اخبار داغ

اخبار داغ روزنامه ها؛

کره‌جنوبی: امریکا اجازه انتقال پول ایران به کانال سوئیس را نمی‌دهد/ ما اصلاح‌طلبان یادمان رفته که باید پاسخگو باشیم نه پرسشگر

کره‌جنوبی: امریکا اجازه انتقال پول ایران به کانال سوئیس را نمی‌دهد/ ما اصلاح‌طلبان یادمان رفته که باید پاسخگو باشیم نه پرسشگر
مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفته سئول درباره انتقال پول ایران به مسیر کانال سوئیس رایزنی‌هایی را انجام داده با وجود این امریکا نظر مثبتی درباره چنین طرح‌هایی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه می خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کیهان

 

ما اصلاح‌طلبان یادمان رفته که باید پاسخگو باشیم نه پرسشگر

«جهانگیری در انتخابات 1400 بیاید که چه کند؟ ظاهرا اصلاح‌طلبان یک نکته مهم را فراموش کرده‌اند و آن این که در انتخابات پیش‌رو، چندان نمی‌توانند سؤال‌کننده باشند و بیشتر باید پاسخگو باشند.»

سایت عصر ایران که از سایت‌های حامی دولت و اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود، در تحلیل ارزیابی فوق نوشت: یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است. اصلاح‌طلبان بلاتکلیف در حال سپری کردن روزهای خود هستند و به نظر می‌رسد هنوز به استراتژی مشخصی برای آینده سیاسی خود نرسیده‌اند. برخی از آنها به دنبال جهانگیری هستند و فکر می‌کنند معاون اول دولت دوازدهم می‌تواند کشتی طوفان‌زده را به ساحل آرامش برساند.

از این جمع باید پرسید در صورت پیروزی جهانگیری در انتخابات، او چه کاری انجام می‌دهد که الان نمی‌تواند انجام بدهد؟ اسحاق اصلاح‌طلبان الان معاون اول دولت روحانی است و حتما باید در کارزار انتخابات پاسخگوی عملکرد خود و دولتی که در آن مسئولیت داشته است باشد.

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان یک نکته مهم را فراموش کرده‌اند و آن هم به این معناست که در انتخابات پیش‌رو، چندان نمی‌توانند سؤال‌کننده باشند و بیشتر باید پاسخگو باشند.

آنها چه بخواهند چه نخواهند روحانی به پای آنها نوشته شده است. مردم به حرف اصلاح‌طلبان به «شیخ دیپلمات» رای دادند.

جریان اصلاحات که خود هم الان از منتقدان تصمیمات رئیس‌جمهوری است هر چه زودتر باید تکلیف خود را با حسن روحانی روشن کند. وقت آن رسیده است که با رئیس دولت، صریح صحبت کنند و از شعارهایی که داده مطالبه کنند و بپرسند چرا این کار و آن را نکرده و دلیل این همه انفعال چیست؟

بهتر نیست تا قبل از اینکه مورد سؤال قرار بگیرند، خود سؤال کنند و پاسخ بدهند؟ چرا مجلس دهمی که با آن همه شور شکل گرفت و عارف رکورد رای انتخابات مجلس را شکست، به همین راحتی به خاطره‌ها پیوست؟

آقای عارف تا کی می‌خواهد سکوت کند؟ اعضای فراکسیون امید تا کی می‌خواهند قفل سکوت بر دهان بزنند؟

با این شرایط اصلاح‌طلبان بهتر است تا وقتی تکلیف خود را روشن نکرده‌اند، وارد هیچ کارزاری نشوند.

مردم با هزار امید و آرزو به حسن روحانی و اعضای مجلس دهم رای دادند. هزار امید و آرزوی آنها چه شد و به کجا رسید؟ چرا فکر می‌کنیم این مردم در انتخابات 1400 به یک اصلاح طلب رای می‌دهند؟

اصلاح‌طلبان در سال‌های پیش رو باید کمی بیشتر فکر کنند. نمی‌شود شعار داد و وقتی در قدرت بود به آنها عمل نکرد. حاصل این رفتار می‌شود آنچه که می‌بینیم.

بیشترین بی‌انضباطی مالی طی 3 سال اخیر در بخش‌های تابعه شهرداری رخ داد

عضو شورای شهر تهران اذعان کرد: بیشترین بی‌انضباطی مالی در شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری اتفاق افتاده است.

در حالی که سه سال از فعالیت شورای شهر اصلاح‌طلب و شهردار منتخب آن می‌گذرد، سید حسن رسولی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به ایلنا گفت: در دو سه سال گذشته بیشترین بی‌انضباطی مالی و اداری در شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری بوده است، چرا که هرکدام به‌عنوان جزایر به هم پیوسته اداره می‌شود.

رسولی با اشاره به اینکه در شورای پنجم انضباط‌بخشی به سازمان‌ها آغاز شد، گفت: این اقدامات برای آن دسته از شرکت‌های شهرداری که سودده بوده و قابلیت حضور در بورس را داشته باشند میسر خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که در نتیجه طی دو الی سه سال گذشته تنها این سه شرکت سودده بوده‌اند؟ گفت: حدس من این است که عمده شرکت‌های شهرداری فضای رقابتی و دارای ظرفیت ورود به بازار بورس را ندارند، مگر اینکه در آینده تحولات عمیق مالی و اقتصادی در این شرکت‌ها به‌وجود آید، چرا که عمده این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و در راستای ماموریت‌های شهرداری انجام وظیفه می‌کنند. برای مثال شرکت کنترل ترافیک شهر تهران شرکت تجاری، بازرگانی نیست و اگرچه با مقررات شرکتی اداره می‌شود، اما متفاوت از شرکت‌های بازرگانی فعال است.

او همچنین گفته است: طی این سال‌ها با یک رشد کاریکاتوری در ساختار شهرداری روبه‌رو بودیم و همواره در هر دوره‌ای تحت تاثیر عواملی، قواره سازمانی شهرداری گسترش پیدا کرده است.

او ادامه داد: در شرایط فعلی رشد بی‌قواره سازمانی باعث وفور موازی‌کاری در سطوح مختلف سازمانی شده است به این معنی که برای انجام یک ماموریت بعضا تا 4 اداره کل در شهرداری تهران وجود دارد.

رسولی در پاسخ به این سوال که ورود سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری به بورس تا چه اندازه می‌تواند در بهبود وضعیت شهرداری تهران با توجه به شرایط اقتصادی که در آن گرفتار است موثر باشد، گفت: شورای بورس چه در بازار اول و چه در فرابورس مقرراتی برای ورود بنگاه‌های اقتصادی به تالار بورس دارد. یکی از مهم‌ترین معیارها این است که صورت‌های مالی طی دو سه سال گذشته زیان‌ده نباشند.

رسولی گفت: فکر می‌کنیم این اجازه در مصوبه به شهرداری داده شده است که فروشگاه شهروند، همشهری و شاید شهر آفتاب جزو شرکت‌هایی باشند که با اصلاحاتی در ساختار که مراحل نهایی را طی می‌کنند، بتوانند در بورس حضور یابند.

چاره کسری بودجه، انضباط مالی است نه استقراض دولت از بانک‌ها

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت می‌گوید: دولت به جای استقراض بانکی و تشدید تورم، باید به کاهش هزینه‌ها و انضباط مالی بپردازد.

روزنامه تعادل نوشت: آمارهای مستند نشان می‌دهد میزان بدهی دولت به شبکه بانکی تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده به‌طوری که تنها در طول یک سال حجم ریالی بدهی‌های دولت به نظام بانکی رشدی 25 درصدی را تجربه می‌کند؛ حرکتی که برخی از تحلیلگران را نگران تبعاتی ساخته است که این نوع استقراض‌ها در فضای عمومی به‌جای خواهد گذاشت.

چنانچه هرچه سریع‌تر برای این مسئله تصمیم عاجلی گرفته نشود، می‌تواند تک‌تک شاخص‌های اقتصادی کشور را در مسیر نزول مستمر قرار دهد.

ارزیابی تاثیر این بی‌انضباطی خود در افزایش دامنه تورم نشان می‌دهد. برای جبران کسری بودجه روش‌های مختلفی اتخاذ می‌شود که مخرب‌ترین و آسیب‌زاترین روش، همین راهکار استقراضی از بانک‌ها است.

در مجموع، دولتی که دایم در حال افزایش تعهدات خودش است و بیش از ظرفیت اقتصادی کشور و جی‌دی‌پی تولیدی کشور، هزینه و خرج می‌کند؛ هر روز با مشکل تازه‌ای روبه‌رو می‌شود. یک روز ارز و دلار نوسان دارد؛ روز دیگر قیمت‌ها در بازار مسکن اوج می‌گیرد و روز بعد، قیمت سکه طول و عرض اقتصاد را طی می‌کند.

نه فقط دولت ایران بلکه دولت‌های مختلف در کشورهای مختلف بارها این تجربیات را از سر گذرانده‌اند و به‌دلیل اشتباهات متعددی که در اقتصاد و برنامه‌ریزی داشته‌اند، هزینه‌های‌شان بیشتر شده است. یعنی نوعی حرکت تدریجی به سمت سیاه‌چاله‌ای از مشکلات که این نوع تصمیم‌سازی‌ها اقتصاد را به آن سمت سوق می‌دهد.

در حال حاضر هم دولت به هر بهانه‌ای در حال افزایش تعهدات مالی خود است و همچنان هم دولتمردان خیلی با آرامش هزینه‌های خود را زیادتر می‌کنند و هزینه‌های تازه بر روی هزینه‌های قبلی می‌افزایند. چاره پاسخگویی به این تعهدات چیست؟ یا باید پول چاپ کنند و پایه پولی را افزایش دهند یا از طرق مختلف، به منابعی که در دسترسشان است (بانک مرکزی و بانک‌ها) دست بزنند و بخشی از آن منابع را برای حل مشکلاتشان استفاده کنند که با آن روش‌ها دولت بدهکارتر خواهد شد و اقتصاد آشفته‌تر.

اخیرا روش‌های جدیدی هم از سوی دوستان کارشناس مطرح می‌شود که اسم آن را عملیات بازار باز یا انتشار اوراق قرضه می‌گذارند، اما این موضوعات بهانه است. کاری که دولت باید انجام دهد، انضباط مالی و کاهش هزینه‌ها و از آن طرف کمک به افزایش جی‌دی‌پی است. برای افزایش جی‌دی‌پی، دولت‌ها باید از کسب‌وکار حمایت کنند. این شاید مهم‌ترین پروژه‌ای باشد که پیش روی مسئولان تصمیم‌ساز کشور قرار گرفته است.

بزرگ‌ترین حمایت دولت از فضای کسب‌وکار این است که مزاحم آنها نشود و اجازه بدهد تا کارشان را پیش ببرند، در واقع هفت خوان اخذ مجوزها و دستورالعمل‌ها و... باید از پیش روی فعالان اقتصادی برداشته شود. باید فضای مناسب برای پویایی بیزینس‌ها، شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و... فراهم شود. این خودش کمک می‌کند تا مهار تورم انجام شود و در بلندمدت مشکل کسری بودجه دولت را نیز تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

همکاری راهبردی ایران و چین زنگ خطر را برای اسرائیل نواخت

محافل صهیونیستی می‌گویند همکاری راهبردی ایران و چین، معادلات اسرائیل را به هم می‌ریزد.

پایگاه خبری «فرانت پیج» در گزارشی با عنوان تغییر محاسبات اسرائیل نوشت: زمانی که شی‌جین پینگ رئیس‌جمهور چین در سال 2016 از ایران دیدن کرد، بسیاری از ناظران اهمیت این اقدام را رد کردند. این ایده که چین روابط خود با آمریکا را به نفع ائتلاف با ایران خراب کند، حسب ظاهر نامعقول بود. اما با وجود نامعقول بودن این ایده، تحولات اخیر نگرانی‌ها درباره روابط ایران و چین را افزایش داد.

پیامدهای این توافق روشن است. چین تصمیم گرفته تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرد. پکن به روشنی اعتقاد دارد که بهای اقتصادی و دیپلماتیکی که برای این کار خواهد پرداخت، کمتر از قیمتی است که آمریکا بابت ضربه به موقعیت آن کشور در بازارهای جهانی پرداخت خواهد کرد.

برای ایران نیز که تحت فشار اقتصادی است، چین یک فرصت است. توافق ایران و چین همچنین جنبه نظامی هم دارد و دو طرف را متعهد به تشدید رزمایش‌های مشترک نظامی می‌کند.

از لحاظ دیپلماتیک، این توافق‌نامه آمریکا را در مسیر تقابل با شورای امنیت سازمان ملل قرار می‌دهد. تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر موفق نخواهد شد.

برای اسرائیل، توافق چین و ایران یک نقطه عطف راهبردی است. پیامد فوری توافق ایران و چین برای اسرائیل، این است که اسرائیل را وادار می‌کند رویکرد خود در قبال مشارکت چین در توسعه و مدیریت زیرساخت‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری چین در تحقیقات و توسعه فناوری اسرائیل را تغییر دهد.

اکنون با توجه به توافق چین با ایران، اسرائیل انتخاب دیگری جز لغو قرارداد بهره‌برداری از یک بندر جدید در حیفا و چندین قرارداد دیگر ندارد. همان شرکت‌هایی که قرار است زیرساخت‌های ملی در اسرائیل احداث کنند اکنون متعهد به اجرای پروژه‌های مشابه در ایران هستند و خطر برای زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل روشن است.

در سطح جهانی نیز قرارداد ایران و چین موجب صف‌بندی‌های راهبردی جدید خواهد شد. اروپا احتمالا در مورد انتخاب بین چین و آمریکا دچار شکاف خواهد شد. روسیه هم که اکنون اقتصادش تا حد زیادی با بازار چین ادغام شده است حداقل در کوتاه‌مدت همچنان در سمت چین باقی خواهد ماند.

در همین حال پایگاه اینترنتی سندیکای خبری یهود (JNS) در گزارشی با عنوان معنای همکاری ایران و چین برای اسرائیل چیست؟ به نقل از «کارین ویتی» مدیر اندیشکده «سیگنال» نوشت: اگر توافقنامه ایران و چین اجرایی شود، برای اسرائیل بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. زیرا ایران از منابعی که به دست می‌آورد برای پیشبرد منافع خارجی خود استفاده می‌کند.

این پایگاه خبری صهیونیستی ادعا کرد: در حالی که چین از فرصت‌ها در منطقه استفاده می‌کند، اسرائیل نگران این توافق است زیرا خزانه ایران را پر خواهد کرد و توانایی رژیم برای تامین مالی نیروهای نیابتی را افزایش خواهد داد.

این پایگاه خبری همچنین به نقل از «جاناتان شانزر» معاون تحقیقات آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» نوشت: این توافق علامت روشنی است از اینکه چین و ایران یک رابطه راهبردی دارند و این برای اسرائیل مشکل‌ساز است.

شانزر گفت: صرف‌نظر از اینکه این توافق چگونه خواهد بود باید زنگ‌های خطر را برای اسرائیل به صدا درآورد و این توافق محاسبات را تغییر خواهد داد.

برجام حتی اگر اجرا می‌شد نمی‌توانست خلأ مدیریت اقتصادی را پر کند

یک روزنامه حامی برجام معتقد است دولت به خاطر سرگرم شدن به برجام، از مسئولیت تغییر روندهای اقتصادی ناسالم غافل ماند.

روزنامه اقتصادی تعادل با اشاره به نابسامانی‌های اخیر اقتصادی می‌نویسد: در ابتدای دولت یازدهم، طرح اصلی دولت رسیدن به توافق هسته‌ای و کنار زدن تحریم‌ها بود؛ توافقی که به نتیجه رسید و برای چند ماه نیز اجرا شد اما باید در کنار آن اصلاحات اقتصادی نیز در نظر گرفته می‌شد که عملاً فراموش شدند و وقتی تمام توجه و تمرکز روی یک طرح قرار داده می‌شود و آن طرح به جایی نمی‌رسد، مشکلات خود را نشان می‌دهند.

اقتصاد ما در حوزه کسب و کار، نظام بودجه‌ریزی، سیستم بانکی، برنامه‌ریزی برای معیشت و بسیاری از دیگر مسایل نیاز به اصلاح ساختاری و تغییر رویکرد جدی دارد. در چنین بستری حتی اگر برجام اجرایی شود نیز، این مسایل و مشکلات بر جای خود باقی خواهند ماند.

دولت تصور می‌کرد با اجرای برجام، سیل سرمایه‌گذاری‌های جدید وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شود و با فروش نفت و افزایش درآمدهای ارزی، نیازهای داخلی برطرف می‌شوند، در حالی که در کنار برجام نیاز به انجام اصلاحات ساختاری اقتصاد نیز وجود داشت. از سوی دیگر، وقتی تمرکز اصلی روی برجام قرار داشت، گفته می‌شد که حتی در صورت تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، امکان خروج از توافق و بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد.

ما اگر اقتصاد خود را اصلاح و چابک می‌کردیم، امروز می‌توانستیم در برابر فشار تحریم‌ها یا سایر مشکلات عملکرد بهتری داشته باشیم. ما فرصت‌سوزی کردیم. در سال‌های گذشته وقتی مشخص شد که درآمد نفتی ما کاهش خواهد یافت، باید با یک بررسی نظام‌مند و جامع، واردات مدیریت می‌شد و میزان دقیق ارز مورد نیاز محاسبه می‌شد، ذخیره ارزی لازم پیش‌بینی می‌شد و اوضاع به کنترل درمی‌آمد اما متأسفانه در تمام ماه‌هایی که زمان بود، هیچ یک از این مسایل مورد توجه قرار نگرفت و مشکلاتی مانند افزایش نرخ ارز خود را نشان

دادند.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که امروز در بدنه تصمیم‌گیر اقتصادی وجود دارد، نبود انسجام فکری و نظری است. یعنی هر یک از دستگاه‌های مسئول اقتصادی طرح‌های خاص خود را ارایه می‌دهند و هیچ هماهنگی میان این سیاست‌ها دیده نمی‌شود. موضوع فهرست واردات و صادرات کالاها، نحوه ترخیص از گمرک و چگونگی مواجهه با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در اختیار بانک مرکزی نیست و این بانک نمی‌تواند تمام این مسایل را مدیریت کند.

 

ایران

 

کره‌جنوبی: امریکا اجازه انتقال پول ایران به کانال سوئیس را نمی‌دهد

خبر اول اینکه، خبرگزاری رویترز گزارش داده شبکه پیچیده تحریم‌های امریکا موجب ایجاد اخلال در مبادله اقلام بشردوستانه با ایران شده است. به گزارش فارس، رویترز در این باره نوشت: دولت امریکا ادعا می‌کند مبادله دارو و مواد غذایی مشمول تحریم نیست بانک‌ها و دولت‌ها میلی به قبول پول ایران یا انتقال آن ندارند، زیرا نگرانند که این اقدام آنها ممکن است به صورت ناخواسته شبکه پیچیده تحریم‌های امریکا را نقض کند. امریکا و سوئیس روز ۱۰ بهمن‌ماه سال گذشته مدعی اجرایی شدن سازوکار مالی جدیدی به نام «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» (SHTA) برای ارسال اقلام انسان‌دوستانه به ایران شدند. با وجود این، بانک مرکزی ایران نمی‌تواند میلیاردها دلار پول نقد حاصل از صادرات نفت را که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روی هم انباشته شده‌اند به حساب‌های بانکی که با این کانال کار می‌کنند انتقال دهد. چند منبع به رویترز گفتند که مقام‌های کره جنوبی و ژاپن از انتقال پول نقد به سوئیس بدون اجازه امریکا خودداری می‌کنند و وزارت خارجه کره جنوبی این موضوع را تأیید کرده است. مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفته سئول درباره انتقال پول ایران به مسیر کانال سوئیس رایزنی‌هایی را انجام داده با وجود این امریکا نظر مثبتی درباره چنین طرح‌هایی ندارد. علی‌رغم این مانع‌تراشی‌ها دولت سوئیس روز پنجشنبه اعلام کرد یک شرکت دارویی در سوئیس از طریق کانال تجاری بشردوستانه با ایران یک داروی ضد سرطان را برای این کشور ارسال کرده است.

امریکا لیست فلزات تحریمی را گسترش داد

خبر دیگر اینکه، وزارت امور خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای لیست فلزات تحت تحریم ایران را گسترش داد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای با طرح این ادعا که برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و برنامه‌های نظامی ایران تهدیدی برای صلح و ثبات خاورمیانه هستند، اقدام به گسترش تحریم‌های فلزات علیه ایران کرد. طبق این بیانیه ۲۲ فلز آلومینیوم ۳۱۹، آلومینیوم ۱۱۰۰، آلومینیوم ۲۲۵، آلومینیوم ۶۰۶۱، آلومینیوم ۶۰۶۳، آلومینیوم ۶۰۸۲، آلومینیوم ۷۰۷۵، آلیاژ برنز آلومینیوم UNS C63600، اکسید آلومینیوم، فولاد ۳۰۲، فولاد ۴۱۳۰، فولاد ضدزنگ ۳۲۱، فولاد ضدزنگ ۳۱۶، فولاد A877، فولاد A228، فولاد 100Cr6-52100، فولاد ماراجینگ ۳۵۰، فولاد ماراجینگ ۳۰۰، مس بریلیم، UNS C37000- CuZn38Pb1، مس تنگستن و پودر آلومینیوم با خلوص بالای ۹۸ درصد در لیست جدید تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا درباره اثرگذاری سیاست امریکا در قبال ایران با بیان اینکه وزارت خارجه امریکا «با تمام قوا» کارزار فشار حداکثری را اجرا کرده گفت که با وجود این تحریم‌ها نتوانسته به هدفش برای تغییر رفتار حکومت ایران دست پیدا کند.

تکذیب خودکشی سه زندانی زن در قرچک

شنیدیم که، مرکز رسانه قوه قضائیه خبر خودکشی سه زندانی در زندان قرچک را تکذیب کرد. به گزارش میزان، قوه قضائیه روز پنجشنبه در واکنش به شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر خودکشی سه زندانی در زندان قرچک و جان باختن دو نفر از زندانیان در پی این اقدامات، اعلام کرد که این خبر از اساس کذب است و هیچ موردی از آنچه در رسانه‌های معاند گفته شده در زندان زنان قرچک رخ نداده است.

اوکراین به دنبال دریافت غرامت حداکثری از ایران

دست آخر اینکه، پس از برگزاری اولین دیدار هیأت ایرانی با طرفین ذینفع در حادثه هواپیمای اوکراینی، افغانستان، انگلیس، اوکراین، سوئد و کانادا به عنوان گروه بین‌المللی هماهنگی و واکنش در بیانیه مشترکی از تبادل نظر پیرامون جبران خسارت خانواده‌های قربانیان آن حادثه خبر دادند. «فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر امور خارجه کانادا در توئیتی پیرامون این دیدار بر لزوم انتشار تمام داده‌های جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و پرداخت کامل غرامت توسط ایران تأکید کرد. به گزارش ایسنا، «دیمیترو کوله‌با» وزیر خارجه اوکراین نیز پس از دیدار هیأت اعزامی ایران با مقامات اوکراینی با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر تلاش این کشور برای دریافت غرامت حداکثری از ایران گفت: ما به عدالت دست خواهیم یافت، اهمیتی نیز ندارد که چه مقدار وقت و تلاش صرف آن شود.

خراسان

 

راز عجیب کم کاری برخی ادارات در دفاع از بیت المال

گزارش یک عضو کابینه به تعدادی از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری نشان می دهد به رغم اقامه دعاوی متعدد در مراجع قضایی علیه برخی پروژه ها و طرح های در دست اجرا توسط دستگاه های دولتی، برخی از وزارتخانه ها هیچ گونه ردیف اعتباری برای پرداخت هزینه های دادرسی در پرونده های مذکور ندارند و کمک‌های پرداختی نیز کفاف هزینه های مذکور را نمی دهد که این خلأ، عملا امکان دفاع یا تجدیدنظر خواهی درباره آرای صادرشده  را از بین می برد و موجب ورود خسارت به دولت و بیت‌المال می شود.

مسئولان دوباره یاد بهره وری افتادند

طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم اجرایی به همه سازمان ها و ادارات دولتی، از آن ها خواسته شده در راستای تاکیدات سال 1393 دولت و مصوبات شورای عالی اداری، برای ارتقای فعالیت های مربوط به افزایش بهره وری در دستگاه ها اقدام کنند و در صورتی که موضوع بهره وری در وظایف و ماموریت های کمیته های تخصصی موجود در استان ها پیش بینی نشده، به تشکیل کمیته ای مستقل برای این موضوع اقدام کنند و اعضای متناسب با اجرای این ماموریت انتخاب شوند.

آرمان

 

حبیب‌ا... بوربور کرونا گرفت

حبیب‌ا... بوربور، دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی به ویروس کرونا مبتلا شده و هم‌اکنون در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است. مجتبی رضاخواه نماینده تهران به عیادت دیروز خود از دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی اشاره و وضعیت عمومی حال وی را مساعد عنوان کرد.

عراقچی عزادار شد

مادر سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزرات امور خارجه درگذشت. بتول قاضی‌ها، مادر  سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه روز عید قربان دارفانی را وداع گفت. روزنامه «آرمان ملی» به این دیپلمات ارشد کشورمان تسلیت گفته و برای وی و خانواده‌اش آرزوی صبر و برای آن مرحومه از خداوند متعال طلب مغفرت دارد.

تخریب مزرعه صیفی

 کشاورز متخلف قمی که به جای آب از فاضلاب تصفیه نشده برای آبیاری مزرعه‌اش بهره می‌برد نقره داغ شد. در گشت مشترک مرکز بهداشت قم و امور آب منطقه‌ای در منطقه حصار سرخ، حدود ۶ هزار متر مربع باحکم قضایی و با کمک نیروی انتظامی تخریب شد. این مزرعه صیفی‌جات کنار تصفیه‌خانه قدیمی اضطراری قرار داشته که به دلیل آبیاری محصول خود با آب فاضلاب و در راستای پیشگیری از بیماری‌های اسهالی، تخریب و محصولات آن از گردونه مصرف خارج شده است.

کلاهبرداری به بهانه دریافت نذورات

رئیس پلیس فتای استان یزد در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی به بهانه دریافت نذورات و کمک به نیازمندان، هشدار داد. سرهنگ‌مرتضی‌ ابوطالبی اظهار کرد: کلاهبرداران سایبری با سوء‌استفاده از شرایط موجود در کشور نسبت به انجام تبلیغات مختلف در بستر شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دریافت نذورات به جهت یاری رساندن به نیازمندان در حال فعالیت مجرمانه هستند. کلاهبرداران با طراحی سایت‌های جعلی و دروغین به عنوان مؤسسات و سازمان‌های شناخته شده و معتبر؛ با اعلام شماره حساب‌های شخصی، متقاضی واریز وجوه خود به این‌گونه حساب‌ها هستند.

دستگیری عوامل حریق مراتع کوهدشت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از اطفای کامل آتش‌سوزی منطقه گَوَر و گاچال شهرستان کوهدشت لرستان خبر داد. تاشیرزاد نجفی اظهار کرد: به گواه افراد محلی و بر اساس گزارشات واصله، جای بسی تاسف دارد که به‌طور کاملا مشکوک و عامدانه، مجددا ساعاتی بعد در نقاط مختلفی در همان منطقه، آتش به‌صورت کاملا عمدی شعله‌ور می‌شود. وی تصریح کرد: پس از تحقیقات محلی و عملیات ضربتی موفق شدیم افرادی را که به‌صورت عمدی، دست به این کار زده بودند، دستگیر و توسط مقامات انتظامی بازداشت کنیم.

ریزش آوار در خیابان بهار تبریز

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اشاره به واکنش سریع آتش‌نشانان در اجرای عملیات امدادی بیان کرد: ساختمان مستهلک به‌هنگام تخریب دچار ریزش شده و دو کارگر در این حادثه از زیر آوار جان سالم به‌در برده و کارگر دیگر در زیر آوار گرفتار شده است. علیرضا زبردست افزود: کارگر مدفون بر اثر سنگینی آوار دچار تنگی نفس شدید شده بود که تیم اعزامی با رعایت اصول ایمنی و امداد و نجات در عملیات آوار به کارگر دست یافته و با نصب دستگاه تنفسی، او را نجات داده‌اند.

تلافی شوهرخواهر یا دسیسه در اردو؟

کاپیتان سابق و محروم شده تیم ملی ووشوی ایران که پنهان‌کاری دوپینگش باعث جنجال در ورزش ایران شده است، در اظهاراتش به فدراسیون جهانی، مثبت شدن دوپینگش را نتیجه یک اقدام تلافی‌جویانه خانوادگی از سوی شوهرخواهرش اعلام کرده است اما در اظهارات اخیر از دسیسه در اردوی تیم ملی حرف می‌زند! قلی‌پور در ایمیل ارسالی خود به فدراسیون جهانی ووشو نوشته که به دلیل اختلاف در تقسیم ارثیه پدری، شوهرخواهرش با او مشکل داشته و او را تهدید می‌کرده است که به حرفه او در ووشو پایان خواهد داد و وجهه‌اش در جامعه را نیز از او خواهد گرفت. قلی‌پور در ادامه اظهاراتش به فدراسیون جهانی گفته است که در یک دورهمی خانوادگی شوهر خواهرش این ماده دوپینگ را در نوشیدنی او ریخته است.

پلمب کرونایی 6 باشگاه بدنسازی

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی از پلمب ۶ باشگاه ورزشی بدنسازی به علت رعایت نکردن ابلاغیه وزارت ورزش در راستای پیشگیری از ابتلا به کرونا و دستورالعمل های بهداشتی در استان خبر داده است. محمد بروحی اظهار داشت: گروه‌های مشترک اداره نظارت بر اماکن عمومی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان از تعدادی واحدهای ورزشی در سطح استان بازدید کردند که در این بین ۵ باشگاه بدنسازی در بجنورد و یک باشگاه ورزشی در شیروان که بدون توجه به ابلاغیه وزارت ورزش مبنی بر تعطیلی باشگاه‌ها فعالیت می‌کردند، پلمب شد.

 بقایی در بیمارستان اعصاب بستری شد

«مهران عبدا... پور» وکیل حمید بقایی گفت: آقای بقایی به علت بیماری اعصابی که دارد، و به دلیل حاد شدن مشکلات عصبی در مدت یکی دو هفته اخیر، از روز گذشته در یکی از بیمارستان‌های [روانی]تهران بستری شده است و هنوز مشخص نیست چه زمانی از بیمارستان مرخص خواهد شد. حمید بقایی در طول یک ماه گذشته تا به امروز خبرسازترین چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد بوده است. هفته پیش مهران عبدا...‌پور وکیل بقایی خبر از تبرئه او از پرونده اختلاس سکه‌ها توسط دیوان محاسبات داده بود.

ویزیت لاریجانی توسط ولایتی

در پی بروز مجدد علائم بیماری کرونا در علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام، وی در یکی از بیمارستان‌های تهران و برای مراقبت‌های تکمیلی بستری شده است. علی‌اکبر ولایتی روز پنجشنبه ۹ مرداد ماه ضمن عیادت از علی لاریجانی، در جریان روند درمانی وی قرار گرفت و توصیه‌های لازم را درجهت بهبود وضعیت به متخصصان بیمارستان مسیح دانشوری ارائه کرد. ولایتی با ارزیابی شرایط مثبت علی لاریجانی گفت: با لطف و عنایات الهی وضعیت دکتر لاریجانی رو به بهبودی کامل بوده و ان‌شاءا... به زودی از بیمارستان مرخص خواهند شد.

توقیف ۲۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال

جانشین فرمانده انتظامی استان قم از کشف ۲۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال«بیت کوئین» به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال در قم خبر داده است. بهادر اسماعیلی اظهار داشت: در اجرای این طرح با تلاش کارآگاهان و با حضور در یکی از روستاهای استان ۲۵ دستگاه بیت‌کوئین را کشف و متهم را دستگیر کرده‌اند. وی با بیان اینکه این دستگاه‌ها هیچ‌گونه اسناد و مدارکی نداشته است، ارزش اموال مکشوفه را ۵۰۰ میلیون ریال اعلام و بر مبارزه بی‌امان پلیس قم با هرگونه فعالیت اقتصادی غیرقانونی تاکید کرده است.

,

کیهان

 

ما اصلاح‌طلبان یادمان رفته که باید پاسخگو باشیم نه پرسشگر

«جهانگیری در انتخابات 1400 بیاید که چه کند؟ ظاهرا اصلاح‌طلبان یک نکته مهم را فراموش کرده‌اند و آن این که در انتخابات پیش‌رو، چندان نمی‌توانند سؤال‌کننده باشند و بیشتر باید پاسخگو باشند.»

سایت عصر ایران که از سایت‌های حامی دولت و اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود، در تحلیل ارزیابی فوق نوشت: یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است. اصلاح‌طلبان بلاتکلیف در حال سپری کردن روزهای خود هستند و به نظر می‌رسد هنوز به استراتژی مشخصی برای آینده سیاسی خود نرسیده‌اند. برخی از آنها به دنبال جهانگیری هستند و فکر می‌کنند معاون اول دولت دوازدهم می‌تواند کشتی طوفان‌زده را به ساحل آرامش برساند.

از این جمع باید پرسید در صورت پیروزی جهانگیری در انتخابات، او چه کاری انجام می‌دهد که الان نمی‌تواند انجام بدهد؟ اسحاق اصلاح‌طلبان الان معاون اول دولت روحانی است و حتما باید در کارزار انتخابات پاسخگوی عملکرد خود و دولتی که در آن مسئولیت داشته است باشد.

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان یک نکته مهم را فراموش کرده‌اند و آن هم به این معناست که در انتخابات پیش‌رو، چندان نمی‌توانند سؤال‌کننده باشند و بیشتر باید پاسخگو باشند.

آنها چه بخواهند چه نخواهند روحانی به پای آنها نوشته شده است. مردم به حرف اصلاح‌طلبان به «شیخ دیپلمات» رای دادند.

جریان اصلاحات که خود هم الان از منتقدان تصمیمات رئیس‌جمهوری است هر چه زودتر باید تکلیف خود را با حسن روحانی روشن کند. وقت آن رسیده است که با رئیس دولت، صریح صحبت کنند و از شعارهایی که داده مطالبه کنند و بپرسند چرا این کار و آن را نکرده و دلیل این همه انفعال چیست؟

بهتر نیست تا قبل از اینکه مورد سؤال قرار بگیرند، خود سؤال کنند و پاسخ بدهند؟ چرا مجلس دهمی که با آن همه شور شکل گرفت و عارف رکورد رای انتخابات مجلس را شکست، به همین راحتی به خاطره‌ها پیوست؟

آقای عارف تا کی می‌خواهد سکوت کند؟ اعضای فراکسیون امید تا کی می‌خواهند قفل سکوت بر دهان بزنند؟

با این شرایط اصلاح‌طلبان بهتر است تا وقتی تکلیف خود را روشن نکرده‌اند، وارد هیچ کارزاری نشوند.

مردم با هزار امید و آرزو به حسن روحانی و اعضای مجلس دهم رای دادند. هزار امید و آرزوی آنها چه شد و به کجا رسید؟ چرا فکر می‌کنیم این مردم در انتخابات 1400 به یک اصلاح طلب رای می‌دهند؟

اصلاح‌طلبان در سال‌های پیش رو باید کمی بیشتر فکر کنند. نمی‌شود شعار داد و وقتی در قدرت بود به آنها عمل نکرد. حاصل این رفتار می‌شود آنچه که می‌بینیم.

بیشترین بی‌انضباطی مالی طی 3 سال اخیر در بخش‌های تابعه شهرداری رخ داد

عضو شورای شهر تهران اذعان کرد: بیشترین بی‌انضباطی مالی در شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری اتفاق افتاده است.

در حالی که سه سال از فعالیت شورای شهر اصلاح‌طلب و شهردار منتخب آن می‌گذرد، سید حسن رسولی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به ایلنا گفت: در دو سه سال گذشته بیشترین بی‌انضباطی مالی و اداری در شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری بوده است، چرا که هرکدام به‌عنوان جزایر به هم پیوسته اداره می‌شود.

رسولی با اشاره به اینکه در شورای پنجم انضباط‌بخشی به سازمان‌ها آغاز شد، گفت: این اقدامات برای آن دسته از شرکت‌های شهرداری که سودده بوده و قابلیت حضور در بورس را داشته باشند میسر خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که در نتیجه طی دو الی سه سال گذشته تنها این سه شرکت سودده بوده‌اند؟ گفت: حدس من این است که عمده شرکت‌های شهرداری فضای رقابتی و دارای ظرفیت ورود به بازار بورس را ندارند، مگر اینکه در آینده تحولات عمیق مالی و اقتصادی در این شرکت‌ها به‌وجود آید، چرا که عمده این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و در راستای ماموریت‌های شهرداری انجام وظیفه می‌کنند. برای مثال شرکت کنترل ترافیک شهر تهران شرکت تجاری، بازرگانی نیست و اگرچه با مقررات شرکتی اداره می‌شود، اما متفاوت از شرکت‌های بازرگانی فعال است.

او همچنین گفته است: طی این سال‌ها با یک رشد کاریکاتوری در ساختار شهرداری روبه‌رو بودیم و همواره در هر دوره‌ای تحت تاثیر عواملی، قواره سازمانی شهرداری گسترش پیدا کرده است.

او ادامه داد: در شرایط فعلی رشد بی‌قواره سازمانی باعث وفور موازی‌کاری در سطوح مختلف سازمانی شده است به این معنی که برای انجام یک ماموریت بعضا تا 4 اداره کل در شهرداری تهران وجود دارد.

رسولی در پاسخ به این سوال که ورود سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری به بورس تا چه اندازه می‌تواند در بهبود وضعیت شهرداری تهران با توجه به شرایط اقتصادی که در آن گرفتار است موثر باشد، گفت: شورای بورس چه در بازار اول و چه در فرابورس مقرراتی برای ورود بنگاه‌های اقتصادی به تالار بورس دارد. یکی از مهم‌ترین معیارها این است که صورت‌های مالی طی دو سه سال گذشته زیان‌ده نباشند.

رسولی گفت: فکر می‌کنیم این اجازه در مصوبه به شهرداری داده شده است که فروشگاه شهروند، همشهری و شاید شهر آفتاب جزو شرکت‌هایی باشند که با اصلاحاتی در ساختار که مراحل نهایی را طی می‌کنند، بتوانند در بورس حضور یابند.

چاره کسری بودجه، انضباط مالی است نه استقراض دولت از بانک‌ها

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت می‌گوید: دولت به جای استقراض بانکی و تشدید تورم، باید به کاهش هزینه‌ها و انضباط مالی بپردازد.

روزنامه تعادل نوشت: آمارهای مستند نشان می‌دهد میزان بدهی دولت به شبکه بانکی تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده به‌طوری که تنها در طول یک سال حجم ریالی بدهی‌های دولت به نظام بانکی رشدی 25 درصدی را تجربه می‌کند؛ حرکتی که برخی از تحلیلگران را نگران تبعاتی ساخته است که این نوع استقراض‌ها در فضای عمومی به‌جای خواهد گذاشت.

چنانچه هرچه سریع‌تر برای این مسئله تصمیم عاجلی گرفته نشود، می‌تواند تک‌تک شاخص‌های اقتصادی کشور را در مسیر نزول مستمر قرار دهد.

ارزیابی تاثیر این بی‌انضباطی خود در افزایش دامنه تورم نشان می‌دهد. برای جبران کسری بودجه روش‌های مختلفی اتخاذ می‌شود که مخرب‌ترین و آسیب‌زاترین روش، همین راهکار استقراضی از بانک‌ها است.

در مجموع، دولتی که دایم در حال افزایش تعهدات خودش است و بیش از ظرفیت اقتصادی کشور و جی‌دی‌پی تولیدی کشور، هزینه و خرج می‌کند؛ هر روز با مشکل تازه‌ای روبه‌رو می‌شود. یک روز ارز و دلار نوسان دارد؛ روز دیگر قیمت‌ها در بازار مسکن اوج می‌گیرد و روز بعد، قیمت سکه طول و عرض اقتصاد را طی می‌کند.

نه فقط دولت ایران بلکه دولت‌های مختلف در کشورهای مختلف بارها این تجربیات را از سر گذرانده‌اند و به‌دلیل اشتباهات متعددی که در اقتصاد و برنامه‌ریزی داشته‌اند، هزینه‌های‌شان بیشتر شده است. یعنی نوعی حرکت تدریجی به سمت سیاه‌چاله‌ای از مشکلات که این نوع تصمیم‌سازی‌ها اقتصاد را به آن سمت سوق می‌دهد.

در حال حاضر هم دولت به هر بهانه‌ای در حال افزایش تعهدات مالی خود است و همچنان هم دولتمردان خیلی با آرامش هزینه‌های خود را زیادتر می‌کنند و هزینه‌های تازه بر روی هزینه‌های قبلی می‌افزایند. چاره پاسخگویی به این تعهدات چیست؟ یا باید پول چاپ کنند و پایه پولی را افزایش دهند یا از طرق مختلف، به منابعی که در دسترسشان است (بانک مرکزی و بانک‌ها) دست بزنند و بخشی از آن منابع را برای حل مشکلاتشان استفاده کنند که با آن روش‌ها دولت بدهکارتر خواهد شد و اقتصاد آشفته‌تر.

اخیرا روش‌های جدیدی هم از سوی دوستان کارشناس مطرح می‌شود که اسم آن را عملیات بازار باز یا انتشار اوراق قرضه می‌گذارند، اما این موضوعات بهانه است. کاری که دولت باید انجام دهد، انضباط مالی و کاهش هزینه‌ها و از آن طرف کمک به افزایش جی‌دی‌پی است. برای افزایش جی‌دی‌پی، دولت‌ها باید از کسب‌وکار حمایت کنند. این شاید مهم‌ترین پروژه‌ای باشد که پیش روی مسئولان تصمیم‌ساز کشور قرار گرفته است.

بزرگ‌ترین حمایت دولت از فضای کسب‌وکار این است که مزاحم آنها نشود و اجازه بدهد تا کارشان را پیش ببرند، در واقع هفت خوان اخذ مجوزها و دستورالعمل‌ها و... باید از پیش روی فعالان اقتصادی برداشته شود. باید فضای مناسب برای پویایی بیزینس‌ها، شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و... فراهم شود. این خودش کمک می‌کند تا مهار تورم انجام شود و در بلندمدت مشکل کسری بودجه دولت را نیز تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

همکاری راهبردی ایران و چین زنگ خطر را برای اسرائیل نواخت

محافل صهیونیستی می‌گویند همکاری راهبردی ایران و چین، معادلات اسرائیل را به هم می‌ریزد.

پایگاه خبری «فرانت پیج» در گزارشی با عنوان تغییر محاسبات اسرائیل نوشت: زمانی که شی‌جین پینگ رئیس‌جمهور چین در سال 2016 از ایران دیدن کرد، بسیاری از ناظران اهمیت این اقدام را رد کردند. این ایده که چین روابط خود با آمریکا را به نفع ائتلاف با ایران خراب کند، حسب ظاهر نامعقول بود. اما با وجود نامعقول بودن این ایده، تحولات اخیر نگرانی‌ها درباره روابط ایران و چین را افزایش داد.

پیامدهای این توافق روشن است. چین تصمیم گرفته تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرد. پکن به روشنی اعتقاد دارد که بهای اقتصادی و دیپلماتیکی که برای این کار خواهد پرداخت، کمتر از قیمتی است که آمریکا بابت ضربه به موقعیت آن کشور در بازارهای جهانی پرداخت خواهد کرد.

برای ایران نیز که تحت فشار اقتصادی است، چین یک فرصت است. توافق ایران و چین همچنین جنبه نظامی هم دارد و دو طرف را متعهد به تشدید رزمایش‌های مشترک نظامی می‌کند.

از لحاظ دیپلماتیک، این توافق‌نامه آمریکا را در مسیر تقابل با شورای امنیت سازمان ملل قرار می‌دهد. تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر موفق نخواهد شد.

برای اسرائیل، توافق چین و ایران یک نقطه عطف راهبردی است. پیامد فوری توافق ایران و چین برای اسرائیل، این است که اسرائیل را وادار می‌کند رویکرد خود در قبال مشارکت چین در توسعه و مدیریت زیرساخت‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری چین در تحقیقات و توسعه فناوری اسرائیل را تغییر دهد.

اکنون با توجه به توافق چین با ایران، اسرائیل انتخاب دیگری جز لغو قرارداد بهره‌برداری از یک بندر جدید در حیفا و چندین قرارداد دیگر ندارد. همان شرکت‌هایی که قرار است زیرساخت‌های ملی در اسرائیل احداث کنند اکنون متعهد به اجرای پروژه‌های مشابه در ایران هستند و خطر برای زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل روشن است.

در سطح جهانی نیز قرارداد ایران و چین موجب صف‌بندی‌های راهبردی جدید خواهد شد. اروپا احتمالا در مورد انتخاب بین چین و آمریکا دچار شکاف خواهد شد. روسیه هم که اکنون اقتصادش تا حد زیادی با بازار چین ادغام شده است حداقل در کوتاه‌مدت همچنان در سمت چین باقی خواهد ماند.

در همین حال پایگاه اینترنتی سندیکای خبری یهود (JNS) در گزارشی با عنوان معنای همکاری ایران و چین برای اسرائیل چیست؟ به نقل از «کارین ویتی» مدیر اندیشکده «سیگنال» نوشت: اگر توافقنامه ایران و چین اجرایی شود، برای اسرائیل بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. زیرا ایران از منابعی که به دست می‌آورد برای پیشبرد منافع خارجی خود استفاده می‌کند.

این پایگاه خبری صهیونیستی ادعا کرد: در حالی که چین از فرصت‌ها در منطقه استفاده می‌کند، اسرائیل نگران این توافق است زیرا خزانه ایران را پر خواهد کرد و توانایی رژیم برای تامین مالی نیروهای نیابتی را افزایش خواهد داد.

این پایگاه خبری همچنین به نقل از «جاناتان شانزر» معاون تحقیقات آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» نوشت: این توافق علامت روشنی است از اینکه چین و ایران یک رابطه راهبردی دارند و این برای اسرائیل مشکل‌ساز است.

شانزر گفت: صرف‌نظر از اینکه این توافق چگونه خواهد بود باید زنگ‌های خطر را برای اسرائیل به صدا درآورد و این توافق محاسبات را تغییر خواهد داد.

برجام حتی اگر اجرا می‌شد نمی‌توانست خلأ مدیریت اقتصادی را پر کند

یک روزنامه حامی برجام معتقد است دولت به خاطر سرگرم شدن به برجام، از مسئولیت تغییر روندهای اقتصادی ناسالم غافل ماند.

روزنامه اقتصادی تعادل با اشاره به نابسامانی‌های اخیر اقتصادی می‌نویسد: در ابتدای دولت یازدهم، طرح اصلی دولت رسیدن به توافق هسته‌ای و کنار زدن تحریم‌ها بود؛ توافقی که به نتیجه رسید و برای چند ماه نیز اجرا شد اما باید در کنار آن اصلاحات اقتصادی نیز در نظر گرفته می‌شد که عملاً فراموش شدند و وقتی تمام توجه و تمرکز روی یک طرح قرار داده می‌شود و آن طرح به جایی نمی‌رسد، مشکلات خود را نشان می‌دهند.

اقتصاد ما در حوزه کسب و کار، نظام بودجه‌ریزی، سیستم بانکی، برنامه‌ریزی برای معیشت و بسیاری از دیگر مسایل نیاز به اصلاح ساختاری و تغییر رویکرد جدی دارد. در چنین بستری حتی اگر برجام اجرایی شود نیز، این مسایل و مشکلات بر جای خود باقی خواهند ماند.

دولت تصور می‌کرد با اجرای برجام، سیل سرمایه‌گذاری‌های جدید وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شود و با فروش نفت و افزایش درآمدهای ارزی، نیازهای داخلی برطرف می‌شوند، در حالی که در کنار برجام نیاز به انجام اصلاحات ساختاری اقتصاد نیز وجود داشت. از سوی دیگر، وقتی تمرکز اصلی روی برجام قرار داشت، گفته می‌شد که حتی در صورت تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، امکان خروج از توافق و بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد.

ما اگر اقتصاد خود را اصلاح و چابک می‌کردیم، امروز می‌توانستیم در برابر فشار تحریم‌ها یا سایر مشکلات عملکرد بهتری داشته باشیم. ما فرصت‌سوزی کردیم. در سال‌های گذشته وقتی مشخص شد که درآمد نفتی ما کاهش خواهد یافت، باید با یک بررسی نظام‌مند و جامع، واردات مدیریت می‌شد و میزان دقیق ارز مورد نیاز محاسبه می‌شد، ذخیره ارزی لازم پیش‌بینی می‌شد و اوضاع به کنترل درمی‌آمد اما متأسفانه در تمام ماه‌هایی که زمان بود، هیچ یک از این مسایل مورد توجه قرار نگرفت و مشکلاتی مانند افزایش نرخ ارز خود را نشان

دادند.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که امروز در بدنه تصمیم‌گیر اقتصادی وجود دارد، نبود انسجام فکری و نظری است. یعنی هر یک از دستگاه‌های مسئول اقتصادی طرح‌های خاص خود را ارایه می‌دهند و هیچ هماهنگی میان این سیاست‌ها دیده نمی‌شود. موضوع فهرست واردات و صادرات کالاها، نحوه ترخیص از گمرک و چگونگی مواجهه با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در اختیار بانک مرکزی نیست و این بانک نمی‌تواند تمام این مسایل را مدیریت کند.

 

ایران

 

کره‌جنوبی: امریکا اجازه انتقال پول ایران به کانال سوئیس را نمی‌دهد

خبر اول اینکه، خبرگزاری رویترز گزارش داده شبکه پیچیده تحریم‌های امریکا موجب ایجاد اخلال در مبادله اقلام بشردوستانه با ایران شده است. به گزارش فارس، رویترز در این باره نوشت: دولت امریکا ادعا می‌کند مبادله دارو و مواد غذایی مشمول تحریم نیست بانک‌ها و دولت‌ها میلی به قبول پول ایران یا انتقال آن ندارند، زیرا نگرانند که این اقدام آنها ممکن است به صورت ناخواسته شبکه پیچیده تحریم‌های امریکا را نقض کند. امریکا و سوئیس روز ۱۰ بهمن‌ماه سال گذشته مدعی اجرایی شدن سازوکار مالی جدیدی به نام «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» (SHTA) برای ارسال اقلام انسان‌دوستانه به ایران شدند. با وجود این، بانک مرکزی ایران نمی‌تواند میلیاردها دلار پول نقد حاصل از صادرات نفت را که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روی هم انباشته شده‌اند به حساب‌های بانکی که با این کانال کار می‌کنند انتقال دهد. چند منبع به رویترز گفتند که مقام‌های کره جنوبی و ژاپن از انتقال پول نقد به سوئیس بدون اجازه امریکا خودداری می‌کنند و وزارت خارجه کره جنوبی این موضوع را تأیید کرده است. مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفته سئول درباره انتقال پول ایران به مسیر کانال سوئیس رایزنی‌هایی را انجام داده با وجود این امریکا نظر مثبتی درباره چنین طرح‌هایی ندارد. علی‌رغم این مانع‌تراشی‌ها دولت سوئیس روز پنجشنبه اعلام کرد یک شرکت دارویی در سوئیس از طریق کانال تجاری بشردوستانه با ایران یک داروی ضد سرطان را برای این کشور ارسال کرده است.

امریکا لیست فلزات تحریمی را گسترش داد

خبر دیگر اینکه، وزارت امور خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای لیست فلزات تحت تحریم ایران را گسترش داد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای با طرح این ادعا که برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و برنامه‌های نظامی ایران تهدیدی برای صلح و ثبات خاورمیانه هستند، اقدام به گسترش تحریم‌های فلزات علیه ایران کرد. طبق این بیانیه ۲۲ فلز آلومینیوم ۳۱۹، آلومینیوم ۱۱۰۰، آلومینیوم ۲۲۵، آلومینیوم ۶۰۶۱، آلومینیوم ۶۰۶۳، آلومینیوم ۶۰۸۲، آلومینیوم ۷۰۷۵، آلیاژ برنز آلومینیوم UNS C63600، اکسید آلومینیوم، فولاد ۳۰۲، فولاد ۴۱۳۰، فولاد ضدزنگ ۳۲۱، فولاد ضدزنگ ۳۱۶، فولاد A877، فولاد A228، فولاد 100Cr6-52100، فولاد ماراجینگ ۳۵۰، فولاد ماراجینگ ۳۰۰، مس بریلیم، UNS C37000- CuZn38Pb1، مس تنگستن و پودر آلومینیوم با خلوص بالای ۹۸ درصد در لیست جدید تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا درباره اثرگذاری سیاست امریکا در قبال ایران با بیان اینکه وزارت خارجه امریکا «با تمام قوا» کارزار فشار حداکثری را اجرا کرده گفت که با وجود این تحریم‌ها نتوانسته به هدفش برای تغییر رفتار حکومت ایران دست پیدا کند.

تکذیب خودکشی سه زندانی زن در قرچک

شنیدیم که، مرکز رسانه قوه قضائیه خبر خودکشی سه زندانی در زندان قرچک را تکذیب کرد. به گزارش میزان، قوه قضائیه روز پنجشنبه در واکنش به شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر خودکشی سه زندانی در زندان قرچک و جان باختن دو نفر از زندانیان در پی این اقدامات، اعلام کرد که این خبر از اساس کذب است و هیچ موردی از آنچه در رسانه‌های معاند گفته شده در زندان زنان قرچک رخ نداده است.

اوکراین به دنبال دریافت غرامت حداکثری از ایران

دست آخر اینکه، پس از برگزاری اولین دیدار هیأت ایرانی با طرفین ذینفع در حادثه هواپیمای اوکراینی، افغانستان، انگلیس، اوکراین، سوئد و کانادا به عنوان گروه بین‌المللی هماهنگی و واکنش در بیانیه مشترکی از تبادل نظر پیرامون جبران خسارت خانواده‌های قربانیان آن حادثه خبر دادند. «فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر امور خارجه کانادا در توئیتی پیرامون این دیدار بر لزوم انتشار تمام داده‌های جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و پرداخت کامل غرامت توسط ایران تأکید کرد. به گزارش ایسنا، «دیمیترو کوله‌با» وزیر خارجه اوکراین نیز پس از دیدار هیأت اعزامی ایران با مقامات اوکراینی با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر تلاش این کشور برای دریافت غرامت حداکثری از ایران گفت: ما به عدالت دست خواهیم یافت، اهمیتی نیز ندارد که چه مقدار وقت و تلاش صرف آن شود.

خراسان

 

راز عجیب کم کاری برخی ادارات در دفاع از بیت المال

گزارش یک عضو کابینه به تعدادی از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری نشان می دهد به رغم اقامه دعاوی متعدد در مراجع قضایی علیه برخی پروژه ها و طرح های در دست اجرا توسط دستگاه های دولتی، برخی از وزارتخانه ها هیچ گونه ردیف اعتباری برای پرداخت هزینه های دادرسی در پرونده های مذکور ندارند و کمک‌های پرداختی نیز کفاف هزینه های مذکور را نمی دهد که این خلأ، عملا امکان دفاع یا تجدیدنظر خواهی درباره آرای صادرشده  را از بین می برد و موجب ورود خسارت به دولت و بیت‌المال می شود.

مسئولان دوباره یاد بهره وری افتادند

طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم اجرایی به همه سازمان ها و ادارات دولتی، از آن ها خواسته شده در راستای تاکیدات سال 1393 دولت و مصوبات شورای عالی اداری، برای ارتقای فعالیت های مربوط به افزایش بهره وری در دستگاه ها اقدام کنند و در صورتی که موضوع بهره وری در وظایف و ماموریت های کمیته های تخصصی موجود در استان ها پیش بینی نشده، به تشکیل کمیته ای مستقل برای این موضوع اقدام کنند و اعضای متناسب با اجرای این ماموریت انتخاب شوند.

آرمان

 

حبیب‌ا... بوربور کرونا گرفت

حبیب‌ا... بوربور، دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی به ویروس کرونا مبتلا شده و هم‌اکنون در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است. مجتبی رضاخواه نماینده تهران به عیادت دیروز خود از دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی اشاره و وضعیت عمومی حال وی را مساعد عنوان کرد.

عراقچی عزادار شد

مادر سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزرات امور خارجه درگذشت. بتول قاضی‌ها، مادر  سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه روز عید قربان دارفانی را وداع گفت. روزنامه «آرمان ملی» به این دیپلمات ارشد کشورمان تسلیت گفته و برای وی و خانواده‌اش آرزوی صبر و برای آن مرحومه از خداوند متعال طلب مغفرت دارد.

تخریب مزرعه صیفی

 کشاورز متخلف قمی که به جای آب از فاضلاب تصفیه نشده برای آبیاری مزرعه‌اش بهره می‌برد نقره داغ شد. در گشت مشترک مرکز بهداشت قم و امور آب منطقه‌ای در منطقه حصار سرخ، حدود ۶ هزار متر مربع باحکم قضایی و با کمک نیروی انتظامی تخریب شد. این مزرعه صیفی‌جات کنار تصفیه‌خانه قدیمی اضطراری قرار داشته که به دلیل آبیاری محصول خود با آب فاضلاب و در راستای پیشگیری از بیماری‌های اسهالی، تخریب و محصولات آن از گردونه مصرف خارج شده است.

کلاهبرداری به بهانه دریافت نذورات

رئیس پلیس فتای استان یزد در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی به بهانه دریافت نذورات و کمک به نیازمندان، هشدار داد. سرهنگ‌مرتضی‌ ابوطالبی اظهار کرد: کلاهبرداران سایبری با سوء‌استفاده از شرایط موجود در کشور نسبت به انجام تبلیغات مختلف در بستر شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دریافت نذورات به جهت یاری رساندن به نیازمندان در حال فعالیت مجرمانه هستند. کلاهبرداران با طراحی سایت‌های جعلی و دروغین به عنوان مؤسسات و سازمان‌های شناخته شده و معتبر؛ با اعلام شماره حساب‌های شخصی، متقاضی واریز وجوه خود به این‌گونه حساب‌ها هستند.

دستگیری عوامل حریق مراتع کوهدشت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از اطفای کامل آتش‌سوزی منطقه گَوَر و گاچال شهرستان کوهدشت لرستان خبر داد. تاشیرزاد نجفی اظهار کرد: به گواه افراد محلی و بر اساس گزارشات واصله، جای بسی تاسف دارد که به‌طور کاملا مشکوک و عامدانه، مجددا ساعاتی بعد در نقاط مختلفی در همان منطقه، آتش به‌صورت کاملا عمدی شعله‌ور می‌شود. وی تصریح کرد: پس از تحقیقات محلی و عملیات ضربتی موفق شدیم افرادی را که به‌صورت عمدی، دست به این کار زده بودند، دستگیر و توسط مقامات انتظامی بازداشت کنیم.

ریزش آوار در خیابان بهار تبریز

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اشاره به واکنش سریع آتش‌نشانان در اجرای عملیات امدادی بیان کرد: ساختمان مستهلک به‌هنگام تخریب دچار ریزش شده و دو کارگر در این حادثه از زیر آوار جان سالم به‌در برده و کارگر دیگر در زیر آوار گرفتار شده است. علیرضا زبردست افزود: کارگر مدفون بر اثر سنگینی آوار دچار تنگی نفس شدید شده بود که تیم اعزامی با رعایت اصول ایمنی و امداد و نجات در عملیات آوار به کارگر دست یافته و با نصب دستگاه تنفسی، او را نجات داده‌اند.

تلافی شوهرخواهر یا دسیسه در اردو؟

کاپیتان سابق و محروم شده تیم ملی ووشوی ایران که پنهان‌کاری دوپینگش باعث جنجال در ورزش ایران شده است، در اظهاراتش به فدراسیون جهانی، مثبت شدن دوپینگش را نتیجه یک اقدام تلافی‌جویانه خانوادگی از سوی شوهرخواهرش اعلام کرده است اما در اظهارات اخیر از دسیسه در اردوی تیم ملی حرف می‌زند! قلی‌پور در ایمیل ارسالی خود به فدراسیون جهانی ووشو نوشته که به دلیل اختلاف در تقسیم ارثیه پدری، شوهرخواهرش با او مشکل داشته و او را تهدید می‌کرده است که به حرفه او در ووشو پایان خواهد داد و وجهه‌اش در جامعه را نیز از او خواهد گرفت. قلی‌پور در ادامه اظهاراتش به فدراسیون جهانی گفته است که در یک دورهمی خانوادگی شوهر خواهرش این ماده دوپینگ را در نوشیدنی او ریخته است.

پلمب کرونایی 6 باشگاه بدنسازی

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی از پلمب ۶ باشگاه ورزشی بدنسازی به علت رعایت نکردن ابلاغیه وزارت ورزش در راستای پیشگیری از ابتلا به کرونا و دستورالعمل های بهداشتی در استان خبر داده است. محمد بروحی اظهار داشت: گروه‌های مشترک اداره نظارت بر اماکن عمومی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان از تعدادی واحدهای ورزشی در سطح استان بازدید کردند که در این بین ۵ باشگاه بدنسازی در بجنورد و یک باشگاه ورزشی در شیروان که بدون توجه به ابلاغیه وزارت ورزش مبنی بر تعطیلی باشگاه‌ها فعالیت می‌کردند، پلمب شد.

 بقایی در بیمارستان اعصاب بستری شد

«مهران عبدا... پور» وکیل حمید بقایی گفت: آقای بقایی به علت بیماری اعصابی که دارد، و به دلیل حاد شدن مشکلات عصبی در مدت یکی دو هفته اخیر، از روز گذشته در یکی از بیمارستان‌های [روانی]تهران بستری شده است و هنوز مشخص نیست چه زمانی از بیمارستان مرخص خواهد شد. حمید بقایی در طول یک ماه گذشته تا به امروز خبرسازترین چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد بوده است. هفته پیش مهران عبدا...‌پور وکیل بقایی خبر از تبرئه او از پرونده اختلاس سکه‌ها توسط دیوان محاسبات داده بود.

ویزیت لاریجانی توسط ولایتی

در پی بروز مجدد علائم بیماری کرونا در علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام، وی در یکی از بیمارستان‌های تهران و برای مراقبت‌های تکمیلی بستری شده است. علی‌اکبر ولایتی روز پنجشنبه ۹ مرداد ماه ضمن عیادت از علی لاریجانی، در جریان روند درمانی وی قرار گرفت و توصیه‌های لازم را درجهت بهبود وضعیت به متخصصان بیمارستان مسیح دانشوری ارائه کرد. ولایتی با ارزیابی شرایط مثبت علی لاریجانی گفت: با لطف و عنایات الهی وضعیت دکتر لاریجانی رو به بهبودی کامل بوده و ان‌شاءا... به زودی از بیمارستان مرخص خواهند شد.

توقیف ۲۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال

جانشین فرمانده انتظامی استان قم از کشف ۲۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال«بیت کوئین» به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال در قم خبر داده است. بهادر اسماعیلی اظهار داشت: در اجرای این طرح با تلاش کارآگاهان و با حضور در یکی از روستاهای استان ۲۵ دستگاه بیت‌کوئین را کشف و متهم را دستگیر کرده‌اند. وی با بیان اینکه این دستگاه‌ها هیچ‌گونه اسناد و مدارکی نداشته است، ارزش اموال مکشوفه را ۵۰۰ میلیون ریال اعلام و بر مبارزه بی‌امان پلیس قم با هرگونه فعالیت اقتصادی غیرقانونی تاکید کرده است.

,

, ,

کیهان

,

 

,

ما اصلاح‌طلبان یادمان رفته که باید پاسخگو باشیم نه پرسشگر

, ما اصلاح‌طلبان یادمان رفته که باید پاسخگو باشیم نه پرسشگر,

«جهانگیری در انتخابات 1400 بیاید که چه کند؟ ظاهرا اصلاح‌طلبان یک نکته مهم را فراموش کرده‌اند و آن این که در انتخابات پیش‌رو، چندان نمی‌توانند سؤال‌کننده باشند و بیشتر باید پاسخگو باشند.»

,

سایت عصر ایران که از سایت‌های حامی دولت و اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود، در تحلیل ارزیابی فوق نوشت: یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است. اصلاح‌طلبان بلاتکلیف در حال سپری کردن روزهای خود هستند و به نظر می‌رسد هنوز به استراتژی مشخصی برای آینده سیاسی خود نرسیده‌اند. برخی از آنها به دنبال جهانگیری هستند و فکر می‌کنند معاون اول دولت دوازدهم می‌تواند کشتی طوفان‌زده را به ساحل آرامش برساند.

,

از این جمع باید پرسید در صورت پیروزی جهانگیری در انتخابات، او چه کاری انجام می‌دهد که الان نمی‌تواند انجام بدهد؟ اسحاق اصلاح‌طلبان الان معاون اول دولت روحانی است و حتما باید در کارزار انتخابات پاسخگوی عملکرد خود و دولتی که در آن مسئولیت داشته است باشد.

,

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان یک نکته مهم را فراموش کرده‌اند و آن هم به این معناست که در انتخابات پیش‌رو، چندان نمی‌توانند سؤال‌کننده باشند و بیشتر باید پاسخگو باشند.

,

آنها چه بخواهند چه نخواهند روحانی به پای آنها نوشته شده است. مردم به حرف اصلاح‌طلبان به «شیخ دیپلمات» رای دادند.

,

جریان اصلاحات که خود هم الان از منتقدان تصمیمات رئیس‌جمهوری است هر چه زودتر باید تکلیف خود را با حسن روحانی روشن کند. وقت آن رسیده است که با رئیس دولت، صریح صحبت کنند و از شعارهایی که داده مطالبه کنند و بپرسند چرا این کار و آن را نکرده و دلیل این همه انفعال چیست؟

,

بهتر نیست تا قبل از اینکه مورد سؤال قرار بگیرند، خود سؤال کنند و پاسخ بدهند؟ چرا مجلس دهمی که با آن همه شور شکل گرفت و عارف رکورد رای انتخابات مجلس را شکست، به همین راحتی به خاطره‌ها پیوست؟

,

آقای عارف تا کی می‌خواهد سکوت کند؟ اعضای فراکسیون امید تا کی می‌خواهند قفل سکوت بر دهان بزنند؟

,

با این شرایط اصلاح‌طلبان بهتر است تا وقتی تکلیف خود را روشن نکرده‌اند، وارد هیچ کارزاری نشوند.

,

مردم با هزار امید و آرزو به حسن روحانی و اعضای مجلس دهم رای دادند. هزار امید و آرزوی آنها چه شد و به کجا رسید؟ چرا فکر می‌کنیم این مردم در انتخابات 1400 به یک اصلاح طلب رای می‌دهند؟

,

اصلاح‌طلبان در سال‌های پیش رو باید کمی بیشتر فکر کنند. نمی‌شود شعار داد و وقتی در قدرت بود به آنها عمل نکرد. حاصل این رفتار می‌شود آنچه که می‌بینیم.

,

بیشترین بی‌انضباطی مالی طی 3 سال اخیر در بخش‌های تابعه شهرداری رخ داد

, بیشترین بی‌انضباطی مالی طی 3 سال اخیر در بخش‌های تابعه شهرداری رخ داد,

عضو شورای شهر تهران اذعان کرد: بیشترین بی‌انضباطی مالی در شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری اتفاق افتاده است.

,

در حالی که سه سال از فعالیت شورای شهر اصلاح‌طلب و شهردار منتخب آن می‌گذرد، سید حسن رسولی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به ایلنا گفت: در دو سه سال گذشته بیشترین بی‌انضباطی مالی و اداری در شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری بوده است، چرا که هرکدام به‌عنوان جزایر به هم پیوسته اداره می‌شود.

,

رسولی با اشاره به اینکه در شورای پنجم انضباط‌بخشی به سازمان‌ها آغاز شد، گفت: این اقدامات برای آن دسته از شرکت‌های شهرداری که سودده بوده و قابلیت حضور در بورس را داشته باشند میسر خواهد بود.

,

او در پاسخ به این سوال که در نتیجه طی دو الی سه سال گذشته تنها این سه شرکت سودده بوده‌اند؟ گفت: حدس من این است که عمده شرکت‌های شهرداری فضای رقابتی و دارای ظرفیت ورود به بازار بورس را ندارند، مگر اینکه در آینده تحولات عمیق مالی و اقتصادی در این شرکت‌ها به‌وجود آید، چرا که عمده این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و در راستای ماموریت‌های شهرداری انجام وظیفه می‌کنند. برای مثال شرکت کنترل ترافیک شهر تهران شرکت تجاری، بازرگانی نیست و اگرچه با مقررات شرکتی اداره می‌شود، اما متفاوت از شرکت‌های بازرگانی فعال است.

,

او همچنین گفته است: طی این سال‌ها با یک رشد کاریکاتوری در ساختار شهرداری روبه‌رو بودیم و همواره در هر دوره‌ای تحت تاثیر عواملی، قواره سازمانی شهرداری گسترش پیدا کرده است.

,

او ادامه داد: در شرایط فعلی رشد بی‌قواره سازمانی باعث وفور موازی‌کاری در سطوح مختلف سازمانی شده است به این معنی که برای انجام یک ماموریت بعضا تا 4 اداره کل در شهرداری تهران وجود دارد.

,

رسولی در پاسخ به این سوال که ورود سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری به بورس تا چه اندازه می‌تواند در بهبود وضعیت شهرداری تهران با توجه به شرایط اقتصادی که در آن گرفتار است موثر باشد، گفت: شورای بورس چه در بازار اول و چه در فرابورس مقرراتی برای ورود بنگاه‌های اقتصادی به تالار بورس دارد. یکی از مهم‌ترین معیارها این است که صورت‌های مالی طی دو سه سال گذشته زیان‌ده نباشند.

,

رسولی گفت: فکر می‌کنیم این اجازه در مصوبه به شهرداری داده شده است که فروشگاه شهروند، همشهری و شاید شهر آفتاب جزو شرکت‌هایی باشند که با اصلاحاتی در ساختار که مراحل نهایی را طی می‌کنند، بتوانند در بورس حضور یابند.

,

چاره کسری بودجه، انضباط مالی است نه استقراض دولت از بانک‌ها

, چاره کسری بودجه، انضباط مالی است نه استقراض دولت از بانک‌ها,

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت می‌گوید: دولت به جای استقراض بانکی و تشدید تورم، باید به کاهش هزینه‌ها و انضباط مالی بپردازد.

,

روزنامه تعادل نوشت: آمارهای مستند نشان می‌دهد میزان بدهی دولت به شبکه بانکی تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده به‌طوری که تنها در طول یک سال حجم ریالی بدهی‌های دولت به نظام بانکی رشدی 25 درصدی را تجربه می‌کند؛ حرکتی که برخی از تحلیلگران را نگران تبعاتی ساخته است که این نوع استقراض‌ها در فضای عمومی به‌جای خواهد گذاشت.

,

چنانچه هرچه سریع‌تر برای این مسئله تصمیم عاجلی گرفته نشود، می‌تواند تک‌تک شاخص‌های اقتصادی کشور را در مسیر نزول مستمر قرار دهد.

,

ارزیابی تاثیر این بی‌انضباطی خود در افزایش دامنه تورم نشان می‌دهد. برای جبران کسری بودجه روش‌های مختلفی اتخاذ می‌شود که مخرب‌ترین و آسیب‌زاترین روش، همین راهکار استقراضی از بانک‌ها است.

,

در مجموع، دولتی که دایم در حال افزایش تعهدات خودش است و بیش از ظرفیت اقتصادی کشور و جی‌دی‌پی تولیدی کشور، هزینه و خرج می‌کند؛ هر روز با مشکل تازه‌ای روبه‌رو می‌شود. یک روز ارز و دلار نوسان دارد؛ روز دیگر قیمت‌ها در بازار مسکن اوج می‌گیرد و روز بعد، قیمت سکه طول و عرض اقتصاد را طی می‌کند.

,

نه فقط دولت ایران بلکه دولت‌های مختلف در کشورهای مختلف بارها این تجربیات را از سر گذرانده‌اند و به‌دلیل اشتباهات متعددی که در اقتصاد و برنامه‌ریزی داشته‌اند، هزینه‌های‌شان بیشتر شده است. یعنی نوعی حرکت تدریجی به سمت سیاه‌چاله‌ای از مشکلات که این نوع تصمیم‌سازی‌ها اقتصاد را به آن سمت سوق می‌دهد.

,

در حال حاضر هم دولت به هر بهانه‌ای در حال افزایش تعهدات مالی خود است و همچنان هم دولتمردان خیلی با آرامش هزینه‌های خود را زیادتر می‌کنند و هزینه‌های تازه بر روی هزینه‌های قبلی می‌افزایند. چاره پاسخگویی به این تعهدات چیست؟ یا باید پول چاپ کنند و پایه پولی را افزایش دهند یا از طرق مختلف، به منابعی که در دسترسشان است (بانک مرکزی و بانک‌ها) دست بزنند و بخشی از آن منابع را برای حل مشکلاتشان استفاده کنند که با آن روش‌ها دولت بدهکارتر خواهد شد و اقتصاد آشفته‌تر.

,

اخیرا روش‌های جدیدی هم از سوی دوستان کارشناس مطرح می‌شود که اسم آن را عملیات بازار باز یا انتشار اوراق قرضه می‌گذارند، اما این موضوعات بهانه است. کاری که دولت باید انجام دهد، انضباط مالی و کاهش هزینه‌ها و از آن طرف کمک به افزایش جی‌دی‌پی است. برای افزایش جی‌دی‌پی، دولت‌ها باید از کسب‌وکار حمایت کنند. این شاید مهم‌ترین پروژه‌ای باشد که پیش روی مسئولان تصمیم‌ساز کشور قرار گرفته است.

,

بزرگ‌ترین حمایت دولت از فضای کسب‌وکار این است که مزاحم آنها نشود و اجازه بدهد تا کارشان را پیش ببرند، در واقع هفت خوان اخذ مجوزها و دستورالعمل‌ها و... باید از پیش روی فعالان اقتصادی برداشته شود. باید فضای مناسب برای پویایی بیزینس‌ها، شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و... فراهم شود. این خودش کمک می‌کند تا مهار تورم انجام شود و در بلندمدت مشکل کسری بودجه دولت را نیز تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

,

همکاری راهبردی ایران و چین زنگ خطر را برای اسرائیل نواخت

, همکاری راهبردی ایران و چین زنگ خطر را برای اسرائیل نواخت,

محافل صهیونیستی می‌گویند همکاری راهبردی ایران و چین، معادلات اسرائیل را به هم می‌ریزد.

,

پایگاه خبری «فرانت پیج» در گزارشی با عنوان تغییر محاسبات اسرائیل نوشت: زمانی که شی‌جین پینگ رئیس‌جمهور چین در سال 2016 از ایران دیدن کرد، بسیاری از ناظران اهمیت این اقدام را رد کردند. این ایده که چین روابط خود با آمریکا را به نفع ائتلاف با ایران خراب کند، حسب ظاهر نامعقول بود. اما با وجود نامعقول بودن این ایده، تحولات اخیر نگرانی‌ها درباره روابط ایران و چین را افزایش داد.

,

پیامدهای این توافق روشن است. چین تصمیم گرفته تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرد. پکن به روشنی اعتقاد دارد که بهای اقتصادی و دیپلماتیکی که برای این کار خواهد پرداخت، کمتر از قیمتی است که آمریکا بابت ضربه به موقعیت آن کشور در بازارهای جهانی پرداخت خواهد کرد.

,

برای ایران نیز که تحت فشار اقتصادی است، چین یک فرصت است. توافق ایران و چین همچنین جنبه نظامی هم دارد و دو طرف را متعهد به تشدید رزمایش‌های مشترک نظامی می‌کند.

,

از لحاظ دیپلماتیک، این توافق‌نامه آمریکا را در مسیر تقابل با شورای امنیت سازمان ملل قرار می‌دهد. تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر موفق نخواهد شد.

,

برای اسرائیل، توافق چین و ایران یک نقطه عطف راهبردی است. پیامد فوری توافق ایران و چین برای اسرائیل، این است که اسرائیل را وادار می‌کند رویکرد خود در قبال مشارکت چین در توسعه و مدیریت زیرساخت‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری چین در تحقیقات و توسعه فناوری اسرائیل را تغییر دهد.

,

اکنون با توجه به توافق چین با ایران، اسرائیل انتخاب دیگری جز لغو قرارداد بهره‌برداری از یک بندر جدید در حیفا و چندین قرارداد دیگر ندارد. همان شرکت‌هایی که قرار است زیرساخت‌های ملی در اسرائیل احداث کنند اکنون متعهد به اجرای پروژه‌های مشابه در ایران هستند و خطر برای زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل روشن است.

,

در سطح جهانی نیز قرارداد ایران و چین موجب صف‌بندی‌های راهبردی جدید خواهد شد. اروپا احتمالا در مورد انتخاب بین چین و آمریکا دچار شکاف خواهد شد. روسیه هم که اکنون اقتصادش تا حد زیادی با بازار چین ادغام شده است حداقل در کوتاه‌مدت همچنان در سمت چین باقی خواهد ماند.

,

در همین حال پایگاه اینترنتی سندیکای خبری یهود (JNS) در گزارشی با عنوان معنای همکاری ایران و چین برای اسرائیل چیست؟ به نقل از «کارین ویتی» مدیر اندیشکده «سیگنال» نوشت: اگر توافقنامه ایران و چین اجرایی شود، برای اسرائیل بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. زیرا ایران از منابعی که به دست می‌آورد برای پیشبرد منافع خارجی خود استفاده می‌کند.

,

این پایگاه خبری صهیونیستی ادعا کرد: در حالی که چین از فرصت‌ها در منطقه استفاده می‌کند، اسرائیل نگران این توافق است زیرا خزانه ایران را پر خواهد کرد و توانایی رژیم برای تامین مالی نیروهای نیابتی را افزایش خواهد داد.

,

این پایگاه خبری همچنین به نقل از «جاناتان شانزر» معاون تحقیقات آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» نوشت: این توافق علامت روشنی است از اینکه چین و ایران یک رابطه راهبردی دارند و این برای اسرائیل مشکل‌ساز است.

,

شانزر گفت: صرف‌نظر از اینکه این توافق چگونه خواهد بود باید زنگ‌های خطر را برای اسرائیل به صدا درآورد و این توافق محاسبات را تغییر خواهد داد.

,

برجام حتی اگر اجرا می‌شد نمی‌توانست خلأ مدیریت اقتصادی را پر کند

, برجام حتی اگر اجرا می‌شد نمی‌توانست خلأ مدیریت اقتصادی را پر کند,

یک روزنامه حامی برجام معتقد است دولت به خاطر سرگرم شدن به برجام، از مسئولیت تغییر روندهای اقتصادی ناسالم غافل ماند.

,

روزنامه اقتصادی تعادل با اشاره به نابسامانی‌های اخیر اقتصادی می‌نویسد: در ابتدای دولت یازدهم، طرح اصلی دولت رسیدن به توافق هسته‌ای و کنار زدن تحریم‌ها بود؛ توافقی که به نتیجه رسید و برای چند ماه نیز اجرا شد اما باید در کنار آن اصلاحات اقتصادی نیز در نظر گرفته می‌شد که عملاً فراموش شدند و وقتی تمام توجه و تمرکز روی یک طرح قرار داده می‌شود و آن طرح به جایی نمی‌رسد، مشکلات خود را نشان می‌دهند.

,

اقتصاد ما در حوزه کسب و کار، نظام بودجه‌ریزی، سیستم بانکی، برنامه‌ریزی برای معیشت و بسیاری از دیگر مسایل نیاز به اصلاح ساختاری و تغییر رویکرد جدی دارد. در چنین بستری حتی اگر برجام اجرایی شود نیز، این مسایل و مشکلات بر جای خود باقی خواهند ماند.

,

دولت تصور می‌کرد با اجرای برجام، سیل سرمایه‌گذاری‌های جدید وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شود و با فروش نفت و افزایش درآمدهای ارزی، نیازهای داخلی برطرف می‌شوند، در حالی که در کنار برجام نیاز به انجام اصلاحات ساختاری اقتصاد نیز وجود داشت. از سوی دیگر، وقتی تمرکز اصلی روی برجام قرار داشت، گفته می‌شد که حتی در صورت تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، امکان خروج از توافق و بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد.

,

ما اگر اقتصاد خود را اصلاح و چابک می‌کردیم، امروز می‌توانستیم در برابر فشار تحریم‌ها یا سایر مشکلات عملکرد بهتری داشته باشیم. ما فرصت‌سوزی کردیم. در سال‌های گذشته وقتی مشخص شد که درآمد نفتی ما کاهش خواهد یافت، باید با یک بررسی نظام‌مند و جامع، واردات مدیریت می‌شد و میزان دقیق ارز مورد نیاز محاسبه می‌شد، ذخیره ارزی لازم پیش‌بینی می‌شد و اوضاع به کنترل درمی‌آمد اما متأسفانه در تمام ماه‌هایی که زمان بود، هیچ یک از این مسایل مورد توجه قرار نگرفت و مشکلاتی مانند افزایش نرخ ارز خود را نشان

,

دادند.

,

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که امروز در بدنه تصمیم‌گیر اقتصادی وجود دارد، نبود انسجام فکری و نظری است. یعنی هر یک از دستگاه‌های مسئول اقتصادی طرح‌های خاص خود را ارایه می‌دهند و هیچ هماهنگی میان این سیاست‌ها دیده نمی‌شود. موضوع فهرست واردات و صادرات کالاها، نحوه ترخیص از گمرک و چگونگی مواجهه با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در اختیار بانک مرکزی نیست و این بانک نمی‌تواند تمام این مسایل را مدیریت کند.

,

 

,

, ,

ایران

,

 

,

کره‌جنوبی: امریکا اجازه انتقال پول ایران به کانال سوئیس را نمی‌دهد

, کره‌جنوبی: امریکا اجازه انتقال پول ایران به کانال سوئیس را نمی‌دهد,

خبر اول اینکه، خبرگزاری رویترز گزارش داده شبکه پیچیده تحریم‌های امریکا موجب ایجاد اخلال در مبادله اقلام بشردوستانه با ایران شده است. به گزارش فارس، رویترز در این باره نوشت: دولت امریکا ادعا می‌کند مبادله دارو و مواد غذایی مشمول تحریم نیست بانک‌ها و دولت‌ها میلی به قبول پول ایران یا انتقال آن ندارند، زیرا نگرانند که این اقدام آنها ممکن است به صورت ناخواسته شبکه پیچیده تحریم‌های امریکا را نقض کند. امریکا و سوئیس روز ۱۰ بهمن‌ماه سال گذشته مدعی اجرایی شدن سازوکار مالی جدیدی به نام «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» (SHTA) برای ارسال اقلام انسان‌دوستانه به ایران شدند. با وجود این، بانک مرکزی ایران نمی‌تواند میلیاردها دلار پول نقد حاصل از صادرات نفت را که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روی هم انباشته شده‌اند به حساب‌های بانکی که با این کانال کار می‌کنند انتقال دهد. چند منبع به رویترز گفتند که مقام‌های کره جنوبی و ژاپن از انتقال پول نقد به سوئیس بدون اجازه امریکا خودداری می‌کنند و وزارت خارجه کره جنوبی این موضوع را تأیید کرده است. مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفته سئول درباره انتقال پول ایران به مسیر کانال سوئیس رایزنی‌هایی را انجام داده با وجود این امریکا نظر مثبتی درباره چنین طرح‌هایی ندارد. علی‌رغم این مانع‌تراشی‌ها دولت سوئیس روز پنجشنبه اعلام کرد یک شرکت دارویی در سوئیس از طریق کانال تجاری بشردوستانه با ایران یک داروی ضد سرطان را برای این کشور ارسال کرده است.

,

امریکا لیست فلزات تحریمی را گسترش داد

, امریکا لیست فلزات تحریمی را گسترش داد,

خبر دیگر اینکه، وزارت امور خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای لیست فلزات تحت تحریم ایران را گسترش داد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای با طرح این ادعا که برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و برنامه‌های نظامی ایران تهدیدی برای صلح و ثبات خاورمیانه هستند، اقدام به گسترش تحریم‌های فلزات علیه ایران کرد. طبق این بیانیه ۲۲ فلز آلومینیوم ۳۱۹، آلومینیوم ۱۱۰۰، آلومینیوم ۲۲۵، آلومینیوم ۶۰۶۱، آلومینیوم ۶۰۶۳، آلومینیوم ۶۰۸۲، آلومینیوم ۷۰۷۵، آلیاژ برنز آلومینیوم UNS C63600، اکسید آلومینیوم، فولاد ۳۰۲، فولاد ۴۱۳۰، فولاد ضدزنگ ۳۲۱، فولاد ضدزنگ ۳۱۶، فولاد A877، فولاد A228، فولاد 100Cr6-52100، فولاد ماراجینگ ۳۵۰، فولاد ماراجینگ ۳۰۰، مس بریلیم، UNS C37000- CuZn38Pb1، مس تنگستن و پودر آلومینیوم با خلوص بالای ۹۸ درصد در لیست جدید تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا درباره اثرگذاری سیاست امریکا در قبال ایران با بیان اینکه وزارت خارجه امریکا «با تمام قوا» کارزار فشار حداکثری را اجرا کرده گفت که با وجود این تحریم‌ها نتوانسته به هدفش برای تغییر رفتار حکومت ایران دست پیدا کند.

,

تکذیب خودکشی سه زندانی زن در قرچک

, تکذیب خودکشی سه زندانی زن در قرچک,

شنیدیم که، مرکز رسانه قوه قضائیه خبر خودکشی سه زندانی در زندان قرچک را تکذیب کرد. به گزارش میزان، قوه قضائیه روز پنجشنبه در واکنش به شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر خودکشی سه زندانی در زندان قرچک و جان باختن دو نفر از زندانیان در پی این اقدامات، اعلام کرد که این خبر از اساس کذب است و هیچ موردی از آنچه در رسانه‌های معاند گفته شده در زندان زنان قرچک رخ نداده است.

,

اوکراین به دنبال دریافت غرامت حداکثری از ایران

, اوکراین به دنبال دریافت غرامت حداکثری از ایران,

دست آخر اینکه، پس از برگزاری اولین دیدار هیأت ایرانی با طرفین ذینفع در حادثه هواپیمای اوکراینی، افغانستان، انگلیس، اوکراین، سوئد و کانادا به عنوان گروه بین‌المللی هماهنگی و واکنش در بیانیه مشترکی از تبادل نظر پیرامون جبران خسارت خانواده‌های قربانیان آن حادثه خبر دادند. «فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر امور خارجه کانادا در توئیتی پیرامون این دیدار بر لزوم انتشار تمام داده‌های جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و پرداخت کامل غرامت توسط ایران تأکید کرد. به گزارش ایسنا، «دیمیترو کوله‌با» وزیر خارجه اوکراین نیز پس از دیدار هیأت اعزامی ایران با مقامات اوکراینی با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر تلاش این کشور برای دریافت غرامت حداکثری از ایران گفت: ما به عدالت دست خواهیم یافت، اهمیتی نیز ندارد که چه مقدار وقت و تلاش صرف آن شود.

,

, ,

خراسان

,

 

,

راز عجیب کم کاری برخی ادارات در دفاع از بیت المال

, راز عجیب کم کاری برخی ادارات در دفاع از بیت المال,

گزارش یک عضو کابینه به تعدادی از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری نشان می دهد به رغم اقامه دعاوی متعدد در مراجع قضایی علیه برخی پروژه ها و طرح های در دست اجرا توسط دستگاه های دولتی، برخی از وزارتخانه ها هیچ گونه ردیف اعتباری برای پرداخت هزینه های دادرسی در پرونده های مذکور ندارند و کمک‌های پرداختی نیز کفاف هزینه های مذکور را نمی دهد که این خلأ، عملا امکان دفاع یا تجدیدنظر خواهی درباره آرای صادرشده  را از بین می برد و موجب ورود خسارت به دولت و بیت‌المال می شود.

,

مسئولان دوباره یاد بهره وری افتادند

, مسئولان دوباره یاد بهره وری افتادند,

طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم اجرایی به همه سازمان ها و ادارات دولتی، از آن ها خواسته شده در راستای تاکیدات سال 1393 دولت و مصوبات شورای عالی اداری، برای ارتقای فعالیت های مربوط به افزایش بهره وری در دستگاه ها اقدام کنند و در صورتی که موضوع بهره وری در وظایف و ماموریت های کمیته های تخصصی موجود در استان ها پیش بینی نشده، به تشکیل کمیته ای مستقل برای این موضوع اقدام کنند و اعضای متناسب با اجرای این ماموریت انتخاب شوند.

,

, ,

آرمان

,

 

,

حبیب‌ا... بوربور کرونا گرفت

, حبیب‌ا... بوربور کرونا گرفت,

حبیب‌ا... بوربور، دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی به ویروس کرونا مبتلا شده و هم‌اکنون در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است. مجتبی رضاخواه نماینده تهران به عیادت دیروز خود از دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی اشاره و وضعیت عمومی حال وی را مساعد عنوان کرد.

,

عراقچی عزادار شد

, عراقچی عزادار شد,

مادر سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزرات امور خارجه درگذشت. بتول قاضی‌ها، مادر  سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه روز عید قربان دارفانی را وداع گفت. روزنامه «آرمان ملی» به این دیپلمات ارشد کشورمان تسلیت گفته و برای وی و خانواده‌اش آرزوی صبر و برای آن مرحومه از خداوند متعال طلب مغفرت دارد.

,

تخریب مزرعه صیفی

, تخریب مزرعه صیفی,

 کشاورز متخلف قمی که به جای آب از فاضلاب تصفیه نشده برای آبیاری مزرعه‌اش بهره می‌برد نقره داغ شد. در گشت مشترک مرکز بهداشت قم و امور آب منطقه‌ای در منطقه حصار سرخ، حدود ۶ هزار متر مربع باحکم قضایی و با کمک نیروی انتظامی تخریب شد. این مزرعه صیفی‌جات کنار تصفیه‌خانه قدیمی اضطراری قرار داشته که به دلیل آبیاری محصول خود با آب فاضلاب و در راستای پیشگیری از بیماری‌های اسهالی، تخریب و محصولات آن از گردونه مصرف خارج شده است.

,

کلاهبرداری به بهانه دریافت نذورات

, کلاهبرداری به بهانه دریافت نذورات,

رئیس پلیس فتای استان یزد در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی به بهانه دریافت نذورات و کمک به نیازمندان، هشدار داد. سرهنگ‌مرتضی‌ ابوطالبی اظهار کرد: کلاهبرداران سایبری با سوء‌استفاده از شرایط موجود در کشور نسبت به انجام تبلیغات مختلف در بستر شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دریافت نذورات به جهت یاری رساندن به نیازمندان در حال فعالیت مجرمانه هستند. کلاهبرداران با طراحی سایت‌های جعلی و دروغین به عنوان مؤسسات و سازمان‌های شناخته شده و معتبر؛ با اعلام شماره حساب‌های شخصی، متقاضی واریز وجوه خود به این‌گونه حساب‌ها هستند.

,

دستگیری عوامل حریق مراتع کوهدشت

, دستگیری عوامل حریق مراتع کوهدشت,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از اطفای کامل آتش‌سوزی منطقه گَوَر و گاچال شهرستان کوهدشت لرستان خبر داد. تاشیرزاد نجفی اظهار کرد: به گواه افراد محلی و بر اساس گزارشات واصله، جای بسی تاسف دارد که به‌طور کاملا مشکوک و عامدانه، مجددا ساعاتی بعد در نقاط مختلفی در همان منطقه، آتش به‌صورت کاملا عمدی شعله‌ور می‌شود. وی تصریح کرد: پس از تحقیقات محلی و عملیات ضربتی موفق شدیم افرادی را که به‌صورت عمدی، دست به این کار زده بودند، دستگیر و توسط مقامات انتظامی بازداشت کنیم.

,

ریزش آوار در خیابان بهار تبریز

, ریزش آوار در خیابان بهار تبریز,

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اشاره به واکنش سریع آتش‌نشانان در اجرای عملیات امدادی بیان کرد: ساختمان مستهلک به‌هنگام تخریب دچار ریزش شده و دو کارگر در این حادثه از زیر آوار جان سالم به‌در برده و کارگر دیگر در زیر آوار گرفتار شده است. علیرضا زبردست افزود: کارگر مدفون بر اثر سنگینی آوار دچار تنگی نفس شدید شده بود که تیم اعزامی با رعایت اصول ایمنی و امداد و نجات در عملیات آوار به کارگر دست یافته و با نصب دستگاه تنفسی، او را نجات داده‌اند.

,

تلافی شوهرخواهر یا دسیسه در اردو؟

, تلافی شوهرخواهر یا دسیسه در اردو؟,

کاپیتان سابق و محروم شده تیم ملی ووشوی ایران که پنهان‌کاری دوپینگش باعث جنجال در ورزش ایران شده است، در اظهاراتش به فدراسیون جهانی، مثبت شدن دوپینگش را نتیجه یک اقدام تلافی‌جویانه خانوادگی از سوی شوهرخواهرش اعلام کرده است اما در اظهارات اخیر از دسیسه در اردوی تیم ملی حرف می‌زند! قلی‌پور در ایمیل ارسالی خود به فدراسیون جهانی ووشو نوشته که به دلیل اختلاف در تقسیم ارثیه پدری، شوهرخواهرش با او مشکل داشته و او را تهدید می‌کرده است که به حرفه او در ووشو پایان خواهد داد و وجهه‌اش در جامعه را نیز از او خواهد گرفت. قلی‌پور در ادامه اظهاراتش به فدراسیون جهانی گفته است که در یک دورهمی خانوادگی شوهر خواهرش این ماده دوپینگ را در نوشیدنی او ریخته است.

,

پلمب کرونایی 6 باشگاه بدنسازی

, پلمب کرونایی 6 باشگاه بدنسازی,

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی از پلمب ۶ باشگاه ورزشی بدنسازی به علت رعایت نکردن ابلاغیه وزارت ورزش در راستای پیشگیری از ابتلا به کرونا و دستورالعمل های بهداشتی در استان خبر داده است. محمد بروحی اظهار داشت: گروه‌های مشترک اداره نظارت بر اماکن عمومی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان از تعدادی واحدهای ورزشی در سطح استان بازدید کردند که در این بین ۵ باشگاه بدنسازی در بجنورد و یک باشگاه ورزشی در شیروان که بدون توجه به ابلاغیه وزارت ورزش مبنی بر تعطیلی باشگاه‌ها فعالیت می‌کردند، پلمب شد.

,

 بقایی در بیمارستان اعصاب بستری شد

,  بقایی در بیمارستان اعصاب بستری شد,

«مهران عبدا... پور» وکیل حمید بقایی گفت: آقای بقایی به علت بیماری اعصابی که دارد، و به دلیل حاد شدن مشکلات عصبی در مدت یکی دو هفته اخیر، از روز گذشته در یکی از بیمارستان‌های [روانی]تهران بستری شده است و هنوز مشخص نیست چه زمانی از بیمارستان مرخص خواهد شد. حمید بقایی در طول یک ماه گذشته تا به امروز خبرسازترین چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد بوده است. هفته پیش مهران عبدا...‌پور وکیل بقایی خبر از تبرئه او از پرونده اختلاس سکه‌ها توسط دیوان محاسبات داده بود.

,

ویزیت لاریجانی توسط ولایتی

, ویزیت لاریجانی توسط ولایتی,

در پی بروز مجدد علائم بیماری کرونا در علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام، وی در یکی از بیمارستان‌های تهران و برای مراقبت‌های تکمیلی بستری شده است. علی‌اکبر ولایتی روز پنجشنبه ۹ مرداد ماه ضمن عیادت از علی لاریجانی، در جریان روند درمانی وی قرار گرفت و توصیه‌های لازم را درجهت بهبود وضعیت به متخصصان بیمارستان مسیح دانشوری ارائه کرد. ولایتی با ارزیابی شرایط مثبت علی لاریجانی گفت: با لطف و عنایات الهی وضعیت دکتر لاریجانی رو به بهبودی کامل بوده و ان‌شاءا... به زودی از بیمارستان مرخص خواهند شد.

,

توقیف ۲۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال

, توقیف ۲۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال,

جانشین فرمانده انتظامی استان قم از کشف ۲۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال«بیت کوئین» به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال در قم خبر داده است. بهادر اسماعیلی اظهار داشت: در اجرای این طرح با تلاش کارآگاهان و با حضور در یکی از روستاهای استان ۲۵ دستگاه بیت‌کوئین را کشف و متهم را دستگیر کرده‌اند. وی با بیان اینکه این دستگاه‌ها هیچ‌گونه اسناد و مدارکی نداشته است، ارزش اموال مکشوفه را ۵۰۰ میلیون ریال اعلام و بر مبارزه بی‌امان پلیس قم با هرگونه فعالیت اقتصادی غیرقانونی تاکید کرده است.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه