اخبار داغ

گزارشی از خلأ مدیریت در تولید و عرضه ماسک؛

ماسک دولتی کیمیا شد/ وقتی مردم به جای داروخانه باید از میوه فروشی ماسک تهیه کنند

ماسک دولتی کیمیا شد/ وقتی مردم به جای داروخانه باید از میوه فروشی ماسک تهیه کنند
وزارت بهداشت در روزهای موج دوم کرونا با شدت بیشتر، استفاده از ماسک را کم هزینه ترین و ساده ترین راهکار مقابله با کرونا ویروس عنوان کرده، در حالی که برخی داروخانه ها از وجود ماسک با قیمت مصوب دولتی، خالی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، موج دوم کرونا در کشور با شدت بیشتری آغاز شده و افزایش آمار روزانه ابتلا، بستری و فوت شاهدی بر این مدعاست. وزرات بهداشت در حال حاضر ساده ترین و کم هزینه راهکار مقابله با این ویروس را استفاده از ماسک برای تمامی افراد عنوان کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

در تمامی استان های کشور برای عرضه ماسک های کارخانه ای با کیفیت مطلوب نرخ ثابتی در ستاد کرونا همان استان مصوب شده، این در حالی است که این روزها مردم با حضور در داروخانه ها و مراکز توزیع اقلام پزشکی قطعا با قیمت های متفاوتی روبرو می شوند که شاید نه تنها هیچ شباهتی با قیمت های مصوب وزرات صمت ندارد بلکه برق از سر مردم می پراند. اختلاف قیمت هایی که سردرگمی را برای مردم به همراه داشته و همچنان در به در داروخانه ها به دنبال یافتن ماسک های یارانه های هستند.

,

تمامی این رخدادها این روزها باعث دردسرهایی برای مردم، فروشنده های داروخانه شده است و این سوال پیش می آید که روال توزیع ماسک های یارانه ای به چه صورت است که در حال حاضر ماسک حکم طلا را بازی می کند وجستجوی آن خستگی بر تن مردم به جا می گذارد.

,

 

,

تولیدکننده ماسک باید در شرایط بحران حمایت شود

, تولیدکننده ماسک باید در شرایط بحران حمایت شود, تولیدکننده ماسک باید در شرایط بحران حمایت شود,

آرمان ریحانی، رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با وضعیت ماسک در بازار گفت: با شروع موج دوم کرونا در استان مردم تمایل زیادی به استفاده از ماسک پیدا کرده اند.

,

وی ادامه داد: برای رفع نیاز استان در تامین ماسک، دو کارخانه تولید ماسک در داخل استان راه اندازی شده که تولیدات با کیفیت بالا را ارائه می دهند.

,

ریحانی اضافه کرد: متاسفانه از سمت مسئولین مربوطه بر کارخانه های تولید ماسک برای اینکه تولیداتشان را با حداقل سود تمام شده به فروش برسانند، فشار وارد می شود در حالی که کیفیت ماسک های تولید داخل قابل قیاس با سراسر کشور است که با قیمت بالای 1500 تومان نیز عرضه می شود.

,

وی عنوان کرد: فشار بر تولید کننده، توزیع کننده و داروخانه که با سود پایینی ماسک را به دست مصرف کننده برساند، باعث شده است که بخشی از ماسک ها به صورت غیرقانونی از استان خارج شود که توجیه اقتصادی برای تولید کننده داشته باشد.

, .,

 

,

, , ,

 

,

ریحانی با اشاره به اینکه در این میان مردم بیشترین ضرر را متحمل می شوند، گفت: در صورت نبود ماسک با کیفیت و قیمت مناسب در داروخانه مردم به سمت تولیدات خیاطی های خانگی با کیفیت پایین می روند و آنها را با قیمت بالاتر خریداری می کنند.

, .,

وی با بیان اینکه تولید کننده نیاز به حمایت دارد، یادآور شد: در حال حاضر که بحران مصرف است باید از تولید کننده حمایت شود که تولیداتش به دست مشتری و متقاضی برسد، زیرا قطعا بعد از اتمام این بحران ماسک خیلی مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

, .,

رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پیش از عید نوروز به مدت سه هفته ماسک ها به قیمت دانه ای 997 تومان به داروخانه داده می شد که دانه ای 1100 به دست مصرف کنده برسد، اما طی دو هفته اخیر طبق مصوبات جدید ماسک با قیمت 1184 به داروخانه می رسد و با قیمت 1300 تومان به فروش می رسد.

, .,

ریحانی عنوان کرد: براساس مصوبات ستاد کرونا در صورتی که داروخانه ها بتوانند ماسک را از کانال های معتبر تهیه کنند و درصد سود قانونی که 15 درصد است بر فاکتور لحاظ شود اختلاف قیمت ها قابل توجیه است.

, .,

 

,

سلب حق امتیاز توزیع ماسک در داروخانه ها و بدبینی مردم

, سلب حق امتیاز توزیع ماسک در داروخانه ها و بدبینی مردم, سلب حق امتیاز توزیع ماسک در داروخانه ها و بدبینی مردم,

این کارشناس مسئول ادامه داد: در اسفند ماه همزمان با شیوع کرونا در کشور امتیاز توزیع ماسک و اقلام بهداشتی ضدعفونی از داروخانه ها سلب شد و داروخانه ها به اجبار در داروخانه بنر ماسک موجود نیست را نصب کردند.

, .,

ریحانی با بیان اینکه سیاست اجرای این کار تاکنون هم مشخص نشده است، اضافه کرد:  این دستورالعمل باعث بی اعتمادی مردم نسبت به داروخانه ها شد و بدنامی برای آنها به جا گذاشت و مردم اقدام به تهیه ماسک از مکان هایی همچون سوپرمارکت، فروشگاه های زنجیره ای، میوه فروشی و غیره داشتند.

, .,

وی تاکید کرد: همین امر باعث سواستفاده سودجویان زیادی شده که در برخی از فروشگاه های زنجیره ای شهر یک بسته دستکش 30 هزار تومان با قیمت 140 هزار تومان به فروش می رسید.

, .,

ریحانی گفت: به دنبال اعتراضات داروخانه ها و مردم از اوایل اردیبهشت مجددا توزیع ماسک و اقلام بهداشتی به داروخانه ها داده شد .

,  .,

رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی گفت: دود، سو استفاده و نابسامانی در سازمان هایی از جمله اتاق بازرگانی در بحران کرونا به چشم داروخانه و مردم رفت.

, .,

وی اضافه کرد: سهمیه هر داروخانه از ماسک هایی که به صورت یارانه ای در اختیار آنان برای توزیع قرار داده می شود، به هر یک هزار عدد است که به طور مثال اگر به صورت روزانه 10 داروخانه در بجنورد مشمول بهره مندی از این ماسک ها باشند، در مجموع 10 هزار ماسک خواهد شد که قطعا پاسخگوی نیاز مردم نخواهد بود.

, .,

 

,

, , ,

 

,

ریحانی بیان داشت: در استان خراسان شمالی در بحث محلول های ضدعفونی کننده هیچ گونه مشکلی نیست و در همان ابتدای کار رفع شد، کارخانه های داخل کشور و استان با تغییر خط تولید و مدیریت خوب توانستند با این بحران مقابله کنند.

,

وی با اشاره به اینکه باید بحران ماسک در استان حل شود، گفت: ماسک خیلی پرمصرف و حیاتی تر است و در حال حاضر بهترین و ساده ترین راه مقابله با کرونا استفاده از ماسک است.

, .,

ریحانی  با اشاره به اینکه داروخانه ها باید ماسک را از شرکت های معتبر دارویی خرید کنند، گفت: قابل توجه است که شرکت های معتبر زیادی در دسترس نیستند که بتوانند نیاز را تامین کنند و در صورت موجود ابتدا باید نیازهای مراکز درمانی و بیمارستان ها را مرتفع کنند.

,

رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار رفع معضل ماسک در استان حمایت از تولید کننده داخل استان به منظور تعدیل قیمت و توزیع بیشتر است.

, .,

 

,

خلأ مدیریت بحران کشور در دوران بحران

, خلأ مدیریت بحران کشور در دوران بحران, خلأ مدیریت بحران کشور در دوران بحران,

علی یوسفی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا در کشور، ماسک در داروخانه ها و مراکز توزیع اقلام پزشکی عرضه نشد و این حق فروش از داروخانه ها گرفته شد.

,

وی ادامه داد: در سال 99  مجددا داروخانه ها و مراکز فروش اقلام بیمارستانی، به پروسه توزیع ماسک وارد شدند.

,

یوسفی با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی در پدافند غیرعامل وابسته به خارج استان است، گفت: در روزهای نخستین انتشار ویروس در استان، در حالی که یک سی سی الکل تولیدی نداشتیم، سایر استان ها هم از ورود آن به  خراسان شمالی جلوگیری کردند و مدیریت بحران کشور ورود پیدا نکرد .

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در زمینه تولید ماسک نیز خراسان شمالی فاقد کارگاه تولید ماسک بود، اما با تدابیر علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن، تجارت و سایر دستگاه ها، مجوز تولید ماسک در استان صادر شد.

,

یوسفی بیان داشت: در حال حاضر در استان خراسان شمالی سه کارخانه تولید ماسک دارای مجوز فعال هستند که براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا در مرحله نخست باید ماسک های تولیدی را به قیمت دانه ای یک هزار و 100 تومان با صورت محدود در بین داروخانه های منتخب توزیع کنند.

,

 

,

, ,

 

,

یوسفی با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی تعداد ماسک تولید شده در سه کارخانه استان بین 40 تا 45 هزار ماسک در روز است، گفت: قیمت تمام شده برای تولیدکننده در استان صرفه اقتصادی ندارد و شاید یکی از دلایلی کم بودن تولیدات به نسبت ظرفیت اسمی، تعهد داده شده همین عامل است.

,

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری بر روی محصولات تولیدی برعهده علوم پزشکی نیست، گفت: نظارت بر قیمت های مصوب تحت مدیریت این سازمان است.

,

یوسفی بیان داشت: در جلسه ای که دو هفته قبل برگزار شد، قیمت تمام شده ماسک برای مصرف کننده یک هزار و 300 تومان تعیین شد.

,

وی یادآور شد: در حال حاضر روزانه یک هزار عدد ماسک با هدف پوشش تمامی داروخانه های استان به صورت چرخشی توزیع می شود.

,

وی ادامه داد: برای رفع نیاز استان، ماسک از شرکت های بزرگ دارویی خارج استان نیز وارد می شد اما پاسخگوی نیاز استان نبود.

,

یوسفی با اشاره به اینکه متغییر بودن قیمت ماسک در داروخانه ها باعث سردرگمی مردم شده است، گفت: باتوجه به اینکه ماسک های تولید استان پاسخگوی نیاز هم استانی ها نیست، داروخانه ها اقدام به تهیه ماسک از خارج استان با قیمت های بالاتری می کنند که به طبع با قیمت بیشتری هم به مشتری می فروشند.

,

وی اضافه کرد: خریداران در صورت مواجه با هر گونه تخلف می توانند با شماره  190 تماس و تخلف را گزارش دهند.

,

یوسفی بیان داشت: بازرسی از داروخانه ها و سایر مراکز تحت نظارت علوم پزشکی به منظور مطابقت قیمت فروش ماسک با فاکتور خرید به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

,

 

,

تعداد پایین تولید ماسک در استان ضعف تولیدکنندگان نیست

, تعداد پایین تولید ماسک در استان ضعف تولیدکنندگان نیست, تعداد پایین تولید ماسک در استان ضعف تولیدکنندگان نیست,

امین کلاته، رئیس کمیسیون توزیع اقلام بهداشتی ستاد کرونا با اشاره به اینکه در آغاز بحران کرونا، استان خراسان شمالی فاقد کارخانه های تولید الکل، ماسک و دستکش بود، اظهار داشت: با هماهنگی انجام شده بین استانداری، سپاه و سازمان صمت، کارگاه های خیاطی و گروه های جهادی برای تولید ماسک وارد میدان کار شدند.

,

وی با اشاره به اینکه در ابتدای کار هدف تامین ماسک برای رعایت حداقل ها توسط مردم بود، گفت: در آغاز کار کیفیت خیلی مدنظر نبود.

,

وی اضافه کرد:  در کنار استفاده از ظرفیت این تکارگاه ها، با ارائه تسهیلات به چندین تولیدکننده استانی برای تولید ماسک کارخانه ای اقدام شد.

,

کلاته با بیان اینکه سه کارخانه تولید ماسک در استان راه اندازی شد، گفت: تولید کننده های ماسک استان با شتاب تمام فرآیند ها را اجرا کردند، اما به دلیل همزمانی با بحران بین المللی کرونا و بدعهدی کارخانه های خارج استان و نبود مواد اولیه گاهی تاخیر در کار ایجاد شد .

,

این مقام مسئول یادآور شد: به طور مثال یکی از کارخانه های تولید ماسک بجنورد پیش از سال 99 مبلغ مورد نظر برای تامین دستگاه ها را به حساب کارخانه سازنده در تهران واریز کرد، اما تاکنون این کارخانه به وعده اش عمل نکرده و قطعه را تحویل نداده است.

,

 

,

, ,

 

,

تولید روزانه 40 هزار ماسک کارخانه ای در خراسان شمالی

, تولید روزانه 40 هزار ماسک کارخانه ای در خراسان شمالی, تولید روزانه 40 هزار ماسک کارخانه ای در خراسان شمالی,

کلاته با بیان اینکه کم بودن تعداد ماسک تولیدی استان به دلیل ضعف تولید کنندگان نیست، گفت: نبود پارچه و مواد اولیه و قطعات کارخانه باعث کاهش تولید شده است.

,

وی گفت: برخی از قطعات که قبل از شیوع ویروس با قیمت چهار میلیون تومان خریداری می شد در حال حاضر به 140 میلیون رسیده یا نایاب شده است.

,

رئیس کمیسیون توزیع اقلام بهداشتی ستاد کرونا تصریح کرد: اگر این موانع از سر راه کارخانه دار برداشته شود قطعا با توسعه خط تولید افزایش تولیدات را به همراه خواهد داشت.

,

کلاته گفت: در حال حاضر در استان خراسان شمالی سه کارخانه تولید ماسک با ظرفیت 30 تا 40 هزار ماسک در روز فعال هستند.

,

وی با اشاره به اینکه سیم لحاظ شده در ماسک های کارخانه ای برای استفاده در مراکز درمانی و بیمارستانی ضرورت دارد، گفت: برای مردم عادی الزامی نیست که ماسک حتما سیم داشته باشد اما به دلیل بار روانی که در جامعه ایجاد شده است مردم مردم تمایل به استفاده از این ماسک ها دارند.

,

 

,

سنگینی ماسک های کارگاههای خانگی روی دست تولیدکنندگان

, سنگینی ماسک های کارگاههای خانگی روی دست تولیدکنندگان, سنگینی ماسک های کارگاههای خانگی روی دست تولیدکنندگان,

این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از ماسک های کارگاهی خیلی مورد استقبال مردم واقع نشد و روی دست تولیدکنندگان مانده است، گفت: برای رفع این مشکل طبق دستور استاندار خراسان شمالی دستگاه ها موظف به استفاده از این ماسک ها شدند تا ماسک های کارخانه ای که قیمت مناسب و کیفیت مطلوب دارند برای کاهش بار روانی مردم توزیع شود.

,

کلاته گفت: برخی از ماسک های کارگاهی از دوخت و کیفیت نامناسب  برخوردار نیستند اما ماسک های کارگاهی با کیفیت متوسط به بالا برای مصارف دستگاه ها در نظر گرفته شده اما برخی از دستگاه مقاومت می کنند.

,

رئیس کمیسیون توزیع اقلام بهداشتی ستاد کرونا اضافه کرد: با آغاز تولید ماسک در کارخانه ها، تولید ماسک های کارگاهی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی و ایجاد بار روانی  برای مردم از چرخه خارج شد.

,

وی افزود: با شروع موج دوم کرونا از سرگیری کارگاه های تولید ماسک در دستور کار قرار گرفته است اما باتوجه به اینکه درشرایط فعلی اضطرار و اجبار نیست، باید تولیدات براساس استانداردها و کیفیت تعیین شده باشد.

,

کلاته گفت: از 26 تیر تا 2 مرداد سال جاری میزان تولید ماسکی که در استان توزیع شده ، 153 هزار و 500 ماسک بوده است.

,

رئیس کمیسیون توزیع اقلام بهداشتی ستاد کرونا استان با اشاره به اینکه برای توزیع ماسک های یارانه ای داخل استان با داروخانه ها و تجهیزات پزشکی هماهنگی ها انجام شده است، گفت: برنامه ریزی بر این اساس است که به صورت دوره ای ماسک برای توزیع به آنها داده خواهد شد.

,

کلاته تعداد داروخانه های استان را 10 داروخانه دولتی و 85 داروخانه خصوصی عنوان کرد و گفت: روزانه یک هزار ماسک به داروخانه های روزانه و دو هزار ماسک به داروخانه های شبانه روزی داده می شود.

,

وی گفت: علاوه بر این بخشی از ماسک ها با همکاری اتاق اصناف استان، به فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ  و بخشی دیگر به دستگاه ها، بیمارستان ها و درمانگاه ها تحویل داده می شود.

,

 

,

, ,

 

,

115 هزار ماسک، ذخیره استراتژیک خراسان شمالی

, 115 هزار ماسک، ذخیره استراتژیک خراسان شمالی, 115 هزار ماسک، ذخیره استراتژیک خراسان شمالی,

کلاته با اشاره به اینکه در حال حاضر ستاد کرونا 85 هزار ماسک و سپاه استان 30 هزار ماسک را ذخیره استراتژیک کرده است، گفت: براین اساس در بدترین حالت ممکن به مدت سه روز این امکان فراهم خواهد شد که کارگاه ها مجدد فعال و شروع به تولید داشته باشند.

,

این مقام مسئول گفت: 80 هزار ماسک کارگاهی نیز به دلیل نداشتن کیفیت قابل در دست تولید کننده ها مانده است که با آهنگ کند به فروش می رسند.

,

وی خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی های انجام شده وزرات بهداشت، از ابتدای پاییز با بحران کرونا مواجه خواهیم بود که برای این بازه زمانی 115 هزار ماسک ذخیره استراتژیک  داریم.

,

کلاته بیان داشت: برای نظارت در مرحله جدید توزیع ماسک، روزانه لیست مراکز و داروخانه هایی که ماسک جهت توزیع به آنها تحویل داده می شود، برای گروه های ناظر پیامک می شود که به صورت نامحسوس، نظارت و کنترل کنند.

,

وی با اشاره به اینکه تعداد تخلفات داروخانه ها زیاد نیست و بیشتر گزارشات از گران فروشی ماسک در داروخانه است، خاطرنشان کرد: باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که داروخانه ها و مراکز تجهیزات پزشکی می توانند از شرکت های دارویی معتبر خارج استان نیز ماسک مورد نیاز خود را تامین کنند که این نکته باعث اختلاف قیمت در بازار می شود.

,

 

,

ماسک سه لایه کارخانه ای را بعد از یکبار استفاده دور نیندازید

, ماسک سه لایه کارخانه ای را بعد از یکبار استفاده دور نیندازید, ماسک سه لایه کارخانه ای را بعد از یکبار استفاده دور نیندازید,

وی عنوان کرد: ماسک هایی که در حال حاضر با قیمت یک هزار و 300 تومان در داروخانه ها به فروش می رسد، سه لایه هستند و وقتی که در مکان های کم خطر مورد استفاده قرار گیرد، 6 ساعت قابل استفاده هستند.

,

وی خاطر نشان کرد: بعد از استفاده از این ماسک ها اگر به مدت 6 روز در داخل نایلونی نگه داری شوند، مجددا به مدت 6 ساعت قابل استفاده هستند.

,

 

,

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه