اخبار داغ

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس:

ایجاد اشتغال یک وظیفه همگانی است/ احیاء مشاغل از دست‌رفته از کرونا در اولویت است

ایجاد اشتغال یک وظیفه همگانی است/ احیاء مشاغل از دست‌رفته از کرونا در اولویت است
سهراب مختاری گفت: ایجاد اشتغال یک وظیفه همگانی بوده و مردم و ‌مسئولین در ایجاد و حفظ آن تاثیر گذارند، البته در شرایط کنونی اولویت اصلی در احیاء مشاغل از دست رفته به خاطر شیوع بیماری کرونا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "شیرازه،" این روزها به خاطر شیوع بیماری کرونا و تورم بالا نه تنها کشور ما بلکه بسیاری از کشورهای دنیا با مسائل اقتصادی و اشتغال زیادی مواجه هستند، هر چند که مشکلات وجود داشته اما برخی از مسئولین به همراه اراده و تلاش های مردم به خصوص در حوزه اشتغال و کارآفرینی نه تنها دلسرد و ناامید نشده اند بلکه با تلاش و کوشش بی وقفه و ارائه راهکارهای مناسب در جهت رشد و پیشرفت اقتصاد و جامعه در این روزهای کرونازده قدم های موثری بر می دارند. یکی از موارد در این وضعیت کنونی استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و بکارگیری آن و البته ایجاد و جذب سرمایه و سرمایه گذار می باشد که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی خواهد داشت.
در این رابطه گفت و گوی خبرنگار "ما" با  «سهراب مختاری»،مدیر کل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس و رئیس شورای هماهنگی دستگاه های اجرایی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این استان از نظرتان می گذرد.
 
بفرمایید، برنامه های ایجاد شده برای افرادی که با شیوع بیماری کرونا شغل و درآمد خود را از دست داده اند، چیست؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
,
,
, بفرمایید، برنامه های ایجاد شده برای افرادی که با شیوع بیماری کرونا شغل و درآمد خود را از دست داده اند، چیست؟,

ایجاد اشتغال یک وظیفه همگانی است.(هم مردم، هم‌مسئولین در حفظ و ایجاد اشتغال موثرند)مهمترین برنامه کارگروه اشتغال در سال جاری احیاء مشاغل از دست رفته بدلیل شیوع کروناست چرا که بیش از ۸۹ هزارنفر در استان فارس به دلیل شیوع این بیماری شغل خود را از دست داده اند. لذا کارگران در صورت داشتن هر گونه مشکل در شرایط کار یا قراردادکار می توانند به ادارات کار مراجعه کنند یا بصورت پیامکی از طریق سایت اداره کل مشکلات خود را مطرح کنند تا مورد رسیدگی قرار بگیرد. چرا که ستاد ملی کرونا در کمک به نیازمندان،کارگران بیکارشده و کارفرمایان آسیب دیده از شیوع کرونا اقدامات مناسبی در زمینه شناسایی انجام داده است.
 
جامعه امروز فارس به چه مشاغلی نیاز دارد؟

,
,
, جامعه امروز فارس به چه مشاغلی نیاز دارد؟,

شناسایی مشاغل مورد نیاز برای آینده یکی از مباحث بسیار مهم در نوع آموزش هادر بخش های نظام آموزش عالی یا نظام مهارتی در کشور می باشد.در این خصوص می بایست بیشتر به مجوزهای صادره از سوی دستگاه های اجرایی صادرکننده توجه نمود، به همراه درخواست هایی که کارفرمایان در این زمینه برای زمان حاضر و آینده دارند.در این رابطه بایستی دقت داشت که به مرور زمان برخی از مشاغل حذف شده و بعضی حرفه ها جایگزین می شوند،امروزه در بخش it مشاغل بسیار خوبی مانند وب ‌نویسی، برنامه نویسی، توسعه وبسایت ،دیجیتال مارکتینگ، سرمایه گذاری در بورس سهام، تدریس آنلاین،طراحی مد و لباس، تعمیر دستگاه های الکترونیکی،طراحی و ساخت اپلیکیشن،مترجمی زبان های خاص،طراحی و تنظیم پیام های تبلیغاتی و... ایجاد شده که در گذشته خبری از آن ها نبوده و خوب است که افراد جویای کار به افزایش‌مهارت خود در‌مشاغل جدید روی آورند و در جهت توسعه آن کوشا باشند.

چه موانعی پیش روی کارآفرینی و اشتغالزایی وجود دارد؟

,
,
, چه موانعی پیش روی کارآفرینی و اشتغالزایی وجود دارد؟,

مانع اصلی در کارآفرینی،وجود انحصارات در صدور مجوزهای اقتصادی می باشد و در زمینه اشتغالزایی نیز فضای کسب  و کار نشان دهنده موانع اشتغالزایی در هر جامعه ای می باشد که البته در این زمینه استان فارس از نظر بهبود فضای کسب و کار وضعیت بهتری نسبت به سایر استان ها داشته است. همچنین‌وجود قوانین‌ و ‌مقررات منعطف در وضعیت فعلی بویژه در حوزه های بانکی، مالیاتی، بیمه کار بسیار ضروری به نظر می رسد.

تعهد اشتغال استان تا چه اندازه می باشد و چند درصد آن‌محقق شده است؟

,
,
, تعهد اشتغال استان تا چه اندازه می باشد و چند درصد آن‌محقق شده است؟,

مبحثی به عنوان تعهد اشتغال در نظام اداری نداریم ولیکن بر اساس سامانه ای  به نام« رصد اشتغال» عملکرد اشتغالزایی دستگاه های اجرایی در آن به ثبت می رسد و بر اساس دستور استاندار تمامی تصمیمات‌مسئولین بایستی پیوست اشتغال داشته باشد، ‌از همین رو همه دستگاه های اجرایی مکلف به ثبت عملکرد اشتغالزایی خود در سامانه رصد شدند. در این میان فرمانداران نیز‌موظف به نظارت و هدایت تحقق اشتغال پیش بینی شده دستگاه های اجرایی شده اند و بر همین اساس در طول سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۸ هزار نفر اشتغالشان با ذکر‌کد ملی و محل اشتغال از سوی دستگاه های اجرایی شهرستان و استانی در سامانه به ثبت رسیده است.در این‌زمینه بر اساس برنامه کمیته تخصصی برنامه ها و اولویت های اشتغال استان به تصویب رسیده و پیش بینی دستگاه های اجرایی نیز بصورت خوداظهاری اخذ شده است.

در سال جاری چه تعداد مجوز دفاتر کارآفرینی صادر شده و تعداد کارآفرین های ایجاد شده در سطح استان چه تعداد است؟
در حال حاضر مجوز 26 دفتر مشاوره و  کارآفرینی صادر شده که ۱۹ مورد آن تا سال گذشته ایجاد شده و هفت مورد نیز در سال جاری شروع به کار نموده است.البته به تعداد ۵۴ دفتر کاریابی داخلی هم در استان فعال است. طی چند سال گذشته دفاتر کارآفرینی متعددی تشکیل گردیده که‌نقش‌مهمی در خدمات اشتغال و شروع بکار‌کارآفرینی،هدایت و راهنمایی استارتاپ‌ها و کسانی‌که علاقه مند به کارآفرینی هستند، خواهد داشت.بدلیل این که‌مراجع‌صدور مجوز از سوی دستگاه های اجرایی و‌نهادهای عمومی و انقلابی زیاد می باشد، ما آماری در این‌خصوص به صورت‌یکپارچه نداریم.هرچند ‌تعداد اشتغال به ثبت رسیده توسط دستگاه های‌اجرایی قبلا ارائه شده است.

آیا در حوزه بازرسی کار، مسائل مربوط به کارگر و کارفرما جدی گرفته می شود،آیا به حقوق تضییع شده کارگران به درستی صورت می پذیرد؟

,
,
,
,
,
, آیا در حوزه بازرسی کار، مسائل مربوط به کارگر و کارفرما جدی گرفته می شود،آیا به حقوق تضییع شده کارگران به درستی صورت می پذیرد؟,

اجرای قانون کار توسط وزارتخانه کار،دادگستری و بهداشت و درمان با همکاری سایر حاکمیت و مشارکت کارگران و کارفرمایان انجام می شود.تنظیم و نظارت بر روابط کار فی‌مابین کارگران و کارفرمایان در مراجع حل اختلاف مستقر در ادارات تعاون کار در چارچوب مقررات و با مشارکت نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت انجام می شود و هر کدام از طرفین طبق قانون در صورتی که مشکلات خود را از طریق مذاکره در سطح کارگاه نتوانستند حل کنند، می توانند با ورود به سامانه جامع روابط کار دادخواست خود را تنظیم نمایند و بدیهی است مراجع حل اختلاف هم از چارچوب مقررات نسبت به صدور رای اقدام می نماید ما موردی نداریم که دادخواستی مطرح شده باشد و رای آن پس از طی تشریفات قانونی صادر نشده باشد.

مشکلی که وجود دارد کارگران بعضا به دلیل این که به کارشان نیاز دارند واحتمال می دهند از سوی کارفرما اخراج شوند نمی توانند شکایت کنند در این رابطه چه اقدامی انجام می دهید؟
در این زمینه ملاحظه ای وجود دارد و آنهم ضرورت داشتن مهارت و تلاش جدی کارگر والبته رعایت اصول فرهنگ کار اسلامی مانند داشتن نظم،دقت،وقت شناسی،امانتداری،پشتکار و ابتکار  که رمز ماندگاری کارگران در کارگاه ها می باشد.

,
,
,
,

با توجه به سوال شما در وضعیت موجود کارگران، آن ها می توانند مشکلات خود را بدون امضا یا با امضا محفوظ به ادارات شهرستان ها یا اداره کل برسانند و برای این که راهکاری هم باشد که با خود من در ارتباط باشند،آن ها می توانند مشکلات خود را از طریق میز خدمت الکترونیکی در سایت اداره کل مشکلات خود را با اینجانب در میان بگذارند.علاوه بر این کارگران می توانند از طریق پیامک یا ایمیل نیز مشکلات خود را با ما در میان بگذارند تا بازرسان کار به صورت موردی در کارگاه ها بازرسی کنند و در صورت لزوم به  کارفرمایان تذکر دهند.

کارفرمایانی که کارگران خود را بیمه نمی کنند، چطور؟

,
,
, کارفرمایانی که کارگران خود را بیمه نمی کنند، چطور؟,

آن ها ‌می توانند این مسئله را هم به ما و هم به سازمان تامین اجتماعی شهرستان مربوطه اعلام کنند و قطعا بدانند که کارگران به حقوق خود در این رابطه دست پیدا می کنند.

اگر‌کارگر به کارفرمای خود خسارت برساند چه مرجعی برای این موضوع وجود دارد؟

,
,
, اگر‌کارگر به کارفرمای خود خسارت برساند چه مرجعی برای این موضوع وجود دارد؟,

در این خصوص سعی می شود که مشکل از طریق سازش بین طرفین مرتفع شود ودر صورت به سازش نرسیدن ،کارفرما می تواند از طریق مراجع قضایی موضوع را پیگیری نمایند.

با توجه به مشکلات بوجود آمده بر اثر بیماری کرونا آیا تاثیری در اشتغال به کار کارگران گذاشته است؟

,
,
, با توجه به مشکلات بوجود آمده بر اثر بیماری کرونا آیا تاثیری در اشتغال به کار کارگران گذاشته است؟,

متاسفانه شیوع بیماری کرونا در جهان بسیاری از مشاغل را از بین برده و بالطبع در کشور و استان ما نیز مشکلاتی را برای کارفرمایان و کارگران ایجاد کرده است،بطوری که در استان فارس بیش از ۸۹ هزار نفر در اسفند ماه سال گذشته بدلیل بیکاری ناشی از کرونا تقاضای بیمه بیکاری داده اند که بیش از ۷۳ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شدند.با این حال امید داشتیم بعد از سه ماه مجددا به کار سابق خود بازگردند که متاسفانه بدلیل اوج گیری و شیوع این بیماری هنوز تعداد زیادی از کارگران به کار سابق خود بازنگشته و جا دارد همه مردم با رعایت فاصله اجتماعی مشکلات فعالین اقتصادی را کمتر کنند.

برای کارفرمایانی که مجبور بودند کارگران خود را حفظ کنند یا به هر دلیلی آن ها را اخراج نکردند،چه کمک هایی شده است؟

,
,
, برای کارفرمایانی که مجبور بودند کارگران خود را حفظ کنند یا به هر دلیلی آن ها را اخراج نکردند،چه کمک هایی شده است؟,

خوشبختانه ستاد ملی مقابله با شیوع بیماری کرونا در این‌زمینه تصمیم خوبی گرفت و در استان فارس بیش از ۸۰ هزار کارگاه با بیش از ۱۳۸ هزار شغل که بیشترین آسیب را متحمل شده بودند شناسایی شدند و به آن ها پیامک شد که می توانند درخواست خود را از طریق سامانه اعلام کنند که تاکنون بیش از ۱۵‌هزار نفر در این خصوص ثبت نام کرده اند. لازم به ذکر است، در این زمینه استان فارس از نظر تعدادمتقاضی مقام اول کشور را دارا می باشد.
خوشبختانه ستاد ملی کرونا تصمیمات خوبی برای کمک به نیازمندان،کسانی که شغل یا درآمد ثابت نداشته، کارگران از کار بیکار شده و کارفرمایانی که بدلیل شیوع بیماری کارگاه هایشان با مشکل مواجه شده، تصمیمات خوبی گرفته است.

چرا مبالغ این کمک ها و تسهیلات کم می باشد و بیشتر مردم ابراز نارضایتی می کنند؟

,
,
,
, چرا مبالغ این کمک ها و تسهیلات کم می باشد و بیشتر مردم ابراز نارضایتی می کنند؟,

به هرحال تصمیمات اتخاذ شده با توجه به محدودیت منابع و شرایط تحریم های ظالمانه به نظر من خوب هست و امیدوارم که با تلاش بیشتر کارگران،کارفرمایان و با انعطاف پذیر کردن قوانین و‌مقررات شاهد وضعیت بهتری باشیم.

راهکارهای ایجاد اشتغال در سال جهش تولید چیست،چه اقداماتی در سطح استان انجام شده است؟

,
,
, راهکارهای ایجاد اشتغال در سال جهش تولید چیست،چه اقداماتی در سطح استان انجام شده است؟,

اولین کاری که انجام شد تصویب برنامه کارگروه اشتغال بود و اولین و جدی ترین کاری که در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامه های دولت می شد انجام داد،حفظ فرصت های شغلی موجود و احیاء مشاغل از دست رفته بدلیل شیوع کرونا بود.البته راهکارهای اصلی ایجاد اشتغال ،توزیع مناسب ثروت و رفع انحصارات در صدور مجوزهای اقتصادی می باشدو افزایش بهره وری در تولید در سطح ادارات و کارخانجات و کارگاه ها بسیار مهم است که در دستور کار مسئولین استانی‌قرار دارد.

از تسهیلات اشتغال چه خبر؟امسال در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

,
,
, از تسهیلات اشتغال چه خبر؟امسال در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟,

سال گذشته بیش از ۷۰۰‌میلیارد تومان در بخش اشتغال روستایی،حمایتی و فراگیر در سطح استان با پیش بینی اشتغال بیش از ۱۱ هزار نفر انجام شده و به همراه سایر تسهیلات تکلیفی نزد سایر دستگاه های اجرایی و منابع داخلی بانک ها اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است.البته در این زمینه لازم است عرض کنم که تزریق تسهیلات یکی از روش های ایجاد اشتغال می باشد. در واقع اگر بخواهیم شاهد ایجاد اشتغال پایدار باشیم بایستی به اصلی که عرض کردم باور راستین داشته باشیم.

,

ایجاد اشتغال یک‌وظیفه همگانی است(هم‌مردم و هم‌مسئولین) در حفظ و ایجاد اشتغال موثرند و سیاستگذاری در صورتی که در قوانین و مقررات منعطف بطریقی باشد که کمک مناسبی به کارفرمایان شود چرا که اگر کمک به کارفرمایان کنیم،در اصل کمک به اشتغال و سرمایه گذاری و کارگران کرده ایم.

,


انتهای متن/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه