اخبار داغ

بیمه خادمان مساجد در انتظار اقدام مسئولان؛

تنها حمایتِ دولت از خادمان مساجد حذف شد/ پرداخت 100 درصد حق بیمه توسط خادم مسجد

تنها حمایتِ دولت از خادمان مساجد حذف شد/ پرداخت 100 درصد حق بیمه توسط خادم مسجد
از ابتدای سال 98 به دلیل عدم اختصاص اعتبار توسط دولت، پرداخت 20 درصد حق بیمه خادمیان مساجد که بر عهده دولت بود، حذف شده است و تمام حق بیمه باید توسط خادم پرداخت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در قانون بودجه سال ۸۶ مصوب شد تا خادمان ثابت مساجد کشور زیرپوشش بیمه درمانی سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند. متولی این امر نیز سازمان اوقاف و امور خیریه شد. سازمان تامین اجتماعی در ۱۷ شهریور سال ۸۶ در بخشنامه‌ای نحوه زیر پوشش قرار گرفتن خادمان مساجد را این‌گونه مطرح کرد: «طبق بند «ض» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور، 20.27 درصد حق بیمه متعلقه توسط دولت تامین شده و 7.27 درصد آن توسط بیمه شده (خادم ثابت مساجد) پرداخت می‌شود. ضمن آنکه این افراد مشمول قانون کار نبوده و بالتبع آن مشمول ۳ درصد بیمه بیکاری نخواهند بود.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

با توجه به توافقات صورت گرفته بین وزارت رفاه و تامین اجتماعی وقت، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تامین اجتماعی، خادمان ثابت مساجد مشمول این بخشنامه، افرادی بودند که صرفاً به عنوان خادم ثابت در مساجد کشور شاغل بوده و با معرفی سازمان اوقاف وامور خیریه و ادارات تابعه آن طبق قانون تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد این سازمان قرار می‌گرفتند و از تعهدات قانونی بهره‌مند می‌شدند.

,

طبق این بخشنامه، سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات تابعه آن مسئولیت تهیه و تنظیم لیست حق بیمه خادمان ثابت مساجد را بر عهده داشتند و هیچ‌گونه رابطه کارگری و کارفرمایی، فیمابین سازمان اوقاف و امور خیریه و خادمان ثابت مساجد وجود نداشت.

,

اما اوایل سال جاری بود که موضوع بیمه خادمان مساجد در کشور مسئله‌ساز شد.

,

این خادمان اعلام می‌کردند که سازمان اوقاف و امور خیریه که در گذشته بیمه آنان از طریق این سازمان پیگیری و انجام می‌داد، اعلام کرده است باید برای ادامه بهره‌مندی از بیمه، مستقیماً به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند. 

,

دولت هیچ کمکی به جز پرداخت حق بیمه برای خدام مساجد نداشت

, دولت هیچ کمکی به جز پرداخت حق بیمه برای خدام مساجد نداشت, دولت هیچ کمکی به جز پرداخت حق بیمه برای خدام مساجد نداشت,

حجت‌الاسلام اسماعیل مختاری معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: امور مساجد خادم را تایید و خادم تایید شده توسط اوقاف و امور خیریه برای بیمه به سازمان تامین اجتماعی معرفی می‌شود.

,

وی افزود: از اوایل سال گذشته پرداخت حق بیمه توسط دولت حذف شده و پرداخت تمام حق بیمه بر عهده خادم است.

,

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی عنوان کرد: دولت هیچ کمکی به جز پرداخت حق بیمه برای خدام مساجد نداشت که این حق بیمه را نیز حذف کرده است.

,

حجت‌الاسلام مختاری اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با پیگیری‌هایی که انجام داده بود به نحوی به خدام کمک می‌کرد که در حال حاضر این کمک نیز برداشته شده است.

,

وی گفت: در گذشته خدام هر ماه حق بیمه را به اوقاف و امور خیریه پرداخت می‌کردند و اوقاف هر سه ماه یکبار لیست بیمه را برای تامین اجتماعی ارسال می‌کرد اما در حال حاضر تامین اجتماعی گفته بیمه شده باید هر ماه حق بیمه را فردی پرداخت کند و اگر یک خادم نتواند سر ماه حق بیمه را پرداخت کند بیمه قطع شده و مجدد باید برای بیمه شدن روال اداری را طی کند.

,

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: اوقاف و امور خیریه با سازمان تامین اجتماعی و بقاع با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تامین اجتماعی مکاتبه و رایزنی‌هایی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت خادمان مساجد داشته که درصد سهمی که مربوط به خادم بوده را برگردانید اما تاکنون خبری در این خصوص به دست ما نرسیده و هیچ جوابی از سازمان تامین اجتماعی دریافت نشده است.

,

حذف حق بیمه خادمان، امکان پایش آن‌ها را با مشکل مواجه کرد

, حذف حق بیمه خادمان، امکان پایش آن‌ها را با مشکل مواجه کرد, حذف حق بیمه خادمان، امکان پایش آن‌ها را با مشکل مواجه کرد,

حجت‌الاسلام روح‌الله نوری مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: خادمانی که از ابتدای سال 98 به عنوان خادم انتخاب شدند مشمول پرداخت حق بیمه توسط دولت نمی‌شود.

,

وی بیان کرد: با این شرایط به وجود آمده نمی‌توان خادمان را پایش کرد و اگر خادمی به هر دلیل قادر به ادامه فعالیت نباشد نمی‌توان جایگزین معرفی کرد.

,

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم ظاهرا دولت در لایحه بودجه و جداول اعتباری که به مجلس ارائه کرده، بودجه و اعتبار مورد نیاز برای پرداخت حق بیمه خادمان مساجد را در نظر نگرفته است.

,

حجت‌الاسلام نوری با بیان این‌که مجلس این لایحه را تصویب کرده، افزود: برخی از جداول بودجه‌ای اصلا در مجلس مطرح نشده و در مورد آن بحث نمی‌شود.

,

درخواست اختصاص بودجه برای بیمه خادمان مساجد/ بیمه خدام تنها کمک دولت به مساجد بود

, درخواست اختصاص بودجه برای بیمه خادمان مساجد/ بیمه خدام تنها کمک دولت به مساجد بود, درخواست اختصاص بودجه برای بیمه خادمان مساجد/ بیمه خدام تنها کمک دولت به مساجد بود,

وی گفت: امیدواریم دولت در بودجه سال‌جاری به بحث بیمه خادمان مساجد توجه کند و اعتباری در نظر گرفته شود که در نتیجه آن بتوان خدام را پایش کرد.

,

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: پرداخت حق بیمه برای خدام مساجد تنها کمک دولت به مساجد بود که با حذف این حق بیمه در حال حاضر هیچ کمک و خدمتی از طرف دولت برای مساجد شاهد نیستیم.

,

حجت‌الاسلام نوری به وجود برخی معافیت‌ها برای مساجد اشاره کرد و افزود: در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که معافیت‌ها به خوبی برای مساجد اجرا نمی‌شود.

,

وی عنوان کرد: از مسئولان درخواست می‌شود نسبت به پرداخت حق بیمه خدام توسط دولت اقدام و اهتمام شود.

,

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: معرفی خادم برای مساجد توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد دارای شرح وظایف و شرایط است.

,

1074 خادم در خراسان‌جنوبی بیمه دارند

, 1074 خادم در خراسان‌جنوبی بیمه دارند, 1074 خادم در خراسان‌جنوبی بیمه دارند,

علی اکبری معاون تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص حذف حق بیمه خادمان مساجد توسط دولت، اظهار کرد: طبق آخرین آمار تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تعداد خادمان بیمه شده در خراسان جنوبی یک هزار و 74 نفر هستند.

,

وی افزود: از این تعداد 944 نفر مرد و 130 نفر خانم هستند و افراد تحت تکفل این تعداد خادم 2789 نفر می‌شوند.

,

معاون تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در سال 1386 توافقی مبنی بر بیمه خدام مساجد بین سازمان بیمه تامین اجتماعی و اوقاف و امور خیریه منعقد شده است.

,

اکبری عنوان کرد: این بیمه شامل حال افرادی می‌شود که به عنوان خادم ثابت در مساجد مشغول بکار باشند و اگر شغل دیگری داشته باشند قابل قبول نیست.

,

وی اظهار کرد: شرط سنی خدام 50 سال است و اگر سابقه بیمه از قبل داشته باشند معادل سابقه بیمه به سن افزوده می‌شود.

,

معاون تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که نرخ حق بیمه دو قسمت است، گفت: تا تاریخ 1 فروردین‌ماه سال گذشته 7 درصد حق بیمه توسط خادم مسجد پرداخت می‌شد و 20 درصد پرداخت حق بیمه بر عهده دولت بود.

,

اکبری خاطرنشان کرد: افرادی که قبل از سال 98 بیمه شدند 7 درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند و 20 درصد جزو دیون دولت حساب می‌شود.

,

وی افزود: خادمانی که از ابتدای فروردین سال گذشته بیمه شدند، نرخ حق بیمه که 27 درصد است را باید به طور کامل خودشان پرداخت کنند.

,

معاون تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی بیان کرد: به محض پرداخت اولین حق بیمه، بیمه شده قادر به استفاده از مزایای بیمه خواهد بود.

,

اکبری تأکید کرد: بیمه شده باید هر ماه حق بیمه را تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کند.

,

وی اظهار کرد: اگر بیمه شده یک ماه حق بیمه را پرداخت نکند به منزله ترک کار است.

,

معاون تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی بیان کرد: قبلا اوقاف و امور خیریه حق بیمه را از بیمه شده دریافت و طی یک لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی تحویل می‌داد اما از ابتدای خرداد سال گذشته خدام به صورت انفرادی نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام می‌کنند.

,

اکبری به تعهدات تامین اجتماعی نسبت به بیمه شده اشاره کرد و گفت: بازنشستگی، فوت، از کارافتادگی، هزینه کفن و دفن، هزینه وسایل کمک پزشکی، هزینه سفر، اقامت و هزینه‌های درمانی از جمله تعهدات سازمان تامین اجتماعی نسبت به بیمه شده است.

,

وی در مورد حذف پرداخت حق بیمه توسط دولت، تصریح کرد: پرداخت 20 درصد حق بیمه توسط دولت از طریق صندوق هدفمندی یارانه‌ها پراداخت می‌شده است.

,

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعتباری برای بیمه گروه 11 گانه در نظر نگرفت

, سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعتباری برای بیمه گروه 11 گانه در نظر نگرفت, سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعتباری برای بیمه گروه 11 گانه در نظر نگرفت,

معاون تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای سال 98 برای متقاضیان جدید بیمه که جزو گروه 11 گانه هستند اعتباری برای پرداخت حق بیمه در نظر نگرفته و چون دولت این اعتبار را تقبل نکرده خود به خود پرداخت سهم 20 درصدی دولت حذف شده و متقاضی باید پرداخت کند.

,

اکبری خاطرنشان کرد: اگر سازمان اوقاف و امور خیریه با سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای در نظر گرفتن اعتبار در بودجه سالانه جهت پرداخت 20 درصد حق بیمه توسط دولت رایزنی کند و این اعتبار در نظر گرفته شود، سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند بعدا سهم دولت را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.

,

وی افزود: پرداخت کامل حق بیمه توسط متقاضی مسئله‌ای است که مربوط به تمام کشور می‌شود و مختص خراسان‌جنوبی نیست لذا مشکل باید از سوی مسئولان کشوری پیگیری و حل شود.

,

معاون تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هر ساله شورای عالی کار نرخ دستمزد را افزایش می‌دهد و بر این اساس پرداخت نرخ بیمه نیز هر سال متغیر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه