اخبار داغ

قادری در گفتگو با دانا:

برای جبران کسری بودجه و بهبود معیشت نباید نقدینگی را افزایش دهند/ کالاهای اساسی مردم بازیچه منافع برخی جریانات نشود

برای جبران کسری بودجه و بهبود معیشت نباید نقدینگی را افزایش دهند/ کالاهای اساسی مردم بازیچه منافع برخی جریانات نشود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور گفت: شرایط اقتصادی کشور حساس بوده و نمی توان به خاطر بهبود معیشت مردم و یا جبران کسری بودجه طرح هایی ارائه کرد که نقدینگی را بیشتر از این افزایش دهد چرا که افزایش نقدینگی خود عامل بسیاری از مشکلات دیگر به ویژه گرانی و تورم است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از تأکیدات رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس در آخرین دیدارشان، رسیدگی به اوضاع معیشت مردم و شناسایی زنجیره های تورم بوده که در همین راستا نمایندگان مجلس برای حل این مشکلات راه حل هایی را داده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

گرانی های اخیر و افزایش قیمت های بی رویه کالا در چند ماه گذشته توان خرید مردم را کاهش داده است اما به نظر می رسد دولت نیز عزمی جدی برای کنترل و نظارت بر بازار ندارد.

,

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص افزایش نقدینگی و تورم در کشور و فشار آن به مردم اظهار داشت: دولت باید منابع درآمدی خود را توسعه بدهد تا نیازی به افزایش بدهی به بانک مرکزی نداشته باشد؛ توسعه طرح ها و پروژه ها و همچنین واگذاری شرکت های دولتی در قالب سهام می تواند به درآمدهای دولت کمک کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه گفت: افزایش 25درصدی میزان و حجم بدهی های دولت به سیستم بانکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مشهود است؛ دولت نباید برای جبران کسری بودجه خود اقدام به تولید نقدینگی کند و اگر نقدینگی مانند شرایط امروز بالا رفت دولت باید مسیر آن را به سمت تولید هدایت کند.

,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور با انتقاد از اقدامات مسکن گونه دولت برای کنترل تورم همچنین تصریح کرد: با کارهای پیش پا افتاده و سطحی مشکلات کشور حل نمی شود اگرچه نظارت بر روی قیمت برخی از کالاهای خرد وجود دارد اما کالاهای عمده که تابعی از نرخ ارز و نقدینگی هستند هنوز قیمت بالایی دارند و معیشت مردم به مشکل خورده است.

,

قادری در ادامه افزود: عدم کنترل برخی از اقلام در بازار نشان دهنده به هم ریختگی ساختار اقتصادی کشور است که این هم خود ناشی از به هم ریختگی تیم اقتصادی دولت است؛ تنظیم و کنترل بازار از دست دولت خارج شده است و برخی از گرانی ها ناشی از عدم نظارت دولت است.

,

وی با اشاره به قیمت ماسک و گرانی آن هم تصریح کرد: اگرچه قیمت این کالا 1500 اعلام شده اما در سایه عدم نظارت در حالی که تولید ماسک هم در کشور افزایش پیدا کرده اما شاهد تفاوت قیمت این کالا در داروخانه‌ها و مراکز توزیع هستیم که این نشانه نبود نظارت کافی بر روی بازار است.

,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور تصریح کرد: کالاهای اساسی مردم بازیچه برخی از منافع گروه ها و جریان ها شده است؛ در مجلس جلساتی برای کاهش تورم و افزایش سطح معیشت مردم صورت گرفته اما طرح هایی که مطرح می شود تا کنون به نتیجه مطلوب نرسیده است چرا که ناخواسته به افزایش نقدینگی دامن میزنند.

,

قادری در ادامه تأکید کرد: شرایط اقتصادی کشور حساس بوده و نمی توان به خاطر بهبود معیشت مردم و یا جبران کسری بودجه طرح هایی ارائه کرد که نقدینگی را بیشتر از این افزایش دهد چرا که افزایش نقدینگی خود عامل بسیاری از مشکلات دیگر به ویزه گرانی و تورم است.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه