اخبار داغ

در گفتگو با مدیرعامل شرکت مس سونگون مطرح شد؛

بهره‌برداری از 3 هزار تن مس کاتد در آینده نزدیک/ ذوب و پالایش مس جدی‌ترین مطالبه مردم است

بهره‌برداری از 3 هزار تن مس کاتد در آینده نزدیک/ ذوب و پالایش مس جدی‌ترین مطالبه مردم است
علی بیات ماکو مدیرعامل جدید مس سونگون ورزقان به بررسی جایگاه صنعت مس در اقتصاد و چشم‌انداز مس سونگون ورزقان پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، معدن مس سونگون از معدود معادن کشور است که دارای حجم عظیم ذخایر معدنی در کشور و جهان می‌باشد. طرحهای توسعه و احداث صنایع زیر دستی مس در منطقه ورزقان و آذربایجان می‌تواند این خطه از آذربایجان را به نبض اقتصاد معدنی تبدیل کند. گذشته از اشتغال‌زایی بسیار برای منطقه محرومی به نام ورزقان، درآمد ارزی کشور را بالا برده و ایران را از واردات هرگونه ماده مرتبط به صنعت مس بی‌نیاز کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

علی بیات ماکو مدیرعامل جدید شرکت مس سونگون ورزقان با حضور در تحریریه آناج به بررسی جایگاه صنعت مس در کشور و آذربایجان‌شرقی پرداخت.

,

وی با اشاره به اکتشافات جدید در مس سونگون اظهار داشت: منطقه ورزقان و به طور کلی مس سونگون از پتانسیل مناسبی برخوردار است و تاکنون ابعاد این ظرفیت به طور کامل مشخص نشده. چراکه اکتشافات هر روز وارد فاز جدید می‌شود. در شرکت صنایع مس تقریبا هیچ روزی نیست که برنامه‌های اکتشافی تعطیل شود و این را مطمئن باشید در حال حاضر رقمی معادل یک میلیارد و 390هزار تن ذخیره اکتشافی مس برآورد شده است که یک میلیارد تن از این رقم قابل معدن کاری است. اخبار بسیار خوشایند از نظر افزایش ذخیره در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

,

وی نحوه فرآوری صنایع معدنی را ضروری دانست و عنوان کرد: آنچه که قابل اهمیت است فقط ذخیره مس نیست بلکه نحوه استخراج و فرآوری مواد معدنی است که منتج به ایجاد یک منطقه صنعتی شود. صنایع معدنی خود به خود ارزشمند هستند اما آنچه که ارزش این صنعت را دوچندان می‌کند، این است که مواد معدنی استخراج و فرآوری شود.

,

این وظیفه باید توسط مس سونگون انجام شود. در سال‌های گذشته علی‌رغم تعریف طرح‌های توسعه، سرعت پیشرفت مناسب نبوده است. در هفته گذشته مجمع عمومی شرکت مس انجام شد و این شرکت به عنوان پربازده‌ترین شرکت معدنی کشور انتخاب شد که فولاد مبارکه را در این زمینه کنار زد.

,

مدیرعامل شرکت مس سونگون در خصوص توسعه فازهای کنسانتره مس سونگون تصریح کرد: با توجه به قیمت های جهانی مس، افق روشنی را برای مس ترسیم می کنیم. وظیفه ما هم مدیریت مناسب این مجموعه است. در حال حاضر 2 طرح توسعه در حال مطالعه است که طرح توسعه فاز 3 و 4 کنسانتره یکی از این طرح ها است. دو کارخانه تولید کنسانتره به ارزش 300هزار تن در این منطقه احداث خواهد شد و  در سال آینده پروژه هیپ لیچ نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه از باطله‌های مواد معدنی تغذیه خواهد کرد و نزدیک به سه هزار تن مس کاتد در ورزقان به بهره‌بردای خواهد رسید. اگر نتوانیم از مس کاتد در منطقه خودمان استفاده کنیم قطعا در سایر مناطق کشور استفاده خواهد شد.

,

بیات در خصوص نحوه ‌پیاده‌سازی و اجرای این طرح‌ها خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشته باشیم شرکت ملی مس به طور مثال لوله های مسی تولید کند. نقشه راه این شرکت تا 1410 مشخص است و بنابراین شرکت مس رسالت بزرگی در کشور دارد. چشم انداز جالبی هم در این زمینه قابل رویت است. به طور نمونه در خودروهای معمولی بیش از 4کیلو مس مصرف می‌شود. یعنی با پیشرفت اقتصاد کشورها تقاضای جهانی مس هم افزایش می یابد. بنابراین این یک فرصت استثنایی است که مطمئنا با اجرای آن آثار مس سونگون فراتر از ورزقان خواهد شد.

,

 

,

وی نهادینه شدن صنعت مس را مهمتر از هرآثار دیگری دانست و ابراز داشت: تقریبا تمام عمرم را در صنایع معدنی گذراندم و به طور کلی خاک معدن ذاتا ارزشمند است. یا باید فرآوری کنیم یا باید به صورت خام بفروشیم. چین هم تولید کننده سنگ آهن و هم وارد کننده این ماده است. اینکه تصمیم گرفته شود مواد کنسانتره از یک منطقه برای بازآوری به سایر مناطق ارسال شود قبل از هرگونه نگاه سیاسی نگاه اقتصادی را به دنبال دارد. جدی‌ترین مطالبه صنعت استان از مس سونگون این است که طرح ذوب و پالایش تحت هر شرایطی در منطقه ورزقان ایجاد شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه