اخبار داغ

فرمانده اسبق انتظامی استان فارس:

کمیته تحقیق و بررسی سانحه باید در سوریه تشکیل شود

کمیته تحقیق و بررسی سانحه باید در سوریه تشکیل شود
سردار سجادیان گفت: تحقیق و بررسی، لازمه هرگونه اظهار نظر و گرفتن تصمیمی پیرامون هر اتفاق و یا حادثه ای میباشد. و کمیته تحقیق و بررسی سانحه باید در سوریه تشکیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سردار سیروس سجادیان فرمانده اسبق انتظامی استان فارس و جانشین سابق مرکز مطالعات راهبردی ناجا در گفتگو با شیرازه، با اشاره به تعرض و ایجاد مزاحمت دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان گفت: به نظر بنده تحقیق و بررسی، لازمه هرگونه اظهار نظر و گرفتن تصمیمی پیرامون هر اتفاق و یا حادثه ای میباشد.‏ 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,

کارشناس ارشد دفاعی امنیت ضمن عنوان اینکه تحقیق پیرامون این اتفاق باید توسط یک کمیته صلاحیت دار انجام شود اظهار داشت: به نظر بنده سوریه با حضور کارشناسان ‏مربوطه با دقت و با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی، امنیتی و حقوقی براساس قوانین و مقررات ایکائو و با ‏مشارکت کشور انجام و اظهار نظر شود تا مسیر درستی پیموده و پس از جمع بندی نظرات تخصصی و تجزیه و ‏تحلیل و ارزیابی آن نتیجه نهایی مبتنی بر واقعیت به مبادی قانونی که همانا کمیته مربوطه در ایکائو میباشد تحت ‏پیگیری قرار گیرد.  وی با اشاره به  از بنا به اظهار نظرهای طرفین ( ایران و آمریکا ) بعض از افراد در رسانه ها، اتفاق رخ داده را ‏تحت عنوان رهگیری، ردگیری ، مزاحمت، تهید و ....... نام برده اند. حال باید بررسی شود که کدام موارد اتهامی ‏و قانونی منتسب به جنگنده های ‏f-15 ‎‏ آمریکا میباشد، لذا لازمه این اقدام بررسی سابقه ی اقدام میباشد.‏ 

,

فرمانده اسبق انتظامی استان فارس در تشریح چگونگی این حادثه و سابقه آن گفت: آنچه گفته شده است؛ پرواز شماره ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان در مسیر تهران- بیروت پس از حدود دو ‏ساعت پرواز بر فراز خاک سوریه مورد تهدید دو جنگنده آمریکایی قرار میگیرد و خلبان هواپیمای مسافربری به ‏ددلیل اینکه جنگنده‌های آمریکایی حالت تهدید آمیز داشته اند وضعیت را تهدید آمیز تشخیص داده و طبق ‏دستورالعمل های مربوطه عمل میکند و از وضعیت تهدید خارج میشود به نقل یکی از خبرگزاریهای معتبر داخلی ‏چون جنگنده های آمریکایی ابتدا از بالا و زیر هواپیمای مسافری ماهان به این هواپیما نزدیک می شوند مکالماتی ‏بین خلبان ماهان و جنگنده انجام می شود با تغییر زاویه جنگنده، خلبان بلافاصله کاهش ارتفاع می دهد و از آن ‏منظر که هواپیما در آن لحظه در تثبیت ارتفاع بوده برخی مسافران کمربند ایمنی صندلی خود رو باز کرده بودند، ‏کاهش سریع ارتفاع موجب می شود از ناحیه سر به دلیل برخورد با جدار کناری یا سقف دچار صدمه شوند و در ‏نهایت خلبان این پرواز پس از تهدید جنگنده های آمریکایی با کاهش ارتفاع به سمت فرودگاه بیروت حرکت و به ‏زمین می نشیند.‏ 

,

وی در ادامه اظهار داشت: سنتکام ، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی نیز اعلام کرده در یک محدوده ۵۵ مایلی در اطراف ‏پادگان التنف ، منطقه پرهیز از درگیری میباشد که نیروهای سوریه و روسیه اجازه ندارند در آن منطقه عملیاتی ‏اجرا کنند و همه هواپیماهایی که در آسمان آن منطقه پرواز می‌کنند، باید از طریق تماس رادیویی خودشان را ‏معرفی کنند. چون هواپیمای ماهان‌ایر در نزدیکی پایگاه محل استقرار نیروهای ائتلاف ضد داعش تحت رهبری ‏ایالات متحده در التنف سوریه، به تماس رادیویی خلبان جنگنده اف-۱۵ برای معرفی خود پاسخ نداده جنگنده ‏آمریکایی برای انجام بازرسی بصری به هواپیمای مذکور نزدیک  و در آسمان سوریه هواپیمای ماهان‌ایر را از ‏فاصله‌ای ایمن با هدف اطمینان یافتن از ایمنی پرسنل ائتلاف در پادگان التنف مورد بازرسی بصری قرار داده است ‏و زمانی که خلبان اف-۱۵هواپیمای مزبور را به عنوان یک هواپیمای مسافربری ماهان‌ایر شناسایی کرده به ‏صورت ایمن فاصله‌اش را با هواپیمای ماهان افزایش داده است و در ادامه گفته شده که این ردگیری  مطابق با ‏استانداردهای بین‌المللی انجام شده است.‏

,

 

,

سردار سجادیان در خصوص پیگیری قانون از طرف جمهوری اسلامی ایران گفت: چون اتفاق در فضای کشور سوریه رخ داده لازم است ‏که کمیته تحقیق و بررسی سانحه در سوریه تشکیل ، ادعای آمریکا مبنی بر اینکه منطقه درگیری F-15 با ‏هواپیمای ماهان، منطقه ی پرهیز از درگیری میباشد را مشخص و سپس با بهره برداری از اطلاعات جعبه ی سیاه ‏هواپیمای ماهان و مکالمات خلبان ‏F - 15‎‏ آمریکایی و برج مراقبت دمشق، صحت و سقم اظهارات خلبان  آمریکایی را ‏مشخص نماید.   

,

در صورت اثبات نشدن ادعا آمریکایی ها، اقدام آن ها زیر پا گذاشتن اصول حقوق بین الملل است 

, در صورت اثبات نشدن ادعا آمریکایی ها، اقدام آن ها زیر پا گذاشتن اصول حقوق بین الملل است ,

کارشناس ارشد دفاعی امنیت و جانشین سابق مرکز مطالعات راهبردی ناجا با عنوان اینکه در صورت صحت ادعای خلبان آمریکایی مسئله خاتمه یابد اذعان داشت: در غیر اینصورت نظر به اینکه اقدام ‏آمریکا با هواپیمای جنگی در برابر هواپیماهای مسافری تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی و ‏مغایرت با مواد ۳ مکرر و ۴۴ پیمان هواپیمایی کشوری بین المللی( کنوانسیون شیکاگو) و ضمیمه های مربوطه و ‏کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ و نیز زیر پا گذاشتن اصول حقوق بین الملل است.  وی تصریح کرد: مراتب را به سازمان ایکائو اعلام تا رای بر محکومیت آمریکا صادر و دولت آمریکا را محکوم و موظف به پرداخت خسارت ‏نماید و چنانچه دولت آمریکا از اجرای رای صادره امتناع کرد ، ایران میتواند برای اجرای رای به دیوان بین ‏المللی دادگستری لاهه شکایت و خواسته را پیگیری کند.‏ 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه