اخبار داغ

آلودگی ریه‌های شهر؛

گردو خاکی که کارخانه سیمان در قلب شیراز به پا می‌کند/ انتقال کارخانه؛ شاید وقتی دیگر!

گردو خاکی که کارخانه سیمان در قلب شیراز به پا می‌کند/ انتقال کارخانه؛ شاید وقتی دیگر!
با این که سال‌های سال از انتقال کارخانه سیمان سخن به میان آمده اما اقدام موثری انجام نگرفته و این کارخانه عظیم الجثه همچنان ریه های شهر را آلوده می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "شیرازه"،همین چند روز پیش بود که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در شورای اسلامی شهر شیراز از خروج کارخانه سیمان از شیراز در کمیته‌ای به ریاست دکتر «علی ناصری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا سخن به میان آورد. موضوعی که با وجود بارها رسانه ای شدن و گله و شکایت شهروندان، هنوز در پستوی اما و اگر ها نهفته و به اجرا نرسیده این در حالیست که کارخانه سیمان از بزرگترین صنایع آلاینده ای است که در قلب شهر گرد و خاک به پا می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
با این حال مقرر شده که موضوع جهت تصمیم‌گیری نهایی به صحن شورا ارائه و پس از تأیید نهایی طرح مورد نظر توسط شهرداری به کمیسیون ماده ۵  ارجاع داده شود.
,
 
,
, ,
یکی از کارشناسان و فعالان در تولید سیمان با بیان این که این کارخانه دولتی بوده و متعلق به سازمان تامین اجتماعی می باشد، گفت:شرکت سیمان فارس متعلق به فارس و خوزستان می باشد که سهام مدیریتی این دو نیز متعلق به شستاست.
,
 
,
 برنامه ریزی در ایجاد کارخانه های جدید سیمان با وجود بازار اشباع شده آن
,  برنامه ریزی در ایجاد کارخانه های جدید سیمان با وجود بازار اشباع شده آن,
وی با اشاره به ایراداتی که در عدم انتقال کارخانه وجود دارد،افزود:یکی این که هلدینگ سرمایه گذاری که متولی این کارخانه می باشد دستخوش تغییرات زیاد مدیریتی می باشد و از آنجایی که تغییرات مدیریتی در این حوزه به وفور اتفاق می افتد، سیاستگذاری ها هم با آمدن مدیران جدید تغییر می کند، از طرفی بازار سیمان سال هاست که اشباع شده و مازاد عرضه آن را در سطح کشور نسبت به تقاضا داریم،جالب است بدانید،نزدیک به 30 میلیون تن عرضه بیش از تقاضاست که این هم دلالیل مختلفی دارد.
,
 
,
این کارشناس افزود: یکی از موارد این اشباع این می باشد که سرانه تولید سیمان در کارخانجات جدید رعایت نشده و ظرفیت سازی ها بیش از نیاز کشور شده،این در حالیست که پروژه های عمرانی سال هاست که دچار رکود شده و علاوه بر این ها محدودیت هایی که دولت عراق برای صادرات سیمان اعمال کرده و عوارض سنگینی برای آن در نظر گرفته است.
,
 
,
وی با تاکید بر این که ایجاد کارخانجات جدید در شیراز یا خرامه توجیه چندانی ندارد، توضیح داد:استان فارس نسبت به دیگر استان ها در دارایی کارخانجات سیمان رتبه اول است و از آنجایی که خرامه شهر کوچکی می باشد این صنعت باید به سمت صادرات و یا بازار شیراز برود.
,
این کارشناس بیان کرد: دو کارخانه جدید سیمان خاکستری و مارگون در حالی احداث شده که بازار آن در شیراز اشباع شده است، از دیگر سو با وجود نوسانات و بالا رفتن نرخ ارز بازگشت سرمایه آن طولانی مدت بوده این در حالیست که بانک ها هم تسهیلات بانکی ارائه نمی دهند.
,
 
,
وی در پایان گفت:بهترین کار این می باشد که زمین های این نوع کارخانه ها آزاد شود و  با تغییر کاربری آن کارخانه هایی احداث شود که آلایندگی کمتری داشته باشد یا  این که کارخانه ها را به محلی انتقال دهند که  انتفاع مالی ایجاد کند.
,
 
,
آلودگی هوا در کاهش بارشهای جوی نیز تاثیر دارد
, آلودگی هوا در کاهش بارشهای جوی نیز تاثیر دارد,
یک کارشناس محیط‌زیست معتقد است که آلایندگی ناشی از کارخانجات بیش از آنچه بیان می‌شود در آلودگی هوای شهرها نقش دارد.
,
مسعود کشاورز با بیان اینکه آلودگی هوا در کاهش بارش‌های جوی نیز تأثیر دارد، تأکید کرد:  به گفته مسئولان سازمان محیط‌زیست دو کارخانه بزرگ همچنان در لیست سبز قرار ندارند.
,
 
,
این کارشناس محیط ‌زیست بیان داشت: برخی شنیده‌ها حاکی از این است که برخی کارخانه‌های بزرگ با اجازه برخی مسئولان از فیلترهای تصفیه استفاده نمی‌کنند که البته صحت این مطلب نیازمند بررسی توسط مسئولان ذی‌ربط است.
,
 
,
«نوذر امامی»، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه"، گفت: قرار بر این بوده که قبل از سال 1392 این کارخانه به دلیل رعایت حقوق شهروندی و آلودگی هایی که ایجاد می کند، به سمت جاده خرامه انتقال داده شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
,
 
,
اتمام حجت شورا هم منجر به انتقال نشد
, اتمام حجت شورا هم منجر به انتقال نشد,
وی افزود:زمانی که فرماندار فیروزآباد بودم بحث بر سر این بود که «کارخانه پارلو» جایگزین این کارخانه شود،با این که ما با دست اندرکاران و متولیان آن اتمام حجت کرده ایم که هر چه سریعتر آن را انتقال دهند ولی همچنان برای انتقال کارخانه سیمان شیراز اقدام موثری انجام نشده،البته کارگروهی را نیز برای پیگیری و حل این مشکل مشخص نموده ایم.
,
 
,


,
, ,
امامی در پاسخ به این پرسش که چه مشکلاتی برای جایگزینی یا تغییر کاربری کارخانه سیمان وجود دارد، گفت:این کارخانه و کارخانه هایی مثل روغن نباتی شیراز یا کارخانه پشم شیشه و قند هر یک دارای ضوابط و شرایط خاصی می باشد که باید آن را در نظر گرفت.
,
وی با تاکید بر جلوگیری و کاهش آلودگی هوا افزود: کارخانه سیمان به خاطر آلودگی که ایجاد می کند برای ساکنین و مردم این منطقه منزجر کننده است، به همین خاطر در صددهستیم که با انگیزه بیشتری انتقال آن را پیگیری کنیم تا با ایجا فضای سبز برای رفع مسائل زیست محیطی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
,
 
,
الویت اصلی جابجایی هر چه سریعتر کارخانه سیمان
, الویت اصلی جابجایی هر چه سریعتر کارخانه سیمان,
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز گفت:بر اساس طرح تفضیلی و نیاز شهروندان پیش بینی شده که اقدامات لازم انجام می گیرد چرا که هدف و الویت ما جابجایی هر چه سریعتر این کارخانه ها از شهر شیراز است.
,
وی با بیان این که در حال حاضر بیش از 300 نفر در این کارخانه فعالیت دارند، ادامه داد:اگر انتقال این کارخانه بدون برنامه ریزی انجام شود منجر به بیکاری شمار زیادی از کارکنان می شود.
,
امامی با اشاره به این که کارخانه سیمان یک شرکت سهامی و دارای مدیر عامل و سهام دار می باشد، خاطر نشان کرد: ما در خصوص معضلات کارخانه سیمان فرمانداری،استانداری و مسئولین حاکمیتی را دعوت کرده ایم تا جهت رفع این مشکل قدم بردارند.
,
 
,
« هادی کشمیری» عضو نظام مهندسی استان فارس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز گفت: همیشه صحبت از جابجایی این کارخانه ها بوده اما یکی از موانع مهم برای اتفاق نیفتادن آن وجود یا اعمال نظر مالک فعلی شخصی یا دولتی می باشد.
,
وی افزود: برای جابجایی این کارخانه ها حل یک پارمتر کافی نبوده و عوامل و ارگان های مختلف باید از کمیسیون ماده ۵ گرفته تا توجه به تبصره ها و بند های مختلف مربوط با متولیان و ارگان های مرتبط هماهنگی لازم برای انتقال آن صورت بگیرد.لذا این که معتقد باشیم راه و شهرسازی یا شهرداری به تنهایی می توانند این معضل را برطرف کنند، راه به جایی نمی برد.
,
کشمیری تاکید کرد:ضروریست که دست اندرکاران با اعمال نظر های علمی و قابل اجرا پیشنهاد ها و طرح های خود را ارائه دهند تا این مسائل برطرف شود.
,
 
,
٥ الی ٦ در صد «دواکیید کربن»،٤ در صد گرم شدن کره جهانی را به دنبال دارد
, ٥ الی ٦ در صد «دواکیید کربن»،٤ در صد گرم شدن کره جهانی را به دنبال دارد,
دکتر ناصر طالب بیدختی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی در حوزه محیط زیست هم گفت: کارهانه های سیمان با تولیدات عمده در سطح جهان، ایران و در شهر شیراز یکی از منابع آلاینده عمده به شمار می آید. ٥ الی ٦ در صد همه دواکیید کربن که توسط فعالیت های انسانی تولید می شود مرتبط با کارخانه های سیمان هست که تقربیا ٤ در صد گرم شدن کره جهانی را به خود اختصاص می دهد.
,
وی افزود:کارخانه های سیمان مقدار زیادی الاینده های سمج مواد آلی چون دی أوکسین، فلزات سنگین و ذرات معلق به اتمسفر رها می کندو مصرف انرژی کارخانه های سیمان بالاست. به عنوان مثال در آمریکا حدود شش دهم در صد کل انرژی تولیدی در بخش سیمان می باشد.
,
 
,


,
, ,
دکتر ناصر طالب بیدختی گفت:با توجه به اهمیت تولید سیمان در توسعه کشور،دیدگاه های توسعه پایدار و کاهش اثرات سو ء محیط زیستی کارخانه های سیمان، می توان از پسماند های چون لاستیک خودرو ها،پلاستیک و شیشه به عنوان سوخت کمکی در کارخانه های سیمان استفاده کرد اما در خصوص اینکه کارخانه سیمان در محدوده شهری باشد این گناه نابخشودنی است و باید در اسرع وقت و هر چه زود تر به محل مناسب دیگری انتقال داده شود.
,
 
,
سلامتی و تاب آوری شیراز در گرو جابجایی کارخانه سیمان
, سلامتی و تاب آوری شیراز در گرو جابجایی کارخانه سیمان,
وی به این که سلامتی و تاب آوری شیراز در گرو جابجایی کارخانه سیمان می باشد، اشاره کرد و افزود:درست است که با استفاده از فیلتر و روش های کنترل آلودگی می توان بخشی از مشکلات محیط زیستی کارخانه سیمان را کاهش داد اما مشکل به قوت خود باقی خواهد بود و جابجایی ان در محل مناسب بدون تردید و بدون هیچ وقفه ای باید صورت گیرد. می باشد.
,
این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته دیگر در خصوص کارخانه های سیمان، استفاده از فناوری های نوین و به روز جهانی می باشد که لازم است حتما در جابجایی کارخانه سیمان به محل جدید از فناوری های پیشرفته استفاده نمود.
,
وی در پایان گفت:در فناوری های نوین در زمینه های موضوعاتی که در قسمت زیرین آمده، باید آن را همراه با تحقیقات مد نظر داشت.
,
١. ساخت و ساز مواد ترکیبی
,
٢. طراحی مواد افزودنی
,
٣.ذخیره داده های مربوط به مواد مصرفی
,
٤. طراحی محاسباتی مواد ترکیبی
,
٥. داده های حجیم و مواد هوشمند
,
٦. ترکیب مواد إضافی جایگزین
,
٧. ابزار دقیق هوشمند
,
 
,
اراده ای برای انتقال کارخانه سیمان وجود ندارد
, اراده ای برای انتقال کارخانه سیمان وجود ندارد,
آنطور که ظهرابی، مدیر کل محیط زیست فارس می گوید:کارخانه سیمان از دو وجه قابل بررسی  می باشد که ابتدا آلودگی است که با فیلتر ها قابل کنترل می شود و دوم آلودگی که امکان کنترل آن نیست .
,

 به گفته ظهرابی برای انتقال کارخانه سیمان در سطح مدیران اراده ای برای انتقال وجود ندارد و محل جدید در خرامه کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته است که به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.
, ,
,
برپایه این گزارش، برای سلامت جان مردم هم که شده ضروریست که هر چه زودتر کاخانه سیمان به مکان دیگری خارج از این شهر ادبی و فرهنگی قرار بگیرد تا با برنامه ریزی های مناسب نه تنها موجبات اشتغال بیشتری را فراهم کند بلکه در رشد و توسعه اقتصادی استان نیز موثر واقع شود.
,
گفتنی است،کارخانه سیمان شیراز، سال 1334 در غرب این شهر و در جاده ورودی استان بوشهر راه‌اندازی شد و طی سال‌های اخیر بارها بر لزوم تغییر مکان این واحد صنعتی به‌واسطه آلایندگی آن تاکید شده است. جالب است بدانید،لزوم خروج واحدهای آلاینده شیراز از جمله کارخانجات روغن نباتی، سیمان، پشم شیشه، لاستیک‌سای دنا و نشاسته‌گیری، بارها از سوی کارشناسان، دستگاه‌های مختلف و تشکل‌های مردمی مطرح شده اما گویا گوش شنوایی برای این مساله وجود ندارد.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه