اخبار داغ

دسترنج‌هایی که بر باد می‌رود؛

قطب کشاورزی ایران در حسرت صنایع تبدیلی/کشاورزان محکوم به خام فروشی هستند

قطب کشاورزی ایران در حسرت صنایع تبدیلی/کشاورزان محکوم به خام فروشی هستند
نبود صنایع تبدیلی در لرستان سبب شده تا هر ساله بخشی از دسترنج کشاورزان و باغداران هدر رود و به ضایعات تبدیل شود و تنها دلالان از خام فروشی این محصولات، سود ببرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، اقلیم متنوع، آب و هوای مساعد، خاک حاصلخیز و مستعد کشاورزی و منابع آبی سبب شده تا کشت محصولات کشاورزی در استان لرستان پر رونق باشد تا جایی که برخی از محصولات باغی در لرستان منحصر به فرد و بی نظیر بوده و در کشور زبانزد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

انجیر سیاه پلدختر، سیب بروجرد، گردوی سلسله، زردآلودی دورود، انار کوهدشت دارای کیفیت و طعم بی نظیری است اما هر ساله در فصل برداشت محصول به دلیل نبود صنایع تبدیلی بخشی از این تولیدات به ضایعات تبدیل شده و سبب متضرر شدن کشاورزان می شود.

,

سالانه بالغ بر ۲۸۰ تن انواع محصولات باغی در استان لرستان تولید می شود و در تولید برخی از این محصولات استان رتبه نخست را در کشور دارد اما بخش عمده ای از این محصولات به صورت خام به فروش می رود که تنها سودهای هنگفتی را برای دلالان به همراه دارد و به جای گنج، رنج به کشاورزان می رسد.

,

, ,

نقش صنایع تبدیلی در توسعه کشاورزی

, نقش صنایع تبدیلی در توسعه کشاورزی, نقش صنایع تبدیلی در توسعه کشاورزی,

متناسب با میزان تولیدات هر استان، صنایع تبدیلی نقش قابل توجهی در اقتصاد، اشتغال و رونق کشاورزی دارد اما متاسفانه در استان لرستان تعداد صنایع تبدیلی کافی نبوده و کشاورزان برای جلوگیری از ضرر بیشتر چاره ای ندارند جز این که محصولات را با قیمت بسیار اندک بفروشند و در این میان دلالان محصولات خریداری شده را به استان های دیگری که صنایع تبدیلی دارند، عرضه می کنند و محصولاتی فرآوری شده با قیمیتی چند برابر عرضه می شود.

,

بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل نبود بسته بندی مناسب و نداشتن برند، با قیمت ناچیزی عرضه می شود در حالی که بسته بندی و برندسازی در اقتصاد کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

,

سید احمد مرادی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: در حوزه صنایع تبدیلی ۳۵ اولویت توسط جهاد کشاورزی تعریف شده تا با توجه به تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان که معمولا در این حوزه ها وجود دارد، سرمایه گذاری هایی صورت می گیرد.

,

وی افزود: در میان این تعداد اولویت، باغات در اولویت نخست قرار دارند و قرار شد که در نقاطی که کانون یا قطب تولید برخی از محصولات کشاورزی است مانند زردآلوی دورود، سیب بروجرد، انار کوهدشت و انجیر پلدختر مجوزهایی برای ایجاد صنایع تبدیلی صادر شود.

,

مرادی تصریح کرد: بعد از صدور مجوز، سرمایه گذاران به بانکها مراجعه و تسهیلات لازم را برای راه اندازی صنایع تبدیلی دریافت کنند تا علاوه بر فرآوری برخی از محصولات از ضرر کشاورز در برخی از موراد که محصولات فروش نمی رود جلوگیری شود.

,

, ,

صدور ۱۸۰ پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی

, صدور ۱۸۰ پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی, صدور ۱۸۰ پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی,

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی لرستان گفت: تهیه میوه خشک، مربا، کمپوت میوه، آبمیوه، ترشک و لواشک، خشکبار، میوه منجمد، پودر میوه و تهیه سرکه از اولویت های اصلی در ایجاد صنایع تبدیلی است که در زنجیره تولید باید این واحدهای بسته بندی و فرآوری راه اندازی شوند.

,

وی با اشاره به این که تاکنون ۱۸۰ پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی صادر شده افزود: این تعداد واحد صنایع تبدیلی در استان به صورت فصلی فعالیت می کنند که در راستای  بسته بندی حبوبات، شوریجات و ترشیجات، برنج کوبی، خوراک دام، طیور و آبزیان، فرآورده های لبنی، سردخانه، کشتارگاه ها و بسته بندی میوه و سبزیجات، بسته بندی زعفران، بسته بندی خشکبار، چیپس سیب زمینی، گیاهان دارویی، عسل، مربا، رب گوجه، سرکه، زیتون پرورده فعالیت دارند.

,

مرادی عنوان کرد: علاوه بر ۱۸۰ واحد صنایع تبدیلی که در استان وجود دارد، جهاد کشاورزی مجوز ۵۰۰ واحد دیگری را صادر کرده تا بتوانند با توجه به تولیدات  در استان، محصولات را فرآوری کنند به طوری که از ابتدای سال تاکنون پرونه بهره برداری از دو واحد صادر شده که این صنایع تبدیلی در هفته دولت به بهره برداری می رسند.

,

, ,

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می شود گفت: کشاورزان باید به گونه ای برنامه ریزی کنند تا ضایعات محصولات تولیدی کاهش یابد و در کنار آن صنایع تبدیلی راه اندازی شود تا بتوانند از ضایعات در این بخش جلوگیری کنند.

,

وی بیان کرد: علاوه بر طرح های صنایع تبدیلی و تکمیلی، برای مشاغل خانگی نیز مجوزهایی صادر شده و هم اکنون در استان بانوانی در بسته بندی سبزیجات، شوریجات و ترشیات، خشک کردن میوه و تهیه مربا، سرکه و رب فعالیت دارند و در هر جایی که زنجیره های تولیدی کشاورزی وجود دارد، مجوزهای برای فرآوری صادر می شود تا کشاورز متضرر نشود.

,

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: تاکنون در استان ۴۰۰ مجوز مشاغل خانگی در بخش کشاورزی صادر شده و اگر این فعالیت ها به واحد تولیدی صنایع فرآوری تبدیل شوند تحول عظیمی در این حوزه انجام می شوند.

,

فرآوری ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی

, فرآوری ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی, فرآوری ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی,

مرادی از فرآوری ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در صنایع تبدیلی استان خبر داد و افزود: سالانه در استان حدود ۷۰۰ هزار تن ظرفیت جذب محصولات برای فرآوری وجود دارد و بیش از ۳۰۰ هزار تن از محصولات کشاورزی فرآوری می شوند.

,

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی لرستان ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات را برای ایجاد واحدهای جدید صنایع تبدیلی در استان ضروری دانست و گفت: سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع تبدیلی در استان پرداخت شد و امسال ما پیشنهاد ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات را برای ایجاد این واحدها پیشنهاد داده ایم.

,

مرادی با اشاره به برند سازی محصولات تولیدی در استان خاطر نشان کرد: محصولات تولیدی که پروانه دارند، در راستای برند سازی آنها اقداماتی صورت گرفته که در این راستا تاکنون ۵۰ برند در استان ثبت شده که این کار با همکاری اداره  استاندارد و بهداشت بوده است.

,

, ,

وی بیان کرد: کسانی که مهارت، دانش فنی و تجربه لازم را در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی دارند، جهت فرآوری و بسته بندی می توانند به جهاد مراجعه کنند تا مجوز لازم برای فعالیت در زنجیره تولید ارائه شود.

,

محمدرضا صفی خانی مدیر کل صمت لرستان در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: صنایع تبدیلی تنها در بخش کشاورزی نیست بلکه شامل بخش های دیگری از جمله لبنیات نیز می شود که صنایع تبدیلی، سردخانه و بسته بندی محصولات تولیدی جزء اولویت های سرمایه گذاری در استان است که باید حمایت های لازم برای ایجاد این واحدها صورت گیرد.

,

وی افزود: با توجه به شرایط استان، اگر صنایع تبدیلی در استان متمرکز شود با فرآوری آنها هم به اقتصاد استان کمک می شود و علاوه بر آن در اشتغال نیز نقش مهمی دارند.

,

پرداخت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات

, پرداخت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات, پرداخت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات,

مدیر کل صمت لرستان تصریح کرد: سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنایع تبدیلی استان پرداخت شد که اشتغال سه هزار و ۲۰۰ نفر را به همراه داشت و امسال با توجه به سال رونق تولید تلاش داریم تا افرادی متقاضی برای راه اندازی این صنایع، درخواست خود را اعلام کنند تا برای صدور مجوز و اعطای تسهیلات آنها اقدام شود.

,

صفی خانی عنوان کرد: صنایع تبدیلی یکی از الزامات استان است و باید شرایط برای راه اندازی واحدهای جدید صنایع تبدیلی فراهم شود.

,

وی با اشاره به این که لرستان دارای ظرفیت های زیادی برای ایجاد واحدهای جدید است افزود: در استان ظرفیت ها و تولیدات زیادی وجود دارد که برخی از آنها به کشورهای دیگر نیز صادر می شوند.

,

مدیر کل صمت لرستان تصریح کرد: برخی از واحدهای صنایع تبدیلی به دلیل ظرفیت بالای تولید، طرح توسعه را اجرا می کنند که برای اجرای این طرح تسهیلات مورد نیاز نیز ارائه می شود.

,

صنایع تبدیلی اگرچه در بخش های لبنیات، دامی و سایر بخش ها تعریف شده اما در بخش کشاورزی نقش مهمی دارد چرا کشاورزی در استان لرستان رونق زیادی دارد و راه اندازی این واحدها در صورت حمایت و ارائه تسهیلات می توانند جرقه ای در اقتصاد و اشتغال استان روشن کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه