اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

جلوگیری از خاموشی فقط با اصلاح الگوی مصرف/ دولت شرایط تولید برق در کشور را مهیا نکرده است

جلوگیری از خاموشی فقط با اصلاح الگوی مصرف/ دولت شرایط تولید برق در کشور را مهیا نکرده است
مسئولان وزارت نیرو معتقدند برای این میزان برق مصرفی در ایران باید دو برابر حجم فعلی تاسیسات تولید برق ایجاد کرد که این موضوع هزینه بر است بنابراین باید در شرایط فعلی فقط الگوی مصرف اصلاح شود.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها شاهد قطع برق در برخی از مناطق تهران هستیم به طوریکه پیامک هایی برای برخی از مشترکین اداره برق با این مضمون ارسال شده است که  منطقه شما یکی از مناطق پر مصرف محسوب می شود بنابراین با کاهش مصرف برق مانع از قطع برق منطقه خود شوید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به هر حال آنچه این روزها شاهدش هستیم قطع مکرر برق در برخی از مناطق تهران است که این موضوع را اردیبهشت ماه محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر پیش بینی کرده بود.

,

وی با اشاره به لزوم رعایت الگوی مصرف برای عبور از نقطه اوج بار در تابستان امسال تاکید کرد و گفته بود: میانگین رشد مصرف برق در کشور حدود هفت درصد در سال است که اگر این میزان رشد همچنان تداوم داشته باشد، تاسیسات این صنعت هر ۱۰ سال باید دو برابر شود.

,

وی افزود: دو برابر شدن تاسیسات صنعت برق نیازمند سرمایه گذاری ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی است که هزینه‌ای بسیار هنگفت است بنا بر این باید با تاکید بر روش‌های تشویقی و مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف برق به تامین و انتقال برق پایدار به ویژه در فصل تابستان همت گماشت.

, تاسیسات صنعت برق, ۶۰۰ هزار میلیارد, صرفه جویی,

به گفته کارشناسان حوزه انرژی یکی از راه کارهای کاهش مصرف برق در کشور اصلاح الگوی مصرف است که البته برای این منظور دستور العملی از سوی شورای عالی انرژی ابلاغ شده است. اما با این حال می بینیم به دلایل مختلف از جمله کمبود تولید برق طی سالهای گذشته و نبود برنامه ریزی برای تولید آن اولویت اصلی برای عبور از این شرایط اصلاح الگوی مصرف است.

,

باید تاکید داشت که همواره میزان مصرف برق در ایران ۳ برابر متوسط مصرف جهانی است به طوریکه ایرانی‌ها از آمریکا، چین و روسیه که بزرگترین مصرف کنندگان برق در جهان نیز هستند، استفاده بیشتری دارند، در حالی که میزان تولید محصولات صنعتی ما از آن‌ها بسیار کمتر بوده و به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.
که یکی از راه کارهای کنترل مصرف برق سیاست های قیمتی و تعرفه گذاری به صورت پلکانی است که در سالهای اخیر شاهد اجرای این سیاست قیمتگذاری در کشور هستیم بهطوریکه اگر مصرفکنندگان فقط 10 درصد از مصرف خود را کاهش دهند به گفته مسئولان امر 20 در صد از هزینه برق پرداختیشان کاهش پیدا می کند.

,
,
امین شادمهر یکی از کارشناسان حوزه برق به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانامی گوید جدای از نظام پلکانی قیمت گذاری باید صنایع انرژی بر که محصولات خود را عمدتا صادر می کنند با نرخ واقعی هزینه انرژی خود را پرداخت کنند که این موضوع منجر به اصلاح روند تولید خواهد شد و قطعا صاحبان صنایع برای صرفه جویی به دنبال اصلاح تجهیزات خود خواهند رفت.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی تصریح کرد: من موافق ان هستم که به بخش خانگی به جای گاز برق بدهند حتی برای فصل زمستان به شرط آنکه شرایط تولید برق مهیا باشد و این گاز به بخش صنایع برود و اگر نیاز بود خودشان نیروگاه ایجاد کنند و برق مازاد را نیز به دولت بدهند.
,

این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: تنها راه کار فعلی دولت برای عبور از این شرایط تاکید بر صرفه جویی است به طوریکه در روند فعلی فقط همین سیاست قیمت گذاری است که می تواند جواب دهد و موجب شود تا مصرف کنندگان به دنال اصلاح الگوی مصرف باشند.

,

انتهای پیام/س

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه