اخبار داغ

جواد نوروزبیگی:

فیلم یا سریال درخوری برای جایگاه راه‌آهن در دوران دفاع مقدس نساخته‌ایم

فیلم یا سریال درخوری برای جایگاه راه‌آهن در دوران دفاع مقدس نساخته‌ایم
یک تهیه‌کننده سینما معتقد است: هر از گاهی چند سکانس از راه‌آهن دیده شده؛ اما فیلم اختصاصی یا سریالی که مختص به راه آهن بوده باشد و به نقش آن در دوران دفاع مقدس بپردازد، ساخته نشده است و جا دارد که به آن فکر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از تازه‌ترین اقداماتی که با هدف تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی هشت ساله در دست انجام قرار گرفته، برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران؛ به ویژه شهدای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که به همت این شرکت در دست برگزاری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این مسابقه به ریاست سعید رسولی مدیرعامل راه آهن و دبیری حامد نوری برگزار می‌شود و هنرمندان  برای شرکت در این رویداد تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ فرصت دارند برای ارسال آثار خود و اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به تارنمای isargaran.rai.ir مراجعه و ثبت نام کنند. 

,

 

,

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده سینما درباره برگزاری چنین رویدادهایی به فارس گفت: راه آهن برای من که دوره نوجوانی خود را با حضور در جبهه شروع کردم، یک نوستالژی است. هر زمان نامی از راه آهن می‌بینم و یا سوار قطاری می‌شوم یا خبری در این‌باره می‌خوانم، تمام خاطراتم با راه‌آهن برایم زنده می‌شود که چطور همکاران رزمنده ما پا به پای خود با چه سختی‌هایی در حمل و نقل ریلی هم در جهت حمل مجروحان، حمل و نقل رزمندگان و تجهیزات چه کمک شایانی به جنگ کردند که جای تقدیر داشت. متاسفانه هیچ زمان از راه‌آهن آ‌ن‌طور که شایسته است تقدیر نشده و یا فیلم و سریال درخوری درباره آن ساخته نشده‌است.

,

وی در ادامه بیان کرد: هر از گاهی چند سکانس از راه‌آهن دیده شده؛ اما فیلم اختصاصی  یا سریالی که مختص به راه آهن بوده باشد، ساخته نشده و به نظرم جا دارد که به آن فکر شود. راه آهن برای من یک نوستالژی خاص و ارزشی دارد و امیدوارم مسائل فرهنگی و هنری به نحوی طراحی شود که برای جامعه ما جا بیافتد که در شرایط خاص، راه آهن چه کمک ویژه‌‌ای برای کشور بود.

,

نوروزبیگی ادامه داد: بخشی از تولید محتوای سینمایی و تلویزیونی ما به راه‌آهن بازمی‌گشت و ما هم در پرداختن به چنین موضوعاتی تلاش می‌کردیم که به‌خوبی داستان را بیان کنیم و راه‌آهن هم همیشه همکاری و مشارکت به‌جا و موثری با هنرمندان داشته‌است؛ حداقل با شخص من که همیشه در شکل‌گیری آثار هنری نقش به‌سزا و مثبتی داشته‌است؛ به‌طور مثال سریال خاک سرخ که اگر حضو و مشارکت راه‌آهن نبود، چنین اثر هنری خوبی شکل نمی‌گرفت.

,

تهیه‌کننده اثر «تابستان داغ» درخصوص لزوم پرداخت تولیدات فرهنگی و هنری به مسئله ایثار، شهادت و ازخودگذشتگی به‌ویژه در بحث راه‌آهن گفت: به نظرم تولید محتوای فرهنگی در این حوزه باید از خود شرکت راه‌آهن نشات بگیرد. هرجا که سهمی در جنگ داشت، فیلم و سریالی باید بسازد و در جامعه ارائه کند؛ اما خود راه آهن هنوز برای این کار پیشگام نشده؛ آن هم با توجه به این موضوع که راه‌آهن در دوران جنگ و دفاع‌مقدس شهدای زیادی داشته، بسیاری از قطارهایش را هواپیما زده و در شرایط بحرانی جنگی، از اهواز تا خرمشهر را در آن شرایط می‌رفته و می‌آمده‌است.

,

وی ادامه داد: وقتی راه‌آهن این مسیر را طی می‌کرده عملا در دل جنگ و در منطقه جنگی حضور داشته است. علاوه بر اینکه از سراسر ایران حمل و نقل را به سمت مناطق جنگی انجام می‌داده از این طرف شهید داده و آسیب دیده است و سهمش در این عرصه بالاست. خود شرکت راه‌آهن باید برای این فرهنگسازی تلاش کنند؛ اما فکر می‌کنم که عزم جدی برای این هدف نداشته‌است که باید به آن برسد. ما هنرمندان هم به اقتضای فیلمنامه‌هایمان که بخشی از سکانس‌هایی مرتبط با راه آهن دارد، فعالیت کرده‌ایم؛ اما تاکنون فیلم و سریالی که صرفا برای بیان داستان این شرکت، اجرایی شده‌باشد، ندیده‌ام.

,

هر هنرمند با هر دید و تفکری که دوست دارد باید با ارائه آثار هنری خوب و درخور، عرض ارادت خود را به شهدا بیان کند

,

هر هنرمند با هر دید و تفکری که دوست دارد باید با ارائه آثار هنری خوب و درخور، عرض ارادت خود را به شهدا بیان کند

, هر هنرمند با هر دید و تفکری که دوست دارد باید با ارائه آثار هنری خوب و درخور، عرض ارادت خود را به شهدا بیان کند,

نوروزبیگی درخصوص رغبت و مشارکت هنرمندان در بحث تولید محتوای فرهنگی و هنری در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: این رغبت در میان هنرمندان بسیار زیاد است و هر هنرمند با هر دید و تفکری که دوست دارد باید در خصوص آن مقطع تاریخی کشورش که مقطع ارزشمند و به‌سزایی بود حرف بزند و نگاهش را در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌نمایش بگذارد و با ارائه آثار هنری خوب و درخور، عرض ارادت خود را به شهدا بیان کند. البته هرچه شرایط بیشتر مهیا باشد، به تبع آن نیز هنرمندان متعهد بیشتر به چنین کارهایی علاقه دارند و من هم در خدمت هستم و می‌توانم کمک کنم تا انجام شود.

,

به گفته تهیه‌کننده فیلم «خون شد»، اقدام فرهنگی شرکت راه‌آهن برای برگزاری مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا، قدم خوبی بوده است؛ این‌که در حوزه هنرهای تجسمی و مجسمه‌سازی درحال جریان است، امری مطلوب و ثمربخش بوده که نتیجه‌ خوشایندی نیز در پی خواهد داشت. این مسابقه نمادهای مختلفی هم در پی خواهد داشت که از تفکر جوانان با استعداد امروز ارائه می‌شود؛ با انبوهی از ایده‌های عالی که از دل آن کارهای بسیاری قابل بهره‌برداری خواهد بود.

,

وی ادامه داد: قطعا راه‌آهن نیز جوایزی در این خصوص به برگزیدگان و شرکت‌کنندگان خواهد داد. این اقدام به نظرم قدم بزرگی است و اکنون که در حوزه هنرهای تجسمی هم صورت گرفته، مشخص است که با اندک بودجه‌ای درحال انجام است؛ اما باید در حوزه فیلم‌سازی هم شاهد چنین جریاناتی باشیم و مسئله راه‌آهن آنطور که باید و شاید برای همگان به نمایش درآید.

,

نوروزبیگی در پایان با اشاره به اینکه ملاک‌ها و رویکردهای لازم برای پرداخت به تولید محتوای فرهنگی و هنری در حوزه شهدا و دفاع مقدس چیست، بیان کرد: رویکرد لازم، نگاه مردمی به این‌گونه مسائل است. نگاه خاص و کلیشه‌ای که نگاه دولت در آن حاکم است، از نظرمن، موفق نخواهد بود؛ چراکه این جریان، حرکتی مردمی و شهدای آن هم مردمی بوده‌اند و باید باید نگاه به این جریان ارزشی به سمت و سوی مردم و جامعه و بازخوردهای آن هم از طرف مردم باشد و قطعا با این رویکرد مردمی تاثیرگذاری فعالیت‌ فرهنگی بیشتر از اقدامات کلیشه‌ای و سازمان‌یافته خواهد بود.

,

 

,

منبع: فارس

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه