اخبار داغ

مشاغلی که با رشد کوید19، رشد کردند

کرونا و رشد فروشگاه های اینترنتی/ مردم اصفهان چه میزان از خرید خود را در بستر نت انجام می دهند؟

کرونا و رشد فروشگاه های اینترنتی/ مردم اصفهان چه میزان از خرید خود را در بستر نت انجام می دهند؟
با پدیدار شدن کرونا بسیاری از مشاغل از رونق افتاده و دچار خسارت‌های کلان شدند اما بسیاری از مشاغل نیز از فرصت استفاده کرده و توانستند خود را رشد دهند، بخشی از این مشاغل فروشگاه های اینترنتی بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛کرونا مانند یک طوفان بر جهان نازل شد و همه چیز را دگرگون کرد. بسیاری از مشاغل مجبور به تعطیلی شدند، بسیاری از رونق افتادند و بسیاری نیز رشد کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

با پدیدار شدن کرونا سبک زندگی مردم تغییر کرد؛ محدودیت‌هایی ایجاد شد و متقابلاً نیازمندی‌هایی نیز به وجود آمد. همه این‌ها اثراتی بر روی اقتصاد کشور، کسب و کارها و میزان درآمد مردم گذاشت.

,

*از رونق افتادن بازار شب عید

, *از رونق افتادن بازار شب عید, *از رونق افتادن بازار شب عید,

در ایام پایانی سال و اصطلاحاً شب عید که پیک مشتری و زمان رونق کسب و کارهاست در بسیاری از نقاط کشور کسبه به امید شب عید طول سال خود را گذرانده بودند تا در این ایام فروشی داشته باشند، ناگهان طوفان کرونایی همه چیز را تحت تأثیر قرار داد و همه معادلات و حساب و کتاب‌ها را تغییر داد.

,

کسب‌وکارهایی که وابسته به اجتماعاتی هر چند کوچک بودند از رونق افتادند. این کسب و کارها از سالن‌های پذیرایی گرفته تا صنف پوشاک را شامل می‌شدند و هر شغلی که پیش نیاز تحرکش وجود یک مهمانی، یک اجتماع و از این قبیل بود ترکش‌های بازار کرونایی را به جان خرید.

,

گستره این مشاغل بسیار زیاد بودند و هتل‌ها و مهمان‌پذیرها، سالن‌های پذیرایی و رستوران‌ها، مؤسسات آموزشی و سالن‌های ورزشی، تفرج‌گاه‌ها و مراکز تفریحی، پوشاک، کیف و کفش، سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها، تولید و توزیع مرغ و ماهی، ناوگان حمل و نقل عمومی و غیره مهمترین این مشاغل بودند.

,

حسین مؤمنی مالک یکی از بزرگترین پرورش دهندگان بوقلمون در استان اصفهان است. وی در گفتگو با صاحب نیوز اظهار کرد: از ابتدای زمستان طوری اقدام به خرید جوجه و پرورش آن کردیم که برای بازار شب عید بتوانیم بازار را تأمین کرده و محصول خود را به بازار عرضه کنیم و فروشی خوبی داشته باشیم.

,

وی اما تصریح کرد: اوج کرونا در فروردین ماه و تعطیلی مشاغل دقیقاً مصادف شد با رسیدن زمان عرضه بوقلمون به بازار ولی چون همه مهمانی‌ها و مراسمات تعطیل شده بود، تقاضا برای خرید گوشت پایین آمد و بوقلمون‌های ما در دستمان ماند.

,

این تولیدکننده اظهار کرد: گاهی عدم فروش کالایی مانند لباس و کیف و کفش موجب انبار شدن آن می‌شود و خسارتی به این مشاغل وارد نمی‌شود اما در مشاغلی مانند پرورش بوقلمون اگر، در زمان خودش عرضه اتفاق نیافتد و بوقلمون‌ها بزرگتر از حد معمول شوند هیچ گاه مشتری نخواهند داشت و تولیدکنندگان این چنینی با ضرری چند صد میلیون تومانی مواجه خواهند شد.

,

این نمونه‌ای از مشاغلی است که در اثر کرونا آسیب دید. نمی‌توان هیچ کس را مقصر این خسارت دید چرا که هم تولیدکننده وظیفه خود را به درستی انجام داده بود، هم ارگان نظارت کننده بر بازار و دستگاه دولتی در ان زمان تصمیم صحیحی اتخاذ گرفته بود و این یک حادثه غیرمترقبه پیش بینی نشده‌ای بود که هیچ دولت و حکومتی را نیز نمی‌توانبه خاطر پیش بینی نکردن آن مورد مؤاخذه و سؤال قرار داد.

,

 

,

, ,

*مشاغلی که با کرونا رشد کردند

, *مشاغلی که با کرونا رشد کردند, *مشاغلی که با کرونا رشد کردند,

اما کرونا یک روی دیگر نیز داشت و آن مشاغلی بودند که بسیار بیشتر از ضرر و خسارت مشاغل آسیب دیده، رونق پیدا کرده، رشد کردند و سودهای کلان به دست آوردند.

,

عمده این مشاغل، عرضه خدمات از راه دور بودند اعمّ از فروشگاه‌های اینترنتی، فروشگاه‌های با پیک رایگان، شرکت‌های حمل و نقل کالا و هر شرکت و کسب‌وکار دیگری که توانست خودش را با شرایط وفق دهد و بر اثر نیاز مردم در دوران کرونایی خدماتش را عرضه کند.

,

به عنوان مثال یک کسب و کار عرضه پوشاک با بردن مجموعه لباس‌های خود درب منزل مشتری بر اساس سلیقه و نیاز وی و فراهم کردن امکان پرو لباس در خانه، توانست برخلاف سایر کسبه صنف پوشاک، درآمد خوبی حاصل کند.

,

نمونه دیگر کسب‌وکارهای موفق در وران کرونایی یک کارخانه تولید سوسیس و کالباس بود که چون عرضه مرغ و سایر پرندگان گوشتی به بازار کم شد، نسبت به خرید یخچال‌های بزرگ و خرید گوشت سفیدی که در حال از بین رفتن بود با قیمت پایین اقدام کرد و توانست نیاز شش ماه خود را با هزینه پایین انبار کند و طبیعتاً تا شش ماه سود کلانی عاید این تولید کننده می‌شد.

,

در این بین فروشگاه‌های اینترنتی که توجه بیشتری به نیاز مشتری نشان داده و رضایت مشتریان را کسب کرده بودند توانستند گوی سبقت را از دیگران بگیرند.

,

هر چند پیک فروش این فروشگاه‌های در ایام تعطیلات عمومی و در ایام فشار روانی حاکم بر جامعه در اثر پدیدار شدن کرونا بود و عمده سودشان در این زمان به دست آمد اما توانستند تعداد بسیاری زیادی از مشتریان را جذب کرده و پس از آغاز فعالیت کسب و کارهای سنتی نیز اگر نه صد در صد مانند ایام پیک کرونا بازار خود را حفظ کردند اما سهم‌شان از بازار خرید و فروش کشور را به مقدار زیادی افزایش دادند.

,

 

,

, ,

*نبض بازار در دست فروشگاه‌های اینترنتی

, *نبض بازار در دست فروشگاه‌های اینترنتی, *نبض بازار در دست فروشگاه‌های اینترنتی,

در فروردین و اردیبهشت امسال میزان استقبال از فروشگاه‌ها اینترنتی به اندازه‌ای بود که بسیاری از کالاها در اینترنت نیز نایاب شد و فروشگاه‌های خُرد نیز توانستند به فروش‌های خوبی برسند.

,

در دوران کرونایی یعنی اسفند 98 و سه ماهه ابتدایی سال 99 در استان اصفهان میزان خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌های آنلاین به میزان 75 درصد افزایش پیدا کرد که خود نشان دهنده میزان استقبال اصفهانی‌ها در این ایام از خریدهای اینترنتی است.

,

حمیدرضا رضایت، معاون فنی اداره کل پست استان اصفهان، در این رابطه به صاحب نیوز گفت: در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان مرسولات پستی از مبدأ این استان 125 درصد افزایش و میزان مرسولات پستی به مقصد این استان 48 درصد افزایش داشته است.

,

این رقم به خوبی نشان دهنده وضعیت فروش‌های اینترنتی و تمایل مردم به ارسال کالا و مرسولات از راه دور است؛ مسأله‌ای که جایگزین خرید حضوری شده است.

,

کرونا یک درس ماندگار بود برای کارشناسان اقتصادی و بازاریان تا در کنار دیگر پیش بینی‌های خود چنین وضعیتی را نیز مدنظر قرار دهند و تجربیاتی به دست آورند تا بفهمند چگونه در یک بحران همه راه‌ها را سنجیده و نه تنها حداقل ضرر را ببینند بلکه بتوانند از شرایط استفاده کرده و در جهت رشد اقتصادی خود برآیند.

,

گزارش از احسان جدیدی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه