اخبار داغ

همه هزینه هایی که اتومبیل شما نیاز دارد؛

قطعات مصرفی خودرو در چه زمانی باید تعویض شوند؟

قطعات مصرفی خودرو در چه زمانی باید تعویض شوند؟
قطعات مصرفی خودرو قطعاتی هستند که پس از مدت زمان یا کیلومتر مشخصی نیاز به بازبینی یا تعویض دارند، شاید از بین این قطعات شما تنها تسمه تایم را بشناسید اما دامنه این قطعات گسترده تر این میزان است و ما سعی کردیم مبتنی بر میزان استفاده در طول کلیومتر، آن ها را دسته بندی کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ خودرو در این روزها یکی از وسایل ضروری زندگی به شمار می رود که بخش اعظمی از هزینه های هر خانوار را در کنار مسکن، خوراک، پوشاک و تحصیل به خود اختصاص می دهد و هر خانواده بسته به سبک زندگی و طبقه اقتصادی و اجتماعی خود خودرویی انتخاب می کند؛ این روزها برای بسیاری افزایش قیمت خودرو به یک معضل و دغدغه تبدیل شده است و بسیاری را از خرید و بروز کردن خودروهای کارکرده خود منصرف کرده است، همین امر موجب شده است که بازار تعمیر و نگهداری خودروهای کارکرده بیش از پیش رونق بگیرد، اما اگر این روزها سری به فروشندگان لوازم بزنید، قیمت قطعات شما را غافلگیر خواهد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , صاحب نیوز,

البته این همه ماجرا نیست، بسیاری از قطعات موجود در بازار از کیفیت قطعات کارخانه ای برخورد نیستند و از طرفی فرهنگ خودروسواری بسیاری از ما با استانداردهای روز هیچ مطابقتی ندارد و همه این عوامل موجب می شود بخش زیادی از درآمد خانوار صرف نگهداری خودروها شود. ما قصد داریم در این مطلب عمر مفید قطعات مصرفی خودرو را برای شما بگوییم تا یکبار برای همیشه بدانید چه زمانی چه قطعاتی را عوض کنید تا عمر مفید خودرو و قطعات آن بالاتر برود.

,

قطعات مصرفی خودرو قطعاتی هستند که پس از مدت زمان یا کیلومتر مشخصی نیاز به بازبینی یا تعویض دارند، شاید از بین این قطعات شما تنها تسمه تایم را بشناسید اما دامنه این قطعات گسترده تر این میزان است و ما سعی کردیم مبتنی بر میزان استفاده در طول کلیومتر، آن ها را دسته بندی کنیم.

,

5 هزار کلیومتر:
شاید مهم ترین چیزی که در خودروی شما تا پنج هزار کیلومتر نیاز به تعویض داشته باشد روغن خودرو هست که همه ما با آن آشنا هستیم اما در کنار روغن نیاز است که فیلتر هوا و فیلتر روغن خودرو هم تعویض شود.

, 5 هزار کلیومتر:, 5 هزار کلیومتر:,
,

البته این روزها برخی از خودروهای خارجی از روغن های با کیفیت متفاوتی استفاده می کنند که عمر مفید روغن این اتومبیل ها تا 10 هزار کیلومتر هم ممکن است برسد که بهتر است در این زمینه به دفترچه راهنمای خودرو خود و کاتالوگ های روغن موتورتان مراجعه کنید.

,

 

,

, ,

دانستن اهمیت روغن موتور از آن جهت است که هر خودرو از قطعات مکانیکی فراوانی ساخته شده است که این قطعات در تعامل با یکدیگر، چرخش چرخ‌ها را ممکن می‌سازند. این قطعات با توجه به حرکت‌هایی که نسبت به همدیگر دارند بی‌شک تولید اصطکاک می کنند و در گذر زمان فرسوده می‌شوند حتی اگر میزان اصطکاک از حدود نرمال تجاوز کند، می‌تواند صدمات جبران‌ ناپذیری را موجب شود از این روی برای کاهش این اصطکاک از روان‌کننده‌ها استفاده می‌شود که به منظور افزایش کیفیت این روان کننده و عمر آن از فیلتر روغن استفاده می شود.

,

به مرور زمان گرانروی یا به اصطلاح عموم مردم چسبندگی روغن در اثر استفاده از بین می رود و این روغن نمی تواند به درستی کارکرد خود را انجام دهد.

,

8 هزار کیلومتر:

, 8 هزار کیلومتر:, 8 هزار کیلومتر:,

فیلتر اتاق یکی از قطعاتی است که بسیاری از رانندگان به اهمیت آن آشنا نیستند، این قطعه که در بسیاری از خودروهای امروزی دیده می شود و اثر مستقیمی در سیستم تهویه و کولر خودرو شما دارد، بسیاری از رانندگان حتی شاید یکبار هم این قطعه را عوض نکرده باشند و با کارکرد آن آشنا نباشند اما کثیفی این قطعه فشار مضاعفی بر موتور کولر شما و همچنین کیفیت هوای داخلی خودرو شما خواهد داشت.

,

10 هزار کیلومتر:

, 10 هزار کیلومتر:, 10 هزار کیلومتر:,

یک موتور برای این که بتواند به درستی کار کند نیاز به سوخت و هوای کافی جهت انجام فرآیند احتراق دارد​. به همین خاطر اطمینان از اینکه هر یک از اجزای سیستم سوخت رسانی از جلمه فیلتر بنزین به درستی کار می‌کنند بسیار مهم است.

,

 

,

, ,

فیلتر خودرو از زمان استارت خوردن تا خاموش شدن خودرو به کار است و اثر مستقیم بر پاشش انژکتور دارد که در صورت تعویض نکردن از بد کار کردن تا صدمه دیدن سوزن های انژکتور ممکن است برای خودرو شما دردسر ایجاد کند.

,

20هزار کلیومتر:

, 20هزار کلیومتر:, 20هزار کلیومتر:,

وقتی خودرو شما به 10 هزار کیلومتر می رسد، با توجه به میزان مسافتی که رفته است، بالطبع قطعات بیشتری نیاز به تعویض یا بازبینی دارند که از جمله آن ها می توان به کاسه های نمد، تسمه دینام، تسمه پروانه، ضدیخ ها و لنت ترمزهای دیسکی اشاره کرد.

,

با اهمیت تعویض لنت ها و تا حدودی ضدیخ آشنا هستید، ولی کاسه نمدها قطعاتی به مراتب مهم تر در این زمینه هستند. بدون یک دیفرانسیل کارآمد خودروی شما قادر به حرکت نخواهد بود. از این رو این یک امر حیاتی است که شما برای مراقبت از وسیله نقلیه‌تان سطح روغن آن را کنترل کنید. دینفرانسل ها نیاز به روغن برای حرکتی روان دارند و هر گونه نشتی می‌تواند باعث کاهش سطح روغن شود و وظیفه نگهداری روغن ها برعهده کاسه نمدها است، پس بهتر است پیش از اینکه خودرو شما به روغن ریزی بیفتد به فکر تعویض این قطعه مهم در خودرو خود باشید.

,

30 هزار کیلومتر:

, 30 هزار کیلومتر:, 30 هزار کیلومتر:,

جنت ها و شلنگ های خودرو یکی از قطعاتی است که باید هر 30 هزار کیلومتردر خودروهای یگانه سوز بازبینی و تعویض شود، جنت های خودروها با توجه به وظیفه مهمی که در خنک کاری خودرو دارند تحت فشار بوده پس از گذشت طول عمر مفید خود نیاز به تعویض دارند. این نکته را در نظر بگیرید اگر خودرو دوگانه سوز دستی یا کارخانه ای دارید با توجه به دمای احتراق بیشتر در این خودروها، در هر 20 هزار کیلومتر مسافت جنت های خودرو خود را چک کنید.

,

 

,

, ,

استپر موتور، شمع ها و وایرها دیگر قطعاتی هستند که در این کیلومتر از خودرو نیاز به بازبینی دارند و سالم و یا خراب بودن آن ها نقش مستقیمی در احتراق خودرو دارند.

,

از طرفی در هر 30 هزار کیلومتر گردگیرها و روغن گیریبکس ها برای کارکرد بهتر خودرو باید تعویض شود.

,

40 هزار کیلومتر:   

, 40 هزار کیلومتر:   , 40 هزار کیلومتر:   ,

سیم گاز یکی از قطعاتی است که ارتباط مستقیمی با میزان گشتاور و توان خودروها دارد و پس از مدتی عمر مفیدش به پایان می رسد. انژکتورها هم در هر 40 هزار کیلومتر باید شست و شو شوند تا نیاز به تعویض سوزن ها و هزینه گزاف برای خودروها در بلندمدت نباشد. از طرفی در هر 40 هزار کیلومتر باید سیم کلاج بازبینی شود و لنت های کاسه ای هم در خودروها تعویض شود.

,

50 هزار کیلومتر:

, 50 هزار کیلومتر:, 50 هزار کیلومتر:,

روغن ترمز، روغن هیدرولیک، سنسوراکسیژن، پمپ بنزین و قوطی کنیستر از جمله قطعاتی هستند که پس از گذشت 50 هزار کیلومتر مسافت باید توسط مکانیک خبره بازبینی و در صورت لزوم تعویض شود.

,

60 هزار کیلومتر:

, 60 هزار کیلومتر:, 60 هزار کیلومتر:,

تسمه تایم شاید مهم ترین وسیله مصرفی در خودروها باشد که همه راننده ها با اهمیت آن آشنا هستند و در صورت پاره شدن آسیب های جبران ناپذیری تا تعویض کامل موتور بر روی دست رانندگان می گذارد.

,

تسمه تایم یک تسمه‌ی لاستیکی است که در داخل موتور خودرو قرار دارد و میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ وصل می‌کند تا ۴ عمل اصلی موتور یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه صورت گیرد.

,

به طور کلی سرعت گردش میل سوپاپ به میزان نصف سرعت گردش میل لنگ است و وظیفه تسمه تایم در این موقعیت، تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ ها بسته به موقعیت مناسب پیستون‌ها است. همین کارکرد اهمیت تسمه تایم را در خودروها بیان می کند.

,

از طرفی در هر 60 هزار کیلومتر صفحه کلاچ خود را توسط یک مکانیک متخصص مورد بازبینی قرار دهید؛ اتمام صفحه کلاج و عدم رسیدگی به آن با صدمات جبران ناپذیری به گیریبکس خودرو و هزینه های گزاف همراه خواهد بود.

,

 

,

, ,

کویل دوبل هم یک قطعه برقی در خودرو هست که در زمینه جرقه زنی و افزایش ولتاژ نقش مهمی در خودرو بازی می کند و برای این عمر قطعات برقی خود را بالا ببرید، هر 60 هزار کیلومتر از سلامت آن با خبر شوید.

,

90 هزار کیلومتر:

, 90 هزار کیلومتر:, 90 هزار کیلومتر:,

یکی از قطعات اصلی موتور اویل پمپ یا همان پمپ روغن است که روغن موجود در موتور را به مدار روغنکاری پمپ کرده و جریان روانسازی موتور را ایجاد می‌کند این وسیله به خاطر ساختاری که دارد پس از مدتی نیاز به بازبینی دارد، مهم ترین دلایلی که موجب خرابی این قطعه می شود و در صورت خرابی و عدم توجه به آمپرها خودرو شما را با صدمات جبران ناپذیری مواجه می کند، پس بهتر است هر 90 هزار کیلومتر این قطعه عوض شود تا مجبور به تعمیر اساسی موتور خودرو خود نباشید.

,

رسیدن کیلومتر خودروها به 100 هزار کیلومتر و تعویض نکردن خودرو برای بسیاری یک کابوس در سال های گذشته بود، چون این کیلومتر در خودروهای ایرانی یعنی خودرو شما نیاز به تعمیر اساسی دارد، اما این یک موضوع اگرچه یک واقعیت در جامعه است اما یک اصل نیست و اگر شما موارد گفته شده تاکنون را به درستی انجام دهید نیازی به تعمیر اساسی موتور و یا تعویض قطعات خود موتور مانند رینگ و پیستون نخواهید داشت.

,

 

,

, ,

در کنار تعویض مبتنی بر کیلومتر نیاز است که در هر سال تیغه های برف پاک کن، هر دو سال باتری خودرو و هر دو تا پنج سال گازکولر خودرو تعویض شود.

,

تمام این هزینه ها در نگاه اول بسیار زیاد است اما اگر به درستی مورد بازبینی یا تعویض قرار گیرد، به مراتب هزینه های کمتری در میان مدت و بلند مدت برای خودرو شما به همراه خواهد داشت.

,

گزارش از نوید باقی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه