اخبار داغ

یک کارشناس فرهنگی:

فعالان فضای مجازی صحنه های ناب غدیر و محرم را به رخ جهانیان بکشانند

فعالان فضای مجازی صحنه های ناب غدیر و محرم را به رخ جهانیان بکشانند
حسین ربیعی با بیان اینکه رهبر انقلاب بر مسئله برگزاری برنامه های مناسبتی بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا تأکید دارند، گفت: بنابراین از یک سو اعلام سریعتر پروتکل های بهداشتی برای حفظ شأن جایگاه غدیر و محرم ضرورت دارد و از سویی دیگر می طلبد تا فعالان فضای مجازی صحنه های ناب این برنامه ها توأم با رعایت نکات بهداشتی را، به رخ جهانیان بکشانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ در دهه مبارک امامت و ولایت و در آستانه مناسبت های متعددی دیگر به ویژه ماه محرم هستیم. این روزها با توجه به شیوع کرونا عمده برنامه های فرهنگی، اجتماعی و هنری مرتبط با مناسبت ها هم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. همان گونه که در چند ماه گذشته پس از شیوع کرونا و به ویژه در ماه مبارک رمضان شاهد بودیم مردم نوع دوست ایران زمین برای کمک به محرومان و نیازمندان از هر فرصتی استفاده و تا جایی که در توان داشتند به اقشار آسیب دیده از این بیماری منحوس کمک رسانی کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

در روایت مختلف و مستند در ایام واقعه عظیم غدیر، به اطعام نیازمندان و یا هر گونه دستگیری از محرومان در این روز بزرگ توصیه و سفارش بسیار شده است.

,

در روزگار کرونایی چگونه شأن جایگاه غدیر و محرم حفظ شود؟

, در روزگار کرونایی چگونه شأن جایگاه غدیر و محرم حفظ شود؟, در روزگار کرونایی چگونه شأن جایگاه غدیر و محرم حفظ شود؟,

اما در روزگار کرونایی چگونه می توان در مناسبت های پیش رو هم شأن و جایگاه غدیر و محرم در حفظ اسلام را آن گونه که باید در نظر گرفت و هم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کرد؟

,

بدون تردید برنامه ریزی صحیح، جامع، مبتکرانه، خلاقانه و عاری از خودرایی در قالب پروتکل های بهداشتی می تواند ما را یاری رساند. برای یافتن چنین برنامه ها به سراغ یک فعال فرهنگی و که دست بر قضا در حوزه رسانه و فضای مجازی نیز فعال است رفتیم تا با ایده هایی نو درخصوص نحوه برگزاری برنامه های مناسبتی در روزهای کرونایی آشنا شویم.

,

در این باره «حسین ربیعی» کارشناس فرهنگی و فعال فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان؛ با تکیه بر منویات رهبری درباره نحوه اجرایی برنامه های مناسبتی در روزهای کرونایی گفت: در گفته های رهبر انقلاب بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی صادر شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا  تأکید شده است، پس در اینجا برای حفظ سلامت جامعه، با توجه به اینکه وظیفه شرعی، قانونی و اجتماعی هر فردی است باید تمامی پروتکل ها را در نظر داشته باشیم.

,

ضرورت اعلام سریعتر پروتکل های بهداشتی غدیر و محرم از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا

, ضرورت اعلام سریعتر پروتکل های بهداشتی غدیر و محرم از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا, ضرورت اعلام سریعتر پروتکل های بهداشتی غدیر و محرم از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا,

وی اظهار کرد: درخصوص دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز نکات کلیدی باید وجود داشته باشد، نخست آنکه تصمیم گیران این ستاد هرچه سریعتر پروتکل های مرتبط با غدیر و محرم را اعلام کنند که هیئت های مذهبی و هیئت امناهای مساجد و حسینه ها و هر آن که می خواهد برنامه ای در این مناسبت ها اجرا کند، فرصت کافی و مناسب برای برنامه ریزی و پیش بینی مکان و تدارک امکانات لازم را داشته باشد.

,

ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ پروتکل های بهداشتی مناسبت ها لحظه ای تغییر ندهد

, ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ پروتکل های بهداشتی مناسبت ها لحظه ای تغییر ندهد, ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ پروتکل های بهداشتی مناسبت ها لحظه ای تغییر ندهد,

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه دستورالعمل های بهداشتی باید از ابتدای امر واحد و ثابت باشد، افزود: مسئله بعدی آن است که این پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی باید به گونه ای جامع و قوی باشد که دیگر تغییر پیدا نکند، چرا که تغییر لحظه ای در این دستورات هم به اصل آن آسیب وارد می کند و هم ممکن است شرایطی فراهم شود تا به دلیل کمبود وقت در تصمیم گیری مجدد، برخی موارد پروتکل ها و شیوه نامه اجرایی آن ضعیف برگزار شود.

,

ربیعی به مسئله اطعام فقرا و نیازمندان و ثواب بیشمار آن در روز عید سعید غدیر هم اشاره و عنوان کرد: با توجه به این مسئله و روزگار سختی که بر اقشار آسیب دیده از کرونا می گذرد چه خوب است تا آنانی که توانایی مالی دارند به تهیه و توزیع بسته های حمایتی و غذایی از جمله گوشت و برنج و مایحتاج اصلی نیازمندان اقدام کنند.

,

تهیه و توزیغ غذای گرم و بسته های معیشتی در بسته بندی های بهداشتی لازمه شرایط کرونایی

, تهیه و توزیغ غذای گرم و بسته های معیشتی در بسته بندی های بهداشتی لازمه شرایط کرونایی, تهیه و توزیغ غذای گرم و بسته های معیشتی در بسته بندی های بهداشتی لازمه شرایط کرونایی,

وی تصریح کرد: از سویی دیگر تهیه، تدارک، طبخ و توزیع غذای گرم بین نیازمندان هم در صورت رعایت کردن تمامی دستورالعمل های بهداشتی منافاتی با پروتکل های بهداشتی ندارد و می توان در شرایطی کاملاً بهداشتی غذای گرم را تهیه و در بسته بندی های یک بار مصرف در اختیار محرومان قرار داد.

,

این کارشناس فرهنگی افزود: حتی می توان کلوچه، کیک، شکلات و میوه هایی پوست گرفتنی را به شکلی بهداشتی در بسته های یک بار مصرف تهیه و به دست نیازمندان رساند، آن هم به گونه ای که از تشکیل صف و ازدحام جمعیت جلوگیری شود.

,

عزاداری ها برای حفظ سلامت مردم متناسب با روزگار کرونایی برگزار می شود

, عزاداری ها برای حفظ سلامت مردم متناسب با روزگار کرونایی برگزار می شود, عزاداری ها برای حفظ سلامت مردم متناسب با روزگار کرونایی برگزار می شود,

ربیعی در ادامه به ارائه راهکارهایی درخصوص برگزاری عزاداری های ماه محرم اشاره کرد و گفت: منطقی است که در سال جاری به دلیل شیوع کرونا عزاداری های محرم با آن تراکم دسته های عزاداری و جمعیتی همچون سال های گذشته برگزار نشود و آن جلوه های باشکوه عزاداری ها را امسال نتوانیم مشاهده کنیم.

,

وی تصریح کرد: با این وجود می توان پس از ارائه دستورالعمل های بهداشتی و نکات کلیدی ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به منویات رهبری عزاداری ها را به شکلی مناسب و متناسب با روزگار کرونایی برگزار کرد.

,

هیئت ها از حیاط مساجد برای عزاداری ها بهره بگیرند

, هیئت ها از حیاط مساجد برای عزاداری ها بهره بگیرند, هیئت ها از حیاط مساجد برای عزاداری ها بهره بگیرند,

این فعال فرهنگی عنوان کرد: برگزاری عزاداری ها و دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی دو تا سه متری و در فضایی باز در حیاط مساجد و حسینه ها انجام شدنی است، ضمن آن که می توان فضایی فراهم ساخت تا با رایزنی بین هیئت های مذهبی و آموزش و پرورش، حیاط مدارس در محلات مختلف برای عزاداری در نظر گرفته شود.

,

ربیعی افزود: برای اجرایی شدن این راهکار سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری نیروی انتظامی می تواند عزاداری های هیئت های مذهبی را مدیریت کنند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی جلوه های با شکوهی از عشق و اردات به امام حسین(ع) به جهانیان مخابره شود.

,

هر خانه یک هیئت/روضه های خانگی با جمعیتی زیر۱۰ نفر

, هر خانه یک هیئت/روضه های خانگی با جمعیتی زیر۱۰ نفر, هر خانه یک هیئت/روضه های خانگی با جمعیتی زیر۱۰ نفر,

وی درباره راهکار بعدی برای حفظ شعائر محرم به ویژه دهه نخست این ماه، به مسئله هر خانه یک هیئت اشاره کرد و گفت: آنچه که در ماه محرم باید به آن توجه داشت مسئله فلسفه و اصلی قیام امام حسین(ع) است که به حرمت خون این امام همام تا ابد اسلام زنده مانده، همان گونه که امام راحل فرمودند؛ “این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است”.

,

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: بنابراین هر خانواده ای می تواند خود صاحب یک هیئت مذهبی باشد به نحوی که آن مراسم سیاه پوشان گرچه امسال برگزار نمی شود، اما میتوان درب هر خانه یک پرچم عزای حسینی نصب کرد و هر خانواده جلسه روضه با جمعیت کمتر از  ۱۰ نفر برپا کند.

,

ربیعی عنوان کرد: برای عملیاتی شدن این برنامه سازمان تبلیغات و هیئت های مذهبی شماره تماس های مداحان متعدد را در اختیار مردم قرار دهند تا از مجالس روضه های خانگی زیر ۱۰ نفره در جای جای این مرز و بوم برگزار شود.

,

وی تأکید کرد: بدین ترتیب عزاداری های حسینی با شور و شعور و رعایت دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار می و سلامت مردم نیز حفظ می شود.

,

نذر ماسک و مواد ضدعفونی کننده یک ایده با توجه به شرایط روز

, نذر ماسک و مواد ضدعفونی کننده یک ایده با توجه به شرایط روز, نذر ماسک و مواد ضدعفونی کننده یک ایده با توجه به شرایط روز,

ربیعی به مسئله نذورات چه به صورت تهیه بسته های غذایی خام و چه به صورت غذای گرم اشاره کرد و گفت: توزیع این نذورات را می توان به سمت رسیدن به دست محرومان و نیازمندان آن هم به صورت خانه به خانه سوق داد به نحوی که تراکم جمعیتی ایجاد نشود، حتی می توان مردم را به نذر تجهیزات حفاظت فردی و بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده تشویق و ترغیب کرد.

,

فعالان فضای مجازی صحنه های ناب غدیر و محرم توأم با رعایت نکات بهداشتی را به رخ جهانیان بکشانند

, فعالان فضای مجازی صحنه های ناب غدیر و محرم توأم با رعایت نکات بهداشتی را به رخ جهانیان بکشانند, فعالان فضای مجازی صحنه های ناب غدیر و محرم توأم با رعایت نکات بهداشتی را به رخ جهانیان بکشانند,

این فعال فضای مجازی به موضوع انعکاس کمک های مؤمنانه و عزادارای ها همزمان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی پرداخت و گفت: بی تردید در ایام غدیر و محرم شاهد صحنه هایی از حماسه آفرینی ها و نوع دوستی مردم در دستگیری از نیازمندان و محرومان هستیم و چه بهتر فعالان حوزه فضای مجازی چنین صحنه های نابی را به تصویر بکشاند تا یک دلی و هم صدایی ملت ایران به رخ جهانیان کشانده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه