اخبار داغ

در کتابخانه مجلس برگزار شد

نشست آسیب شناسی الگوی انتخاباتی در ایران/لیست های انتخاباتی با کارکرد سهم خواهی

نشست آسیب شناسی الگوی انتخاباتی در ایران/لیست های انتخاباتی با کارکرد سهم خواهی
نشست آسیب شناسی مدل انتخابات در ایران با هدف رفع نواقص موجود برای برقراری عدالت انتخاباتی و تحقق مردم سالاری دینی در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  نشست "مسئله شناسی سیاسی نظام مردم سالار دینی" با هدف بررسی مدل انتخاباتی در ایران و شناسایی آسیب هایی ناشی از آن عصر امروز در مرکز اسناد و کتابخانه ملی مجلس برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
در این نشست که با حضور حجت الاسلام قاسمیان، رئیس کتابخانه ملی مجلس، شهریار زرشناس، پژوهشگر حوزه فرهنگ، سیاست و فلسفه و نیز اعضای اندیشکده ایتان برگزار شد آسیب های انتخاباتی برای رسیدن به یک مدل انتخاباتی متناسب با مردم سالار دینی ایران بررسی شدد.
,
به اعتقاد اعضای اندیشکده ایتان انتخابات در ایران پیش بینی ناپذیر، مبتنی برطوفان های انتخاباتی و نقش اکثریت واقلیت در آن به درستی لحاظ نشده است از این رو ضمن آسیب شناسی و ضعف پژوهی انتخاباتی، این اندیشکده یک مدل انتخاباتی متناسب با فضای اجتماعی، سیاسی و اعتقادی در ایران ارائه کرده است.
,
اندیشکده ایتان یک مدل تجویزی و یک راهبرد عملیاتی برای برون رفت از مشکلاتی که د نظام انتخاباتی ایران وجود دارد ارائه کرده است که در نشست امروز این مدل از سوی اعضای اندیشکده ارائه شد.
,
 
,
مسئله شناسی مردم سالاری دینی در انتخابات
,
 
,
به گزارش دانا براساس بررسی های صورت گرفته از سوی اندیشکده ایتان ، "بی عدالتی انتخاباتی و حذف گروه های اقلیت"، " سطح بالای منازعات سیاسی در مقطع انتخابات و دو قطبی شدن جامعه"، " نوسان بالای سیاسی"، " سرخوردگی پایگاه های اجتماعی جریان بازنده انتخابات"،"فرد محوری و عدم شناسنامه دار بودن فضای سیاسی" و " عدم شناخت نامزدهای انتخاباتی در شهرهای بزرگ" از جمله آسیب های مدا انتخاباتی موجود در کشور است.
,
 
,
راه های برون رفت از آسیب های انتخاباتی
,
 
,
همچنین این اندیشکده برای برون رفت از مشکلات ناشی از این شیوه انتخاباتی راهکارهایی از قبیل برگزاری "انتخابات تناسبی" در حوزه هایی که تعداد نمایندگان آن بیشتر از ۲ نفر است، عدم نیاز به ثبت حزب و تشکیلات برای ارائه فهرست انتخاباتی و تاکید بر حضور یک فرد تنها در یک لیست انتخاباتی نه لیست های متعدد را پیشنهاد کرد.
,
 
,
نتایج حاصل از اصلاح مدل انتخاباتی در ایران
,
 
,
براساس این گزارش پژوهشگران "ایتان" بر این باورند که اصلاح انتخابات در کشور نتایجی از قبیل ایجاد عدالت انتخاباتی، افزایش ثبات سیاسی، تعنیق مردم سالاری، افزایش مشارکت، شایسته سالاری، تقویت تشکل های سیاسی، رقابت در نظام به جای رقابت با نظام، امکان شکل گیری رقابت های درون جریانی و تقویت شناخت مردم از رای دهی آگاهانه به دنبال خواهد داشت.
,
 
,
لیست بندی های انتخاباتی با کارکرد سهم خواهی
,
 
,
به گزارش دانا در این نشست همچنین حجت الاسلام قاسمیان با طرح این سوال که آیا اساسا انتخابات برای کشور لازم است یا نه و مبنای دینی این رفتار سیاسی چیست، گفت: در حقیقت آنچه در آغاز انقلاب اسلامی ایران از سوی امام خمینی صورت گرفت همان "بیعت"بود.
,
وی با بیان اینکه امام خمینی از کلمه آری یا نه برای این بیعت استفاده کرد ادامه داد: باید این مسئله به طور جدی از سوی پژوهشگران مورد بررسی قرار گیرد. چرا که این قبیل اقدامات برای اداره بهتر کشور است پس باید بررسی شود که آیا انتخابات به همین شکل باید باشد یا نیازمند تغییر است.
,
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس با اشاره به اینکه انتخابات به نوعی مشورت با افراد است و باید دید آیا این مشورت برای نخبگان حقی قائل است یا نه تصریح کرد: این خطای تئوریک است که برای انتخاب عده ای برای قانون گذاری در کشور از همه افراد به اندازه مشورت گرفته شود.
,
وی تاکید کرد: همه کسانی که وارد مجلس می شوند به اسم لیست رفتند اما هرکسی کار خود را انجام می دهد و از آنجا که در ایران به مفهوم کاربردی حزب نداریم، لیستها یه گونه ای بسته می شوند که عملا سهم خواهی اتفاق می افتد.
,
قاسمیان در پایان بر ضرورت انجام کارکارشناسی برای ارائه یک مدل انتخاباتی مناسب در کشور برای طرح در کمیسیون مربوطه مجلس پیگیری آن تا تصویب نهایی تاکید کرد.
,
 
,
استحاله طلبان به دنبال تغییر از طریق مکانیزم صندوق رای هستند
,
 
,
در این نشست همچنین شهریار زرشناس با اشاره به اینکه مسئله رای آوری در ایران به واسطه سلبریتی ها باید به سمت برنامه محوری حرکت کند گفت: تقابل در نظام جمهوری اسلامی ایران در حقیقت اینگونه نیست که هر دوطرف خود را ذیل نظام تعریف کننو بلکه یک طرف ماجرا استحاله طلب ک به دنبال تغییر از طریق مکانیزم صندوق رای است.
,
وی با اشاره به معایب حرکت زیاد به سمت حزبی شدن انتخابات در کشور عنوان کرد: باید ولایت مطلقه فقیه محور باشد تا در عین حال به مدلی از انتخابات برسیم که برای سلایق
,
 و علایق مختلف ذیل اراده
,
 
,
ولایت فقیه نقش آفرینی سیاسی تعریف شود. این پژوهشگر سیاسی و اجتماعی تاکید کرد: عده ای صندوق رای را ابزار براندازی دانسته و همین مقدمه آشوب های انتخاباتی است.
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه