اخبار داغ

رئیس اتحادیه صنف فیروزه تراشان مشهد:

کرونا و قوانین دست‌وپاگیر هزار فیروزه‌تراش را بی‌کار کرد/ الزام بازنگری در قوانین واردات و صادرات سنگ‌ها

کرونا و قوانین دست‌وپاگیر هزار فیروزه‌تراش را بی‌کار کرد/ الزام بازنگری در قوانین واردات و صادرات سنگ‌ها
رحیمی مقدم گفت: هم‌اکنون به دلیل کرونا و قوانین دست و پاگیر، حدود 300 واحد صنفی مرتبط با فیروزه‌تراشی در مشهد تعطیل و بالغ بر 1000 نفر بی‌کار شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالصمد رحیمی مقدم، رئیس اتحادیه صنف فیروزه تراشان مشهد در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت فیروزه‌تراشی و فروش سنگ‌های قیمتی در مشهد وضعیت خوبی نیست و باید بگوییم که با شیوع ویروس کرونا اندک رونقی که در بازار ما وجود داشت نیز رفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: صنف فیروزه‌تراشی و فروش سنگ‌های قیمتی وابسته به صادرات و واردات است اما آقای شریعت مداری، وزیر اسبق صنعت و معدن پیش از این واردات سنگ‌های قیمتی را پیش از این متوقف کرد و به دلیل اینکه معدن فیروزه نیشابور سنگ خام در اختیار فیروزه تراشان قرار نمی‌دهد که مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرد و پس از آن آقای رحیمی جلوی با ابلاغ این موضوع که مسئول ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی وزارت صمت است، حدود یک سال است که جلوی صادرات سنگ‌ها نیز گرفته شده است.

,

رحیمی مقدم خاطر نشان کرد: پیش از این سنگ‌های زینتی قیمتی و فلزات گران‌بها همراه مسافر جابه‌جا می‌شدند اما به دلیل شیوع کرونا پروازهای بین‌المللی لغو شده‌اند و روادید از سوی هیچ کشوری صادر نمی‌شود از این رو صنف ما که وابستگی شدیدی به واردات و صادرات دارد، با مشکل مواجه شده است.

,

رئیس اتحادیه صنف فیروزه تراشان مشهد با تأکید بر اینکه باید هرچه زودتر وزارت صمت و بانک مرکزی مشکل ما را حل کنند، گفت: بیش از 1500 کارگاه فیروزه‌تراشی در مشهد و نیشابور از راه فیروزه‌تراشی و سنگ‌تراشی ارتزاق می‌کنند و هم‌اکنون به دلیل کسادی بازار و قوانین دست و پاگیر، حدود 300 واحد صنفی در مشهد تعطیل و بالغ بر 1000 نفر بی‌کار شده‌اند.

,

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات فیروزه تراشان بیمه آن‌هاست، پیش از این حق بیمه فیروزه تراشان 7 درصد بود اما چند سالی است که حق بیمه فیروزه تراشان 27 درصد شده است که فشار زیادی را به فعالان این صنف وارد می‌کند و عامل بازدارنده‌ای است تا افراد در این صنف فعالیت داشته باشند لذا درخواست داریم تا در خصوص قوانین مربوط به بیمه نیز بازنگری صورت بگیرد.

,

رحیمی مقدم خاطر نشان شد: وعده‌هایی از مسئولان برای رونق بخشیدن به صنف فیروزه تراشان داده‌شده است مانند ایجاد بازارچه مخصوص و واردات مستقیم سنگ‌ها و تسهیل صادرات اما هنوز هیچ‌یک از این وعده‌ها محقق نشده‌اند.

,

رئیس اتحادیه صنف فیروزه تراشان مشهد با اشاره به ممنوعیت واردات فلزات کار شده از سال 97، گفت: هیچ‌یک از فروشندگان نقره و زیور آلات مجاز به فروش انگشتر یا سنگ‌هایی به نام کشورهای خارجی مانند ترک، چین یا تایلندی نیستند و در صورت مشاهده یا اعلام شکایت از سوی مشتریان، اتحادیه و تعزیرات حکومتی به صورت جدی با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه