اخبار داغ

رییس اداره آموزش اداره کل فنی و حرفه ای خراسان شمالی تشریح کرد:

آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در تنگنای منابع مالی محدود/لزوم به روز رسانی تجهیزات کارگاهی

آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در تنگنای منابع مالی محدود/لزوم به روز رسانی تجهیزات کارگاهی
غدیر فاخر گفت: در خراسان شمالی 9 مرکز دولتی فنی و حرفه ای در زمینه ارائه دوره های مهارت آموزی فعالیت می کنند که به روز رسانی تجهیزات آنان به تامین منابع مالی نیاز دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غدیر فاخر، رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل فنی و حرفه ای خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک با گرامی داشت روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای و هفته ملی مهارت اظهار کرد: در خراسان شمالی، طی سال های 92 تا 97 به طور میانگین سه تا چهار میلیون نفر در دوره های آموزشی مهارت های فنی و حرفه ای در مراکز دولتی و آموزشگاه های آزاد تحت مدیریت این اداره کل شرکت کرده و آموزش دیده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, غدیر فاخر، رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل فنی و حرفه ای خراسان شمالی در گفت و گو با , عصر اترک,  با گرامی داشت روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای و هفته ملی مهارت اظهار کرد: در خراسان شمالی، طی سال های 92 تا 97 به طور میانگین سه تا چهار میلیون نفر در دوره های آموزشی مهارت های فنی و حرفه ای در مراکز دولتی و آموزشگاه های آزاد تحت مدیریت این اداره کل شرکت کرده و آموزش دیده اند.,

فاخر همچنین گفت: در سال گذشته نیز دو میلیون و 51 هزار و 59 دوره آموزش مهارت آموزی برای سه میلیون و 737 هزار و 298 نفر ساعت توسط مراکز آموزش دولتی و آموزشگاه های آزاد تحت مدیریت این اداره کل برگزار شدند.

,

وی افزود: تعهد سال جاری این اداره کل برای برگزاری این دوره ها برای سه میلیون و 112 هزار و 85 نفر ساعت است که از ابتدای امسال تا به کنون 680 دوره آموزش مهارت آموزی برای متقاضیان برگزار شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: این دوره های مهارت آموزی هر ساله برای 20 گروه جامعه هدف از جمله دانشجویان، دانش آموزان، سربازان وظیفه، زندانیان، زنان سرپرست خانوار، ساکنان مناطق مرزی، روستایی، عشایری همچنین متقاضیان مهارت آموزی برگزار می شوند.

,

فاخر در ادامه با بیان اینکه این دوره های مهارت آموزی در 60 رشته آموزش داده می شوند، عنوان کرد: رشته هایی که در سطح استان در دوره های مهارت آموزی مراکز فنی و حرفه ای دولتی و آموزشگاه های آزاد استان آموزش داده می شوند مبتنی بر نیاز سنجی های انجام شده، انتخاب شده اند و برای برگزاری آنها برنامه تعریف شده و مربی انتخاب شده اند.

,

وی همچنین یادآور شد: البته الزامات زمانی نیز بر انتخاب رشته های آموزشی بسیار موثر هستند به طور مثال در حال حاضر گرایش به سوی بازار سرمایه در سطح عمومی بیشتر شده که تقاضا برای برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با بورس و بازار سرمایه را نیز افزایش داده است.

,

در عین حال، وی عنوان کرد: طی دو یا سه سال گذشته فرمانداران استان نیز نیازهای مهارتی در سطح شهرستان های خود را به این اداره کل گزارش داده اند که برای برگزاری این دوره ها می بایست منابع مالی تامین می شد، با این وجود، تامین این منابع مالی محقق نشد و این دوره ها توسط سازمان هایی که در این زمینه شرح وظیفه نداشتند، برگزار شدند.

,

رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل فنی و حرفه ای خراسان شمالی در ادامه با یادآوری این مطلب که ماهیت اصلی اقتصاد خراسان شمالی در بخش کشاورزی است، افزود: استقبال متقاضیان از برگزاری رشته های آموزشی در حوزه کشاورزی در سطح استان بسیار است هر چند که برگزاری دوره های آموزشی در بخش خدمات و آی تی نیز متقاضیان پر و پا قرص خود را دارد.

,

وی در ادامه عنوان کرد: این اداره کل طی دو سال گذشته پژوهشی را در زمینه ارتباط برگزاری دوره های مهارت آموزی توسط مراکز فنی و حرفه ای استان و بدست آوردن فرصت های اشتغال توسط آموزش دیدگان را انجام داد که نتیجه این مطالعه حکایت از آن داشت 80 درصد از آموزش دیدگان دوره های مهارت آموزی فنی و حرفه ای استان هنگامیکه در مشاغل مرتبط با رشته آموزش دیده خود مشغول به کار شده اند به اشتغال پایدار دست یافته اند.

,

وی درباره سطح تقاضاها برای کسب مهارت های فنی و حرفه ای در سطح استان نیز بیان کرد: در حال حاضر گرایش متقاضیان به سوی دوره های آموزشی برنامه نویسی، رباتیک، تولید با مواد رزین، تولید داروهای گیاهی، قارچ های خوراکی در استان بیشتر شده است.

,

فاخر خاطر نشان کرد: در مناطق روستایی و مرزی استان نیز تقاضا برای کسب مهارت ها در زمینه های دامپروری، اصلاح نژاد دام، پرورش گیاهان دارویی، زعفران کاری همچنین تعمیر خورد و ادوات کشاورزی نیز بسیار است.

,

وی افزود: در همین راستا، برای ارائه این مهارت ها به آنان تیم های سیار مهارتی را تشکیل داده ایم و این تیم ها دوره های مهارت آموزی را برای ساکنان این مناطق برگزار می کنند.

,

وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه هنوز نیز مسئله مدرک گرایی برای بدست آوردن فرصت های اشتغال ارحج تر از کسب دوره های آموزش تخصصی و مهارتی است، تاکید کرد: با این وجود، در شرایط حال حاضر داشتن مهارت های تخصصی برای کاریابی نیز بسیار مهم شده است، حال ضرورت دارد مسئولان اجرایی گذراندن دوره های مهارتی را ملاک استخدام ها قرار دهند.

,

رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل فنی و حرفه ای خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود، درباره رویکردهای جدید در زمینه برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای نیز اظهار کرد: شیوع بیماری کووید 19 گرایش برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای را به سوی ارائه آموزش های مجازی هدایت کرده است که ضرورت دارد در این زمینه برنامه ریزی ها را انجام داد.

,

وی همچنین عنوان کرد: توجه به برگزاری دوره های آموزشی در مراکز خود اشتغالی تحت مدیریت این اداره کل رویکرد بسیار مهم این نهاد است که این سیاستگذاری را در انعقاد تفاهم نامه ها با دانشگاه های استان برای ارائه آموزش های مهارتی به دانشجویان را پیگیری و اجرایی خواهیم کرد.

,

وی درباره فعالیت کنونی مراکز مهارت آموزی و آموزشگاه های آزاد تحت مدیریت این اداره کل در سطح استان نیز عنوان کرد: در خراسان شمالی 9 مرکز مهارت آموزی همچنین چهار مرکز خود اشتغالی در مناطق قاضی، تیتکانلو، زیارت، زرق آباد دارای سالن و کارگاه هستند.

,

فاخر گفت: با این وجود، تجهیزات این مراکز آموزشی به علت برگزاری دوره های مهارت آموزی مستمر مستهلک شده اند که باید به روز رسانی شوند.

,

وی افزود: به روز رسانی و بازسازی تجهیزات این کارگاه ها به اختصاص منابع مالی مورد نیاز بستگی دارد درحالیکه این اداره کل با محدویت منابع مالی مواجه است.

,

افزون بر این، وی یادآور شد: سالن کارگاهی مرکز مهارت شهر شیروان، مرکز ارتقای مهارت واقع در شهرک صنعتی بیدک شهرستان بجنورد همچنین سه سالن کارگاهی خود اشتغالی این اداره کل ( شامل زیارت، قاضی و تیتکانلو) به علت اینکه در زمینه به روز رسانی تجهیزات کارگاهی و جذب مربی دچار مشکل هستند، دوره های آموزشی در آنها برگزار نمی شود.

,

رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل فنی و حرفه ای خراسان شمالی افزود: به علت یاد شده، در سال گذشته به ادارات و موسسات استان اعلام کردیم این سالن ها به اجاره داده می شوند تا دوره های آموزشی مراکز خود را در این سالن ها برگزار کنند که تا به کنون هنوز هیچ تقاضایی به این اداره کل ارائه نشده است.

,

در عین حال، وی یادآور شد: در سال 86 کلنگ احداث مرکز آموزش مهارتی ویژه خواهران در منطقه تخته ارکان شهر بجنورد بر زمین زده شد که تا به کنون فقط بتن ریزی و اسکلت بندی بنای ساختمان انجام شده است.

,

وی افزود: عدم اختصاص منابع مالی مورد نیاز برای این پروژه موجب شده است تا این مرکز همچنان ناتمام باقی بماند.

,

رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل فنی و حرفه ای خراسان شمالی درباره فعالیت آموزشگاه های آزاد در زمینه برگزاری دوره های مهارت آموزی و ارائه مهارت به کارآموزان نیز عنوان کرد: توانگری و فعالیت آنان به استقبال متقاضیان برای کسب دوره های آموزشی بستگی دارد.

,

فاخر تصریح کرد: این آموزشگاه ها برای ماندگاری و افزایش ارائه خدمات آموزشی خود به متقاضیان به دریافت حمایت های تسهیلاتی و مالی نیاز دارند.

,

انتهای پیام/قهرمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه