اخبار داغ

گره سیل خوزستان چگونه باز شد؛

مشتاقان دفاع از حرم با یک اشاره سردار دلها به کمک خوزستان شتافتند/ نقش شهید المهندس در هدایت سیلاب به سوی کانال ماهی

مشتاقان دفاع از حرم با یک اشاره سردار دلها به کمک خوزستان شتافتند/ نقش شهید المهندس در هدایت سیلاب به سوی کانال ماهی
سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی چه در روزهای دفاع مقدس، چه در دفاع از حرم اهل‌بیت، همیشه سایه‌ای از غیرت و حمیت ایرانی و اسلامی خود را نشان داد و در سیل ویرانگر خوزستان نیز شهید سلیمانی در کنار ابومهدی المهندس به یاری سیل زدگان استان خوزستان شتافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ هفته ابتدایی فروردین 1398 بود که سازمان هواشناسی خبر از ورود سامانه بارشی متراکم در جنوب و غرب کشور دادند که گفتنی است این سامانه بارشی در پنجم فروردین ماه سبب ایجاد سیلاب و خسارت های جانی و مالی در استان های مختلف کشور شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

با وقوع سیل در استان خوزستان و درگیر شدن شهرستان های این استان در اثر سیل در کنار حضور مسئولان، آمدن سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس موجب دلگرمی نیروهای اجرایی، امدادی و به ویژه مردم این استان شد. در وضعیت بحرانی سیل حضور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در بین مردم آن هم در چندین نوبت سبب محبوبیت بیش از پیش او در بین مردم خوزستان بود.

,

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی چه در روزهای دفاع مقدس، چه روزهای دفاع از حرم اهل‌بیت و چه در دفاع از خانه و کاشانه مردم در برابر هجوم بی‌امان سیلابی ویرانگر، همیشه سایه‌ای از غیرت و حمیت ایرانی و اسلامی خود را برای مردم خوزستان نشان داده است و همین موارد باعث شده وی به چهره‌ای محبوب بین مردم خوزستان تبدیل شود، چهره‌ای که تمام اقوام خوزستانی به تمجید از شخصیت قاطع و در عین مردمی و اسلامی وی می‌پردازند.

,

, ,

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور مؤثر داشت که گفتنی است این عملیات ها در طول دوران دفاع مقدس سرنوشت ساز بودند و همچنین از لشکر ۴۱ ثارالله باید به عنوان یکی از لشکرهای خط شکن سپاه در سال‌های دفاع مقدس نام برد و به همین دلیل قاسم سلیمانی جزو فرماندهانی بود که مردم خوزستان او را به عنوان فرماندهی جسور و غیرتمند شناخته بودند.

,

در آن ایام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در خصوص لزوم کمک به سیل زدگان کشور عنوان کرده بود که دفاع از مردم بی‌خانمان و کمک به شهروندان سیل زده، همان دفاع از حرم است و متن پیامی در حساب کاربری ایشان در اینستاگرام در خصوص کمک به سیل زدگان خوزستان منتشر شده بود که "مشتاقان دفاع از حرم به کمک سیل‌زدگان خوزستان بیایند؛ جوانانی که سنشان اقتضا نمی‌کرد جهاد زمان دفاع مقدس را درک کنند و امروز نیز خیلی اصرار دارند که به عنوان مدافع حرم در جبهه حضور پیدا کنند، به نظر من باید بیایند خوزستان؛ چرا که حادثه اخیر یک دفاع از حرم است. هیچ چیزی بالاتر از کرامت انسان نیست".

,

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در ایام وقوع سیل خوزستان در تاریخ 18 فروردین ماه سال 1398 همراه با مسؤولان ستاد اربعین حسینی کشور در استان خوزستان حضور یافت و از مناطق سیل‌زده رفیع و سوسنگرد بازدید کرد. وی سپس در جلسه برنامه‌ریزی مقابله با بحران سیل در این استان شرکت کرد.

,

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در پی وضعیت اضطراری شهرهای سیل زده خوزستان دستور راه اندازی موکب های اربعین را اعلام کردند و بیان داشتند که با توجه به پیش بینی ها در گسترش خطرات و آسیبها برای مردم و افزایش دامنه نیازها در شرایط پیش رو، اینجانب و سایر فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس، با همکاری ستادهای عتبات عالیات و اربعین مراکز استانها، بر خود وظیفه می دانیم سایر امکانات، ظرفیت‌ها و تجارب موجود از جمله در موکب های خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی را با هماهنگی و همراهی مجموعه‌های مسئول فعال و در صحنه؛ ساماندهی و با گسیل و استقرار آن از هفته آینده و به مدت یک ماه در مناطق در معرض سیل و تا هنگام عادی شدن وضعیت، به کمک مردم شهرهای پلدختر، سوسنگرد، بستان و دیگر نقاط بشتابیم.

,

, ,

در این بین شهید ابومهدی المهندس به همراه تعدادی از نیروهای الحشدالشعبی برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی به خوزستان سفر کردند و در اظهاراتی عنوان کرده بودند که  خیلی خوشحالم که امروز در خدمت مردم صبور و مقاوم خوزستان هستم؛ مردمی که در چهل سال گذشته به ما کمک زیادی کردند. ما مدیون زحمت مجاهدان ایرانی و مدافعان حرم هستیم که در جریان مبارزه با داعش و صدام به ما کمک کردند.

,

در بیانیه ای انتشار یافته، حشدالشعبی اعلام کرده بود یگان مهندسی و برخی ماشین آلات سنگین این سازمان برای منحرف کردن جریان آب سیل و جلوگیری از ورود آن به عراق وارد خاک ایران شده‌ است. در ادامه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد بیان داشت که اعضای حشد الشعبی با اخذ روادید از نمایندگی دیپلماتیک ایران در عراق برای کمک رسانی خواستار سفر به استان های غربی کشور شده اند.

,

روزنامه «کیهان»  نیز در گزارشی نوشته بود که در پی دعوت فرمانده محبوب مدافعان حرم، سردار سرلشگر قاسم سلیمانی برای کمک به سیل زدگان، رزمندگان مدافع حرم از حشدالشعبی عراق تا لشکر فاطمیون افغانستان در قالب موکب‌های خدمت رسانی و اردوهای جهادی به مناطق سیل زده کشورمان شتافته‌اند.

,

پس از شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان و در پی تشییع پیکر ایشان در اهواز غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفتگو با ایرنا با اشاره به خدمات با ارزش این شهید در ایام سیل خوزستان اشاره کرد و گفت: در ایامی که حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی برای کمک به خوزستان آماده بودند، مساعدت ها و همکاری‌های زیادی با مجموعه مدیریت بحران استان داشتند.

,

, ,

وی ادامه داد: در شرایطی که همه دستگاه های اجرایی استان و امکانات در مناطق مختلف درگیر بودند، در پایین دست استان از جمله روستاهای شادگان، خرمشهر و تا حدودی هم آبادان گرفتار آبگرفتگی شدیم و دراین مقطع بود که  این ۲ شهید گرانقدر وارد استان شدند.

,

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی نیازهای استان برای مقابله با آبگرفتگی را جویا شد، افزود: بعد از این بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کمک‌ها و تجهیزات مورد نیاز از جمله بیل میکانیکی و لودر از حشدالشعبی وارد مناطق درگیر با سیلاب شد.

,

شریعتی تصریح کرد: این اقدامات منجر به حفظ بخش قابل توجهی از روستاهای درگیر سیلاب شد و علاوه بر این کانال شیردم و تعداد دیگری از کانالها  لایروبی شدند.

,

وی افزود: اگر این کمک‌ها از سوی سردار سلیمانی و ابومهدی صورت نمی‌گرفت، آبادان و خرمشهر دچار آبگرفتگی می شدند.

,

استاندار خوزستان اضافه کرد: نیروهای حشدالشعبی در ایام سیل، مخلصانه دوشادوش دیگر نیروها به کمک ما پرداختند و در مدت حضور آنها، ابومهدی ۲ بار دیگر به خوزستان آمد و حتی در یکی از نشستهای مدیریت بحران استان نیز مهمان ما شد.

,

شریعتی یادآور شد: در آن ایام قصد داشتیم آب ناشی از سیلاب موجود در منطقه پایین دست استان را از طریق "کانال ماهی" به سمت کشور عراق هدایت کنیم اما نیروهای مرزی عراقی مخالفت می‌کردند.

,

وی با اشاره به مذاکرات و پیگیری های صورت گرفته با وزیر امورخارجه کشور برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی جهت رفع این مشکل، بیان داشت: در این بین با توجه به اینکه آبگرفتگی خرمشهر را تهدید می‌کرد، ابومهدی با شنیدن این درخواست، شخصا هماهنگی‌های لازم جهت باز شدن مسیر کانال ماهی را شروع کرد که بعد از یک روز نیروهای مرزی عراق اجازه باز شدن مسیر آب را دادند.

,

وی به فعالیت شرکت های نفتی آمریکایی در منطقه ای که از طریق آن آب به سمت کشور عراق خارج شد، اشاره کرد و گفت: قرارداد این شرکت های نفتی با دولت عراق، انجام کار در خشکی بود، اما با این وجود، مسیر آب به سمت این چاه ها باز شد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه