اخبار داغ

حماسه ای دیگر از اقتدار سبز پوشان؛

چرا رزمایش پیامبر اعظم (ص) برگزار شد؟/ تأثیر اقدامات سپاه بر امنیت ایران و انتخابات آمریکا

چرا رزمایش پیامبر اعظم (ص) برگزار شد؟/ تأثیر اقدامات سپاه بر امنیت ایران و انتخابات آمریکا
احمد قربانی پور گفت: دو محاسبه مخاطره‌آمیز در دشمن ایجاد شده که شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و برخی رخدادهای محیطی و منطقه‌ای ایران را در موقعیت دشواری از حیث تصمیم گیری و اقدام در عرصه مدیریت بحران قرار داده است؛ فلذا این محاسبه برخی را در آمریکا به این نظر و تحلیل رسانده بود که به لحاظ چنین وضعیتی هم اینک زمان مناسبی برای اقدام نظامی هدفمند و محدود علیه ایران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ مرحله نهایی رزمایش موشکی و دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «پیامبر اعظم(ص)۱۴» در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

دستاورد مهم هوافضای سپاه در این مرحله از رزمایش، شلیک موفق موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به‌صورت کاملاً استتارشده بود که این دستاورد مهم می‌تواند سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.

,

رسانه چینی «سی. جی. تی. ان» روز گذشته نوشت: تهران که مخالف حضور ایالات متحده و نیروی دریایی کشورهای غربی در خلیج فارس است سالانه رزمایش های جنگی دریایی را در فازهای مختلف در آبراه استراتژیک تنگه هرمز که گذرگاه حدود ۳۰ درصد از کل مایعات نفتی دنیا است برگزار می کند.

,

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما از رزمایش ایران و اقدام این کشور در حمله به ماکت یک شناور شبیه به یک ناو هواپیمابر غیرمتحرک آگاه هستیم و ما همیشه این نوع رفتارهای غیرمسئولانه و بی‌ملاحظه ایران در مجاورت آبراه‌های شلوغ بین‌المللی را تحت نظر داریم”.

,

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی بحرین در گفتگو با آسوشیتد پرس بیان کرده است که قصد درگیری با ایران ندارد.

,

وی عنوان کرد: درباره اینکه ایران امیدوار است از ساختن این ماکت (ناو هواپیمابر)یا استفاده از آن در یک رزمایش چه چیزی می‌خواهد به دست بیاورد، نمی‌توانیم صحبت کنیم”.

,

«لوکاس تاملینسون» خبرنگار «فاکس نیوز» نوشت: بعد از شلیک موشک‌های بالستیک ایران به عنوان بخشی از رزمایش سپاه، به خلبانان هندی مستقر در پایگاه  هوایی «الظفره» در امارات متحده عربی دستور داده شد به پناهگاه بروند. این خلبانان قرار است با جنگنده‌های رافائل ساخت فرانسه به هند پرواز کنند.

,

روزنامه «جروزالم پست» نیز در این زمینه نوشت: ایران نشان داده که می‌تواند بدون حتی حمله به پایگاه‌های آمریکا، نظامیان آن‌ها را در حالت هشدار قرار دهد. همچنین  منابع خبری روز سه‌شنبه گفتند دو پایگاه آمریکا در منطقه در حالت آماده‌باش قرار گرفته و نیروهای آمریکایی و ائتلاف به پناهگاه منتقل شده‌اند.

,

احمد قربانی پور در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه سپاه پاسداران مرحله نهایی چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) را در خلیج فارس و تنگه هرمز به اتمام رساند، گفت: هر چند برگزاری چنین رزمایش هایی بر اساس جداول پیش‌بینی شده صورت می گیرد و به صورت مستمر در حال برگزاری است؛ اما برخی دلایل و زمینه ها این رزمایش را متمایز از پیش کرده است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دو محاسبه مخاطره‌آمیز در دشمن ایجاد شده که شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و برخی رخدادهای محیطی و منطقه‌ای ایران را در موقعیت دشواری از حیث تصمیم گیری و اقدام در عرصه مدیریت بحران قرار داده است.

,

وی افزود: در سطح داخلی شیوع ویروس کرونا در کشور و تراکم مشکلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را در موقعیت شکننده نشان داده است؛ فلذا این محاسبه برخی را در آمریکا به این نظر و تحلیل رسانده بود که به لحاظ چنین وضعیتی هم اینک زمان مناسبی برای اقدام نظامی هدفمند و محدود علیه ایران است.

,

قربانی پور بیان کرد: به طور خاص آنکه بر اساس تجربیات پیشین برخی روسای جمهور آمریکا وقتی موقعیت اجتماعی خود را در خطر می بینند برای پیروزی در دوره دوم چهار ساله انتخابات این کشور، امنیتی کردن فضای ذهنی مردم آمریکا را از طریق طراحی و اجراء یک تهاجم نظامی محدود در منطقه غرب آسیا دنبال کرده‌اند و بر اساس قرائن قطعی چنین محاسباتی در ذهن تیم جنگ‌طلب کنونی آمریکا نیز پدید آمده بود.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مطالب فوق تأکید کرد: شاید بتوان گفت که نقطه کانونی چهاردهمین رزمایش مهم پیامبر اعظم (ص)، اختلال و منهدم کردن چنین طرح‌هایی است که این روزها در ذهن برخی مقامات آمریکایی و سرسپرده های منطقه‌ای این دولت وجود دارد.

,

وی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ و در سالگرد خروج آمریکایی‌ها از برجام و معطوف به تحولات خلیج فارس، معادله « امنیت در برابر پایان تروریسم و جنگ اقتصادی» و سیاست « افزایش هزینه در مقابل افزایش هزینه» را اعلام و اعمال کرده است.

,

قربانی پور اظهار کرد: بر همین اساس نتیجه طبیعی این راهبرد آن است که جنگ، جنگ است؛ جنگ اقتصادی نیز چون جنگ نظامی آثار و پیامدهای خود را به اشکال مختلف آشکار می‌سازد و در پی آن جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کرد تنگه هرمز نقطه‌ای است که یا نفت همه صادر می‌شود یا نفت هیچکس.

,

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در بخش دفاعی و امنیتی ایران اسلامی که در رأس آن رهبر حکیم انقلاب قرار دارد؛ آنچه که موضوعیت دارد سیاست ها و راهبردهای اعلام شده ایشان است و با شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قطعاً این مسیر متوقف نمی‌شود.

,

وی تصریح کرد:  مضاف بر این ضربه متقابل که رهبر معظم انقلاب در خصوص انتقام از آمریکایی‌ها فرمودند بر شدت عمل و انگیزه های تحقق این راهبرد افزوده است؛  بنابراین پیام این رزمایش یعنی امنیت یک امر یکپارچه و مرتبط به هم و تفکیک نشده است دشمن اگر در دریای کارائیب برای نفتکش های ایران ایجاد مزاحمت کند امکانات او در خلیج فارس با اقدام قاطع آن مواجه می شود.

,

قربانی پور ادامه داد:  آنچه که آمریکایی ها را از اختلال در مسیر حرکت نفتکش های ایرانی به ونزوئلا بازداشته آماده سازی و طراحی یک اقدام هوشمندانه علیه یک شناور آمریکایی در منطقه خلیج فارس بود که در صورت بروز هرگونه خطا از سوی ارتش تروریستی آمریکا عملیاتی می شد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در دوره اخیر فضای عمل نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس با وجود اینکه در سطح راهبردی بر مبنای دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی کشور طراحی شده اما در سطح تاکتیکی و عملیاتی به فاز تهاجمی تغییر یافته و تاکتیک های هجومی سپاه بر اساس الگوهای نامتقارن، معادلات و ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه را به شکل بنیادین تغییر داده است.

,

وی افزود: بر پایه این رویکرد جمهوری اسلامی ایران با ابتکار عمل و هوشمندی تصور هر نوع تهدید را در محاسبات دشمن منتفی می سازد؛ همچنین ایران ابتدا به ساکن به هیچ نقطه چشم طمع نمی دوزد، اما در عین حال ایران ممکن است برای حفظ منافع خود اقدامات و عملیات آفندی را ترتیب دهد.

,

قربانی پور تأکید کرد: محیط اقدامات هجومی ایران نیز منحصر به آب ها و مناطق سرزمینی ایران نیست و هر نقطه‌ای که احتمال تهدید از آن برود امکان تهاجم به آن وجود دارد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: حضور نیروی هوافضای سپاه و نیروی دریایی سپاه در کنار یکدیگر در چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص)  این پیام آشکار را به همراه داشت که در صورت تهدید علیه جمهوری اسلامی فقط خلیج فارس عرصه عمل ایران نخواهد بود؛ بلکه کشورهای ضلع جنوبی خلیج فارس که سرزمین خود را در اختیار پایگاه های ارتش تروریستی آمریکا قرار داده اند باید حساب کار دستشان آید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه