اخبار داغ

در گفتگو با مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان سمنان مطرح شد؛

راه‌اندازی مرکز TMC در دانشگاه سمنان/ آموزش‌ حرفه‌های در حال انقراض؛ از زیلوبافی تا پلاس‌بافی

راه‌اندازی مرکز TMC در دانشگاه سمنان/ آموزش‌ حرفه‌های در حال انقراض؛ از زیلوبافی تا پلاس‌بافی
مدیرکل فنی‌و‌حرفه‌ای استان سمنان می‌گوید تا زمانی که ترجیح خودِ ما مسئولان برای فرزندانمان، رفتن به دانشگاه به جای کسب مهارت باشد، توفیقی نخواهیم داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار مرآت، هرچه در زمان پیش می‌رویم، موضوع اهمیت مهارت‌آموزی بیش‌تر بر صدر می‌نشیند. کم‌تر خانواده‌ای است که متوجه نشده باشد، مسیر به ظاهر رسمی آموزش دانشگاهی، الزاما نسبت مستقیمی با اشتغال و درآمدزایی ندارد؛ اما رها شدن از قیدوبندهای ذهنی در این خصوص طبعا به تلاش و زمان نیاز دارد. بخشی از این تلاش‌ها بر عهده سازمان فنی‌وحرفه‌ای است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت به تازگی، میزبان مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان سمنان بود. سیدحسین شاهچراغ در این گفتگو به نکات مهمی اشاره کرده است؛ از ضرورت مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار تا آموزشِ حرفه‌های در حال انقراض! متن کامل این گفتگو را از نظر می‌گذرانید:

,

مرآت: گمان می‌رود که بخش قابل توجهی از مشکلات دستگاه‌های مختلف ناشی از عدم تعامل صحیح رسانه‌ای با توده مردم است؛ شما در این حوزه چه سیاست‌هایی را اتخاذ خواهید کرد؟

, مرآت: گمان می‌رود که بخش قابل توجهی از مشکلات دستگاه‌های مختلف ناشی از عدم تعامل صحیح رسانه‌ای با توده مردم است؛ شما در این حوزه چه سیاست‌هایی را اتخاذ خواهید کرد؟,

سیاست‌ رسانه‌ای ما این است که ارتباط مطلوب‌تر با رسانه‌ها را مبتنی بر اصل «دانستن حق مردم است» دنبال کنیم. باید اطلاعات به صورت شفاف و بدون غلو در اختیار مردم قرار بگیرد.

,

مرآت: مسئولیت شما طبعا، مسئولیتی موقت است؛ گمان می‌برید که پس از دوران مسئولیت، چگونه از شما یاد خواهند کرد؟

, مرآت: مسئولیت شما طبعا، مسئولیتی موقت است؛ گمان می‌برید که پس از دوران مسئولیت، چگونه از شما یاد خواهند کرد؟,

ما با قوت موضوع ایجاد ظرفیت‌های جدید مهارت‌آموزی متناسب با نیاز بازار کار را پیگیری خواهیم کرد. اما نکته مهم‌تر برای من این است که وزن مهارت‌آموزی را در جامعه افزایش دهیم. این امر البته یک امر ملی است اما تمام تلاشم را خواهم کرد تا به سهم خودم قدمی در این مسیر بردارم. هیچ‌چیز مثل مهارت‌آموزی نمی‌تواند سبب‌ساز افزایش اعتمادبنفس در جوانان ما شود.

,

امیدوارم روزی که از این جایگاه می‌روم، مردم اهمیت آموزش‌های مهارتی را بیشتر درک کرده باشند. با تغییر ذائقه‌ها البته مردم به مهارت‌آموزی گرایش پیدا کرده‌اند اما اغلب، مهارت‌آموزی با تأخیر انجام می‌شود. اگر خود من و همکارانم، فرزندانمان را به جای مهارت‌آموزی به «آقای دکتر شدن» و «خانم مهندس شدن» تشویق کنیم، نمی‌توانیم توفیقی داشته باشیم.

,

خانواده در این‌جا نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و ما باید بر رفتار خانواده‌ها تأثیر بگذاریم.

,

 

,

امسال 189 نفر در محیط کار واقعی مهارت آموخته‌اند

, امسال 189 نفر در محیط کار واقعی مهارت آموخته‌اند, امسال 189 نفر در محیط کار واقعی مهارت آموخته‌اند,

مرآت: شاید یکی از آسیب‌های حوزه مهارت‌آموزی این باشد که افراد مهارت‌ها را در فضای آموزشی فرامی‌گیرند اما آن‌چه که آموخته‌اند با محیط واقعی کار تناسبی ندارد. آمار آموزش‌های ارائه‌شده در محیط واقعی کار چقدر است؟

, مرآت: شاید یکی از آسیب‌های حوزه مهارت‌آموزی این باشد که افراد مهارت‌ها را در فضای آموزشی فرامی‌گیرند اما آن‌چه که آموخته‌اند با محیط واقعی کار تناسبی ندارد. آمار آموزش‌های ارائه‌شده در محیط واقعی کار چقدر است؟,

در مدت‌زمان گذشته از سال جاری، 189 نفر در محیط کار واقعی مهارت آموخته‌اند. بخشی از این افراد به دنبال ایجاد بنگاه بوده‌اند و بخشی هم صرفا قصد فراگرفتن مهارت به این حوزه وارد شده‌اند. مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، در زمره بهترین مدل‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است؛ چراکه افراد در کنار آموزش، مسائلی همچون شیوه برخورد با مشتری و حفاظت فنی و ایمنی را هم فرامی‌گیرند.

,

 

,

شرکت‌های بزرگ برای بکارگیری افراد دیگر کم‌تر به مدارک دانشگاهی توجه می‌کنند

,

مرآت: به طور معمول، یک‌سری آرزوی آموخته‌شده از جانب والدین به فرزندان القا می‌شود که مسیر تحقق اغلب آن‌ها از تحصیلات دانشگاهی می‌گذرد. کدام بخش از این اشکال، در استان خودمان قابل تغییر است؟

, مرآت: به طور معمول، یک‌سری آرزوی آموخته‌شده از جانب والدین به فرزندان القا می‌شود که مسیر تحقق اغلب آن‌ها از تحصیلات دانشگاهی می‌گذرد. کدام بخش از این اشکال، در استان خودمان قابل تغییر است؟,

در حال حاضر، شاید شرکت‌های بزرگ برای استخدام افراد، کم‌تر به مدارک دانشگاهی توجه کنند و صرفا مهارت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. ما در استان کوشیده‌ایم تا این تغییر نگاه را تبیین کنیم. ضمن آن که در تعاملی که با آموزش و پرورش داشتیم، اعلام کردیم که هر دانش‌آموزِ در حال تحصیل در رشته‌های نظری، حتما یک مهارت را هم فرابگیرد.

,

اگر بتوانیم در مقطع متوسطه اول، آموزش‌های مهارتی را به طور مستمر ارائه کنیم، نگاه دانش‌آموزان نسبت به مهارت‌آموزی تغییر خواهد کرد. ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا در قالب فعالیت‌های بین‌بخشی و بین‌دستگاهی با خانواده‌ها ارتباط بگیریم. لازم است با انجمن‌های اولیاء و مربیان در مقطع دبستان در ارتباط باشیم.

,

مرآت: عصر ما به لحاظ سرعت تحولات، عصر ویژه‌ای است. بشر برای قرن‌های متمادی مشاغل ثابتی داشته است اما امروز مردم از طریق مشاغلی کسب درآمد می‌کنند که ده سال قبل در تصور نمی‌گنجید. آغوش سازمان شما برای استقبال از مشاغل جدید باز است؟

, مرآت: عصر ما به لحاظ سرعت تحولات، عصر ویژه‌ای است. بشر برای قرن‌های متمادی مشاغل ثابتی داشته است اما امروز مردم از طریق مشاغلی کسب درآمد می‌کنند که ده سال قبل در تصور نمی‌گنجید. آغوش سازمان شما برای استقبال از مشاغل جدید باز است؟,

بله؛ یکی از ویژگی‌های سازمان، انعطاف‌پذیری است. بلافاصله پس از ایجاد مشاغل جدید، برای این مشاغل استاندارد آموزش شغل یا شایستگی تدوین می‌شود. به طور مثال اخیرا و با اقبال مردم به بورس، ما دوره‌هایی را در این خصوص برگزار کردیم؛ از جمله دوره‌هایی به درخواست استانداری سمنان و فرمانداری مهدی‌شهر برای پرسنل این دو نهاد برگزار شد.

,

 

,

یکی از دغدغه‌های ما آموزش کسب و کار الکترونیک به بخش‌های سنتی جامعه است

, یکی از دغدغه‌های ما آموزش کسب و کار الکترونیک به بخش‌های سنتی جامعه است, یکی از دغدغه‌های ما آموزش کسب و کار الکترونیک به بخش‌های سنتی جامعه است,

یکی از دغدغه‌های ما آموزش کسب و کار الکترونیکی به آن دسته از مردم جامعه است که هنوز سنتی عمل می‌کنند.

,

مرآت: برای افرادی که استعدادهای ویژه‌ای دارند، امکان تعریف بسته‌های آموزش مهارتی ویژه‌ وجود دارد؟

, مرآت: برای افرادی که استعدادهای ویژه‌ای دارند، امکان تعریف بسته‌های آموزش مهارتی ویژه‌ وجود دارد؟,

در حال حاضر قریب به 5 هزار استاندارد آموزشی در سامانه ملی استاندارد آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وجود دارد. ما این آمادگی را داریم که در خصوص فعالیت‌های دانش‌بنیانی که به مهارت نیاز دارند، در قالب تیم‌های سه‌چهارنفره و با قراردادهایی با کمترین مبالغ ممکن، استادکار و منتور در اختیار افراد قرار دهیم. به رغم اعلام این موضوع به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، هنوز مراجعه‌ای در این خصوص نداشتیم.

,

مرآت: پیش‌تر مشاغلی در استان سمنان رواج داشته که احیاء آن می‌تواند حائز اهمیت فرهنگی و درآمدزا باشد. برای احیاء این مشاغل به واسطه مهارت‌آموزی برنامه‌ای دارید؟

, مرآت: پیش‌تر مشاغلی در استان سمنان رواج داشته که احیاء آن می‌تواند حائز اهمیت فرهنگی و درآمدزا باشد. برای احیاء این مشاغل به واسطه مهارت‌آموزی برنامه‌ای دارید؟,

بهترین محل برای انجام این کار، محیط کار واقعی است. اگر حرفه‌ای در حال منسوخ شدن باشد، ما از استادکارهای موجود برای آموزش آن حرفه استفاده خواهیم کرد. مثلا سوزن‌سوزی، ویژه منطقه سنگسر است و همکاران ما در مهدی‌شهر با کمک صاحبان این هنر، استاندارد آموزشی تعریف کرده‌اند.

,

 

,

آموزش‌ حرفه‌های در حال انقراض؛ از زیلوبافی تا پلاس‌بافی

,

مرآت: این کار مثلا در حوزه زیلو‌بافی سمنان نیاز به یک عقبه پژوهشی دارد تا روشن شود، زیلو‌بافی سمنان چه ویژگی منحصربفردی نسبت به گلیم‌بافی شهرهای دیگر داشته است.

, مرآت: این کار مثلا در حوزه زیلو‌بافی سمنان نیاز به یک عقبه پژوهشی دارد تا روشن شود، زیلو‌بافی سمنان چه ویژگی منحصربفردی نسبت به گلیم‌بافی شهرهای دیگر داشته است.,

همین‌طور است. در سال 98، 4 نفر در حوزه زیلوبافی و جاجیم‌بافی، 9 نفر در حوزه پلاس‌بافی، 2 نفر در فرشینه و 5 نفر در پته‌دوزی آموزش دیده‌اند. در حوزه جاجیم‌بافی، حتی یک کارگاه ثابت نیز در مهدی‌شهر پیش‌بینی شده است.

,

مرآت: چند درصد از افرادی که آموزش‌های مهارتی را فرامی‌گیرند شاغل می‌شوند؟

, مرآت: چند درصد از افرادی که آموزش‌های مهارتی را فرامی‌گیرند شاغل می‌شوند؟,

40 درصد از کارجویانی که به ما مراجعه می‌کنند و گواهینامه دریافت می‌کنند، شاغل می‌شوند. طبعا آموزش شاغلین در آمار رهگیری وارد نمی‌شود. یا یکی از جوامع هدف ما دانش‌آموزان کار و دانش هستند که نمی‌توانیم آن‌ها را رهگیری کنیم؛ چون روشن نیست چه زمانی فارغ‌التحصیل می‌شوند و به سربازی می‌روند و در نهایت شاغل می‌شوند. بنابراین آمار مذکور صرفا مربوط به افرادی است که به عنوان مهارت‌آموز کارجو به ما مراجعه کرده‌اند.

,

نکته دیگر آن که هرچند بنیاد آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای مهارتی و عملی است اما ما باید به سمت ارائه آموزش‌های مجازی حرکت کنیم. بنابراین آن‌ بخش از دوره‌های آموزشی که امکان برگزاری مجازی داشت را به صورت مجازی برگزار کردیم. اساتید ما گاه ساعت 10 شب با مهارت‌آموزان جلسه مجازی داشتند تا افرادی که شاغل هستند هم بتوانند حضور داشته باشند. من خودم کلاس‌ها را رصد می‌کردم و این مسأله برای من جالب بود.

,

اخیرا برگزاری دوره‌های تلفیقی نیز در دستور کار ما قرار گرفت؛ بدین‌صورت که تا حد ممکن از ارائه آموزش در کارگاه‌ها خودداری کنیم و بخش اعظم آموزش به صورت مجازی ارائه شود. نکته دیگر آن که حدود 40 درصد از بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. برای رفع این معضل، مراکزی را تحت عنوان مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی(TMC) ایجاد می‌کنیم.

,

 

,

مرکز TMC در دانشگاه سمنان راه‌اندازی خواهد شد

, مرکز TMC در دانشگاه سمنان راه‌اندازی خواهد شد, مرکز TMC در دانشگاه سمنان راه‌اندازی خواهد شد,

به تازگی تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه سمنان در این خصوص به امضاء رساندیم. از طرفی برای ارتباط‌گیری مطلوب‌تر و دقیق‌تر با بازار کار، تفاهم‌نامه‌ای را با اتاق بازرگانی به امضاء رساندیم. این تفاهم کمک می‌کند تا آموزش‌های ما بیش‌تر به نتیجه نزدیک شود. در این خصوص با خانه صنعت و معدن هم تفاهم‌نامه‌ای را منعقد خواهیم کرد. بدین‌واسطه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن با متقاضیِ کارِ مهارت‌آموخته سروکار خواهند داشت.

,

مرآت: سیستم رسمی اشتغال در کشور چقدر مدارک شما را تحویل می‌گیرد؟

, مرآت: سیستم رسمی اشتغال در کشور چقدر مدارک شما را تحویل می‌گیرد؟,

در ماده 13 قانون نظام صنفی، ذکر شده که افرادی که می‌خواهند شغل ایجاد کنند، باید حتما مدارک فنی‌وحرفه‌ای داشته باشند. اخیرا در مجلس فراکسیون مهارت ایجاد شد. اگر مجلس موضوع الزام بکارگیری مهارت‌آموختگان را در دستور کار قرار دهد، اتفاقات مثبتی خواهد افتاد. به عنوان مثال این تغییر رویکرد مثبت خواهد بود که فردی با داشتن مدرک دیپلم به انضمام یک مدرک فنی‌و‌حرفه‌ای، امکان بکارگیری پیدا کند.

,

نمایندگان استان مقدمات قانونی استفاده از کمک خیرین در حوزه مهارت‌آموزی را پیگیری کنند

, نمایندگان استان مقدمات قانونی استفاده از کمک خیرین در حوزه مهارت‌آموزی را پیگیری کنند, نمایندگان استان مقدمات قانونی استفاده از کمک خیرین در حوزه مهارت‌آموزی را پیگیری کنند,

پیگیری اعطای مشوق به صاحبان کسب و کار برای بکارگیری افراد مهارت‌آموخته و ارائه آموزش‌های مهارتی نیز مفید خواهد بود. مطابق تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده مستقیم، به میزانی که صاحبان کسب‌وکارها برای ارائه آموزش‌های مورد تأیید فنی‌و‌حرفه‌ای هزینه می‌کنند، از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند. اقدام دیگری که مجلس می‌تواند انجام دهد، ایجاد امکان بهره‌گیری از ظرفیت قانونی استفاده از کمک خیرین در حوزه مهارت‌آموزی است که در حال حاضر ممنوعیت دارد؛ شاید خود خیرین نیز علاقه‌مند باشند که در این زمینه ورود کنند.

,

نکته دیگر آن که ما از افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند درخواست می‌کنیم پس از فروکش کردن فراگیری بیماری کرونا به کارگاه‌های ما مراجعه کنند. بحث دیگر در خصوص مهارت‌آموزی سربازان است. این تأکید رهبر معظم انقلاب بود که از فرصت خدمت زیر پرچم به نحو مطلوب بهره‌برداری شود.

,

 بر این اساس، در مدت‌زمانی که یک سرباز در بخش نقلیه یا مهندسی فعالیت می‌کند، تحت نظر قرار می‌گیرد؛ آموزش‌هایی نیز به مدرسین محل خدمت سربازان ارائه می‌شود؛ و بدین واسطه مدت مذکور به عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای لحاظ می‌شود و اگر در آزمون موفق شوند، برای آن‌ها گواهی هم صادر می‌شود. هم‌اکنون 47 کارگاه را در درون محیط‌های نظامی تعریف کرده‌ایم.

,

امسال 474 نفر از کارکنان آموزش وظیفه هم آموزش‌ها را فراگرفته‌اند. بر مبنای تفاهم‌نامه ملی ستادکل نیروهای مسلح و سازمان فنی‌وحرفه‌ای، ستادکل نیروهای مسلح برای هر استان با توجه به ظرفیت سرباز، سهمیه‌ای در این خصوص تعیین می‌کند. نکته دیگر آن که امسال نوزدهمین المپیاد ملی مهارت در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی در بیش از 34 حرفه در حال برگزاری است.

,

 

,

زمینه‌های کارآفرینی برای المپیادی‌های استان سمنان فراهم می‌شود

, زمینه‌های کارآفرینی برای المپیادی‌های استان سمنان فراهم می‌شود, زمینه‌های کارآفرینی برای المپیادی‌های استان سمنان فراهم می‌شود,

افرادی که در این المپیاد حائز مقام شوند، تحت آموزش‌های ویژه‌ای قرار می‌گیرد و شاید فراتر از یک مهارت‌آموز معمولی، بتوانند به یک کارآفرین تبدیل شوند. این یک فرصت ویژه است.

,

مرآت: پول‌سازترین حرفه‌ای که در حال حاضر ارائه می‌کنید چیست؟

, مرآت: پول‌سازترین حرفه‌ای که در حال حاضر ارائه می‌کنید چیست؟,

این امر به نوع فعالیت خود مهارت‌آموز بستگی دارد. ممکن است خیلی‌ها آموزش‌های مرتبط با تولید پوشاک را فراگرفته باشند، اما کسی که از شرایط موجود استفاده می‌کند و نسبت به راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک اقدام می‌کند، طبعا درآمد بیشتری کسب می‌کند. رشته‌های مرتبط با نرم‌افزارها هم از همین جنس‌اند. نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم، همکاری مطلوب ما با کمیته امداد در خصوص آموزش مددجویان است.

,

مربیان ما بعضا در محل کسب و کار مددجویان حاضر می‌شوند و آموزش‌هایی را به آن‌ها ارائه می‌کنند. در خصوص برخی از مددجویان نیز به این نتیجه رسیدیم که باید به آن‌ها آموزش مذاکره با مشتری ارائه کنیم. این اقدامات در حیطه طرح کلی عارضه‌یابی می‌گنجد. نکته دیگر آن که با همکاری مشترک ما با ادارت راه‌وشهرسازی استان و شرق استان، موضوع آموزش در سکونتگاه‌های غیررسمی دنبال شد.

,

مرآت: نیاز این افراد را چگونه احصاء می‌کنید؟

, مرآت: نیاز این افراد را چگونه احصاء می‌کنید؟,

ممکن است این افراد ارتباطاتی را با دفتر فرهنگی-اجتماعی استانداری داشته باشند؛ یا ممکن است روحانیونی که با سپاه همکاری دارند در این محله‌ها حضور داشته باشند؛ اطلاعات مربوط به نیازهای افراد از این طرق یا از طریق فعالان اجتماعی و نیز مصاحبه با خود مردم جمع‌آوری می‌شود. مثلا افراد در محله شاه‌قلی شاهرود اغلب در حوزه‌ امور ساختمانی فعال‌اند و نیاز داشتند در حوزه HSE یا حفاظت فنی و ایمنی اطلاعات داشته باشند تا کم‌تر دچار حادثه شوند.

,

 

,

آموزش به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی برای آینده‌ای بهتر

, آموزش به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی برای آینده‌ای بهتر, آموزش به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی برای آینده‌ای بهتر,

ما کوشیدیم وقت این افراد را تلف نکنیم و آموزشی به آن‌ها ارائه کنیم که در آینده بهره بیشتری ببرند. در محله کدیور، آموزش‌ها مطابق آن‌چه که روحانی محل اعلام می‌کرد، صورت می‌گرفت.

,

مرآت: بابت وقت ارزشمندی که در اختیارمان قرار دادید، سپاسگزارم.

, مرآت: بابت وقت ارزشمندی که در اختیارمان قرار دادید، سپاسگزارم.,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه