اخبار داغ

کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

عید قربان؛ روزی که باید شاهرگ دل بستگی را با تیغ جدال با نفس قطع کنیم

عید قربان؛ روزی که باید شاهرگ دل بستگی را با تیغ جدال با نفس قطع کنیم
حجت الاسلام سید رضا موسوی گفت: امروز که در فضای عطرآگین عید قربان نفس می کشیم لحظه ای با خود بیاندیشیم که در چنین روزی ابراهیم خلیل، اسماعیل را که همه هستی و نماد تعلق دنیایی اش بود را به قربان گاه برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مذهبی در گفتگو با "تیتریک" گفت: عید قربان روزیست که ابراهیم نبی (ع) به جهت اطاعت و بندگی، مورد تمجید و تمحید پروردگار متعال قرار گرفت و در قرآن کریم با این عبارت از او یاد شد  } إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنین‏{ سربلندی ابراهیم نبی (ع) بخاطر عزم در قربانی پسرش اسماعیل (ع) سبب شد، این روز به عید بندگی نیز نامیده شود و در چنین روزی بود که سنت قربانی کردن درست شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
حجت الاسلام سید رضا موسوی ادامه داد: سنتی که باعث شد آیین قربانی را از پلیدیِ خرافات و انحرافات زدود و آن را به صورت برنامه ای پویا، سازنده و رشدآفرین، در عرصه جامعه عرضه داشت.
,
 
,
وی افزود: پیش از این، چهره این سنّت الهی، با اعمالی زشت، آلوده شده بود. در برخی از اقوام پیشین هم چون فینیقی ها، کنعانیان و مصریان، عادت نکوهیده قربانی کردن فرزندان یا افراد بشری رایج بود. بعضی، قربانیان خود را به بت های چوبی و سنگی پیشکش می کردند و دسته ای دیگر نیز قربانیان را باسوزاندن، تقدیم معبودهای خود می ساختند. دین مقدس اسلام، ذبح انسان، قربانی برای بتان و سوزاندن آن را رد کرد و کشتن قربانی را، به عنوان عبادتی مقدس در راه منفعت رساندن به مردمان و انفاق به تهی دستان به کار گرفت.
,
 
,
معاون فرهنگی بنیاد بین المللی غدیر البرز تصریح کرد: واژه «عید» به معنای رجوع و برگشتن است و واژه «قربان» در فرهنگ اسلامی به معنای هر چیزی است که سبب «قُرب» و نزدیکی انسان به خدا می‌شود  به عنوان نمونه در روایت می‌خوانیم «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِی‏» نماز نزدیک کننده متقیان به خداوند متعال است.» (کافی3/265). از این رو یکی از اعمال مهم این روز که «ذبح حیوانات حلال‌گوشت» است، بهانه‌ای برای نزدیکی به خداوند متعال است.از حکمت‌های قربانی کردن اطعام فقرا و نیازمندان است. رسول خدا در حجة الوداع صد شتر برای قربانی با خود آوردند. پیامبر اکرم حکمت واجب شدن قربانی را رسیدگی به فقرا عنوان کرد.
,

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: از این رو، می توان عید قربان را به معنای بازگشت انسان به مقام تقرّب الهی دانست.  مقامی که در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و خودسازی و بهره وری از فرصت های ناب به دست می آید، روزی که یادآور، ستیز با خودخواهی ها و منیّت ها و پیکار با هواهای نفسانی است.

وی افزود:امروز که در فضای عطرآگین عید قربان نفس می کشیم لحظه ای با خود بیاندیشیم که در چنین روزی ابراهیم خلیل، اسماعیل را که همه هستی و نماد تعلق دنیایی اش بود را به قربان گاه برد، امروز اسماعیل ما کیست؟ کدامیک از تعلقات بال پرواز ما را به زنجیر کشیده است؟ مال یا مقام؟ جوانی یا زیبایی؟ باید از هر چه بهانه که ما را به دنیا گره میزند و غباری غفلتی که بر قلبمان نشسته ، همچون گوسفند قربانی، به مذبح برده و شاه رگ دل بستگی هایمان را با تیغ پیکار با نفس قطع کنیم.

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: عید قربان، عیدی است که در طول تاریخ به شیوه دیگر در سرزمین کربلا به گونه دیگری تکرار شده آزمایشی که در قرآن به } وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظیم‏{  تعبیر شد، آزمونی که حیات حقیقی و معنوی انسانهای آزاده را تضمین کرد. امام حسین و امام زین العابدین (ع) و زینب (س) نیز با ایثار خون و رشادت های بی شمار، غبار غفلت و حجاب و نفاق را از چهره اسلام زدودند.

انتهای پیام/

 

,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه