اخبار داغ

خویشاوند سالاری در آمریکا؛ کافیست نام خانوادگی شما ترامپ باشد!

خویشاوند سالاری در آمریکا؛ کافیست نام خانوادگی شما ترامپ باشد!
این روزها که "خویشاوندسالاری" یا Nepotism در ساختار سیاسی کشورهای مختلف جولان میدهد، کافیست فامیلی شما فریدون، تاج گردون، ترامپ یا بوش باشد. چرا که به احتمال زیاد جایی در بالاترین بخش های دولت و سیاست برای شما وجود دارد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها که "خویشاوندسالاری" یا Nepotism  در ساختار سیاسی کشورهای مختلف جولان میدهد، کافیست فامیلی شما فریدون، تاج گردون، ترامپ یا بوش باشد. چرا که به احتمال زیاد جایی در بالاترین بخش های دولت و سیاست برای شما وجود دارد! آری، این روزها اغراق نیست که بگوییم بخش قابل توجهی از سیاستمداران در کشورهای مختلف دنیا، نه بر اساس شایستگی و لیاقت بلکه براساس نسبت فامیلی با مقامات دولتی به پست و عنوان دست پیدا میکنند. مطابق آمارهای بین المللی طی سالهای 2000 تا 2017 میلادی، از 1029 رئیس جمهور و مقام بلندپایه سیاسی در سراسر جهان، 119 تن یا 12 درصد آنها را افراد متعلق به یک خانواده سیاسی تشکیل داده اند.  یعنی افرادی که در خانواده آنها حداقل یک سیاستمدار شاخص وجود داشته است. موضوعی که این روزها به معضلی جهان شمول تبدیل شده و به تنهایی یکی از مصادیق اصلی عدم شایسته سالاری است. هر چند که در برخی کشورها قوانینی برای مقابله‌ با این مشکل نیز وضع شده است، اما اغلب تفاوت عمده‌ای در میزان گستردگی این معضل در کشورهای مختلف وجود ندارد. از کشور خودمان که مصادیق متعدد آن را در بخش های خرد و کلان اداری و سیاسی کشور مشاهده کرده ایم، تا غربی ترین       نقطه‌ی عالم یعنی ایالات متحده که یکی از کشورهای پیشرو در این موضوع است. کشوری که خویشاوندسالاری و خویشاوندگماری در تاریخ آن ریشه‌ای طولانی داشته و اغراق نیست که بگوییم از بدو تاسیس، با ایالات متحده همراه بوده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
معضلی که میتوانیم نقطه‌ی آغاز آن را خانواده‌ی آدامز در آمریکا بدانیم. از جان آدامز که دومین رئیس جمهور تاریخ آمریکا بود، تا فرزند او جان کوئینسی آدامز که تبدیل به ششمین رئیس جمهور تاریخ این کشور شد.  
,
کمی که در تاریخ آمریکا به پیش برویم، با خانواده سیاسی هریسون مواجه میشویم. خانواده ای که نخستین شخصیت سیاسی آنها بنجامین هریسون فرماندار ویرجینیا و از پدران بنیانگذار آمریکا بود. بعدها فرزند او یعنی ویلیام هنری هریسون نهمین رئیس جمهور ایالات متحده شد. چندین سال بعد فرزند ویلیام یعنی جان اسکات هریسون نیز نماینده کنگره آمریکا شد. تصاحب مناصب مهم سیاسی توسط خانواده هریسون اینجا نیز به پایان نرسیده و سالها بعد نوه‌ی او یعنی بنجامین هریسون تبدیل به بیست و سومین رئیس جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شد. 
,
البته که در تاریخ نباید خانواده تافت ها و یا خانواده روزولت ها که 2 رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده نیز از این خانواده بودند را فراموش کنیم.  
,
همچنین کندی ها که در دورانی از تاریخ آمریکا، یکی پس از دیگری پست های مهم سیاسی این کشور را به دست میاوردند. پاتریک کندی به عنوان نخستین شخصیت در خانواده‌ی کندی ها، سناتور ایالتی ماساچوست بود. فرزند او جوزف کندی به عنوان سفیر آمریکا در بریتانیا فعالیت میکرد. بعدها 4 فرزند او یعنی رابرت کندی به عنوان سناتور، تد کندی به عنوان سناتور، جین کندی به عنوان سفیر آمریکا در ایرلند و جان اف کندی به عنوان سی و پنجمین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده نام های خود را در تاریخ این کشور به ثبت رساندند. 
,
 نام خانواده‌ی بوش ها نیز قطعا به گوشتان خورده است. خانواده‌ای که بسیاری آنها را موفق ترین خانواده سیاسی در تاریخ آمریکا دانسته و فعالیت های سیاسی آنها با پرسکات بوش سناتور ایالت کنتیکت آغاز شد. سال ها بعد پسر او یعنی جورج هربرت واکر بوش به عنوان چهل و یکمین رئیس جمهور تاریخ آمریکا انتخاب شد. بعدها نیز بزرگترین پسر جورج هربرت واکر بوش، یعنی جرج دبلیو بوش نیز به عنوان چهل و سومین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده نام خود را به ثبت رسانید. پسر کوچکتر جورج هربرت واکر بوش، یعنی جب بوش نیز 8 سال به عنوان فرماندار فلوریدا مشغول فعالیت بوده و در جریان رقابت های انتخاباتی حزب جمهوریخواه در سال 2016، یکی از اصلی ترین رقبای دونالد ترامپ بود.  
,
کلینتون ها که در سال 2016 میلادی در تلاش مجدد برای به دست آوردن مقام ریاست جمهوری نیز بودند، نمونه‌ی کلیدی دیگری می باشند. هیلاری کلینتون که 8 سال سناتور ایالت نیویورک بوده و در دولت باراک اوباما نیز به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت میکرد، همسر بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس جمهور تاریخ آمریکا می‌باشد. عموی بیل کلینتون، یعنی روی کلینتون نیز از مقامات مهم مجلس ایالتی آرکانزاس بود. 
,
اما آخرین نمونه‌ی مهم از خویشاوندسالاری ریشه دار ایالات متحده، خانواده ترامپ ها هستند. خانواده ترامپ ها هرچند پیشینه‌ی سیاسی ای نداشته اند، اما تاجران و زمین داران ثروتمندی بوده اند و دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز بخش زیادی از ثروت خود را مدیون اجدادش است. دونالد ترامپی که البته بعد از رسیدن به قدرت، رویه‌ی بسیاری از مقامات سیاسی پیشین خود را پیش گرفته و بسیاری از خویشاوندان و اطرافیان خود را به پست های مهم گماشت. موضوعی که شاید شاخص ترین نمونه های آن، دختر او ایوانکا ترامپ و دامادش جرد کوشنر هستند که نقش مهمی در تیم اجرایی کاخ سفید و تصمیمات سیاسی کشور دارند. یعنی یک "ترامپ" به عنوان نام خانوادگی، میتواند شما را در تصمیمات مهم سیاسی آمریکا دخالت داده و اجازه دسترسی به اسناد مهم امنیت ملی را به شما اعطا کند. 
,
جالب است بدانید که بنابر گزارش نیویورک تایمز؛ از 13 فرزند رئیس جمهوران آمریکا که در دوران انفجار جمعیت به دنیا آمده اند، یکی از آنها(جورج دبلیو بوش) به مقام ریاست جمهوری در آمریکا رسید. اما از حدود 37 میلیون آمریکایی که فرزند رئیس جمهوران آمریکا نبوده و در دوره ی انفجار جمعیت متولد شدند، تنها 2 نفر آنها به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شدند. این بدان معناست که یک پسر رئیس جمهور در ایالات متحده، 1.4 میلیون بار نسبت به همسن و سالان خود شانس بیشتری را برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری داراست. همچنین طبق روشی که نیویورک تایمز مورد بررسی قرار داده است؛ پسران سناتورهای آمریکایی که در دوران انفجار جمعیت به دنیا آمده اند، نسبت به همسن و سالان خود برای رسیدن به سنای آمریکا شانس 8.500 برابری دارند.  
,
البته که همه‌ی این موارد ذکر شده، تنها بخشی از تاریخ پر مثال آمریکا از خویشاوندسالاری ها و خویشاوندگماری هاست. موارد متعددی که میتوان لیست بلندبالایی از آنها تهیه کرده و جایگاه نامطلوب آمریکا از حیث خویشاوندسالاری در عرصه‌ی بین الملل را مورد بررسی قرار داد. اما آنچه که حائز اهمیت است؛ مبارزه با این معضل کلیدیِ امروزه بشریت است. معضلی که فرصت را برای شایسته سالاری ربوده و عمده‌ی مناصب و موقعیت های سیاسی را در اختیار عده ای محدود قرار داده است. عده ای که شاید اگر فامیلی آنها چیز دیگری بود، هرگز به هیچ موقعیت سیاسی و یا موفقیت عمده ای در زندگی خود دست پیدا نمیکردند!
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه