اخبار داغ

یک کارشناس مسائل سیاسی:

مدیریت جهادی، علاج تحریم‌هاست نه چک سفید برجام و مذاکره با کدخدا

مدیریت جهادی، علاج تحریم‌هاست نه چک سفید برجام و مذاکره با کدخدا
محمدرضا مرندی علاج تحریم‌ها را مدیریت جهادی و تکیه بر توانمندی‌های داخلی و نه مذاکره با آمریکا برشمرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا مرندی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد راهکارهای علاج تحریم‌ها اظهار داشت: اقتصاد ایران ظرفیت بسیار بالایی برای جهش تولید دارد، همانگونه که رهبر معظم انقلاب امسال را به نام سال جهش تولید نام‌گذاری کرده و در این میان اقدامات کارشناسانه‌ای صورت گرفت.

وی افزود: امسال شاهد توقف صادرات نفت بودیم که پیش از اینکه ضربه به اقتصاد باشد یک موهبت و نقطه مثبت برای اقتصاد تلقی می‌شود و موجب می‌شود به سمت اقتصاد بدون نفت پیش برویم.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: پیش از انقلاب و در سال های اول انقلاب بیش از ۹۰ درصد درآمد کشور از نفت حاصل می‌شد اما اکنون این درآمد به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است که حاکی از برداشته شدن گام‌های اساسی در این راستا است.

مرندی تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرایط تحریم به سر می‌بریم کمتر کشوری می‌تواند شرایطی نظیر ایران را از نظر اقتصادی تحمل کند حتی اقتصادهای پیشرفته دنیا هم این توانایی را ندارند که در مقابل تحریم‌های گسترده مقاومت کنند در حالی که در اقتصاد ما ظرفیت هایی از نظر دانش فنی و نیروی انسانی توانمند وجود دارد و در حوزه‌های استراتژیک پیشرفتهایی انجام شده است.

وی بیان داشت: آمریکا و اروپا نشان دادند به هیچ وجه نمی خواهند ایران روی پای خود بایستد با این حال ما به آنها چک سفید برجام را دادیم و به تمام تعهدات از همان ابتدا عمل کردیم بدون اینکه آنها کاری انجام بدهند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اروپاییان ادعا می کردند از طریق اینستکس مبادلات تجاری با ایران انجام می‌شود و اگر محقق می‌شد تنها کالاهایی که آنها می‌خواستند را می توانستیم از آنها خریداری کنیم که آن هم انجام نشد.

وی عنوان کرد: اینها نشان می‌دهد باید به اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است اتکا کنیم که نوعی اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا است.

مرندی اظهار داشت: درون زایی به معنای عدم وابستگی به دیگران است و برون گرایی با توجه به اینکه هشت سال در فرآیند برجام تجربه شد نباید به کشورهایی که به ما خیانت کردند اعتماد کنیم بلکه باید با کشورهایی مثل چین و روسیه که در مذاکرات برجام با ما بودند مذاکره کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: البته باید باید بسیار زودتر از این ها نگاه به شرق را مدنظر قرار می دادیم در حال حاضر نیز همین دولت مجبور به پذیرش نگاه به شرق شده است زیرا تمام امید خود را معطوف به غرب می کرده است. هرچند با توجه به سخنان مقام معظم رهبری نباید به شرق هم وابسته شویم.

وی گفت: در تعامل با شرق بسیاری از تبادلات صنعتی، علمی و تجاری وجود دارد که به نفع هر دو طرف است همچنین آنها نیز در یک جنگ همه جانبه با آمریکا و اروپا قرار دارند.

مرندی افزود: پس از طرح قرارداد بلندمدت ایران و چین هندی‌ها درصدد آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و پیگیری موضوع چابهار هستند که این از نتایج صحبت درباره قرارداد مذکور است و پس از اجرای قرارداد آثار بهتری به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: هر جا که نیروهای داخلی و انقلابی ورود کردند حتی با وجود تحریم‌ها معجزه خلق کردند.

وی تصریح کرد: هرچند تحریم ها اثراتی داشته اما صنعت نظامی که بیشتر از صنعت خودروسازی تحت تاثیر تحریم قرار گرفت بر صنعت نظامی آمریکا غلبه کرد و صنعت خودروسازی در گل فرو رفت البته اخیرا با مدیریت جهادی و ورود نیروهای انقلابی اندکی شرایط بهتر شده است و در حال ایجاد تحول هستند.

مرندی عنوان کرد: در صنایع هسته‌ای نیز نیروهای انقلابی چون شهید شهریاری ظرف ۴ ماه صنعت هسته‌ای ایران را تا ۴۰ سال به پیش برد زیرا وی فردی بسیجی بود؛ در شرایط فعلی کرونا و در سیل و زلزله نیز نیروهای جهادی وارد عمل می شوند  وگرنه دیگران نظیر سلبریتی ها تنها معترض می شوند اما کاری نمی کنند پس اگر بخواهد کاری انجام شود توسط همین نیروهای انقلابی انجام می شود.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه