اخبار داغ

یادداشت؛

حقیقت در دنیای پساحقیقت

حقیقت در دنیای پساحقیقت
ما در زمانۀ پساحقیقت زندگی می‌کنیم؛ جایی که حقیقت تحت‌الشعاع بازی با احساسات قرار می‌گیرد و دچار وارونگی می‌شود، دنیایی که در آن یک جنایتکار جنگی «مرد صلح» نامیده و تکریم می‌شود و یک لمپن رئیس‌جمهوری قدرتمندترین کشور دنیا.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ در عصر جدید، رسانه‌ها با یکدیگر آمیخته شده‌اند و رسانه ابزار قدرت است. جهان نوین و فناوری‌های نوین، آن را در اختیار تک‌تک مردم قرار داده و آن‌ها را قدرتمند ساخته است؛ آن‌قدر قدرتمند که می‌توانند غیرممکن را تصور کنند و به این تصور جامۀ عمل بپوشانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

رسانه‌های نوین مخاطبانی پراکنده و متنوع به وجود آورده‌اند که دیگر نمی‌توان آنان را انبوه با توده نامید، زیرا دیگر پیامی واحد دریافت نمی‌کنند و با انبوهی از پیام‌ مواجه هستند که یک‌دستی و یکپارچگی را از آنان گرفته است.

,

اما، حقیقت امروزه هزار رنگ دارد، روزبه‌روز هم وجوه دیگری از آن رخ می‌نماید و ‌ماه مجلس می‌شود. یکی از این جنبه‌های تازه مکشوف شده رسانه، اصطلاح جدید «پساحقیقت» است. واژه‌نامۀ آکسفورد، بنا بر روال هر سالۀ خود، برای سال 2016 واژه‌ای جدید برگزید که این بار قرعه به واژۀ پساحقیقت افتاد. 

,

گویا پساحقیقت را نخستین بار نمایشنامه‌نویسی در توصیف جنگ اول خلیج‌فارس به‌ کار برده است؛ جنگی که بوش پدر راه انداخت و به بهانۀ اشغال کویت به عراق حمله کرد و برای نخستین بار مردم امریکا پخش زندۀ آن را از تلویزیون تماشا کردند. 

,

معنای واقعی پساحقیقت را انگلیسی‌زبان‌ها تازه بعد از ترامپ و برگزیت کشف کردند. بنا بر گزارش واژه‌نامۀ آکسفورد، در سال 2016 دو هزار درصد بیشتر از سال قبل از این واژه استفاده شده است. 

,

آکسفورد این کلمه را صفتی‌ تعریف کرده است که «به شرایطی مرتبط یا وابسته است که در آن حقایق عینی در مقایسه با حرف‌های برانگیزندۀ احساسات و باورهای شخصی تأثیر کمتری دارند». 

,

 مدیر لغت‌نامه‌های آکسفورد، در این باره گفته است: «انتخاب واژۀ سال، گفتمان سیاسی و اجتماعی غالب سال را نشان می‌دهد. واژۀ پساحقیقت به‌ خاطر افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان منبع دریافت اخبار و بی‌اعتمادی فزاینده به واقعیت‌های عینی که توسط بنگاه‌های بزرگ ارائه می‌شود، برای مدتی موقعیت زبان‌شناختی خودش را حفظ خواهد کرد.»

,

این یعنی ما در زمانۀ پساحقیقت زندگی می‌کنیم؛ جایی که حقیقت تحت‌الشعاع بازی با احساسات قرار می‌گیرد و دچار وارونگی می‌شود، دنیایی که در آن یک جنایتکار جنگی «مرد صلح» نامیده و تکریم می‌شود و یک لمپن رئیس‌جمهوری قدرتمندترین کشور دنیا. 

,

زمانۀ پساحقیقت، جهان برساختۀ رسانه‌هاست که در آن همه‌‌چیز حقیقت دارد، حتی دروغ. دنیایی که در آن واقعیات عینی دیگر وجود ندارند و هرچه هست بازی با احساسات و باورهای مردم است. دروغ، دروغ است، بزرگ و کوچک دارد، مصلحتی و غیرمصلحتی هم دارد، اما ذاتش یکی است.

,

جواد دلیری، کارشناس رسانه

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه