اخبار داغ

داناگزارش می دهد؛

نیاز سالانه 5200 مگاوات برق جدید در کشور/ با صرفه جویی می توان جلو خاموشی های گسترده را گرفت

نیاز سالانه 5200 مگاوات برق جدید در کشور/ با صرفه جویی می توان جلو خاموشی های گسترده را گرفت
در حالی ظرفیت نصب شده برق در کشور از 83 هزار مگاوات گذشته است که برای جلوگیری از خاموشی ها در کنار صرفه جویی باید سالانه 5200 مگاوات به این ظرفیت افزوده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گرمای هوا موجب شده که در روزهای اخیر شاهد خاموشی‌های پراکنده در ایران باشیم؛ موضوعی که بازار شایعات را نیز داغ کرده است اما مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده اند افزایش دما منجر شده است به بالارفتن مصرف برق در کشور که این امر منجر شده است به افزایش خاموشی های این روزهای کشور هرچند که مسئولان امر اعلام کرده اند خاموشی ها مدیریت شده و برنامه ریزی شده نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران به 83 هزار مگاوات رسیده است به طور کلی تامین برق در دو قالب صورت می‌گیرد؛ یک بخش مربوط به تامین بار است که به صورت مگاوات بوده و دیگری تامین مستمری است که در ۲۴ ساعت انجام می‌گیرد و به عنوان انرژی از آن یاد می‌شود. 83 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کاملا می‌تواند ظرفیت مصارف را پاسخگو باشد اما مسئله اینجا است که در این ایام شاهد بالرفتن مصرف برق در کشور هستیم که با کمی صرفه جویی می توان این دوران را گذراند.

,

البته باید به این مساله نیز توجه کرد که از دمای ۳۸ درجه به بعد به ازای افزایش هر درجه دما میزان مصرف برق نیز بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات افزایش پیدا می‌کند که همین مساله نیز موجب می شود توان شبکه پاسخگو نیاز ها نباشد.

,

۴.۵ میلیون مشترک برق در تهران و تاثیر این تعداد در مصرف برق سراسری، غیرقابل‌انکار است اگر چه با تلاش‌های شبانه‌روزی و در سایه تدابیری که از مهر سال گذشته در حوزه فنی مهندسی و فرهنگی اندیشیده شده، شبکه برق تهران در حال حاضر در شرایط پایدار قرار دارد، اما در صورت تداوم افزایش دمای هوا و با کوچکترین تغییر در الگوی رفتار مصرف مشترکان، ممکن است شبکه برق پایتخت با وضعیتی نامساعد یعنی خاموشی مواجه شود.

این در حالی است که افزایش دمای هوا و استفاده گسترده از وسایل سرمایشی یکی از عوامل اصلی افزایش مصرف برق است به طوری که تمهیدات فنی لازم برای جلوگیری از آسیب به شبکه در اثر افزایش دمای هوا انجام شده و وضعیت بار تمامی پست‌های برق تحت نظارت کارشناسان قرار گرفته است.

به گفته برخی از عوامل در صنعت برق در صورتی که مشترکان اصول مدیریت مصرف برق را رعایت نکنند، کنترل شرایط برای کشور به خصوص شهر تهران دشوار‌تر خواهد بود.آمار مصرف انرژی برق در سال‌های گذشته نشان می‌دهد در ماه‌های تیر و مرداد میزان مصرف برق به حداکثر خود می‌رسد که این امر لزوم مشارکت مشترکان برای صرفه جویی در مصرف برق را بیشتر کرده است.

,
,
,
,
,

اما نکته بسیار مهم این روزها، کروناست. معضلی که با گرما و افزایش رطوبت هم سر و کار داشته و خاموشی های بی‌برنامه‌ریزی منجر به افزایش دمای محیط و تنفس عموم و در نهایت زمینه ساز رشد ویروس ها خواهد شد. سر و صدای بسیاری از مناطق پایتخت مبنی بر آغاز بی سر و صدای جیره بندی برق به گوش می رسد، خاموشی هایی که بین یک تا چهار ساعت طول می کشد.

صطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به خبری مبنی بر جیره بندی برق در کشور، می گوید: جیره بندی برق به هیچ وجه صحت نداشته و اجرای آن در تابستان ۹۹ را تکذیب می‌کنم اما با این وجود  شاهد قطع برق در برخی از مناطق تهران هستیم که مشکلات عدیده ای را برای اهالی این مناطق ایجاد کرده است.

سخنگوی صنعت برق کشور با ارائه راهکار‌هایی در خصوص کاهش مصرف مانند تنظیم کولرگازی روی دمای ۲۴ درجه و استفاده از دور کند کولر‌های آبی و عدم استفاده از وسیله‌های پر مصرف برقی در ساعات پیک، بیان کرد: در صورت کاهش ۱۰ درصدی مصرف مشکلی برای تامین نیاز برق نخواهیم داشت.سخنگوی صنعت برق کشور گفت: با گرم شدن هوا شاهد شکسته شدن رکورد مصرف برق هستیم و اگر همکاری مشترکان وجود نداشته باشد احتمالا شاهد خاموشی خواهیم بود.

کامبیز ناظریان قائم مقام شرکت توزیع برق تهران در خصوص قطع شدن برق در برخی از نقاط تهران گفت: در حال حاضر در کشور چیزی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر شبکه برق داریم که ممکن است با گرم شدن هوا این کابل‌ها ذوب و یا با مصرف بیش از حد فیدر برق از شبکه خارج شود.

وی با بیان اینکه گرمای هوا باعث تبادل حرارتی عبور جریان برق می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه استفاده از برق در هوای گرم بیشتر می‌شود فشار مضاعفی بر تجهیزات وارد می‌شود و ممکن است از دسترس خارج شوند. اما برنامه ریزی ما به گونه‌ای است که خاموشی در تهران نداشته باشیم و اینگونه از مسائل مربوط به فشار بیش از حد به شبکه انتقال توزیع است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

*نیاز ایران به برق هسته ای

, *نیاز ایران به برق هسته ای,

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی اعلام کرده است: "میزان تقاضای برق کشور روندی افزایشی دارد به نحوی که حداکثر نیاز (پیک) مصرف برق کشور به صورت میانگین در 10 سال گذشته سالیانه 4.5 درصد رشد داشته و در سال گذشته به 80 هزار مگاوات رسید. به موازات این افزایش مصرف، میزان ظرفیت تولید برق کشور نیز به صورت میانگین سالیانه 6.1 درصد رشد داشته است.

,

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، ایران در سال 2012 از نظر میزان ظرفیت تولید برق رتبه اول در منطقه و رتبه چهاردهم را در جهان داشته است. با این وجود، توسعه نیروگاههای کشور در سالهای اخیر متناسب نیاز نبوده و علیرغم اینکه قرار بود در طول سالهای برنامه پنجم توسعه به ظرفیت تولید برق کشور 25 هزار مگاوات اضافه شود ولی بخش قابل توجهی از این میزان محقق نشده است درصورتیکه سالانه باید 5200 مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شود که بخش قابل توجهی از این نیاز را می توان از انرژی هسته ای تامین کرد.

,

نیروگاه هسته ای بوشهر در سال ۱۳۹۸ نزدیک به هفت میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای تولید و به مدار برق کشور اضافه کرده است به طوریکه از آغاز راه اندازی تاکنون اقدام به تولید ۴۳ میلیارد کیلووات‌ ساعت برق هسته‌ای کرده است.

,

بنابراین می توان گفت با توجه به امکان تولید برق از روش های دیگر در کشور مطمئن ترین روش تولید برق از طریق سوخت هسته ای است که میتواند در طولانی مدت بش قابل توجهی از نیاز کشور را مرتفع کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه