اخبار داغ

مرگ هزاران کودک یمنی در روزهای کرونایی

مرگ هزاران کودک یمنی در روزهای کرونایی
4 آژانس سازمان ملل متحد طی فراخوانی هشدار دادند که سوء تغذیه رو به رشد منجر به عواقب طولانی مدت خواهد شد و تراژدی های فردی را به یک فاجعه نسلی تبدیل می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ 4 آژانس سازمان ملل متحد (UN) طی فراخوانی هشدار دادند که سوء تغذیه رو به رشد منجر به عواقب طولانی مدت خواهد شد و تراژدی های فردی را به یک فاجعه نسلی تبدیل می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, UN,

سازمان ملل متحد هشدار داد که کروناویروس و محدودیت های آن در حال حاضر جوامع گرسنه را به قهقرا کشانده و حدود 10000 کودک را طی 1 ماه کشته، زیرا مزارع بی برکت شده و بازارها و روستاها عاری از غذا و کمک های پزشکی هستند.

,

گرسنگی باعث شده تا "هابو سولانگ بو" نوزاد اهل بورکینافاسو (کشوری در غرب آفریقا) طی 1 ماه نیمی از وزن خود را از دست بدهد. محدودیت های کروناویروس باعث تعطیلی بازارها شده و خانواده وی سبزیجات کمتری را می فروشند. مادر این کودک نیز به خاطر سوء تغذیه قادر به پرستاری از او نیست.

,

یک مادر در حالی که بغض خود را فرو می خورد، با کنار زدن پتوی کودک خود دنده های بیرون زده او را نشان داد.

,

بیماری خزنده

, بیماری خزنده,

در حال حاضر در سراسر جهان، کروناویروس و محدودیت های آن جوامع گرسنه را به قهقرا کشانده، مزارع بی برکت را از بازارها جدا می کند و روستاها را از غذا و کمک های پزشکی محروم می سازد.

,

به گفته سازمان ملل متحد، بیش از 550000 کودک به دلیل آنچه که ما آن را ضعیف شدن می خوانیم در هر ماه دچار سوء تغذیه می شوند و در اندام دوک وار و شکم های متورم آنها نمود پیدا می کند. ضعیف شدن می تواند باعث آسیب فیزیکی و ذهنی دائم در کودکان شود و تراژدی های فردی را به یک فاجعه نسلی تبدیل کند.

,

دکتر "فرانسسکو برانکا" رئیس تغذیه سازمان بهداشت جهانی گفت: "امنیت غذایی که از بحران کووید19 اثر می پذیرد سال ها بازتاب خواهد داشت و به یک اثر اجتماعی تبدیل می شود."

,

کمبودهای روز افزون

, کمبودهای روز افزون,

از آمریکای لاتین تا آسیای جنوبی و صحرای آفریقا، خانواده های فقیر بیش از پیش به آینده ای بدون غذا نزدیک می شوند.

,

"دیوید بیسلی" رئیس برنامه جهانی غذا در ماه آوریل هشدار داد که اقتصاد در دوران کروناویروس در سال جاری باعث قحطی جهانی می شود. مراحل مختلفی از آنچه نا امنی غذایی شناخته می شود وجود دارد. قحطی به طور رسمی زمانی اعلام می شود که همراه با سایر اقدامات، 30 درصد از مردم از ضعیف شدن رنج می برند.

,

برنامه جهانی غذا در ماه فوریه برآورد کرد که یک سوم از ونزوئلایی ها گرسنه هستند، زیرا تورم باعث بی ارزش شدن حقوق آنها شده و میلیون ها نفر را مجبور به فرار به سوی مرزها می کند. در این میان، ویروس نیز از راه رسید.

,

دکتر "فرانسیسکو نیتو" که در بیمارستان مرزی ایالت تاچیرا در غرب ونزوئلا کار می کند، گفت: "هر روز کودک جدیدی که دچار سوء تغذیه شده را پذیرش می کنیم."

,

نیتو در ماه مه خاطرنشان کرد که پس از 2 ماه قرنطینه، دوقلوهای 18 ماهه با جسمی ضعیف و دچار سوء تغذیه وارد بیمارستان شدند. مادر آنها بیکار بود و با مادرش زندگی می کرد. وی به پزشک گفت که کودکان خود را تنها با یک نوشیدنی ساده که با موزهای جوشانده درست شده تغذیه می کند.

,

پزشک پرسید: "هیچ کلوچه یا جوجه ای ندارید؟"

,

مادربزرگ کودکان پاسخ داد: "هیچ."

,

مراجعه آنها به پزشک دیر بود و یکی از دوقلوها پس از 8 روز جان خود را از دست داد.

,

رهبران 4 آژانس بین المللی از جمله؛ سازمان بهداشت جهانی، یونیسف، برنامه جهانی غذا و سازمان غذا و کشاورزی به منظور رفع گرسنگی جهانی حداقل 2.4 میلیارد دلار فوری را درخواست کرده اند.

,

"ویکتور آگوایو" رئیس برنامه جهانی تغذیه یونیسف گفت که حتی بیشتر از فقدان پول، محدودیت های حرکتی باعث شده تا خانواده ها به دنبال درمان نباشند.

,

هرج و مرج و بی نظمی

, هرج و مرج و بی نظمی,

آگوایو گفت: "با تعطیلی مدارس، اختلال در خدمات اولیه مراقبت های بهداشتی و داشتن برنامه های نامناسب تغذیه ای ما نیز باعث آسیب می شویم."

,

وی به عنوان مثال به تعلیق جهانی مکمل های ویتامین A که روشی اساسی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است اشاره کرد.

,

محدودیت های حرکتی در افغانستان مانع خانواده ها برای آوردن فرزندانِ دچار سوء تغذیه خود به بیمارستان برای غذا و کمک پزشکی می شود.

,

یک متخصص در بیمارستان کابل گفت: "این بیمارستان تنها شاهد 3 یا 4 کودک سوء تغذیه ای بود که این رقم در سال گذشته 10 برابر بیشتر بوده است."

,

به دلیل عدم مراجعه کودکان نمی توان مقیاس مشخصی از این مشکل به دست آورد، اما بررسی اخیر که توسط دانشگاه جان هاپکینز انجام شده نشان داد که 13000 کودک زیر 5 سال جان خود را به خاطر این مشکل از دست داده اند.

,

به گفته یونیسف، افغانستان در حال حاضر در منطقه قرمز گرسنگی قرار دارد و در ماه ژانویه سوء تغذیه شدید کودکان از 690000 مورد به 780000 نفر افزایش یافته است.

,

محدودیت های حرکتی در یمن در کنار توقف دستمزدها و افزایش قیمت ها باعث مسدود شدن تقسیم کمک ها شده است. فقیرترین کشور عرب از کاهش پرداخت ها و بودجه سازمان های بشردوستانه رنج می برد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه