اخبار داغ

برکتی که روزانه به ضایعات تبدیل می شود؛

نان بی کیفیت در قطب تولید گندم!/ آرد وارداتی نامرغوب سلامت مردم را تهدید می کند

نان بی کیفیت در قطب تولید گندم!/ آرد وارداتی نامرغوب سلامت مردم را تهدید می کند
در حالی که کارشناسان، تامین گندم و آرد با کیفیت را اولین حلقه زنجیره تولید نان مرغوب می دانند و بر تولید آن تاکید دارند در سالهای اخیر استفاده از آرد نامرغوب موجب شده سلامت غذایی جامعه با تهدید روبرو شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، نان در سبد خانوار، یکی از اصلی‌ترین کالاها است و به عنوان مهمترین غذای مصرفی مردم محسوب می‌شود لذا این فرآورده بیشترین سهم را در هرم غذایی و نقش عمده‌ای در سفره خانواده‌ها داشته و دارد؛ اما کیفیت پایین نان تولید شده باعث شده است تا بخش زیادی از این برکت به ضایعات تبدیل شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

در حالی که کارشناسان، تامین گندم و آرد با کیفیت را اولین حلقه زنجیره تولید نان مرغوب می دانند و بر تولید آن تاکید دارند در سالهای اخیر استفاده از آرد نامرغوب موجب شده سلامت غذایی مورد تردید قرار گیرد.

,

با توجه به اینکه نان به عنوان یکی از مهمترین گروههای غذایی است که مصرف روزانه آن توسط خانوارها ضرورت سلامت غذایی آن را دو چندان می کند با این وجود میزان کیفیت نان مصرفی زمانی نمایان می شود که شهروندان در استفاده مداوم از آن شاهد بروز بیماری های مختلف گوارشی شده و در نتیجه نمی توانند ارزیابی مثبتی از نان مصرفی خود داشته باشند.

,

سال‌هاست مصرف کنندگان به نداشتن کیفیت این ماده غذایی پر مصرف عادت کرده‌اند چون بیشتر خانوارهای این استان سرانه درآمدی پایینی دارند و ناچار به استفاده از نان به عنوان قوت غالب با هر نوع کیفیتی هستند.

,

شهرستان دهگلان به عنوان چهارمین تولید کننده گندم و یکی از قطب های مهم تولید این محصول استراتژیک در استان کردستان همچنان با عرضه و تولید نان بی کیفیت روبروست و از تولید خود محروم گشته و آرد وارداتی نامرغوب سهم این شهرستان است.

,

با توجه به اینکه نان ماده غذایی اصلی بیشتر مردم است، پایین بودن کیفیت آن اثر بدی در تغذیه روزانه مردم می‌گذارد در حالی که هر ساله گندم مازاد در استان تولید می شود و سیلوها نیز فقط  گندم را برای خروج ازاستان ذخیره می کنند چه دلیلی  وجود دارد که گندم تولیدی که زحمت کشاورزان دهگلان و کردستان است در سفره های مردمش دیده نمی شود.

,

پایین بودن کیفیت نان در دهگلان موضوع تازه‌ای نبوده که باعث نارضایتی مردم این شهر شده بلکه عده ای از مردم هم کمی نظارت را دلیل کیفیت پایین نان ذکر می کنند و خواستار رسیدگی از مسئولان امر برای ورود به این موضوع شده اند.

,

بی توجهی به مواد مغذی گندم در کارخانه ها

, بی توجهی به مواد مغذی گندم در کارخانه ها, بی توجهی به مواد مغذی گندم در کارخانه ها,

گندم تهیه شده پس از ورود به کارخانه آرد سازی و تبدیل به آرد مراحل متعددی از جمله سبوس گیری را طی می کند که در انجام این فرایند نه تنها در حجم آرد تولیدی تاثیرات منفی داشته بلکه تمامی ویتامینها و فیبر گندم از بین می رود.

,

بررسی ها نشان می دهد مواد براق کننده سطح نان در برخی نانوایی ها حاوی جوش شیرین است و این در حالی است که مصرف جوش شیرین به دلیل عوارضی که در سلامت فرد ایجاد می کند ممنوع می باشد.

,

هر چند سالهاست در کارگروه آرد و نان این شهرستان برارتقاء کیفیت نان تاکید می شود، اما هنوزتغییر آنچنانی در کیفیت نان نشده است.

,

مردم دهگلان یکی از دلایل پایین بودن کیفیت نان را انتقال گندم های تولیدی این شهرستان به نقاط دیگر و آوردن آرد بی کیفیت به این شهرستان عنوان می کنند..

,

بررسی کارشناسان بهداشت در خصوص آرد تولید شده برای استفاده نانوا نشان می دهد که این آرد به دلیل سبوس گیری فاقد فیبرو انواع ویتامین های ضروری است.

,

نادری یکی از اهالی شهر دهگلان با گلایه مندی از وضعیت نامناسب نان در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: دهگلان قطب کشاورزی استان کردستان محسوب می شود وهرساله بهترین گندم از این شهرستان به کارخانجات آرد ارسال می شود ولی آرد بی کیفیت نصیب مردم شده است .

,

وی اظهار داشت: هنوز دلیل خاصی برای اختصاص آرد بی کیفیت به این شهرستان از سوی مسئولان بیان نشده است .

,

محمد احمدی یکی از دانشجویان ساکن شهر دهگلان پایین بودن نظارت برکار نانواها را دلیل این امر می داند و می گوید: در برخی ساعت ها در شهر نان پیدا نمی شود باید نان را از مغازه ها با قیمت بیشتر تهیه کرد.

,

وی افزود: متأسفانه کیفیت نان در اکثر نانوایی‌های شهر به نسبت پایین است، یعنی نان وقتی پخت می‌شود فقط باید در همان لحظه استفاده شود چرا که با گذر زمان تبدیل به یک لاستیک می‌شود؛ معدود نانوایی‌هایی هستند که کیفیت نان خود را از قدیم خوب نگه‌داشته‌اند.

,

احمدی شیفت بندی نانوایی ها را در برخی ساعت ها ضروری دانست و افزود: با توجه به فعالیت نانواییها و شیفت بندی مناسب امکان این هست تا در ساعت های مختلف روز مردم بتوانند نان دریافت کنند.

,

با توجه به اینکه برخی نانوائی های سطح شهر نان با کیفیت پخت نمی کنند آموزش نانوایان ونظارت بر کیفیت آرد و نان ضروری است .

,

 نانوایی ها باید به صورت دوره ای از آموزش های لازم برخوردار شوند چرا که نان تولید شده پس از ساعتی امکان استفاده ندارد کم کاری نانوایان باید مرتفع و در پخت نان دقت بیشتری شود..

,

 این روزها تهیه نان مناسب و با کیفیت به یک مشکل جدی تبدیل شده نیاز است ساز و کار مناسب برای ارتقای کیفیت نان در سطح شهرستان درنظر گرفته شود

,

یکی از شهروندان در این خصوص گفت: معمولا دوسوم ازیک قرص نانی که از نانوایی‌های سطح شهرستان خریداری می‌کنیم، قابل استفاده نیست.

,

قادری دیگرشهروند دهگلانی می گوید: آنچه در خصوص نان پخت شده در شهرستان مشهود است، رضایت بخش نبوده و عموم مردم سالهاست از کیفیت پخت نان رنج می برند بطوری که به جزء تعداد معدودی از نانوایی ها که نان آنها از کیفیت مناسبی برخوردار بوده بقیه قریب به اتفاق نانشان از کیفیت پایینی برخوردار است.

,

این شهروند در ادامه بیان داشت: جای سوال دارد چرا مسئولین امر سالیان سال این موضوع مهم را حل و فصل نمی کنند با توجه به اینکه زمانی نان تولیدی این شهر در استان از نظر کیفیت زبانزد بود اما امروز به دلیل بی کیفیتی و در مواردی به علت بی مزه بودن نان، مردم ناراضی هستند.

,

انتظار مردم دهگلان ازمسئولان شهرستان این است که تدابیر ویژه ای در خصوص کیفیت و پخت نان اتخاذ نمایند و با ملزم نمودن خبازیها برای رعایت استانداردها و شیوه های صحیح پخت نان می توان در کیفیت بخشی آن اقدام کرد وکیفیت آرد موجود نیز باید ارتقاء یابد.

,

سال‌هاست شهروندان دهگلانی نسبت به کیفیت آرد توزیع شده در نانوایی‌ها و نان تولید شده در این واحدها گله‌ مند هستند که کیفیت نا مطلوب و توزیع آرد بی ‌کیفیت به نانوایی‌ها، پخت نامناسب و استفاده بیشتر نانوایی‌های استان و شهرستان از جوش شیرین، دورریزبودن نان را افزایش داده که این موضوع یکی ازعلل تاثیرگذار در افزایش میزان مصرف آرد در شهرستان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه