اخبار داغ

تعطیلی چند ماهه کرونایی برخی اصناف را نابود کرده است؛

فعالیت زیرزمینی آرایشگاه‌های زنانه در دوران کرونا/ خسارت‌های جبران‌ناپذیر فعالان بخش خصوصی‌ در نبود حمایت دولتی

فعالیت زیرزمینی آرایشگاه‌های زنانه در دوران کرونا/ خسارت‌های جبران‌ناپذیر فعالان بخش خصوصی‌ در نبود حمایت دولتی
فعالیت پنهانی و زیرزمینی آرایشگاه‌های زنانه با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی در آذربایجان‌غربی، لزوم داشتن برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسئولان مربوطه را مشخص می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، با وجود اینکه طی چند هفته گذشته برخی محدودیت‌ها در آذربایجان‌غربی در راستای مقابله با بیماری کرونا ایجاد شده اما آرایشگاه‌های زنانه به شیوه‌های مختلف به فعالیت می‌پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

امروز جهان بخاطر ویروسی میکروسکوپی با چالشی همه‌گیر مواجه شده و به سرعت شاهد شیوع این بیماری مرگ بار درجهان بوده‌ایم. در این میان ایران نیز از این بیماری مصون نمانده و تا حد قابل توجهی درگیر این مشکل جدی شده، به گونه‌ای که هرروز شاهد افزایش تعداد مرگ و میر و ابتلا به بیماری در سطح کشور و جهان هستیم.

,

اما در این میان، آذربایجان‌غربی از جمله استان‌هایی است که به دلیل داشتن تعداد بالای مبتلایان، تا حدودی از برخی محدودیت‌های کرونایی ابلاغی ستاد مقابله به کرونا برخوردار شد اما با این وجود جزو ۲۵ استانی است که در محدوده قرمز و هشدار قرار دارد و مسئولان با تدابیر گوناگون در صدد کنترل این بیماری هستند.

,

تعطیلی مدارس، مساجد، نماز جمعه، پارک‌ها، مراکز تفریحی، بازار، خیابان‌های پرتردد و مرکزی شهر، عدم پذیرش مسافران نوروزی، تعطیلی مغازه‌ها و اقدامات رسانه‌ای در راستای آگاهسازی مردم در خصوص این بیماری از جمله اقداماتی بود که پس از شیوع کرونا در استان انجام شد، البته پس از گذشت زمان با توجه به شرایط، این‌محدودیت‌ها به مرور کاهش یافته و به تعطیلی صنف‌های پرخطر و برخی اماکن تقلیل یافت.

,

آرایشگاه‌های زنانه یکی از صنوفی بوده که به دلیل نوع فعالیت آن‌ها در زمره مشاغل پرخطر اعلام شده و با وجود اینکه مدت کوتاهی با تعهد در راستای رعایت اصول بهداشتی فعالیت خود را آغاز کردند اما طی یک ماه گذشته بنابر صلاحدید ستاد مبارزه با کرونا به کلی تعطیل شده و هرگونه فعالیت این صنف غیرقانونی تلقی شد.

,

با توجه به نوع خدمات آرایشی، ارتباط نزدیک و برخوردهای زیادی که بین مراجعین و آرایشگران به وجود می‌آید، در حالی که پروتکل جهانی مقابله با شیوع بیماری کرونا، توصیه و تاکید زیادی بر حداقل روابط فیزیکی بیش از یک متر و پرهیز از دست دادن را توصیه می‌کند، از این رو در شرایط کنونی و به دنبال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا ویروس، آرایشگاه‌ها، اماکن پرخطر و حساسی به نظر می‌رسند.

,

البته باید در نظر داشت که محدودیت‌های اعمال شده مختص آرایشگرهای زنانه نیز هدفمند و قابل توجه نبوده چراکه تمامی صنوف و مناطق پرخطر در حال فعالیت بوده و تنها محدود کردن این صنف منطقی نمی‌باشد، شاید می‌شد با تدبیر و نظارت بیشتر شروط ویژه برای فعالیت را مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز قرار داد.

,

* فعالیت زیرزمینی آرایشگاه‌های زنانه!

, * فعالیت زیرزمینی آرایشگاه‌های زنانه!, * فعالیت زیرزمینی آرایشگاه‌های زنانه!,

فشار اقتصادی برخی کسبه این قشر را وادار به فعالیت زیرزمینی به دور از نظارت مسئولان کرده است، حال آن که این گونه فعالیت خود می‌تواند تاثیر بسیاری بر شیوع بیماری داشته باشد.

,

یکی از آرایشگران ارومیه، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز اظهار داشت: بسیاری از آرایشگران و فعالان این بخش نان آور خانه بوده و وظیفه بسیار مهمی بر دوش دارند اما با شیوع کرونا قادر به هیچ‌گونه فعالیت خاصی نبوده‌ایم چراکه بازار شب عید و عروسی‌ها که مهم‌ترین ستون در درآمدزایی آرایشگران است را از دست داده‌ایم.

,

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع مجبور به تعدیل نیروها و خواستن عذر کارکنان خود شدیم چرا‌که حتی قادر به پرداخت کرایه مغازه خود نبودیم البته هیچ‌گونه حمایت مالی از سوی دولت هم دریافت نکرده‌ایم.

,

این آرایشگر، تاکید کرد: در صورت ادامه این روند مجبور به فعالیت پنهانی خواهیم بود تا از سقوط و از دست دادن سرمایه و وجهه چندین ساله خود جلوگیری کنیم. زنان بد سرپرست و بی سرپرست فعال در این بخش باید قادر به تامین اندکی از مایحتاج زندگی خود باشند در غیر این صورت چالش‌ها و معضلات دیگری را در جامعه شاهد خواهیم بود.

,

وی افزود: با توجه به اینکه نزدیک به ۲ ماه است که کسب و کار ما تعطیل شده، علاوه بر اجاره بهای مغازه، پرداخت اقساط بانکی و تامین مخارج زندگی نیز سبب شده تا فشار زیادی بر آرایشگران تحمیل شود.

,

* آرایشگری، شغلی پرخطر که مورد بی‌مهری قرار گرفته است

, * آرایشگری، شغلی پرخطر که مورد بی‌مهری قرار گرفته است, * آرایشگری، شغلی پرخطر که مورد بی‌مهری قرار گرفته است,

این آرایشگر، عنوان کرد: از مسئولان درخواست می‌کنیم به این سوال پاسخ دهند، چرا با وجود تعطیلی دو ماه گذشته این صنف همچنان از سوی دولت، وزارت بهداشت، ستاد کرونا و مسئولان از کسبه این حرفه که جزو مشاغل پرخطر محسوب می‌شود، هیچ حمایت مالی صورت نگرفته است؟

,

وی تاکید کرد: ادامه روند تعطیلی این صنف و ضررهای مالی که متوجه کاسبان این بخش است در حال حاضر سبب شده تا این حرفه جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا به شمار رود و لازم است که مسئولان به این صنف هم توجه داشته باشند.

,

* عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی

, * عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی, * عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی,

استاندار آذربایجان غربی چندی پیش گفته بود: محدودیت‌های ابلاغی برای کاهش ابتلا به کرونا است، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که محدودیت‌ها در بسیاری از مکان‌ها به درستی اجرا نمی‌شوند.

,

شهریاری، تاکید کرده بود: فرمانداران موظف هستند با راه اندازی تیم‌های ویژه بازرسی و گشت‌زنی در سطح شهر و روستاها با افراد و صنوفی که محدودیت‌ها را اجرا نمی‌کنند، برخورد کنند.

,

وی با بیان اینکه اگر محدودیت‌ها به درستی اجرا نشود زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع نمی‌شود و آمار ابتلاء هر روز بیشتر خواهد شد، خواستار همراهی و همکاری مردم در زمینه اجرای محدودیت‌های کرونایی شده بود.

,

* تمدید چندین باره محدودیت‌های کرونایی در آذربایجان غربی

, * تمدید چندین باره محدودیت‌های کرونایی در آذربایجان غربی, * تمدید چندین باره محدودیت‌های کرونایی در آذربایجان غربی,

با درخواست و پیگیری ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا مبنی بر لزوم تمدید محدودیت‌های اعمال شده، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا طی چند هفته گذشته با تمدید این محدودیت‌ها در آذربایجان‌غربی موافقت کرده است.

,

بر این اساس، مصادیق مشمول محدودیت‌ها شامل دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه در این مدت تعطیل می‌شود.

,

همچنین موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مساجد و مصلی‌ها، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه و چای‌خانه‌ها، باغ وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و باشگاه‌های بدنسازی از دیگر مشاغلی هستند که محدودیت‌های کرونایی شامل آن‌ها می‌شود.

,

همین محدودیت های ناقص موجب اعتراض برخی صنوف نظیر آرایشگران زنانه در سطح استان و شهر شده چراکه فعالان این حوزه معتقد هستند که با ابلاغ محدودیت ها به یکیث از صنوف و فعالیت دیگر فعالان نمی توان زمینه کاهش کرونا را فراهم کرد.

,

* تعطیلی آرایشگران زنانه مشکلی را حل نمی کند!

, * تعطیلی آرایشگران زنانه مشکلی را حل نمی کند!, * تعطیلی آرایشگران زنانه مشکلی را حل نمی کند!,

رییس اتحادیه آرایشگران زنانه ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم نیوز، در خصوص فعالیت پنهانی آرایشگران می‌گوید: تعطیلی و محدودیت فعالیت آرایشگران زنانه مشکلی را حل نمی‌کند، مسئولان باید به قکر این قشر باشند که مگر کرونا فقط در این اماکن شیوع پیدا می‌کند که با تعطیل شدن این بخش شاهد کاهش این بیماری در استان باشیم؟!

,

‌ناهید پویان مهر، ادامه می‌دهد: از بهمن ماه سال گذشته تمامی فعالیت‌ها تعطیل بوده و بسیاری از آرایشگران ضررهای قابل توجهی را متوجه شدند. پس از اعلام امکان فعالیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز هم محدودیت‌ها فقط مختص این صنف اعلام شد و با وجود تعطیلی بیش از ۳ هفته‌ای این سالن‌ها باز‌هم تغییری در میزان شیوع این بیماری وجود ندارد.

,

وی، با اشاره به مساله رعایت شدن اصول بهداشتی در سالن‌های زیبایی، تاکید می‌کند: تمامی صنوف در حال فعالیت هستند، آرایشگران مردانه در حال فعالیت بوده اما آرایگشران زنانه منع از هرگونه فعالیتی هستند، این درحالی است که تمام آرایشگران دارای ماسک، دستکش و مجهز به تمامی موارد ضدعفونی هستند.

,

وی، ابراز می‌کند: مگر دولت حامی این صنف است که بدون هیچ حمایت یا تدبیری برای امرار معاش یا پرداخت اجاره بهای آنان اقدام به تعطیلی می‌کند؟ بارها با فرمانداری و استانداری در خصوص رفع این محدودیت‌ها نامه نگاری انجام شده اما هیچ‌گونه اثرات مثبتی نداشته است بهتر است مسئولان قبل از اقدام به ایجاد هرگونه ممنوعیت به موارد جانبی این مسئله نیز توجه کنند.

,

* عدم حمایت مالی دولت از آرایشگران!

, * عدم حمایت مالی دولت از آرایشگران!, * عدم حمایت مالی دولت از آرایشگران!,

وی، می‌افزاید: بسیاری از آرایشگرانی که سال‌هاست در این زمینه فعالیت داشته و هیچ هنر دیگری را نیاموخته‌اند، اندک اندک در پی اعلام ورشکستی هستند. این افراد پس از اعلام ورشکستگی و بستن شغل خود راهی برای امرار معاش ندارند چه بسا بسیاری از این افراد سرپرست خانواده، بد‌سرپرست یا بی سرپرست با چند کودک هستند.

,

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه ارومیه، تصریح می‌کند: مسئولان باید برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی در زمینه مقابله با کرونا داشته و سعی در کنار آمدن با این مسئله داشته باشند چرا‌که این بیماری طبق شواهد موجود به این زودی‌ها به پایان نرسیده و مشکلات متعددی را به دنبال خواهد داشت. مسئولان باید یا تمام اصناف و اماکن را تعطیل کرده و در صدد کاهش کرونا برآیند یا در صورت ایجاد محدودیت قادر به جبران خسارت و حمایت از صنوف باشند.

,

با توجه به گزارش فوق متوجه می‌شویم که ایجاد محدودیت‌هایی جزئی در شهر با تعطیلی تنها یک ۲ صنف، مشکلی را حل نکرده و هرروزه شاهد افزایش بیماران کرونایی در آذربایجان‌غربی می‌شویم و بر همین اساس مسئولان باید چاره‌ای اساسی‌تر بیاندیشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه