اخبار داغ

در گفتگو با امام جمعه دهدشت مطرح شد

تشریح دلایل معاملات ایران با کشورهای شرقی؛ از برقراری توازن در معاملات تا دوری از سیطره دلار

تشریح دلایل معاملات ایران با کشورهای شرقی؛ از برقراری توازن در معاملات تا دوری از سیطره دلار
وحدانی فر گفت: توان تکنولوژی و فناورانه دنیای شرق در حوزه های مختلف، وجود ارزهای متفاوت در شرق به دور از سیطره دلار از فواید معاملات با شرق است اما آمریکا چون می خواهد کدخدایی در دنیا را حفظ کند مخالف این مسئله است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امام جمعه شهر دهدشت در گفتگو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس در خصوص بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در عید قربان گفت: هر کشوری برای برطرف کردن نیازهای خود با کشورهای همسایه ارتباط برقرار می کند و با آن ها تعامل و همکاری دارد و این تعامل و همکاری به منزله این نیست که از کسی دستوری گرفته می شود بلکه  دیگر کشور ها نیز به ما نیاز دارند و تعاملاتی بوجود می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

حجت الاسلام والمسلمین وحدانی فر گفت: اخیراً موضوعی مطرح شده که چرا با کشورهای قدرتمند همکاری و تعامل نداشته باشیم، که در مورد این مساله دو نکته مطرح می شود.

,

وی اضافه کرد: برخی  قدرت و ثروت را در غرب و آمریکا می بینند و اعتقاد دارند که قدرت دنیا فقط دست غرب است، در حالی که غرب چند کشور بیشتر نیست اما در باب تعامل ما در دو سال گذشته میزان صادراتمان به افغانستان از کل اروپا بیشتر بود.

,

 امام جمعه دهدشت گفت: وقتی ما می توانیم صادراتی که نقش بسزایی را در اقتصاد کشور را دارد با همسایگان  خود با حجم بالایی انجام دهیم، چه ضرورتی وجود دارد که همه محصولمان را به  اروپا دهیم؟

,

وحدانی فر ادامه داد: حال اگر اروپا نیاز به محصول ما دارد و به حقوق ملی مردم ما احترام می گذرد مشکلی نیست و این موضوع نافی ارتباط نیست.

,

وی با اشاره به مسئله اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی که رهبری معظم آن را مطرح کرده و چند سال نیز آن را به عنوان شعار سال انتخاب کردند بیشتر باید به آن توجه کرد. ما کشور های زیادی با جمعیت حدود 600 میلیون دارند که اگر قصد معامله با این کشور ها را داشته باشیم دیگر هیچ نیازی به کشور های دیگر نیست.صادرات ما آیا به کشور های همسایه بیشتر بوده یا به اروپا ؟

,

حجت الاسلام وحدانی فر با طرح یک سوال گفت: برخی این موضوع را مطرح می کنند که اگر معاملات ما با آمریکا صورت نمی گیرد چرا با چین و روسیه انجام شود؟

,

وی افزود: تعامل با چین به معنای حرف شنوی از آن ها نیست. وقتی مثل برجام ها قراردادهای مختلفی بسته و جمهوری اسلامی همه وظیفه خود را انجام داد و غرب حتی یک قدم هم پیش نیامد طبیعی است که ما برای حل مشکلات و نیاز های کشور با دیگران قرارداد ببندیم که یکی از اینها کشور چین و روسیه بود.

,

امام جمعه دهدشت بیان کرد: برخی ها قبله آمال و کدخدایشان از ارتباط و تعامل با چین ضرر خواهد کرد و برای همین اخیرا شائبه هایی را در مورد قراردادهای ایران با کشورهای همسایه از جمله چین بوجود آوردند.

,

وی با اشاره به فضاسازی های اخیر در مورد تعاملات ایران چین گفت: یکی از دلایل فضاسازی های اخیر این است که با این برنامه فشار حداکثری علیه ایران شکست خواهد خورد و دلیل دیگر این که این برنامه تحریم های ظالمانه علیه ایران را بی اثر خواهد کرد. چرا که ایران هر چیزی که لازم داشته باشد و در داخل کشور وجود نداشته باشد از چین خواهد گرفت و تحریم ها بی اثر خواهند شد.

,

وحدانی فراضافه کرد: دلیل دیگری که این فضاسازی ها صورت می گیرد این است که راهبرد آمریکا در جلوگیری از قدرت یابی بیشتر چین به شکست خواهد انجامید.

,

حجت الاسلام وحدانی فرعنوان کرد: در حوزه دریای کارائیب، آفریقا، آسیا و در شرق بسیاری از کشورها هستند که آمادگی همکاری با ما دارند و حتما منافع ما نیز در ارتباط با ان ها تامین می شود اما چون منافع خود را در سیاه نمایی در داخل و بزک کردن غرب می بینند این فضاسازی ها را انجام می دهند. با این قراداد موجی از شادی و نشاط و امید در کشور ایجاد خواهد شد و صهیونیسم و لابی های آمریکا پیشرفتی نخواهد کرد و ناچارند که عقب نشینی کنند.

,

امام جمعه دهدشت گفت: برخی نیز می گویند که به جای برقراری قراداد با شرق با غرب قرارداد ببندید، که در پاسخ به چنین تفکری باید گفت که تا کنون ما هر چه قرارداد با غرب بستیم به کدام یک از تعهداتشان عمل کردند؟ چند شرکت بزرگ مثل توتال،پژو، خودروسازی های متعدد آمدند و کشور را پس از تامین منافع معطل و رها کردند؟

,

وی با اشاره به مسئله برجام گفت: در مورد همین برجام مگر قرار نبود غرب کارهایی برای تحقق تعهدات انجام دهد اما به هیچ کدام از تعهداتش پایبند نبود.

,

وحدانی فر گفت: ترجیح شرق بر غرب چند دلیل روشن دارد، از جمله این که ما با ارتباط با شرق به بازار های بزرگی دست می یابیم، توازن تجاری مناسبی صورت میگیرد در حالی که با غرب چنین توازنی وجود نداشت.

,

وی منافع مشترک بالای قرارداد ایران وچین را از دلایل اهمیت این قرارداد خواند و گفت:  وقتی که ایران چین در حال استقلال هستند طبیعی است که منافع مشترکی برای هر دو کشور وجود دارد که برای به دستآوردن آن ها باید به همدیگر کمک کنند.

,

امام جمعه دهدشت ادامه داد: اثرگذاری کمتر دشمنان بر حوزه شرق در مسائل مختلف نشان می دهد  که آمریکا توانایی ضربه زدن و مقابله با چین را ندارد که بازار گوشی و کالای دیجیتال از جمله مصادیق پیشرفت چین جلوی چشمان آمریکاست.

,

وحدانی فر اضافه کرد: توان تکنولوژی و فناورانه دنیای شرق در حوزه های مختلف، وجود ارزهای متفاوت در شرق به دور از سیطره دلار از دیگر فواید معاملات با شرق است. آمریکا چون می خواهد کدخدایی در دنیا را حفظ کند مخالف این مسئله است.

,

وی در پایان خاطر نشان کرد: در معاملات مختلف هر کشوری منافع خود را طبیعتا مورد نظر قرار می دهد وقرار نیست که دراین قراداد چین بنده ایران باشد و طبیعی است که آن ها نیز منافع خود را مد نظر قرار دهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه