عزادار شدن جهان اسلام انجامید؛ فجایعی که در نوع خود بی‌نظیر بود و یک رکورد تاریخی برای اثبات‌ بی‌کفایتی آل‌سعود به ثبت رساند.
,
 
,
این وقایع تلخ و مصیبت‌بار در حالی به وقوع پیوست که شاهان‌ بی‌کفایت سعودی لقب خادمین حرمین شریفین را یدک کشیده و به دیگر دولت‌ها و مجامع اسلامی برای مدیریت در تراز این مراسم بزرگ سیاسی عبادی و حرمت ضیوف‌الرحمن اجازه ورود نمی‌دهند، بلکه تنها برای جبران ناتوانی و بی‌کفایتی خود از محدودسازی سهمیه حج کشورهای اسلامی از یک‌سو و تحمیل نظارت‌ها و فشارهای امنیتی و ظالمانه به حجاج تا حد جنایت علیه حجاج بهره می گیرند.
,
 
,
دو شهید از خراسان‌جنوبی در کشتار حجاج در مکه
, دو شهید از خراسان‌جنوبی در کشتار حجاج در مکه, دو شهید از خراسان‌جنوبی در کشتار حجاج در مکه,
 
,
ابوالفضل نوفرستی مدیرحج و زیارت خراسان جنوبی نیز در این خصوص ضمن گرامی داشت یاد و خاطره تمامی شهدا و شهدای کشتار حجاج مکه در سال 1366 در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: آن سال از بیرجند نیز دو زائر در مراسم حج حضور داشتند که در جریان حمله آل سعود به شهادت رسیدند.
,
 
,
وی افزود: شهید حاج سید مهدی عندلیب مقدم و شهیده حاجیه طوبی تاجریزی شهدایی هستند که در سال 66 از جنوب خراسان به حج اعزام شدند.
,
 
,
مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اتفاقی دیگر موسوم به فاجعه منا در مراسم حج سال 1394 نیز اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: در حج سال 94 در روز عید سیعد قربان فاجعه ناگواری برای حجاج بیت الله الحرام که از کشورهای اسلامی برای انجام مناسک حج مشرف شدند اتفاق افتاد.
,
 
,
نوفرستی عنوان کرد: حجاج پس از وقوف در صحرای عرفات و درک مزدلفه صبح عید قربان وارد سرزمین منا شدند و متاسفانه در راه رفتن به رمی جمرات در فاصله بین خیام و محل رمی سه گانه حادثه هولناک فاجعه منا اتفاق افتاد و تعداد زیادی از زائران به شهادت رسیدند.
,
 
,
شهادت 5 زائر خراسان‌جنوبی در فاجعه منا
, شهادت 5 زائر خراسان‌جنوبی در فاجعه منا, شهادت 5 زائر خراسان‌جنوبی در فاجعه منا,
 
,
وی اظهار کرد: در این حادثه نیز 5 نفراز زائران خراسان‌جنوبی به شهادت رسیدند.
,
 
,
مدیر حج و زیارت خراسان‌‍جنوبی گفت: همچنین روز قبل از فاجعه منا جرثقیلی در مسجد الحرام سقوط کرد و در این اتفاق نیز تعدادی از زائران به شهادت رسیدند که یک نفر از استان خراسان‌جنوبی در این اتفاق به شهادت رسید.
,
 
,
نوفرستی خاطرنشان کرد: در مجموع در مراسم حج سال 1394 تعداد 6 نفر از زائران استان خراسان‌جنوبی در دو حادثه به شهادت رسیدند.
,
 
,
وی عنوان کرد: اسامی شهدایی که از خراسان جنوبی در فاجعه منا به شهادت رسیدند علی حاجی‌پور، حسن همایونی، محمد چوبدار، علی‌اکبر دلیر و محمدمهدی رضاپور است.
,
 
,
وی به لغو برگزاری مراسم حج امسال اشاره کرد و افزود: برای مراسم حج امسال تمامی برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها انجام شده بود اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط کشور میزبان مراسم حج امسال به دلیل حفظ سلامتی زائران لغو شده است.
,
 
,
مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی در مورد اعزام کاروان برای زیارت به عتبات عالیات، بیان کرد: اعزام کاروان برای زیارت به عتبات نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا انجام نمی‌شود.
,
 
,
نوفرستی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی از طرف کشور ایران، عراق و مسئولان مربوطه برای بازگشایی مرزها و اعزام زائران به عتبات عالیات انجام شده که امیدواریم به زودی شر ویروس منحوس کرونا از سر جوامع انسانی برداشته شود و شرایط لازم برای اعزام زائران به عتبات عالیات فراهم شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه