اخبار داغ

از گذشته تا امروز؛

دامنه کوه های صاحب الزمان میزبان کرمانی ها برای عرفه خوانی

دامنه کوه های صاحب الزمان میزبان کرمانی ها برای عرفه خوانی
بیش از شصت سال است که دامنه کوه های صاحب الزمان در کنار مسجد مامنی برای عبادت کنندگان کرمانی شده است، کوه هایی که دامن خود را پهن کرده اند و در روز عرفه از عبادت کنندگان این روز میزبانی می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از راه آرمان، مسجد صاحب الزمان کرمان که در جوارش گلزار شهدا قرار دارد، سالهاست که مامن و پناهگاهی برای مردم کرمان شده است.این مسجد در ابتدا به وسیله حاج ابراهیم مشهور به حاج محمود ضیاء عزیزی در مکانی محدود بنا شد اما استقبال گسترده مردم سبب شد تا روز به روز بر وسعت این مسجد افزوده شود از این رو اکنون وسعت این مسجد به بیش ۱۰هزار متر مربع وسعت یافته است در حالی که در ابتدا تنها هزار و ۸۰۰ متر مربع بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کوههای اطراف این مسجد که به کوه های صاحب الزمان نیز مشهورند گرداگرد این مسجد را فرا گرفته اند و گلدسته های آن دست بر آسمان کویر بلند کرده اند.

,

حضور گسترده جوانان که با پای برهنه به سمت مسجد در حرکت هستند نشان دهنده اوج جایگاه معنوی مکانی است که مردم خارج از دغدغه های روزمره و اجتماعی و به دور از گرایشهای مختلف دنیایی و تنها به عشق امام زمان (عج) در آن حضور می یابند و  برای سلامتی حضرت دعا می کنند.

,

به واقع  هر هفته صبحهای جمعه مردان و زنان کرمانی پس از طی جنگل قائم خود را به دامنه های کوه و مسجد صاحب الزمان کرمان می رسانند و دعای ندبه را زمزمه می کنند.

,

دامنه ی کوه های صاحب الزمان در کنار مسجد نیز مامنی برای عبادت کنندگان است، کوه هایی که دامن خود را پهن کرده اند و در روز عرفه از عبادت کنندگان این روز میزبانی می کنند.

,

البته باید گفت گلزار شهدای کرمان و نگینی چون شهید حاج قاسم سلیمانی این روزها بر عظمت مسجد صاحب الزمان افزوده است اکنون دیگر این مردم کرمان نیستند که برای رسیدن به مسجد صاحب الزمان و گلزار شهدا پای برهنه کیلومترها پیاده حرکت می کنند بلکه اکنون موجی به راه افتاده که ورزشکاران به خصوص دوچرخه سواران از جای جای ایران عزم خود را جزم می کنند و نه تنها یک کیلومتر و یا ۱۰ کیلومتر بلکه هزاران کیلومتر را رکاب زنی می کنند تا به ملک سلیمانی برسند.

,

سید محمد علی گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی در گفتگو با راه آرمان؛در رابطه با برگزاری مراسم دعای عرفه در کرمان قدیم گفت: بیش از شصت سال است که مراسم دعای روز عرفه در دامنه ی کوههای صاحب الزمان برگزار می شود و عکس های به یادگار مانده از گذشتگان نیز گواه این مدعا و نشان از قداست این منطقه دارد.

, راه آرمان,

وی افزود: بعد از تاکید مرحوم حاج میرزا محمد رضا احمدی امام جمعه ی وقت کرمان مبنی بر قداست کوه های صاحب الزمان همه ساله مردم کرمان بر دامنه های این کوه دعای عرفه را می خوانند.

,

گلاب زاده توضیح داد: در گذشته معمول بر این بود که هر کسی در فضای مورد نظرش گوسفند ذبح می کرد بعضی اصرار بر این داشتند که ذبح گوسفند را در خانه داشته باشند و برخی مکان خاصی دیگری مد نظرشان بود اما در مجموع جای ویژه ای که مثل امروز به عنوان کشتارگاه وجود دارد،درگذشته نبود.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی تشریح کرد: زیارت اهل قبور آن هم در اعیاد خجسته از رسومی است که مردم کرمان از گذشتگان به یادگار دارند و از آنجا که عید قربان را نشانی از گذشت، ایثار و عنایت خداوند می دانند بیشتر به دیدار پیشکسوتان می روند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه