اخبار داغ

در گفتگو با فعالان کشاورزی مطرح شد؛

تامین امنیت غذایی با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور/ خام فروشی بلای جان کشاورزان

تامین امنیت غذایی با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور/ خام فروشی بلای جان کشاورزان
ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشاورزی ایفا کند و تأثیر قابل توجهی در توسعه پایدار این حوزه و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی استان داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، صنایع تبدیلی از میزان بیکاری ‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی کم کرده و زمینه مناسب جهت توسعه بخش کشاورزی را فراهم می‌کند و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش های اقتصادی و کاهش نابرابری های منطقه‌ای منجر می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

به همین دلیل است که صنایع تبدیلی را پیش نیاز راهبرد صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی در کشور می‌دانند زیرا این صنایع می‌تواند از نقش تامینی مواد غذایی و نیز امنیت غذایی بالایی برخوردار باشد.

,

به گفته کارشناسان و صاحبنظران، صنایع غذایی بیش از ۸۵ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را به نام خود اختصاص داده است و با توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیمی که این صنایع از نظر تولید و اشتغال در بخش کشاورزی بر جای می‌گذارد در حقیقت موجب رشد و شکوفایی اقتصاد در سطح کلان شود.

,

, ,

اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را زمانی بیشتر می‌توان دریافت که توجه شود پس از صنایع سنگین، صنایع غذایی از نظر وسعت و گستردگی، دومین مقام را در جهان داراست. صنایع غذایی راهبردی، غلات، قند، لبنیات و روغن را نیز در بر می گیرد.

,

با این ویژگی‌ها می‌توان گفت که صنایع تبدیلی در فرآیند توسعه کشور نقش کلیدی دارند و توجه بیشتر به این صنایع تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی را موجب می‌شود.

,

, ,

عرضه به‌ صورت تازه‌خوری و خام‌فروشی

, عرضه به‌ صورت تازه‌خوری و خام‌فروشی, عرضه به‌ صورت تازه‌خوری و خام‌فروشی,

در این میان استان کردستان نیزبا داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور است؛ به‌طوری که باغ‌داران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تُن انگور دیم، رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده‌اند.

,

سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است و همچنین رتبه نخست تولید توت‌فرنگی با تولید بیش از ۴۷ هزار تُن، به این استان تعلق دارد.

,

اما در این بین کشاورزان سود چندانی عایدشان نمی‌شود و همین موضوع موجب شده که به مهاجرت روستاییان هم دامن بزند. به‌عنوان نمونه محصول انگور سیاه سروآباد در کشور یک برند برتر است که به‌صورت کاملاً ارگانیک در باغات دیم کشت و تولید می‌شود، اما به‌دلیل نبود سردخانه مناسب و صنایع تبدیلی، به‌صورت تازه‌خوری و خام‌فروشی عرضه می‌شود.

,

, ,

ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی مهمترین مطالبات کشاورزان کردستان

, ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی مهمترین مطالبات کشاورزان کردستان, ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی مهمترین مطالبات کشاورزان کردستان,

یکی از کشاورزان کردستانی ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی را از مهمترین مطالبات کشاورزان استان اعلام کرد و گفت: بخشی از محصولات باغداران به سبب نبود کارخانه‌های فراوری و بسته بندی بصورت ضایعات دورریز می‌شود و این موضوع، خسارت‌های بسیاری را بر فعالان این حوزه تحمیل می‌کند.

,

احمد کریمیان افزود: سالانه درصد‌ی ازمحصولات باغداران دور ریز می‌شود و این موضوع معیشت کشاورزان را با مشکل مواجه می‌کند.

,

وی بر حمایت بیش از پیش دولت از کشاورزان تاکید کرد و افزود: قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم و نبود امکانات لازم در خصوص کشاورزی مکانیزه سبب شده تا نه تنها بهره وری در بخش کشاورزی استان کاهش یابد بلکه کشاورزان به سود واقعی خود دست پیدا نکنند.

,

, ,

رونق بخشیدن به صنایع تبدیلی و تکمیلی مستلزم سرمایه گذاری در این صنعت است

, رونق بخشیدن به صنایع تبدیلی و تکمیلی مستلزم سرمایه گذاری در این صنعت است, رونق بخشیدن به صنایع تبدیلی و تکمیلی مستلزم سرمایه گذاری در این صنعت است,

مهدی مندمی، یکی از سرمایه گذاران بخش صنعت تبدیلی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در این بخش گفت: در استان کردستان، کشاورزی ۲۵ درصد ارزش تولیدات سالانه را دارد و این نیازمند سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی است تا از خام فروشی فاصله گرفته و ارزش افزوده بعد از تولید محصول نیز به اقتصاد استان برگردد.

,

وی تاکید کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی ضمن کاهش میزان بیکاری‌های دایمی و فصلی در مناطق روستایی، زمینه مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره وری، ایجاد فرصت‌های شغلی، تامین نیاز‌های اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای کمک می‌کنند.

,

, ,

زمینه اشتغال یک‌هزار و چهارصد نفر در بخش ایجاد طرح های صنایع تبدیلی

, زمینه اشتغال یک‌هزار و چهارصد نفر در بخش ایجاد طرح های صنایع تبدیلی,

فرید سپری رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه قابلیت‌های خاص و ویژه بخش کشاورزی، قطعاً یکی از محورهای اصلی توسعه استان به شماره می‌آید، عنوان کرد: این مهم تنها زمانی تحقق خواهد یافت که تمام زیر بخش‌های کشاورزی هم زمان و متوازن رشد وتوسعه پیدا کند.

,

سپری اضافه کرد: صنایع تبدیلی و غذایی یکی از این زیر بخش‌ها مهم و به تعبیری موتور محرکه بخش کشاورزی است که باید با نگاه ویژه مورد توجه قرار گیرد.

,

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه این بخش محسوب می‌شود، اذعان کرد: ایجاد رشد و توسعه این صنعت می‌تواند در افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی، اشتغال، توسعه صادرات، کاهش ضایعات و از همه مهم‌تر تأمین امنیت غذایی کشور تأثیر گذار باشد.

,

به گفته وی، این صنعت شامل چهار گروه صنایع دام و طیورو آبزیان، زراعی، باغی و سردخانه ها می‌شود که تا پایان سال گذشته با صدور 154 فقره پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی زمینه ایجاد اشتغال برای یک‌هزار و 835 و ظرفیت تبدیلی و ذخیره‌گذاری  یک‌میلیون و 151 هزار تن محصول کشاورزی در استان فراهم شده است.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: ‌روند ایجاد صنایع تبدیلی در کردستان تقریبا از سال 96 رشد قابل توجهی به خود گرفته است.

,

وی با بیان اینکه در سال گذشته 37 پروانه بهره‌برداری با اشتغال چهارصد و بیست و پنج نفر و ظرفیت تولید 350 هزار و هفتاد و چهار تن و 80 جواز تأسیس با اشتغال 788 نفر و ظرفیت تولید 247 هزار تن در استان صادر شده است.

,

سپری اضافه کرد: در سال 98 بالغ بر 450 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت از محل اعتبارات تبصره 18 و 60 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به طرح‌های صنایع تبدیلی به طرح‌های دارای پروانه بهره‌برداری پرداخت شده است.

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر 96 طرح صنایع تبدیلی در سطح استان در دست احداث است، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال  یک‌هزار و 400 نفر فراهم می‌شود.

,

, ,

کردستان از جمله استان‌های مرزی کشور است و ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشوری، چون عراق را دارد بدین‌ترتیب نیاز است تا مسئولین استان فکری به حال کشاورزان کنند و نظاره‌گر سودبری واسطه‌ها و ضرر و زیان‌های کشاورزان نباشند و از طرفی دیگر مدیران شرکت‌های صنایع تبدیلی و فرآوری استان را حمایت کنند و بدانند با چنین قدم‌هایی می‌توان کشاورزان را دلگرم به کار کرد و شرکت‌های صنایع تبدیلی را به سوی بهره‌وری مناسب و صادرات سوق داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه