اخبار داغ

تویسرکان با هیئت امنای جدید بارگاه حیقوق نبی، قطب گردشگری غرب کشور می شود؟

تویسرکان با هیئت امنای جدید بارگاه حیقوق نبی، قطب گردشگری غرب کشور می شود؟
مردم تویسرکان با وجود آرامگاه حیقوق نبی(ع) در دیارشان و با استانی شدن هیئت امنای این بارگاه، چشم انتظار حرکتی جهادی برای رونق بخشی به حوزه گردشگری مذهبی هستند و این امر جز در سایه تدوین و تهیه طرحی جامع و ملی و حتی فرامرزی با رویکرد رونق بخشی به اقتصاد و اشتغالزایی در ساماندهی و توسعه این بقعه محقق نمی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ در دل شهرستان تویسرکان آرامگاه حیقوق نبی (ع) که بیش از ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می زیسته واقع شده است. این پیامبر الهی را به عنوان یکی از پیامبران دوازده گانه بنی اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) می شناسند. نام ایشان در کتاب تورات عهد عتیق ذکر شده و برای مسلمانان نیز قابل احترام است، ضمن آن که نام این پیامبر بزرگوار جزء ۴۱ پیامبر ذکر شده در دعای مشهور ام داود است که در سومین روز از ایام اعتکاف در ماه رجب قرائت می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

همچنین تاریخ نگاران بنای فعلی این آرامگاه را متعلق به دوران سلجوقی می دانند.

,

کمرنگ بودن اراده هیئت امنای سابق بارگاه حیقوق نبی(ع) برای ساماندهی این مکان

, کمرنگ بودن اراده هیئت امنای سابق بارگاه حیقوق نبی(ع) برای ساماندهی این مکان, کمرنگ بودن اراده هیئت, امنای سابق بارگاه حیقوق نبی(ع) برای ساماندهی این مکان,

سالیان سال است که در اطراف آرامگاه حیقوق نبی(ع) یک شبستان و حتی یک مکان مناسب کوچک برای اقامه نماز جماعت وجود ندارد، سابق بر این یعنی پیش از شیوع کرونا، تنها نماز جماعت به طور عمده در روزهای تابستان و آن هم برای اقامه نماز مغرب و عشاء برپا می شد، چرا که به منظور در امان ماندن نمازگزاران از سرما و گرما نه نمازخانه ای بود و نه سرپناهی.

,

متولیان این امر از هیئت امنا گرفته تا میراث فرهنگی و اداره اوقاف آن گونه که باید درخصوص ارائه طرح توسعه و ساماندهی این آرامگاه اقدام در خور توجهی انجام ندادند.

,

به تازگی تغییر و تحولاتی در هیئت امنای این آرامگاه رخ داده که می تواند نوید بخش رسیدگی به آن برای مردم این دیار باشد، مردمی که در سالیان گذشته چشم انتظار حرکتی از هیئت امنا برای سر و سامان دادن به امور این بقعه متبرکه بودند و در عمل هیچ ندیدند!

,

انتظار می رفت هیئت امنای سابق این آرامگاه، پیگیری های مجدانه ای داشته باشد که این امر هیچ گاه محقق نشد و به نظر اراده ای از سوی آنان بر این امر نبود.

,

 گلایه مندی نماینده ولی فقیه در استان همدان از اوضاع نابسامان آرامگاه حیقوق نبی(ع)

,  گلایه مندی نماینده ولی فقیه در استان همدان از اوضاع نابسامان آرامگاه حیقوق نبی(ع),  گلایه مندی نماینده ولی فقیه در استان همدان از اوضاع نابسامان آرامگاه حیقوق نبی(ع),

اوضاع نابسامان آرامگاه حیقوق نبی(ع) به گونه ای که بود که حتی حجت الاسلام حبیب الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان سوم شهریور سال گذشته در بازدید از آرامگاه حیقوق نبی در شهرستان تویسرکان گفته بود که؛ «انتظار بنده از این بقعه این بود که از شرایط مناسب تری برخوردار باشد اما ظواهر و جایگاه این بقعه در شان یک پیامبر الهی نمی باشد و لذا مسئولان شهرستان تویسرکان باید به این موضوع به صورت جدی رسیدگی کنند.»

,

او همچنین خواستار ایجاد شبستان در محدوده بقعه حیقوق نبی(ع) شده بود و تأکید داشت که « در کشور کم تر شهری را می توان نام برد که در آن بقعه پیامبری وجود داشته باشد، و لذا باید کاری کنیم که این مکان به صورت سراسری دیده شود.»

,

 هیئت امنای آرامگاه حیقوق نبی استانی شد

,  هیئت امنای آرامگاه حیقوق نبی استانی شد,  هیئت امنای آرامگاه حیقوق نبی استانی شد,

و اما در روزهای اخیر شاهد بودیم که بر اساس احکام صادره از سوی سازمان اوقاف؛ امام جمعه، نماینده مردم و فرماندار تویسرکان، استاندار همدان و مدیر کل اوقاف استان همدان به عنوان ترکیب جدید هیئت امنای آرامگاه حیقوق نبی(ع) معرفی شدند.

,

با این تغییر و تحولات بارقه امیدی در دل تویسرکانی ها ایجاد شده که بالاخره روزهای خوب برای آنان درخصوص بهره گیری از ظرفیت گردشگری مذهبی حیقوق نبی(ع) و در نهایت رونق بخشی به اقتصاد شهرستان در پیش است.

,

و به تازگی یعنی در روز پنجم مرداد ماه در شامگاه یکشنبه هفته جاری، شاهد بودیم که نخستین جلسه هیئت امنای جدید بارگاه حضرت حیقوق نبی (ع) در دفتر استاندار همدان برگزار شد.

,

استاندار همدان به دنبال طرحی استاندارد و بین المللی برای توسعه آرامگاه حیقوق نبی(ع)

, استاندار همدان به دنبال طرحی استاندارد و بین المللی برای توسعه آرامگاه حیقوق نبی(ع), استاندار همدان به دنبال طرحی استاندارد و بین المللی برای توسعه آرامگاه حیقوق نبی(ع),

سید سعید شاهرخی، استاندار همدان در این جلسه بر ضرورت تهیه و تدوین طرح توسعه و گسترش بارگاه حیقوق نبی آن هم بر مبنای استانداردهای ملی و بین‌المللی تأکید داشت و مفتح نماینده مردم تویسرکان نیز با جدیت به دنبال همین موضوع است.

,

استاندار همدان معتقد است که ظرفیت های گردشگری و زیارتی این آرامگاه به نحوی است که باید طرحی کارشناسانه با نگاهی بین المللی و فرامرزی برای آن تهیه شود و بر اساس این طرح برنامه های ساماندهی با جدیت پیش برود و برای این امر هزینه ای هم که شود یک سرمایه گذاری است.

,

از این رو استاندار همدان تأکید دارد که تمام مصوبات جلسات هیئت امنا از سوی دستگاه های متولی پیگیری شود و به سرانجام برسد.

,

 تعیین تکلیف تالار آسیب رسان به فضای معنوی آرامگاه حیقوق(ع) اولویت نخست هیئت امنا باشد

,  تعیین تکلیف تالار آسیب رسان به فضای معنوی آرامگاه حیقوق(ع) اولویت نخست هیئت امنا باشد,  تعیین تکلیف تالار آسیب رسان به فضای معنوی آرامگاه حیقوق(ع) اولویت نخست هیئت امنا باشد,

ناگفته نماند یکی از عجائب در دوران هیئت امنای سابق بقعه حیقوق نبی، کم توجهی آنان به جلوگیری از ساخت یک تالار در نزدیکی آرامگاه بود، به گونه ای که بارها شاهد برگزاری مراسم عروسی با ساز و آواز در آن حوالی بودیم که شأن و منزلت چنین جایگاهی را زیر سوال می برد.

,

مطالبه مردم تویسرکان بر آن است که نخستین کار هیئت امنای جدید، لغو مجوز فعالیت تالار عروسی در اطراف بقعه باشد و البته برای آن که صاحبان تالار متضرر نشوند مدیران ارشد دولت در شهرستان می توانند با رعایت قوانین در اختصاص زمین یا ملکی به او، رضایتش را جلب کنند، هر چند که نباید مجوز ساخت یک تالار در اطراف آرامگاه یک پیامبر از همان ابتدا صادر می شد و هیچ گاه مشخص نشد که ماجرای پشت پرده این تصمیم چه بود!

,

 تویسرکان با هیئت امنای جدید بارگاه حیقوق نبی، قطب گردشگری مذهبی غرب کشور می شود؟

,  تویسرکان با هیئت امنای جدید بارگاه حیقوق نبی، قطب گردشگری مذهبی غرب کشور می شود؟,  تویسرکان با هیئت امنای جدید بارگاه حیقوق نبی، قطب گردشگری مذهبی غرب کشور می شود؟,

به گزارش عصر همدان؛ امید است که با تشکیل هیئت امنای جدید، دستگاه های متولی به ویژه اوقاف و میراث فرهنگی طرحی جامع برای توسعه آرامگاه حیقوق نبی(ع) ارائه دهند، تا دیگر شاهد اقامه نماز بر روی موکتی نامناسب توسط نمازگزاران نباشیم، تا گردشگران هم در زمستان و هم در تابستان مکان مناسبی برای توقفی کوتاه در محوطه آرامگاه داشته باشند.

,

با وجود آرامگاه حیقوق نبی(ع) در تویسرکان، مردم این شهرستان در سال جهش تولید چشم انتظار حرکتی جهادی برای رونق بخشی به حوزه گردشگری مذهبی در شهرستان هستند که این امر در سایه تدوین و تهیه طرحی جامع با رویکرد رونق بخشی به اقتصاد و اشتغالزایی در ساماندهی و توسعه این بقعه می تواند محقق شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه