اخبار داغ

دردسرهای تعهدات ارزی برای صادرکنندگان؛

لجاجت بانک مرکزی ترمز صادرات را می‌کشد/ چشم‌انداز تاریک تجارت در نیمه دوم سال

لجاجت بانک مرکزی ترمز صادرات را می‌کشد/ چشم‌انداز تاریک تجارت در نیمه دوم سال
کارشناسان و صادرکنندگان با تداوم سیاست‌های ارزی بانک مرکزی چشم انداز تاریکی را برای صادرات در نیمه دوم سال ترسیم می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصادنیوز , عراقی‌ها به کالاهای ایرانی بیشتر از کالاهای ترک رغبت دارند؛ اینها را چند سال پیش یک صادرکننده ایرانی می‌گفت که تمایل عراق برای صادرات از ایران را نشان می‌داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصادنیوز,

تازه داشتیم در بازار عراق بحران‌زده جایگاهی برای کالاهای ایرانی دست و پا می‌کردیم که سیاست‌های غلط بانک مرکزی - به اذعان کارشناسان – موجب شد تا با بی‌انگیزگی صادرکنندگان ایران میدان را برای تصاحب این بازار توسط رقیب ترک مهیا شود.

,

از مرداد ماه سال ۹۷ که تعهدات ارزی در قالب ارز نیمایی اجرایی شد، صادرکننده باید پول کالاهای صادر شده یا به اصطلاح فروش رفته خود را به شکل دلار به بانک مرکزی بازگرداند که این نوع مبادله تجاری با برخی کشورها مثل عراق بسیار دشوار است.

,

کارشناسان و صادرکنندگان می‌گویند تعهدات ارزی و بازگرداندن دلار به بانک مرکزی به علت نبود زیرساخت‌های کشور عراق، ریسک صادرات به این کشور را افزایش داده است.

,

صادرکنندگان کرمانشاهی نیز از این سیاست‌ها متضرر شده‌اند و ترجیح داده‌اند عطای صادرات را به لقای آن ببخشند و همین امر موجب کاهش صادرات به ویژه در حوزه صنایع دستی شود.

,

هشدار کاهش 50 درصدی صادرات با لجاجت بانک مرکزی

, هشدار کاهش 50 درصدی صادرات با لجاجت بانک مرکزی,

کیوان کاشفی، عضو هیات رییسه اتاق ایران و رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در این خصوص هشدار داده که اگر فشارهای بانک مرکزی به همین روال ادامه پیدا کند و با این سیاست پیش برود بدون شک صادرات کشور ۵۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

,

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، کنار کشیدن بخش عمده‌ای از صادرکنندگان، بالا رفتن آمار بیکاری و کاهش ورودی ارز در بخش صادرات و واردات از دیگر مشکلاتی است که به دنبال این سیاست و فشار بانک مرکزی در کشور شکل خواهد گرفت.

,

کاشفی تاکید کرده که اگر شیوه بازگشت ارز حاصل از صادرات با لجاجت بانک مرکزی ادامه پیدا کند، بدون شک در نیمه دوم سال مشکلات شدیدی ایجاد خواهد شد.

,

سیاست‌های ارزی تاثیرات سوئی بر صادرات داشته است

, سیاست‌های ارزی تاثیرات سوئی بر صادرات داشته است,

داریوش پناهی، دبیرکل اتاق بازرگانی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: سیاست های ارزی اعلام شده توسط بانک مرکزی بسیار متغیر است و راه‌هایی که پیش پای صادر کننده برای برگشت ارز حاصل از صادرات گذاشته می‌شود دشوار است و صادر کنندگان به سختی می توانند مکانیزم درستی را اجرا کنند.

,

وی افزود: به دنبال این سیاستها امکان اینکه بانک‌های کشورهای همسایه ارز را برای بانک‌های ایرانی و مراجع ارزی بفرستند بسیار کم است بنابراین سیاست های ارزی بانک مرکزی بر روی صادرات تأثیر گذاشته و صادرکنندگان ظرف ۳تا۴ ماه فرصت دارند ارز را برگردانند.

,

دبیرکل اتاق بازرگانی کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در حوزه های بانکی وجود دارد، امکان بازگشت ارز در این مدت وجود ندارد بنابراین روی صادرات اثر منفی می‌گذارد و صادرکنندگان واقعی رغبتی برای ادامه این کار ندارند زیرا احتمال می دهند نتوانند ارز را برگردانند.

,

پناهی عنوان کرد: این موضوع شامل صادرات تمام کالاهای صنایع دستی، صنایع غیر دستی، کالاهای مختلف، محصولات کشاورزی، معدنی و ...می‌شود.

,

وی تصریح کرد: در استان کرمانشاه با تلاش‌های مدیران ارشد و بخش خصوصی کاهش صادرات کمتر از میانگین کشوری بوده به گونه‌ای که در کشور بالای ۴۰ درصد کاهش صادرات داشته‌ایم اما در استان کرمانشاه ۱۸ درصد اتفاق افتاده است.

,

این مسئول افزود: در حوزه صنایع دستی نیز محصولاتی نظیر گیوه و گلیم هرسین با مقادیر مناسب صادر می‌شد اما با توجه به سیاست‌های ارزی تحت تاثیر قرار گرفته و صادرکنندگان این محصولات به این دلیل که نمی‌توانند ارز را به راحتی برگردانند محتاط تر عمل می‌کنند و همانند سابق صادرات انجام نمی‌دهند.

,

پیشنهادی برای رفع مشکلات صادرکنندگان

, پیشنهادی برای رفع مشکلات صادرکنندگان,

دبیر کل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تصریح  کرد: پیشنهاد می شود بانک مرکزی، بانکهای ایرانی که در عراق قرار دارند را فعال کند و صادرکنندگان که کالا را صادر می‌کنند از واردکنندگان بخواهند ارز را به بانک‌های ایرانی تحویل دهند و رسیدی دریافت کنند که آن رسید را به صادرکنندگان تحویل بدهند و آنها از بانک پول ریالی دریافت کنند؛ این بهترین مکانیزم اجرایی است.

,

پناهی گفت: همچنین زیرساخت‌های تجاری نظیر محوطه سازی، اجرای طرح جامع پرویزخان و جاده سازی در مرزهای تجاری نیز هرچه سریعتر تکمیل شود زیرا سبب رونق صادرات، ایجاد اشتغال و توسعه استان می شود.

,

بر اساس این گزارش، با توجه به هشدارهای کارشناسان در مورد عواقب این سیاست‌های ارزی، لزوم اتخاذ تدابیری برای تسهیل صادرات بیش از پیش ضرورت دارد و ظاهرا این سیاست‌ها نیازمند یک بازنگری جدی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه